Ramme 15 inneholder Helse- og omsorgsdepartementets
budsjettkapitler. Departementets samlede budsjettforslag for 2008
er på om lag 115,6 mrd. kroner. (Av dette er 330 mill.
kroner opptrekksrenter (kap. 732 post 91) som behandles utenfor
rammesystemet.) Departementets forslag fordeler seg med 95,7 mrd. kroner
på programområde 10 Helse og omsorg og 19,8 mrd.
kroner på folketrygdens programområde 30 Stønad
ved helsetjenester. Budsjettforslaget innebærer en økning
i løpende priser på 4,6 prosent, eller om lag
5,1 mrd. kroner sammenliknet med saldert budsjett for 2007. Regnet
i faste priser, sett bort fra flyttinger mellom departementer, tekniske
endringer mv, innebærer dette en vekst på om lag
2,5 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn
Olsen og Dag Ole Teigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Johnny Ingebrigtsen,
og fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, vil understreke at
vi særlig på folkehelseområdet kan oppnå store gevinster
for samfunnsøkonomien og for enkeltpersoners livskvalitet
ved å forebygge bedre og reparere raskere. Bedre forebygging
i vid forstand vil bedre tilgangen på arbeidskraft ved
at færre dør tidlig, færre blir førtidspensjonert,
sykefraværet blir redusert, arbeidskapasitet og -kvalitet
blir bedre, færre rammes av ulykker og skader, og færre
får livene ødelagt av kriminalitet og rusmiddelmisbruk.
Gevinstene av god forebygging vil vi finne igjen i samfunnsregnskapet gjennom økt
verdiskaping og økt skatteinngang, lågere kostnader
til trygder, helsevesen, barnevern og kriminalomsorg.
Disse medlemmer vil spesielt
peke på at langsiktig forebyggende folkehelsearbeid kan
bidra til at utfordringene innen eldreomsorgen blir lettere. I kommuneproposisjonen
for 2008, St.prp. nr. 67 (2006-2007), er det referert en prognose
fra Statistisk sentralbyrå som viser at arbeidskraftbehovet
i kommunesektoren vil øke med 240 000 årsverk
fram til 2060 om det forutsettes samme sykelighet som i dag, men
med "bare" 145 000 årsverk om økt levealder
kombineres med bedre helse. Disse medlemmer mener
dette på en god måte illustrerer at forebyggende
folkehelsearbeid må være langsiktig og kan gi
meget store gevinster. Disse medlemmer mener det
må satses sterkere og mer målrettet på forebyggende
arbeid framover. Dette gjelder ikke minst innafor helse- og omsorgsområdet.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen på en god måte gjør rede
for status på helse- og omsorgsområdet. Vi har
på mange områder et meget godt utgangspunkt, men
likevel betydelige utfordringer. Disse medlemmer mener
det er særlig gledelig at røyking er redusert,
og at dødsfall som skyldes hjerte- og karsykdommer, er
sterkt redusert. Disse medlemmer mener myndighetens
gode og målrettede arbeid på disse områder
har bidratt sterkt.
Disse medlemmer konstaterer at
vi har gode kunnskaper om helseeffekter av ulike risikofaktorer både
fra eget land og fra utlandet. Dette gir muligheter for gode resultater
i arbeidet for å redusere forekomsten av og bedre helbredelsen
av kreft, astma, diabetes, kols, psykiske lidelser og muskel- og
skjelettplager.
Disse medlemmer vil peke på at
det langsiktige målet med det forebyggende arbeidet og
for utviklingen av helse- og omsorgstjenestene er å løfte
hele befolkningen opp på det samme nivået som
dem med best helse. Regjeringen vil prioritere de gruppene som trenger
det mest, både i spesialisthelsetjenesten, den kommunale
helse- og omsorgstjenesten og i tannhelsetjenesten. Disse
medlemmer vil understreke at Regjeringen har som mål å gi
gode helse- og omsorgstjenester til alle, uavhengig av diagnose,
bosted, personlig økonomi, kjønn, etnisk bakgrunn
og den enkeltes livssituasjon.
Disse medlemmer viser til at
Helse- og omsorgsdepartementets budsjett er på om lag 115,6 mrd.
kroner og har en vekst på 4,6 prosent i forhold til 2007.
Sykehusenes økonomi styrkes med 3,46 mrd. kroner utover
lønns- og prisstigningen i forhold til saldert budsjett
for 2007. Disse medlemmer mener dette gir grunnlag
for å behandle flere pasienter, holde ventetidene lave
og samtidig fornye sykehusbygg og utstyr. Disse medlemmer mener
at nødvendig omstilling og effektivisering i helseforetakene
kan skje uten å legge ned tilbud som er viktig for pasienter
som trenger tett oppfølging i spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer peker på at
den kommunale helse- og omsorgstjenesten i all hovedsak finansieres av
kommunenes frie inntekter, og at kommunene i stor grad har prioritert
pleie og omsorg ut fra den betydelig forbedrede kommuneøkonomien.
Det anslås at kommunesektoren i 2006, 2007 og 2008 vil
få en reell vekst i sine inntekter på 21 mrd.
kroner, noe som utgjør 8 prosent. Disse medlemmer viser
til at det innen eldreomsorgen vil bli en økning på mer
enn de 10 000 årsverk fra 2004 til 2009 som var
målet i Soria Moria-erklæringen. Disse
medlemmer mener det er svært positivt at toppfinansieringsordningen
for ressurskrevende tjenester legges om slik at statens kompensasjon økes
fra 70 til 85 prosent, og at kommunenes frie inntekter derved avlastes
med 500 mill. kroner.
Disse medlemmer vil framheve
de viktige tjenestene som dekkes av Nasjonal strategi for habilitering
og rehabilitering 2008-2011 som legges fram som del av statsbudsjettet.
Det viktigste målet for strategien er å gi rehabilitering
den posisjon og prestisje i helse- og omsorgstjenesten som de overordnede
helse- og velferdspolitiske målene tilsier. Disse
medlemmer vil peke på at det brukes betydelige
og økende ressurser på rehabiliteringsfeltet i
dag:
– 1,14 mrd.
kroner til kjøp fra private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
– 1,5-2 mrd. kroner til rehabiliteringsrettede
tiltak innafor helseforetakene
– 1,6 mrd. kroner i trygderefusjoner
og fastlønnstilskudd til fysioterapeuter
– 1 mrd. kroner fra kommunene
til fysioterapi.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at det er nødvendig med organisatoriske reformer og tilførsel
av nye ressurser for å møte utfordringene når
det gjelder rehabilitering.
Disse medlemmer vil understreke
at Regjeringens rusmiddelpolitikk bygger på solidaritet
med dem som rammes av rusmidlenes negative konsekvenser – ikke
minst barn, ektefelle, søsken, foreldre og andre pårørende.
På dette området er det særlig viktig
med forebygging og samhandling og samarbeid med mange, ikke minst
frivillige organisasjoner. Det er oppmuntrende at også internasjonale
undersøkelser viser at de forebyggingsstrategier som følges
i Norge med avgifter og reguleringer, er de mest effektive og kostnadseffektive. Disse
medlemmer vil understreke behovet for rusfrie soner i livet
og i samfunnet, og at det er viktig å støtte tiltak
og organisasjoner som bidrar til slike. Disse medlemmer har
merket seg at rusfeltet i 2008 vil være styrket med 377
mill. kroner i forhold til 2005. Disse medlemmer vil
peke på at tiltak for å redusere forbruket av
rusmidler også bidrar til å redusere fattigdom
og sosiale forskjeller i helse.
Disse medlemmer har merket seg
at psykiske lidelser er anslått å koste det norske
samfunnet 40 mrd. kroner i året. Personer med alvorlige
psykiske lidelser er blant dem som har svakest tilbud i kommunene
og dårligst levekår. Disse medlemmer er
enig med Regjeringen i at det vil gjenstå betydelige utfordringer etter
2008 når opptrappingsplanen avsluttes, og at det derfor
blir nødvendig å videreføre den økonomiske innsatsen
minst på det nivå som foreslås for 2008. Disse
medlemmer har særlig merket seg de dystre prognoser
fra bl.a. WHO om at omfanget av psykiske lidelser vil øke.
Ikke minst på dette området vil god forebygging
og tidlig behandling være nødvendig og lønnsomt.
Disse medlemmer vil påpeke
behovet for å legge bedre til rette for utøvelse
av omsorgstjenester i eksisterende bebyggelse, herunder å gi
tilskudd til å etterinstallere heiser. Bygging av heiser
vil gjøre det mulig for mennesker som ikke kan gå i
trapper, å kunne fungere bedre i hverdagen og kunne komme
seg ut på egen hånd. For mange eldre og funksjonshemmede
vil det kunne bety at de slipper å flytte fra sine hjem
og kanskje klarer å være selvhjulpne i større
grad. Dette tiltaket vil være i tråd med Omsorgsmeldinga
og føringer som ligger i Hovedstadsmeldinga.
Disse medlemmer vil styrke innsatsen
innafor forebygging og rehabilitering i budsjettet for 2008. Disse
medlemmer mener at det ikke minst innen helsevesenet kan
oppnås store besparelser ved å omdisponere midler
fra reparasjon til forebygging. Disse medlemmer erkjenner
at mye av denne omprioriteringen kan skje uten vedtak i Stortinget. Disse
medlemmer har valgt å foreslå økte
bevilgninger og omdisponeringer på følgende områder:
– Målgruppe
diabetikere: 5 mill. kroner til å oppdage udiagnostiserte
type-2 diabetes, bedre veiledning og oppfølging til diabetikere – herav
2 mill. kroner som omdisponering innen helseforetak.
– Målgruppe psoriasis-pasienter:
2 mill. kroner omdisponeres for å etablere flere tilbud
om lysbehandling i samarbeid mellom sykehus og kommunehelsetjenesten.
– Målgruppe fysisk inaktive
voksne: 8 mill. kroner til lokale aktiviteter via Partnerskap for
folkehelse og til Sykle til jobben-aksjonen (Norges bedriftsidrettsforbund).
– Målgruppe røykere:
3 mill. kroner til redusert røyking i arbeidslivet.
– Målgruppe muskel- og
skjelettlidelser: Formidlingsenheten for Muskel- og skjelettlidelser
skal styrkes (omdisponering innen helseforetak).
– Ammehjelpen: Tiltaket skal styrkes.
– Målgruppe skoleelever:
3 mill. kroner til bedre skolehelsetjeneste i utsatte områder.
– Målgruppe Duchenne-barna:
700 000 kroner til forskning ved Rikshospitalet.
Disse medlemmer mener det er
godt dokumentert at forebyggende tiltak rettet mot disse målgruppene har
god effekt ved bl.a. å redusere sykelighet og behov for
behandling. Disse medlemmer foreslår å dekke
inn ekstrabevilgningene på 17,7 mill. kroner med en reduksjon
på de regionale helseforetakene.
Disse medlemmer vil videre vise
til at det på grunnlag av budsjetthøringene i
finanskomiteen ble vedtatt å øke bevilgningene
til tiltak innafor rusfeltet med 25 mill. kroner utover forslaget
i budsjettproposisjonen, jf. merknader til kap. 726 og kap 761.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Vigdis Giltun, lederen Harald T. Nesvik og Bjørn Sturla
Odden, ser med sterk bekymring på utviklingen knyttet
til sykehusenes økonomi og utfordringene knyttet til ventelister
og behandlingskøer. Bare det siste året er det
blitt 20 000 flere mennesker i behandlingskø,
og antallet er nå kommet langt over 200 000. Disse
medlemmer ønsker derfor å gjennomføre
en rekke omfattende tiltak for å styrke og bedre denne
sektoren i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2008. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet foreslår å øke sykehusenes
budsjett for 2008 med 1,7 mrd. kroner utover Regjeringens forslag,
samtidig som private tilbydere likestilles med det offentlige helsevesen.
For å sikre økt pasientbehandling og effektivitet ønsker disse
medlemmer å øke den innsatsbaserte finansieringen
(ISF) fra 40 til 60 prosent. Disse medlemmer ser
i likhet med Regjeringen behovet for effektivisering knyttet til
spesialisthelsetjenesten og mener det er svært mye ugjort
i denne forbindelse. Disse medlemmer ønsker
derfor å legge ned de regionale helseforetakene og opprette
et statlig sykehusdirektorat. Dette vil, slik disse medlemmer ser det,
føre til store effektiviseringsgevinster samtidig som de
geografiske forskjellene knyttet til grad og kvalitet av behandling
den enkelte mottar, vil bli visket ut. Med dagens organisering med
regionale helseforetak er det bostedsadressen som er avgjørende
for hvilken hjelp du mottar. En ser også en tendens til
at hvert enkelt regionalt helseforetak skal bygge opp egne tilbud
innenfor alle felt i stedet for å skjele til hvilken kapasitet
som finnes andre steder.
Videre må helsevesenet, slik disse
medlemmer ser det, organiseres slik at medisinsk personell
(leger, sykepleiere mm.) benyttes til pasientrelatert arbeid i større
grad fremfor administrativt arbeid. I tillegg viser disse
medlemmer til innstillingen til St.prp. nr. 10 (2007-2008)
hvor Fremskrittspartiet foreslår å slette deler
av sykehusenes gjeld for å bedre likviditeten og det økonomiske
fundamentet til de regionale helseforetakene. På investeringssiden ønsker disse
medlemmer å skille dette ut fra det ordinære
basistilskuddet for på den måten å skaffe
en bedre oversikt over nødvendige bevilgninger knyttet
til både nyinvesteringer, vedlikehold og gjenanskaffelse. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet for budsjettåret 2008 øker
investeringstilskuddet til de regionale helseforetakene med 500
mill. kroner.
Disse medlemmer har merket seg
at hver sjette rehabiliteringsseng har forsvunnet under den rød-grønne
regjeringen, noe som står i sterk kontrast til deres egen
regjeringserklæring, der det skrives at en vil gi rehabilitering
til alle som trenger det. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett hvor det øremerkes
300 mill. kroner til rehabiliteringsformål, slik at kapasiteten
hos både offentlige, private og ideelle institusjoner kan
benyttes, og behovet for disse tjenestene dekkes. Rehabilitering
er, slik disse medlemmer ser det, svært
samfunnsøkonomisk lønnsomt, samtidig som livskvaliteten
for den det gjelder, øker betydelig. Disse medlemmer viser
til at rehabilitering er et høyt prioritert område
for Fremskrittspartiet, og det er derfor en storstilt satsing på dette
området i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2008.
Disse medlemmer er svært
misfornøyde med det nye investeringstilskuddet til bygging
av sykehjem og omsorgsboliger og mener innrettingen er slik at dette
blir nok en omsorgsboligreform lik den utviklingen vi fikk etter
1997. Disse medlemmer har merket seg at det i dag
mangler 16 000 sykehjemsplasser dersom man skal oppnå dekningsgraden
Stortinget har vedtatt. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett har sterkt
fokus på sykehjemsbygging, og vil derfor innrette investeringstilskuddet
på en slik måte at det blir lønnsomt
for kommunene å bygge sykehjemsplasser. Fremskrittspartiet vil
bevilge investeringstilskudd til bygging av 16 000 sykehjemsplasser
innenfor samme periode. I tillegg vil Fremskrittspartiet bevilge
tilskuddsmidler til bygging av 6 000 bemannede omsorgsboliger
for å dekke behovet for dem som er psykisk syke, hvor det
fremdeles ifølge St.prp. nr. 1 (2007-2008) mangler 2 800
boliger, psykisk utviklingshemmede, rusmiddelavhengige og andre
som har spesielt behov for en slik bolig.
Disse medlemmer mener Regjeringen
svikter dem som har det vanskeligst i samfunnet, så også i
helsevesenet. Regjeringens løfter om å redusere
egenandeler i helsevesenet er ikke gjennomført, snarere
tvert imot. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett der egenandelstak 1 justeres ned til 1 500
kroner fremfor en økning til 1 740 kroner slik
Regjeringen har foreslått.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at den medisinske forskningen i Norge er på et for lavt
nivå. Det foreslås derfor i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett en økning til forskningen på til
sammen 100 mill. kroner, herunder presiseres det at diabetes-, demens-,
kreft-, ADHD-, ME-, og stamcelleforskning er prioriterte grupper.
Disse medlemmer mener det er
store forbedringsmuligheter i norsk helsevesen, og er
villige til å øke budsjettrammen utover Regjeringens
forslag for statsbudsjett 2008. Sikkerhet og trygghet for liv og helse
er, slik disse medlemmer ser det, et grunnleggende
behov for å sikre innbyggerne i et samfunn et godt og verdig
liv, uavhengig av den enkeltes lommebok.
Disse medlemmer finner ikke å kunne
foreta en forsvarlig omprioritering innen den budsjettramme flertallet
har bevilget til helseformål i Stortingets vedtak om rammeområde
15.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative
helsebudsjett for 2008:
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 2 | FrP |
| | | | |
Utgifter rammeområde 15 |
700 | | Helse-
og omsorgsdepartementet | 140 976
000 | 110 976
000 (-30 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 136 543 000 | 106 543 000 (-30 000 000) |
701 | | Forskning | 208 306
000 | 308 306
000 (+100
000 000) |
| 50 | Norges forskningsråd
mv. | 208 306 000 | 308 306 000 (+100 000 000) |
719 | | Folkehelse | 216 650
000 | 325 650
000 (+109
000 000) |
| 75 | (NY POST) Livmorhalskreftvaksine | 0 | 109 000 000 (+109 000 000) |
720 | | Sosial-
og helsedirektoratet | 455 951
000 | 435 951
000 (-20 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 358 938 000 | 338 938 000 (-20 000 000) |
726 | | Habilitering,
rehabilitering og tiltak for
rusmiddelavhengige | 158 904
000 | 159 304
000 (+400
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 19 578 000 | 19 978 000 (+400 000) |
727 | | Tannhelsetjenesten | 63 102
000 | 88 102
000 (+25
000 000) |
| 21 | Forsøk og utvikling
i tannhelsetjenesten | 9 100 000 | 34 100 000 (+25 000 000) |
728 | | Forsøk
og utvikling mv. | 66 497
000 | 166 497
000 (+100
000 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 48 082 000 | 148 082 000 (+100 000 000) |
729 | | Annen
helsetjeneste | 244 267
000 | 259 267
000 (+15
000 000) |
| 70 | Behandlingsreiser til utlandet | 98 885 000 | 113 885 000 (+15 000 000) |
732 | | Regionale
helseforetak | 83 986
544 000 | 83 936
552 000 (-49 992
000) |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene | 3 367 506 000 | 3 192 206 000 (-175 300 000) |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør-Øst
RHF | 31 969 980 000 | 28 040 761 000 (-3 929 219 000) |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF | 10 799 863 000 | 9 447 293 000 (-1 352 570 000) |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF | 7 989 453 000 | 6 989 130 000 (-1 000 323 000) |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF | 6 928 639 000 | 6 035 259 000 (-893 380 000) |
| 76 | Innsatsstyrt finansiering
av sykehus | 16 821 439 000 | 24 580 139 000 (+7 758 700 000) |
| 79 | Helse- og rehabiliteringstjenester
for sykemeldte | 457 900 000 | 0 (-457
900 000) |
743 | | Statlige
stimuleringstiltak for psykisk helse | 6 385
338 000 | 6 485
338 000 (+100
000 000) |
| 62 | Tilskudd til psykisk helsearbeid
i kommuner | 3 512 791 000 | 3 562 791 000 (+50 000 000) |
| 75 | Tilskudd til styrking av
psykisk helsevern | 2 326 582 000 | 2 376 582 000 (+50 000 000) |
761 | | Tilskudd
forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet | 1 301
734 000 | 1 327
284 000 (+25
550 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 102 661 000 | 128 211 000 (+25 550 000) |
2711 | | Spesialisthelsetjenester
mv. | 2 665
500 000 | 2 840
800 000 (+175
300 000) |
| 76 | Private laboratorier og
røntgeninstitutt | 398 500 000 | 573 800 000 (+175 300 000) |
2751 | | Legemidler
mv. | 8 690
700 000 | 9 807
492 000 (+1
116 792 000) |
| 70 | Legemidler | 7 470 700 000 | 8 587 492 000 (+1 116 792 000) |
2752 | | Refusjon
av egenbetaling | 3 696
000 000 | 3 916
000 000 (+220
000 000) |
| 70 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 1 | 3 486 000 000 | 3 706 000 000 (+220 000 000) |
2755 | | Helsetjeneste
i kommunene mv. | 4 462
000 000 | 4 482
000 000 (+20
000 000) |
| 76 | Rusomsorg | 0 | 20 000 000 (+20 000 000) |
| | Sum
utgifter | 115
235 318 000 | 117
142 368 000 (+1
907 050 000) |
Inntekter rammeområde 15 |
| | Sum
inntekter | 763
710 000 | 763
710 000 (0) |
| | Netto | 114 471
608 000 | 116 378
658 000 (+1
907 050 000) |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, legger
vekt på at alle skal ha tilgang til kvalitativt gode helsetjenester når
man trenger det, uavhengig av hvor man bor, alder, kjønn,
diagnose og personlig økonomi. Alle som trenger det, skal
sikres helhetlige helse- og omsorgstjenester. Disse medlemmer viser
til at det fremdeles er for lang ventetid for nødvendig
helsehjelp både innen somatikk og psykisk helsevern. Videre
mener disse medlemmer det er bekymringsfullt at behandlingskøene øker
igjen etter en betydelig nedgang under Bondevik II-regjeringen.
Selv om den norske helsetjenesten over år
er kåret til å være blant de beste i
verden, mener disse medlemmer det er et stort forbedringspotensial
både når det gjelder tjenestenes kvalitet og innhold,
helsetjenestens ressursbruk og styringssystemer og pasientenes valgfrihet,
medbestemmelse og tilgang til nødvendig og relevant informasjon
om tilbudet. Disse medlemmer mener videre det er
et forbedringspotensial når det gjelder å håndtere
feil og mangler innenfor helsevesenet, og vil i den forbindelse
vise til de unødige belastninger dette medfører
for den enkelte pasient, men også dårlig utnyttelse
av samfunnets ressurser.
Disse medlemmer mener det er
stort behov for å styrke tilbudet innen rehabilitering,
habilitering og rusbehandling. Fortsatt er det mange udekkede behov, og
kapasitet og tilbud er ikke godt nok. Dette er etter disse
medlemmers vurdering nødvendig for å gi flere
mennesker en mulighet for å øke sin funksjonsevne
etter sykdom eller skade, og dermed kunne delta aktivt i arbeids-
og samfunnsliv. Disse medlemmer understreker betydningen
av at også pasienter som ikke er sykemeldte, får
et bedre tilbud om habilitering og rehabilitering, herunder funksjonshemmede barn.
Disse medlemmer viser til at
den fremlagte opptrappingsplan for rusfeltet ikke innfrir behovet
for behandling og de forventninger som er skapt. Disse medlemmer mener
derimot det er nødvendig å øke veksttakten
innenfor rusfeltet betydelig dersom vi skal klare å tilby
rusmiddelmisbrukerne den hjelp og behandling de trenger og har rett
til.
Disse medlemmer mener det er
viktig å fokusere på effektive tiltak for å forebygge
helseproblemer i samfunnet, det være seg helseproblemer
innen somatikk eller psykiatri. Videre mener disse medlemmer det
er viktig at samhandlings- og samordningsutfordringene tas tak i
med tanke på å løse de utfordringene
som finnes. I den forbindelse mener disse medlemmer det
er viktig at både Wisløff-utvalget og Bernt-utvalget
følges opp.
Disse medlemmer mener videre
det er et stort behov for kvalitetsløft i omsorgstjenestene,
herunder et kunnskapsløft i sektoren. For mange er uten
fagkompetanse, det kreves økt legedekning, økt
tilgang på spesialister og økte ressurser til
forskning på demens.
Disse medlemmer mener private
aktører ikke bare er et supplement og korrektiv til den
offentlige helsetjenesten, men også en viktig del av den
totale helsetjenesten. Disse medlemmer mener derfor
det er viktig at den offentlige helsetjenesten benytter seg av den
kompetansen de private aktørene representerer, samt den
ledige kapasiteten de tilbyr. Gjennom et konstruktivt samarbeid
mellom offentlige og private aktører vil kvaliteten og
tilgjengeligheten til behandlingstilbudet bli bedre, og pasientenes
valgfrihet øke. Disse medlemmer mener videre
at avtaler som inngås mellom de regionale helseforetakene
og de private aktørene, må ta høyde for
behandlingens reelle kostnad.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, mener at uansett alder, økonomi
og bosted skal hver enkelt få nødvendig og kvalifisert
hjelp når det trengs. Alle skal ha likeverdig tilgang til
helse- og omsorgstjenester. Kvalitet, trygghet, tilgjengelighet
og omsorg skal utgjøre kjerneverdiene i helsetjenestene.
Dette må sikres gjennom et helhetlig tjenestetilbud, uavhengig
av nivåer og avdelinger. Omsorg for mennesker som trenger
helse- og omsorgstjenester, må prioriteres sterkere, siden
utfordringene vil bli stadig større i årene
fremover. Det vil være dobbelt så mange eldre
over 67 år i 2050 sammenliknet med i dag. Dette
medlem mener dette må håndteres med fokus
på innhold og kvalitet i tjenestene, i tillegg til økt
kapasitet. Dette kan best sikres gjennom en tverrpolitisk forpliktende
plan for eldreomsorgen. Dette medlem mener den nylig
fremlagte demensplanen som det redegjøres for i budsjettproposisjonen,
må følges opp med økonomiske satsinger,
og dette medlem foreslår stimuleringstilskudd
for opprettelse av skjermede enheter for demente, stimuleringstilskudd
for opprettelse av tilrettelagte dagtilbud for hjemmeboende demente
og kompetansehevingstiltak. Dette medlem foreslår
ytterligere 60 mill. kroner til kompetanseheving i eldreomsorgen
innen bemanning, utvikling av hjemmebasert omsorg, lindrende behandling
for døende og forskning, og dette medlem påpeker
at en tverrpolitisk forpliktende eldreplan vil sikre at disse tiltakene trappes
ytterligere opp i årene fremover.
Dette medlem mener helse- og
omsorgstjenestene skal preges av en helhetlig tenkning med fokus
på forebygging, behandling, rehabilitering og oppfølging. Det
er viktig å se hele mennesket. Derfor bør det
være et mangfoldig tjenestetilbud for å dekke
ulike menneskers behov. Ideelle og frivillige organisasjoner og
institusjoner bidrar positivt i den sammenheng.
Dette medlem mener den opptrappingsplanen
for rusfeltet som Regjeringen nå omsider har lagt frem, mangler
en tilstrekkelig økonomisk opptrapping for å gi
et bedre helse- og omsorgstilbud for rusmiddelavhengige. Dette
medlem foreslår ytterligere satsing på rusfeltet
gjennom økte midler til forebyggende arbeid i regi av frivillige
organisasjoner, økt tilskudd til tiltak for barn av rusmiddelavhengige
og psykisk syke, økt tilbud for rusmiddelavhengige i ideelle
institusjoner og tilskudd til kultur- og fritidstiltak for å sikre bedre
oppfølging etter behandling. Dette utgjør til sammen
en satsing på 50 mill. kroner.
Dette medlem mener habiliterings-
og rehabiliteringsfeltet trenger et sterkere fokus i årene
fremover. Å redusere lidelse og øke livskvalitet
er viktige mål, samtidig som dette er god samfunnsøkonomi.
Redusert behov for behandling, pleie, medisiner og større
mulighet til å klare seg selv eller være i arbeid
er ønskede effekter av god habilitering og rehabilitering.
Dette bør komme alle til gode, slik også Regjeringen
tar til orde for i Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering 2008-2011,
som ble lagt frem i høst. Dette medlem er
derfor kritisk til at Regjeringen satser for ensidig på at
rehabilitering skal rettes mot dem som er sykemeldt fra arbeid,
siden dette utestenger kronisk syke, mennesker med nedsatt funksjonsevne,
eldre og folk som er i arbeid. Dette medlem foreslår
derfor å styrke habilitering og rehabilitering i helseforetakene,
herunder bruk av tjenester fra private og ideelle opptreningsinstitusjoner,
samt økt satsing på behandlingsreiser til utlandet.
Dette medlemhar
registrert at Regjeringen har fremmet en rekke ulike planer og strategier
for viktige tiltak, slik som Diabetesplan, Nasjonal strategi for kreftområdet
2006-09, Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering 2008-2011
og Opptrappingsplan på rusfeltet. Regjeringen er langt
fra å oppfylle disse planene, så lenge det ikke
følger bevilgninger i tråd med forslagene. Dette
medlem mener derfor at Regjeringen må sørge
for at de nødvendige helsestrategier på ulike
områder blir gjennomførbare og ikke utelukkende
symbolpolitikk.
Dette medlem mener at mange av
de private, ideelle sykehusene står i fare for å gå konkurs
pga. store uforutsette pensjonskostnader. De må som aksjeselskaper
drive forsvarlig, mens de offentlige sykehusene kan drive videre
med å unnta uforutsette pensjonskostnader fra resultatkravet.
De private, ideelle sykehusene er nå i en alvorlig situasjon
hvor konkursfaren er overhengende, og det er avgjørende
at Regjeringen løser problemet, både på kort
og på lang sikt. Dette medlem mener derfor
at Regjeringens forslag til å løse dette først
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett våren 2008
ikke er tilstrekkelig. Det er nødvendig å avklare dette
raskere.
Dette medlem viser til rapporter
fra Sosial- og helsedirektoratet og Legeforeningen fra 2007 som viser
at fokus på økonomi helt ned på avdelingsnivå på sykehusene
er styrende for prioritering og kvalitet i helsetjenestene. Innsatsstyrt
finansiering (ISF) var ment som et styringsverktøy for
de regionale foretakene og ikke som et prioriteringsverktøy
for lønnsomme og ulønnsomme pasienter. ISF-systemet
brukes til å legge krav om inntjening ved de enkelte tjenesteytende
avdelinger. Dette kan også være til hinder for
et helhetlig pasienttilbud og dermed for bedre samhandling mellom
avdelinger og nivåer i helsetjenestene, noe som er en av
de største utfordringene i helsetjenestene i dag.
Dette medlem foreslår å øke
egenandelstak I og samtidig fjerne egenandelene for kronisk
syke, uføretrygdede og minstepensjonister. I tillegg har dette medlem merket
seg at prosjektet "Raskere tilbake, tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykemeldte" har hatt en treg start, og at midlene for inneværende år
ikke vil bli brukt opp. Prosjektet synes også krevende å administrere. Dette
medlem foreslår derfor kutt i bevilgningen til
prosjektet med 200 mill. kroner, og viser til en bredere satsing
på habilitering og rehabilitering, som beskrevet ovenfor.
Dette medlem viser for øvrig
til at Kristelig Folkeparti i Budsjett-innst. S. nr. I (2007-2008)
fremmet forslag om at Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
av sykehusenes samlede driftsunderskudd og en bred utredning av
systemet for sykehusfinansiering som bedre enn dagens stykkprissystem
fanger opp behovet for helhet i tjenestekjeden fra forebygging og primærhelsetjeneste
til spesialisthelsetjeneste og rehabilitering.
Komiteens medlem fra Venstre, Gunvald
Ludvigsen, understreker at alle skal ha mulighet til å bruke
sine evner til beste for seg selv og samfunnet. Liberal politikk
er derfor et utålmodig arbeid for rettferdige løsninger,
som gir alle mennesker frihet, tilhørighet og ansvar. Det
er i fellesskap med andre at den enkelte kan finne sin egen vei
til et godt liv. Venstres frihet og fellesskap omfatter også framtidens
generasjoner. Venstre vil føre en ansvarlig økonomisk
politikk og en miljøpolitikk som sikrer livsgrunnlaget
og velferden også for dem.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett for 2008 hvor det foreslås en økning
på tiltak for å redusere fattigdom på vel
1 mrd. kroner utover Regjeringens forslag. Hovedsatsingene er rusomsorg, forsøk
med borgerlønn, offentlig finansiert tannhelse og omsorgslønn
for foreldre med funksjonshemmede barn og økt satsing på integrering,
tiltak for bostedsløse og økt bostøtte.
Velferdssamfunnet er mer enn det stat og kommune sørger
for av velferdstjenester. Mange frivillige fellesskap representerer
en varme og nærhet og gir dermed et bidrag til helse det
offentlige aldri kan eller skal erstatte. Det sosiale engasjementet
i det sivile samfunnet utløser flere ressurser, det er
mer oppfinnsomt enn det offentlige, og det bryr seg om hjelpetrengende
som ikke har fått plass i offentlige planer. Til grunn
for alt ligger det personlige ansvaret hver enkelt har for seg selv
og sine medmennesker. Det kan ingen velferdsstat erstatte.
Dette medlem peker på at
velferdsstaten kommer under press blant annet fordi vi får
flere eldre og forholdsvis færre i arbeidslivet. Samtidig
blir det mulig å gi behandling for stadig mer. Venstre
vil fortsatt ha gode, generelle ordninger, men de må legge
mer vekt på hva den enkelte trenger og kan gjøre
for å mestre eget liv. Noen mennesker trenger mer hjelp
og annerledes hjelp enn folk flest. Det skal de få. Samfunnet
skal ikke være så firkantet at mange mislykkes
på skolen, faller utenfor i arbeidslivet eller må kjempe
mot systemene for å få sine rettigheter og dermed
ende i en helsekø.
Dette medlem understreker at
en av de viktigste politiske oppgavene fremover blir å prioritere
mer til dem som trenger det mest innen helse- og sosialpolitikken.
Dette krever omprioriteringer og bedre samhandling mellom ulike
deler av helsevesenet. Sosial ulikhet i helse er et voksende problem
og henger nøye sammen med fattigdom. Det er svært
viktig for å bekjempe fattigdom at det satses på helsehjelp
og behandling til dem som altfor ofte faller utenfor også i
helsevesenet. Rusmiddelmisbrukere må få bedre
behandling og nødvendig helsehjelp.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett for 2008 hvor Venstre stimulerer til sunnere kosthold/livsstil
gjennom en om lag provenynøytral omlegging av merverdiavgiftssystemet
kombinert med høyere tobakksavgifter. Konkret foreslås
det i Venstres alternative budsjett at det ikke blir moms på frukt
og grønt (0-sats), mens det blir full momssats (25 prosent) på brus
og sterkt sukkerholdig drikke, og at den generelle matmomsen økes
med ett prosentpoeng.
Dette medlem understreker at
det viktigste forebyggende helsearbeidet skjer ved at det enkelte
menneske tar et personlig ansvar for eget liv og helse. Stat og
kommune har på sin side et klart ansvar for å tilrettelegge
samfunnet slik at det minimaliserer risikoen for helseskade. Økt
satsing på rehabilitering og forebyggende arbeid er viktig
for å fordele ressursene bedre innenfor helsevesenet og
sørge for at kronikere, rusmiddelmisbrukere og mennesker
med funksjonsnedsettelse får en bedre hverdag. Regjeringens
budsjettforslag prioriterer i liten grad rehabilitering og har ikke blitt
det løftet for rehabiliteringsområdet som ble
varslet.
For å frigjøre ressurser til
dem som trenger det mest, mener dette medlem at de
mange som i all hovedsak er friske og har god økonomi,
bør kunne akseptere noe høyere egenandeler for
helsetjenester, eksempelvis høyere egenbetaling for legekonsultasjoner
og medisiner, mens andre grupper skjermes helt.