St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Samferdselsdepartementet
er i tillegg til å vere eit budsjettdokument med forslag
til løyvingar på dei ulike kapitla og postane,
eit framlegg der departementet orienterer om politikken og viktige
problemstillingar og oppfølgingsområde innanfor
heile samferdselsområdet.
Frå midten av 1990-talet og framover
har det skjedd ei rekkje organisatoriske og andre endringar i samferdselssektoren,
som gjer at det er nødvendig å sjå utover dei årlege
løyvingane over Samferdselsdepartementet sitt budsjett
for å femne heilskapen i samferdselspolitikken. Dette har
også ført til at ein ikkje kan sjå einsidig
på løyvingane til samferdsel når ein
skal vurdere kor mykje ulike regjeringar har satsa på sektoren.
Budsjettframlegget for 2008 gir ein auke på 6,5
pst. frå saldert budsjett 2007 for løyvingar som
har verknad for kollektivtransport, jf. tabell side 132 i proposisjonen.
Budsjettforslaget for Jernbaneverket for 2008
er på 5 802,1 mill. kroner, noko som inneber ein
auke på om lag 6 pst. samanlikna med saldert budsjett for
2007. Av dette er 2 339,1 mill. kroner avsett til investeringar
i lina. Investeringar til jernbanenettet rundt dei store byane,
InterCity-triangelet og hovudstrekningane vil prioriterast. Dobbeltspor
på strekninga Sandnes-Stavanger var høgt
prioritert i budsjettet for 2007 og vil vidareførast i
2008. For stasjonar og knutepunkt vert det planlagt tiltak som kan
bidra til at fleire reiser kollektivt.
Til kjøp av persontransport med tog
er det foreslått å løyve 1 657,6
mill. kroner. Forhandlingane mellom Samferdselsdepartementet og
NSB AS om ruteproduksjonen for 2008 er ikkje ferdig, men Samferdselsdepartementet
vil at avsett beløp skal gi eit betre togtilbod i 2008.
Statens vegvesen har planlagt å bruke
om lag 900 mill. kroner til tiltak for kollektivtransport i 2008.
Av dette er om lag 190 mill. kroner statlege løyvingar. Dette
inneber ein auke på om lag 12 pst. frå saldert budsjett
2007. I tillegg vil det gjennomførast strekningsvise tiltak
som medfører betre forhold for kollektivtransporten. Den
største satsinga på kollektivtrafikktiltak på veg
er i Oslo, Akershus og Bergen. Dei største prosjekta er
opprusting av Kolsåsbana i Oslo og Akershus og bygging
av Bybanen i Bergen.
Regjeringa meiner at arbeidet med ein meir effektiv verkemiddelbruk
som legg opp til å dempe auken i biltrafikken, må vidareførast
i 2008 i samarbeid med lokale styresmakter, samtidig med utviklinga
av eit meir konkurransedyktig kollektivtilbod der også framkomsten
på vegnettet vert sikra.
Løyvinga til særskilde tilskot
til kollektivtransport (belønningsordninga, tiltak for
kollektivtransport i distrikta og BRA-programmet) er om lag 10 pst.
høgare enn gjeldande budsjett for 2007. Belønningsordninga for
betre kollektivtransport og mindre bilbruk vart evaluert i 2007.
Regjeringa har sett av 161,7 mill. kroner til belønningsordninga
i 2008, om lag same realnivå som i gjeldande budsjett 2007.
Evalueringa av ordninga viser at konkurranseevna
til kollektivtransporten overfor privatbilen er styrkt i dei aktuelle
byane i perioden. Kollektivtransporten har auka meir enn biltrafikken
i to av byene (Oslo og Stavangerområdet). I tillegg til
Oslo på vegne av Osloområdet, Hordaland på vegne
av Bergensområdet, Rogaland på vegne av Stavangerområdet,
Vest-Agder på vegne av Kristiansandsområdet, Sør-Trøndelag
på vegne av Trondheimsområdet og Troms på vegne
av Tromsøområdet foreslår Regjeringa å invitere
Buskerud, Telemark og Østfold fylkeskommunar til å søkje om
midlar frå ordninga for å styrkje kollektivtrafikken i
Drammen, Skien/Porsgrunnsområdet og Fredrikstad/Sarpsborg.
Regjeringa vil fordele midlane for 2008 i samsvar med oppnådd
vekst for kollektivtransporten. Avhengig av søknadene er
det aktuelt å konsentrere midlane på færre
byar enn i dag.
Regjeringa foreslår å løyve
20 mill. kroner i 2008 til demonstrasjonsprosjekt for å prøve
ut ulike modellar for å betre kollektivtilbodet i distrikta,
ein auke på 12 mill. kroner frå gjeldande budsjett
for 2007.
BRA-programmet (Betre infrastruktur, Rullande materiell,
Aktiv logistikkforbedring) er viktig for å gjere kollektivtransporten
tilgjengeleg for alle. Regjeringa foreslår derfor ei løyving
på 52,1 mill. kroner i 2008 til tilskotsordningar til kommunale
og fylkeskommunale tiltak for betre tilgjenge.
Innanfor luftfarten er det tilgjenge til og
i terminalane som er sentralt. Terminalane er offentlege bygg. Nytt
internasjonalt regelverk om rettane til funksjonshemma passasjerar
og personar med redusert rørsle, fører til at
Avinor AS og Oslo lufthavn AS i 2008 vil få ansvaret for å assistere
personar med redusert mobilitet på flyplassen. I dag har
flyselskapa dette ansvaret.
Ein felles nasjonal standard for innføring
av nye elektroniske billettsystem vart etablert i regi av Statens vegvesen
i samarbeid med m.a. fylkeskommunane og NSB AS i 2006. Arbeidet
med å førebu ei felles forvaltning for elektronisk
billettering starta i 2007. Korleis dette skal organiserast, vert
utgreidd, slik at det kan gjennomførast i 2008.
Departementet vil i samarbeid med lokale styresmakter
og verksemdene vidareføre arbeidet med etableringa av eit
landsdekkjande informasjonssystem.
Flyttingane er no fullførte. Tilsynsaktiviteten
i overgangsperioden har i det store og heile gått som normalt. Det
er framleis utfordringar når det gjeld rekruttering av
nødvendig kompetanse og opplæring, men begge tilsyna
har no fått på plass i det alt vesentlegaste den kompetansen
dei treng.
Tabell side 136 i proposisjonen viser fordelinga
av økonomiske rammer og oppfølging av Stortinget
sitt NTP-vedtak, jf. Innst. S. nr. 240 (2003-2004), etter tre år
for Samferdselsdepartementets etatar Statens vegvesen og Jernbaneverket.
Løyvingar i revidert budsjett 2007 til Hanekleivtunnelen
og Løkentunnelen m.fl. på E18 i Vestfold er halde
utanfor og utgjer 345,2 mill. kroner.
Budsjettframlegget for 2008 inneber både
for veg og jernbane ei betre oppfølging av Stortinget sitt
NTP-vedtak for åra 2007 og 2008, medan det gir ei oppfølging
av Nasjonal transportplan 2006-2009 samla etter tre år
på 74 pst. Det siste som følgje av etterslepet
frå 2006. For å snu trenden med aukande etterslep
i vedlikehaldet, foreslår Regjeringa også for
2008 å prioritere eit auka vedlikehald utover nivået
i Nasjonal transportplan.
Riksvegferjene er også styrkt samanlikna
med Nasjonal transportplan.
I tillegg til dei statlege midlane kjem midlar
frå brukar- og alternativ finansiering i vegsektoren. I
2008 er det lagt til grunn 4 920 mill. kroner i bompengar.
I budsjettet for 2007 og i framlegget for 2008
har Samferdselsdepartementet prioritert drift og vedlikehald både
for veg og jernbane. Dette er nødvendig for å ta
vare på verdien av investert kapital i veg- og jernbanenettet
og ut frå omsyn til trafikktryggleiken.
Stortingsmeldinga om Nasjonal transportplan
2010-2019 skal etter planen leggjast fram i desember 2008.
Regjeringa sitt mål er å vidareføre
den sterke satsinga på tiltak for å betre trafikktryggleiken,
slik at den positive ulykkesutviklinga kan halde fram. Hovudretninga i
trafikktryggleiksarbeidet går fram av Nasjonal transportplan
2006-2015, som vert konkret følgd opp gjennom "Nasjonal
handlingsplan for trafikksikkerhet på veg 2006-2009".
Med nullvisjonen som utgangspunkt vert trafikktryggleiksarbeidet
retta spesielt mot dei alvorlegaste ulykkestypane, særleg
møteulykker, utforkøyringsulykker og
ulykker med mjuke trafikantar.
Med bakgrunn i tryggleiksutfordringane innan
vegsektoren vil det i 2008 verte nytta om lag 520 mill. kroner til
særskilde tiltak for trafikktryggleik. Av desse er om lag
470 mill. kroner statlege midlar. For 2008 er det planlagt ulykkesreduserande
tiltak på rundt 510 km veg. Ved utgangen av 2008 vil det
vere gjennomført ulykkesreduserande tiltak på i
alt 1 380 km riksveg. Dette vil gi ei måloppnåing
på 61 pst. etter tre år av handlingsprogrammet
for 2006-2009. Sentrale tiltak her er bygging av midtrekkverk, veglys,
utbetring av kurvar og kryss, montering av rekkverk, betring av kryssingsalternativ
for fotgjengarar og syklistar, fjerning av hindringar utanfor vegbana
m.m.
Det er behov for ei raskare utbygging av det
høgtrafikkerte vegnettet til firefelt, m.a. for å betre
trafikktrykkleiken. I 2008 er føresetnaden å opne
51 km firefeltsveg med midtrekkverk/midtdelar og byggje midtrekkverk
på 10 km to- og trefeltsveg. Det er planlagt 47 km med
gang- og sykkelvegar/felt, som ytterlegare vil styrkje
tryggleiken for dei mjuke trafikkantane. Innanfor drift og vedlikehald
vil trafikktryggleik prioriterast særleg på ulykkesutsette
strekningar ved gjennomføring av vinterbrøyting,
strøing, salting, skilting, oppmerking og drift av tunnelar.
Regjeringa vektlegg òg tiltak retta
mot trafikantar og køyretøy. Det er sett mål
for kor mange førarar som skal nytte bilbelte, kor mange
som skal overhalde reglane for køyre- og kviletid og delen
av tunge køyretøy med godkjende bremser. For å nå desse
måla prioriterer ein å målrette kontrollane
til stader og tider som er venta å gi best trafikktryggleik.
Departementet vil kome tilbake til Stortinget
med ei vurdering av bruken av strekningsvis automatisk trafikkontroll
(ATK).
Verknader av planlagde tiltak i 2008 innanfor ansvarsområdet
til Statens vegvesen, er utrekna til om lag 30 færre drepne
eller skadde i vegtrafikken. Innsatsen for å betre trafikktryggleiken
må ytterligare trappast opp for at måla i Nasjonal
transportplan skal nåast.
Ei overføring av person- og godstransport
frå veg til bane vil medverke til å auke tryggleiken
for den totale transportverksemda i Noreg.
Løyvinga til Jernbaneverket for 2008
til drift og vedlikehald av jernbanenettet utgjer om lag 3,4 mrd.
kroner, som er ein auke på om lag 6,7 pst. samanlikna med saldert
budsjett 2007. Denne løyvinga skal m.a. ivareta viktige
oppgåver som saman med den daglege drifta er nødvendig
for å få ei mest mogleg stabil og sikker trafikkavvikling
på det norske jernbanenettet. På investeringsbudsjettet
for 2008 er det innanfor programområdet "Tryggleik" foreslått
avsett 107 mill. kroner til ulike tryggleikstiltak.
Tryggleik har høgaste prioritet innan
alle delar av luftfarten. Innan ruteflyging er tryggleiken høg,
og utfordringa ligg særleg i å halde ved lag det
høge nivået på tryggleiken. Eit velfungerande
Luftfartstilsyn er det viktigaste verkemiddelet for Samferdselsdepartementet
for å bidra til tryggleiken i sivil luftfart. Utfordringane
når det gjeld tryggleik er felles for mange land og må løysast
i internasjonale fora.
Regjeringa legg i arbeidet med samfunnstryggleik
og vernebuing vekt på å utarbeide ein heilskapleg
politikk for å sikre eit robust transportnett i normalsituasjon
og i krise. Oppgåver og tiltak innan samfunnstryggleik
og vernebuing i samferdselssektoren skal prioriterast innan etatane
sine ordinære budsjett. Samfunnstryggleik vert på den
måten handsama i eit meir heilskapleg perspektiv i den
einskilde sektor, saman med anna tele- og transporttryggleik.
Samferdselsdepartementet vil gjennom ulike forskingsprosjekt,
utgreiingar, risiko- og sårbarheitsanalysar, krisehandteringsøvingar
o.a., vidareutvikle samferdselssektoren si evne til å handtere
større påkjenningar, og redusere eventuelle skadeverknader av
ei hending. Departementet vil òg vidareutvikle vernebuingsordningane
slik at desse er tilpassa det nye trusselbiletet og sårbarheita
i samferdselssektoren.
Samferdselsdepartementet starta våren
2005 eit prosjekt for overordna risiko- og sårbarheitsanalyse
i samferdselssektoren (SAMROS). Departementet vil i løpet av
2008 følgje opp tilrådingane frå arbeidsgruppa.
Det er m.a. behov for meir felles planlegging av vernebuingstiltak
mellom dei ulike samferdselsgreinene. Det er òg behov for
ein tettare dialog med kraftforsyninga om den gjensidige bindinga
mellom tele og kraft. Samferdselsdepartementet planlegg i 2008 å gjere
ferdig ein strategi for samfunnstryggleik og vernebuing.
Rassikring, ekstraordinært vedlikehald
og reparasjonar, reservebruer og mobile ferjekaier er tiltak som regelmessig
må tilpassast nye utfordringar slik at dei samfunnsmessige
konsekvensane av naturkatastrofar vert minst moglege. Statens vegvesen
har av den grunn etablert eit fireårig klimaprosjekt, som
skal kartleggje konsekvensane klimaendringane har for vegsektoren, m.a.
for å utvikle metodar og tiltak som kan bidra til å meistre
dei nye utfordringane betre.
Samferdselssektoren må heile tida gjere
avvegingar med omsyn til overvaking og kontroll, verkemiddel som
m.a. må balanserast mot personvernet, og som kan gjere
terminalar med stor gjennomgangstrafikk av reisande og gods mindre
effektive og tilgjengelege.
Den teknologiske, økonomiske og sosiale
utviklinga har ført til ei meir integrert verd, med ei
aukande rørsle av varer og tenester på tvers av
landegrenser. Teknologiutviklinga har skapt nye moglegheiter for
slikt samkvem. Samferdselsdepartementet vil følgje opp
ev. nye internasjonale reglar innan det terrorførebyggjande arbeidet
for å sikre nasjonale effektive løysingar og heilskaplege
tiltak.
Statleg kjøp av tenester er m.a. grunngitt
i behovet for å oppretthalde eit transporttilbod av reint
trafikale grunnar og/eller miljøomsyn. Det siste
gjeld særleg for det omfattande statlege kjøpet
av nærtrafikktenester med tog i dei største byområda.
Riksvegferjene vert sett på som ein integrert del av det
statlege vegnettet, og det vert derfor gitt tilskot til drifta.
Ordningane som Samferdselsdepartementet har
for statleg kjøp av tenester er forholdsvis ulike. Dels
er det snakk om konkurranse i form av anbod, dels kostnadsmodellar
og dels tilskotsavtalar basert på forhandlingar.
I statsbudsjettet for 2008 er det til saman
foreslått statleg kjøp av tenester for om lag
4 mrd. kroner, ein auke på 204 mill. kroner eller 5,4 pst.
frå saldert budsjett 2007.
Om lag 41 pst. av totalbeløpet avsett
til statleg kjøp av samferdselstenester i 2008 går
til ordninga med kjøp av persontransporttenester med tog.
Den andre store kjøpsordninga, kjøp
av riksvegferjetenester, har også auka kraftig over fleire år,
mest på grunn av høg oljepris. Frå 1. mai
2008 er det også lagt opp til ein auke i rabattsatsen for
sonekort og verdikort frå 45 til 50 pst.
Avtalen med Hurtigruten ASA reforhandles med bakgrunn
i nye rammeføresetnader. Stortinget vil verte orientert
om forhandlingsresultatet når det ligg føre.
Løyvinga til kjøp av innanlandske
flyruter er auka med 5,4 pst. frå 2007 til 2008. Auken
ut over venta prisstiging gjeld framlegget om auka CO2-avgift for innanriks luftfart.
Regjeringa vil i den komande meldinga om verksemda
til Posten Norge AS m.a. vurdere spørsmålet kjøp
av posttenester i framtida.
Alternativ finansiering er fram til no i hovudsak
nytta i vegsektoren. Den vesentlege delen av alternativ finansiering
i denne sektoren er bompengar. For 2008 er bidraget venta å verte
om lag 4,9 mrd. kroner. Til samanlikning utgjer forslaget til ordinære
statlege midlar til veginvesteringar om lag 6,5 mrd. kroner. Samla løyving
til Statens vegvesen for 2008 er i overkant av 15,4 mrd. kroner.
Kostnadene for innkrevjing av bompengar har
dei siste åra vore om lag 10 pst. av bompengeinntektene. Utvikling
av ny og meir effektiv teknologi for innkrevjing av bompengar vil
gi ein reduksjon i kostnadene.
Frå 2006 vart det sett i verk ei ordning
for etterprøving av store prosjekt innanfor samferdsel.
Dette omfattar å undersøkje om dei faktiske verknadene
av prosjektet er i samsvar med planane. Ordninga omfattar etterprøving
av dei føresetnadene som vert lagt til grunn for prosjekt
over 200 mill. kroner fem år etter at dei er opna for trafikk.
Samfunnsøkonomiske analysar vil stå sentralt.
Samferdselsdepartementet legg vekt på at den nye ordninga
skal kunne gi eit betre fagleg grunnlag for planlegging av framtidige
samferdselsprosjekt. Statens vegvesen vil etterprøve fem
prosjekt årleg, medan Jernbaneverket vil etterprøve
alle prosjekt over 200 mill. kroner.
Finansdepartementet underteikna 10. juni
2005 ein ny rammeavtale for ordninga med ekstern kvalitetssikring
av statlege investeringsprosjekt med kostnadsoverslag over 500 mill.
kroner. Målet med ei kvalitetssikring er å få ei
uavhengig analyse som grunnlag for statlege vedtak. Ordninga består
av to ulike delar, KS1 og KS2.
Det vert i 2007 starta KS1 for ein del investeringstiltak
i veg- og jernbanesektoren. Talet vil auke monaleg i 2008 og åra
framover. Det er lagt til grunn at det skal vere gjennomført
om lag 15 KS1 før Nasjonal transportplan 2010-2019 vert
lagt fram. Samferdselsdepartementet fastsette i samråd
med Finansdepartementet retningsliner for ordninga 12. februar
2007. Det er avklart at KS1 normalt skal gjennomførast
før konsekvensutgreiing og tiltaksplanlegging etter plan-
og bygningslova tek til.
Samferdselsdepartementet legg ikkje minst vekt
på at KS1 vert implementert på ein måte
der sentrale styresmakter kjem inn i arbeidet tilstrekkeleg tidleg.
Statens vegvesen og Jernbaneverket har ei sentral rolle for å sikre
dette.
KS2 i veg- og jernbanesektoren omfattar ei kvalitetssikring
av kostnader for eit prosjekt, under dette uvisse og styringsunderlag
ved prosjektet. Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet
vil ved behov utvide KS2 med ei vurdering av trafikkgrunnlag og
finansieringsopplegg, spesielt vil det vere tilfelle for bompengeprosjekt
og prosjekt der finansieringsopplegget omfattar alternativ bruk
av ferjetilskot.
Formålet med KS2 er å leggje
til rette for god kostnadsstyring av store prosjekt, i første
rekkje ved å sikre at målsetjinga er tilstrekkeleg
avklart og ved å leggje til rette for prosjektgjennomføring
innanfor eit realistisk budsjett. Eit viktig steg er å utføre
ein uavhengig analyse av uvissa ved prosjektet.
Samferdselsdepartementet står i dag
som eineeigar av fire selskap; Avinor AS, NSB AS, Baneservice AS og
Posten Norge AS.
Regjeringa la i desember 2006 fram St.meld.
nr. 13 (2006-2007) Et aktivt og langsiktig eierskap. Her gjer Regjeringa
greie for sin eigarskapspolitikk.
Gjennom eigarskapet vil Regjeringa sikre at
staten bidreg til god og stabil utvikling av næringslivet
i Noreg. Staten skal vere ein aktiv, langsiktig og føreseieleg
eigar. Utøvinga av eigarskapet skal vere basert på allment
aksepterte prinsipp for eigarstyring og rollefordelinga i aksjeloven.
Forslag til utbytte i 2008 er i samsvar med
den fastsette utbyttepolitikken for selskapa.
Luftfartstilsynet, Statens vegvesen og Post-
og teletilsynet har gebyrinntekter. Dei ulike gebyrordningane er
gjennomgåtte for å sjå om dei er i samsvar
med retningsliner fastsette i 2006 av Finansdepartementet, m.a.
om dei er kostnadsriktige.
Gebyrregulativet er bygd opp slik at det er
lagt opp til stor grad av spesifisering av dei kostnadene det einskilde
gebyr er meint å dekkje. Luftfartstilsynet går
no igjennom heile gebyrforskrifta, under dette utrekninga av kostnadene
ved dei einskilde gebyra. Dette arbeidet vil ikkje vere ferdig før
i 2008. Ein legg opp til at ny forskrift tek til å gjelde
1. januar 2009.
Statens vegvesen har inntekter frå fleire
gebyrordningar. Fleira av gebyra er alt kostnadsriktige. Statens
vegvesen er no ferdig med å kvalitetssikre datagrunnlaget og
analysere kostnadsføring innan trafikant- og køyretøyområdet.
Nye rutinar vil verte innførte frå 2008. Desse
vil på sikt gi grunnlag for å rekne ut kostnadsriktige
gebyr. Våren 2008 vil det verte gjennomført ei
ny modellberekning. Ev. gebyrendringar vil tidlegast kunne skje
i samband med budsjettet for 2009.
Verksemda til Post- og teletilsynet er, med
nokre unntak, finansiert med inntekter frå gebyr. Dei einskilde
gebyra og prisane går fram av Forskrift om gebyr til Post-
og teletilsynet. Gebyra skal dekkje relevante utgifter for tilsynet.
Post- og teletilsynet har eit reguleringsfond i det einskilde år.
Nivået på nokre gebyr er knytt
opp mot rettsgebyret. Grunnsatsen i rettsgebyret har i lengre tid
auka monaleg meir enn den generelle prisstiginga. Samferdselsdepartementet
har ansvaret for to forskrifter kor grunnlaget for gebyret er rettsgebyret.
Departementet vil sjå til at dei gebyra som i dag er knytt
til rettsgebyret i framtida vil vere så kostnadsriktige
som mogleg.
I St.prp. nr. 1 (2006-2007) orienterte departementet om
at det var nedsett eit utval for å utgreie kvar og korleis
historia til hurtigruta og "Gamle Finnmarken" kan takast vare på.
I utvalet var representantar for Nordland fylkeskommune, Samferdselsdepartementet,
Kultur- og kyrkjedepartementet, Hadsel kommune og Stiftelsen Norsk
hurtigturemuseum. Utvalet som vart leidd av Nordland fylkeskommune,
gav sin rapport 25. januar 2007.
Av rapporten går det fram at størsteparten
av kostnadene ved å ta vare på historia til hurtigruta
og "Gamle Finnmarken" gjeld korleis ein vil ta vare på "Gamle Finnmarken"
som står på land på Stokmarknes. I rapporten
er alternativa opphogging og å ta vare på "Gamle
Finnmarken" med og utan vernebygg drøfta. Investeringskostnadene
ved desse alternativa er vurderte til om lag 19 mill. kroner for
opphogging, om lag 36 mill. kroner for vern utan overbygg og mellom
70 og 140 mill. kroner med vernebygg.
Hurtigrutemuseet er eit lokalt ansvar. Ved statlege
tilskot til investering og drift av slike museum vert det stilt
krav om lokal medfinansiering. Omfanget av prosjekta vert med andre
ord i stor grad bestemt av lokal og regional finansieringsvilje.
Prinsippet om lokal finansiering og føresetnadene
for støtta frå staten til å setje skipet
på land vil vere sentrale i den vidare oppfølginga
av saka.
Komiteen viser til at alle partier
uttaler at man er opptatt av å sikre universell utforming
innenfor kollektivtransporten. Ved budsjetthøringene i
transport- og kommunikasjonskomiteen kom det klart frem fra flere av
høringsinstansene at det var viktig å øke
bevilgningene til dette formålet betydelig, at bevilgninger
er lave i forhold til behovet og at fremdriften i universell utforming
går sent.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor midlene
til BRA-ordningen økes til 100 mill. kroner i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg Regjeringens oversikt over bevilgninger som har virkning
for kollektivtransport. Disse medlemmer har særlig
merket seg at hele bevilgningen til Jernbaneverket samt kjøp
av persontransport med tog er tatt med og står for nesten
3/4 av samlet statlig bevilgning i denne oversikten. Disse medlemmer har
også med interesse merket seg at bevilgninger til kjøp
av riksveiferjetjenester (15 pst. av totalen) og kjøp av
flyrutetjenester (5 pst. av totalen) er tatt med i oversikten over
tiltak som har virkning for kollektivtransport.
Disse medlemmer finner oppstillingen
underlig, da ingen av bevilgningene til drift og investering knyttet
til vei er tatt med; tiltak som selvsagt også har virkning
for kollektivtransporten i svært mange områder
av landet. Disse medlemmer peker på at et effektiv,
sikkert og miljøvennlig veinett også vil styrke veibasert
kollektivtransport.
Disse medlemmer en enig i at
midler til investering, drift og vedlikehold for jernbane gir virkning for
kollektivtransport. Disse medlemmer peker på at
flere byer er i oppstartsfase/planfase for bygging av skinnebaserte
kollektivtiltak, og understreker igjen at utbygging av skinnebaserte
kollektivløsninger i og nær de største
byene bør samordnes med Jernbaneverket for å sikre
god prosjekt- og kostnadsstyring.
Disse medlemmer viser til Samferdselsdepartementets
brev til etatene Veidirektoratet og Jernbaneverket av 30. oktober
2007 om kostnadsøking, og betydningen av god prosjekt-
og kostnadsstyring. Disse medlemmer viser til opplysninger
om at Bybaneprosjektet i Bergen ser ut til å kunne få en
foreløpig kostnadssprekk på 40 pst., bl.a. pga.
nødvendige endringer i prosjektgrunnlaget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
løpende statlig tilsyn med Bybaneprosjektet i Bergen."
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for samordning av Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp. nr. 75
(2004-2005) og Innst. S. nr. 94 (2005-2006), med utvikling av nærtrafikk
med jernbane i Bergensregionen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ingen forslag om endring av rammevilkår for drosjenæringen
fremmes, til tross for de utfordringer bransjen har i forhold til
sunn drift, og til etterlevelse av et foreldet regelverk.
Disse medlemmer har også merket
seg innspill fra Norges Taxiforbund som ønsker likebehandling med
buss når det gjelder fritak for betaling av bompenger.
Disse medlemmer understreker
at taxinæringen er en viktig del av det samlede kollektivtilbudet,
og at det er behov for en rask gjennomgang av næringens rammevilkår,
herunder å legge til rette for at seriøse utøvere
i næringen skal kunne drive uten de urimelige konkurranseforhold
mot useriøs drift vi har sett eksempler på under
dagens rammeverk for næringen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i 2008
legge frem egen sak om modernisering av lovverket som regulerer
taxinæringen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at flyttingen av disse to tilsynene nå er gjennomført,
at samlede flyttekostnader er nesten 300 mill. kroner og at opprinnelige
kostnadsoverslag er overskredet med ca. 10 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at gjennom mange tiår har manglende veibevilgninger
gjort at Norge har sakket akterut på samferdselssiden.
Norge har en tradisjonell avstandsulempe i den nasjonale verdiskapingsprosessen.
Feilslått og mangelfull samferdselspolitikk og manglende
ressurssatsing på veiutbygging og veivedlikehold har medført
at Norge i tillegg har fått en økende veiulempe
gjennom et nasjonalt veinett som ikke holder mål. Disse
medlemmer mener sentrale myndigheter må gjennomføre
flere tiltak uavhengig av pågående planprosess
med ny Nasjonal transportplan for å få til et
løft i norsk veistandard. Disse medlemmer viser
til sine ulike forslag lagt frem under Trontaledebatten høsten
2007, Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2008 og
ulike merknader og forslag i denne budsjettinnstilling, herunder
i forbindelse med omtalen av Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer peker på at
arbeidet med nasjonale transportplaner er blitt svært omfattende,
tidkrevende og byråkratisk. Dagens finansieringsordning basert
på årlige budsjettrammer, der investeringer i samferdselssektoren
som varer i 50 år behandles som ettårig forbruk
også medfører en lite kostnadseffektiv ressursbruk.
Disse medlemmer mener det er
viktig å få forsert arbeidet med opprusting og
investeringer i samferdselsnettet, spesielt innenfor hovednettet,
samtidig som det omfattende planverket som nå ligger inne
i arbeidsprosessen knyttet til utarbeidelsen av nasjonale transportplaner
forenkles. Disse medlemmer peker på at dette
i særlig grad gjelder arbeidet med stam- og riksveinettet. Disse
medlemmer anbefaler en langt sterkere statlig styring for å redusere
planleggingstid og -kostnader ved bygging av statlige veier.
Disse medlemmer viser til de
stamnettutredningene frem mot år 2040 som nylig er fremlagt
fra hhv. Statens vegvesen, Jernbaneverket og Avinor. Disse medlemmer mener
disse gir et godt grunnlag for en egen stamnettmelding til Stortinget
om mål, prioriteringer og finansiering av investeringer
i stamnettet innenfor de tre samferdselssektorene. På denne
basis mener disse medlemmer at en samlet stamnettmelding
innenfor samferdselssektoren for perioden 2010-2030 bør
legges frem for Stortinget sammen med NTP 2010-2019 med forslag
til mål, strategier, hovedprioriteringer og langsiktig
finansiering for stamnettutbyggingen i Norge.
Disse medlemmer legger til grunn
at nødvendig fornyelse i planarbeidet sikres gjennom bruk
av utenlandsk kompetanse da norsk fagmiljø kan synes å være for
lite til at slik fornyelse sikres. Disse medlemmer understreker
at det særlig er i perioden 2010-2030 at Norge har økonomiske
muligheter til å gjennomføre et nasjonalt samferdselsløft
basert på hurtig økende oljerikdom. Et slikt nasjonalt
samferdselsløft vil også sikre langsiktig og god
samfunnsøkonomisk avkastning på oljeformuen med
langt mindre usikkerhet enn finansiell plassering av oljeformuen
i utenlandske verdipapirer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av 2008 legge frem egen sak om fornyelse, forenkling og effektivisering
av arbeide med nasjonale transportplaner, særlig tilpasset
sterkere statlig styring med stam- og riksveiutbygging."
Disse medlemmer viser til den
store differansen mellom prognoser for trafikkvekst i gjeldende
NTP, og den reelle trafikkveksten på de forskjellige transportsektorer. Disse
medlemmer påpeker at NTP som verktøy ikke
vil kunne fungere uten et bedre samsvar mellom vekstprognosene og
virkeligheten. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem egen sak om trafikkveksten som skal legges til grunn ved utarbeidelse
av ny Nasjonal transportplan."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
behovet for velfungerende og aktive tilsyn for å sikre
trygghet innen de enkelte transportsektorene.
Disse medlemmer har merket seg
behovet for en raskere utbygging av det høytrafikkerte
veinettet til fire felt, bl.a. for å forbedre trafikksikkerheten. Disse medlemmer viser
til at dette dessverre gjelder for mange veistrekninger innenfor
stam- og riksveinettet, og understreker behovet for utvidet investeringsramme og
nye finansieringsmodeller for å forsere utbyggingen av
et effektivt og trafikksikkert veinett.
Disse medlemmer viser til at årlige
ulykkeskostnader synes å være undervurdert og
antagelig utgjør mer enn 30 mrd. kroner. Disse medlemmer understreker
behovet for sektorovergripende vurdering og økonomisk behandling
innenfor statsbudsjettets økonomiske rammer, og av investeringer
som har store positive sektorovergripende effekter som utløser
stor samfunnsøkonomisk nytte. Etter disse medlemmers mening
står nasjonal veibygging i en særstilling når
det gjelder slike positive sektorovergripende effekter; effektive
veier gir god sikkerhet, stor reduksjon i ulykkeskostnader og stor
reduksjon i kjøretid samt redusert høydeforskjell
med tilhørende stor reduksjon av utslipp.
Disse medlemmer viser til St.prp.
nr. 11 (2006-2007) og Ot.prp. nr. 8 (2006-2007) om grunnleggende kvalifikasjons-
og etterutdanningskrav for førere av kjøretøy. Disse
medlemmer støtter tiltak for å bedre trafikksikkerheten
på veiene - herunder føreropplæring -
men understreker at ordningene må tilpasses norske forhold
og en kostnadsramme som ikke påfører dagens og
fremtidens førere av kjøretøy urimelige
merkostnader.
Disse medlemmer har merket seg
departementets utreding om å øke fartsgrensene
til 110 km/t på de beste og tryggeste veiene,
og at begrunnelsen for å gjøre dette er å øke
trafikantenes respekt for fartsgrensene. Disse medlemmer støtter
dette initiativet, og ber om fortgang i arbeidet. Samtidig understreker
dette initiativet at gode veier gir grunnlag både for økt
fart og reduserte ulykker.
Disse medlemmer viser til de
dokumenterte vanskeligheter utøvere av transportnæringen
møter pga. mangel på tilrettelagte hvileplasser.
Det stilles store krav til yrkessjåfører og det
legges et tungt ansvar på disse for etterlevelse av rigide
bestemmelser om kjøre- og hviletid. Gjennom hele året,
men spesielt vinterstid byr det på utfordringer for utøvere
av yrkestransport å finne praktiske løsninger
på reglene.
Disse medlemmer mener de strenge
bestemmelsene om kjøre- og hviletid tilsier at veinettet
tilrettelegges for etterlevelse, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen forsere
arbeidet med etablering og drift av raste- og hvileplasser langs
stamveiene, både sommer- og vinterstid. Stortinget ber
om sak som redegjør for kartlagte behov hva gjelder strekninger,
antall, kvalitet og kostnader forbundet med en slik forsering."
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen etter påtrykk fra transportnæringen
har utsatt ikrafttreden av enkelt bestemmelser i nye regler for kjøre-
og hviletid. Disse medlemmer påpeker at transportnæringen
i Norge fra før sliter med dårlige veiforhold
med derav følgende materiell- og tidskostnader. Næringen
har avgiftsulemper og regulatoriske ulemper i forhold til konkurrenter
fra andre land som konkurrerer i samme marked. Disse medlemmer mener
det derfor ikke må gjøres tilstramminger i rammevilkårene
for norsk transportnæring som ytterligere forverrer konkurransesituasjonen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
forskriftene for bestemmelser om kjøre- og hviletid slik
at ikke disse skaper ekstrakostnader for transportnæringen,
og ytterligere problemer med rekrutteringen til sjåføryrket."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at mer enn 100 personer årlig mister livet i møteulykker,
og at forslaget til statsbudsjett for 2008 forutsetter at kun 10
km midtdeler bygges på eksisterende to- og trefeltsveier. Disse
medlemmer viser til at møteulykker er av våre
aller alvorligste ulykkestyper både i form av menneskelige
tragedier og samfunnsøkonomiske kostnader. Det vises videre
til at Statens vegvesens oversikt over veistrekninger hvor midtdeler
burde bygges, langt overgår omfanget i vedtatt handlingsprogram
for 2006-2009. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett hvor veiformål økes
med 7,54 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
alternativet legger opp til en mangedobling av satsingen på midtdelere
i 2008 i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at et velfungerende Luftfartstilsyn er et viktig virkemiddel
for å sikre trygghet i sivil luftfart. Disse medlemmer understreker
derfor at det bør være full åpenhet om
de avvik som avdekkes gjennom tilsyn. Disse medlemmer vil
også peke på at tiden det tar før tilsynsobjektene
lukker avvik og tiden Luftfartstilsynet bruker på å kontrollere
lukkingen bør kortes ned.
Disse medlemmer har merket seg
at Avinor ut fra sine prognoser forventer at flytrafikken i Norge
kan baseres på normal bemanning av flygeledere i 2011. Disse
medlemmer peker på at luftfarten i Norge i årene
fremover fortsatt kan bli preget av forsinkelser og at mangel på flygeledere
også gir utfordringer for transportsikkerheten. Disse
medlemmer legger til grunn at departementet følger
denne utviklingen nøye, at ytterligere tiltak blir vurdert
og gjennomført i samarbeid med ledelsen i Avinor, og videre
at Stortinget holdes orientert om denne situasjonen på egnet
måte. Disse medlemmer viser til svar på skriftlig
spørsmål nr. 198 (2007-2008).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
evalueringsrapporten om de tre gjennomførte eller oppstarta
forsøkene med offentlig-privat samarbeid (OPS) ved utbygging
av vegprosjekt, nå foreligger. Rapporten viser at OPS-prosjektene
har hatt raskere gjennomføring, men ikke lavere kostnader enn
ved tradisjonell gjennomføring. Flertallet har merket
seg at Regjeringen vil legge fram for Stortinget på egnet
måte, sin vurdering av om og eventuelt på hvilken
måte slike ordninger skal benyttes i framtida, og ber om
at dette foreligger så snart som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at Regjeringen varslet at OPS-evalueringen skulle være
gjennomført til fremleggelsen av statsbudsjettet for 2008.
Dette skjedde ikke. Disse medlemmer er imidlertid
glad for at rapporten fra Transportøkonomisk institutt
og konsulentfirmaet Dovre International nå foreligger,
slik at den likevel kommer med i budsjettbehandlingen.
Disse medlemmer er glad for at
konklusjonen uttrykkelig slår fast de svært positive
erfaringene med offentlig-privat samarbeid (OPS). Disse medlemmer vil
peke på at OPS ikke er så mye rimeligere, men har
oppimot halvert tiden for realisering av nye vegprosjekt. Disse
medlemmer viser som eksempel til ny E18 mellom Grimstad
og Kristiansand. Skulle den parsellen blitt bevilget over løpende
budsjett på vanlig måte, ville det raskt kunne
tatt over åtte år å realisere prosjektet.
Nå ligger det an til å kunne realisere prosjektet
på under fire år.
Disse medlemmer peker på at
dette betyr tidligere tilgang til en bedre veg. Disse medlemmer vil
også vise til at det har vært observert omfattende innovasjon
på områdene gjennomføringsstrategi, prosjektorganisering,
kontraktsstrategi og prosjektfinansiering. OPS-modellen gir sterke
insentiver til de private aktørene, fordi man i tillegg
til ansvar for produktiviteten, også er tildelt ansvaret
for mengder og ytelse i levetida. Erfaringene så langt
peker i retning av at dette er en mer hensiktsmessig risikofordeling
enn tradisjonell modell.
Disse medlemmer peker videre
på at lokale politikere og lokalt næringsliv er
fornøyd både med OPS-løsningen og den
måten det er gjennomført på. Disse
medlemmer har dessuten merket seg at den hittil prøvde
modellen er god, men kan justeres på enkelte punkter. En
riktig fordeling av risiko mellom partene er viktig for å unngå at
det beregnes for høye risikotillegg i kostnadene. Dette
gjelder spesielt i de tilfellene ingen av partene kan kontrollere
risikoen, f.eks. ved problematisk fjell.
Disse medlemmer viser til at
den viktigste positive egenskapen med privat finansiering er uavhengigheten
til årlige offentlige budsjetter. Dette kan imidlertid
også realiseres på andre måter, eksempelvis gjennom
prosjektfinansiering. Ved bruk av prosjektfinansiering vil en imidlertid
ikke oppnå gunstige effekter som kommer av at profesjonelle
investorer og långivere stiller krav til styringen av prosjektene.
Disse medlemmer registrerte at
Regjeringen i budsjettforslaget for 2007 på side 102 i
"Gul bok" (St.prp. nr. 1 (2006-2007)), la prosjektfinansiering dødt uten
at det var definert hva man la i det. Prosjektfinansiering kan blant
annet være en totalbevilgning, der man oppnår
fordelen det representerer at man har fullfinansiering fra start. Disse
medlemmer peker på det omfattende behovet for infrastrukturinvesteringer og
vedlikehold. I denne sammenheng er det flere grep enn OPS som kan
og bør vurderes. Disse medlemmer ser det
derfor positivt om Regjeringen åpner for både
mer OPS og prosjektfinansiering eller andre alternative finansieringsformer.
Disse medlemmer vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
egen sak om både veg- og jernbaneprosjekter som etter en
faglig vurdering kan være egnet for offentlig-privat samarbeid
(OPS)."
Disse medlemmer viser videre
til konkrete vegprosjekt som anses å kunne være
spesielt egnet, som for eksempel OPS-prosjekter.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak spesielt med vurdering av følgende prosjekter som OPS
(eventuelt også BOT)-prosjekter:
– E18 Mosseveien
("Mosseveien i tunnel")
– E6 i Akershus, Hedmark og Oppland
– Rv 2 Kløfta-Kongsvinger (gjenstående
parseller)
– E39 Kyststamvegen, Stord-Bergen
– E39 Kvivsvegen
– Rv 7 Sokna-Ørgenvika
– E16 Bjørum-Skaret (Sollihøgda)
– Rv 3 (Østerdalen)
– E6 Parsell Sluppen-Stavne (Sør-Trøndelag).
– E18 Vestfold/Telemark
(resterende strekninger)
– E136 Ålesund-Oppland
grense
– E18 Oslo-Asker/innfartsåre
Oslo vest (Vestkorridoren)
– Saltenpakke 2"
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser videre til
sitt forslag om å få legge til rette for at arbeid
med veitunnel gjennom Ulriken (E16 Arnatunnelen) gjennomføres
som OPS-prosjekt, jf. pkt. 3.10.2.4 (Hordaland).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser videre til at bompengefinansiering
i mange tilfeller er en ugunstig løsning samfunnsøkonomisk
sett og ikke en nødvendig del av en OPS-løsning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader med forslag om sikker, varig og forutsigbar
finansiering av infrastrukturprosjekter i hele Norge gjennom øremerking
av fondsavkastning til realinvesteringer i veinett, jernbaneinfrastruktur
og IKT/bredbånd. Disse medlemmer viser
til at årlig vil fondet, sammen med en øking av
ordinære, årlige bevilgninger til investering
i samferdsel resultere i at de vesentligste deler av stamveinettet
kan oppgraderes på 20 år i stedet for dagens 50-årsperspektiv
- uten bruk av bompenger. Videre skaper planen rom for utbygging
av viktige deler av det øvrige riksveinettet, og ikke minst
vil det innenfor samme 20-års perspektiv kunne investeres
tungt i oppgradering av dagens jernbaneinfrastruktur.
Disse medlemmer viser til at
"alternativ finansiering av infrastruktur" for Regjeringen synes å være begrenset
til en stadig økende anvendelse av bompengefinansiering. Disse
medlemmer viser til sine merknader til de veiprosjekter
Regjeringen har lagt frem i perioden, hvor det etter disse
medlemmers syn påvises brudd på så vel
veilovens bestemmelser som gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekter.
Disse medlemmer viser også til
mulighetene som ligger i å omdanne Statens vegvesen og
Jernbaneverket til statlige foretak i kombinasjon med rimelige statslån
og flerårige budsjetter for investeringer i infrastrukturen. Disse
medlemmer legger til grunn at en slik omorganisering vil
sikre langsiktig og forutsigbar finansiering, raskere utbygging
og derved også redusert prisnivå på store
investeringer. Disse medlemmer viser til forslag
om dette i hhv. Dokument nr. 8:22 (2007-2008) og Dokument nr. 8:27
(2007-2008).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at Avinor AS innfører
bomordning med gebyr for taxi som leverer passasjerer ved statlig
flyplasser. Disse medlemmer avviser en slik særavgift
på en aktør innenfor kollektivtransporten, og
avviser også på generell basis Avinors adgang
til å innføre en slik form for særavgift
for å kunne bringe flypassasjerer som reiser kollektivt
helt frem til terminalbyggene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
omtale av KS1, KS2 og omtale av ny rammeavtale for ordningen med
ekstern kvalitetssikring av statlige investeringsprosjekter med
kostnadsoverslag over 500 mill. kroner.
Disse medlemmer legger til grunn
at ekstern kvalitetssikring skal offentliggjøres, og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innarbeide
i styringsopplegget for store statlige investeringsprosjekter at eksterne
kvalitetssikringsrapporter offentliggjøres straks de foreligger."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
videre til omtalen av ordningen med etterprøving av store
prosjekter innenfor samferdsel som gjennomføres fra 2006. Disse
medlemmer mener dette er en viktig ordning. Disse
medlemmer forutsetter jevnlig tilbakemelding til Stortinget om
resultatet av dette arbeidet. Disse medlemmer peker
også på at planleggingsprosess og beslutningsprosess
kan medføre at det går lang tid før faktisk arbeidsoppstart
og at byggetiden på store prosjekter også kan
være lang.
Disse medlemmer peker på at
også kvalitetssikring underveis kan være viktig
for å fange opp eventuelle betydelige endringer i prosjektenes
hovedforutsetninger. Disse medlemmer fremmer følgende forslag;
"Stortinget ber Regjeringen innarbeide i styringsopplegg
for store statlige investeringsprosjekter også en ordning
med kvalitetssikring underveis."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
det i St.prp. nr. 1 (2006-2007) ble orientert om at det var nedsatt
et utvalg for å utrede hvordan Hurtigrutens historie og
det gamle hurtigruteskipet MS Finmarken best mulig kan tas vare
på. I utvalget var representanter for Nordland fylkeskommune,
Samferdselsdepartementet, Kultur- og kirkedepartementet, Hadsel
kommune og stiftelsen Norsk hurtigrutemuseum. Utvalget ble ledet
av Nordland fylkeskommune og avga sin innstilling i januar 2007.
Flertallet viser til at ulike
valg av løsninger har vært drøftet og
at disse vil kreve ulike kostnader for investeringer og drift. Utvalget
kom ikke frem til et samlet forslag.
Flertallet viser til at Hurtigrutas
historie representer en viktig det av Kyst-Norges historie som det
er av nasjonal interesse å ta vare på.
Flertallet viser til at fylkeskommunen
har tatt initiativ til et spleiselag mellom fylket, staten og andre aktører
for å finne en varig løsning for å ta
vare på MS Finmarken.
Flertallet har imidlertid merket
seg prosjektets forhistorie, herunder statens forutsetninger for
støtten til å sette skipet på land og
de prinsipper som legges til grunn for statlig støtte.
Flertallet legger derfor til
grunn at eventuell statlig støtte til Hurtigrutemuseet
må forutsette lokal finansiering, og bygge på de
prinsipper og normale regler som gjelder for støtte, i
tråd med omtalen i St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Flertallet ber Regjeringen arbeide
videre med saken i dialog med Nordland fylkeskommune og andre aktører
i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre registrerer
at Regjeringen legger opp til at Hurtigrutemuseet på Stokmarknes
kun skal være et lokalt ansvar, og at prosjektet i stor
grad bestemmes av lokal og regional finansieringsvilje. Disse
medlemmer peker på at Hurtigrutemuseet er et viktig lokalt
og nasjonalt kulturbygg og kulturhistorisk museum. Disse
medlemmer forutsetter at staten er med på et spleiselag
med lokale og regionale myndigheter, da det er et altfor stort løft
for lokale myndigheter å finansiere Hurtigrutemuseet alene. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Bondevik II bevilget 5
mill. kroner i 2005 til strakstiltak mens en forberedte en fullverdig
løsning.
Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen tar ansvar for en finansieringsløsning i samarbeid
med kommune og fylkeskommune slik at Hurtigrutemuseet får
sin rehabilitering og utbygging til et fullverdig kulturhistorisk
museum, slik regjeringen Bondevik II la opp til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
til å framforhandle en finansieringsløsning for
Hurtigrutemuseet på Stokmarknes i samarbeid med kommune
og fylkeskommune slik at Hurtigrutemuseet får sin rehabilitering
og utbygging til et fullverdig kulturhistorisk museum, og at Stortinget
får seg forelagt egen sak vedrørende Hurtigrutemuseets
framtid."
Samferdselsdepartementet nyttar aktivt FoU for å nå måla
i samferdselspolitikken. Utvikling og drift av sikre, miljøvennlege
og effektive kommunikasjonar og system reiser mange problemstillingar
av kompleks natur og set krav til eit godt kunnskapsgrunnlag.
Sentrale delar av forskinga innanfor informasjons- og
kommunikasjonsteknologi (IKT) er omfatta av departementet sitt sektoransvar
for telekommunikasjonar og transport. Norske forskingsmiljø innanfor
tele- og transportforsking har hevda seg svært bra internasjonalt,
ikkje minst i EU sine rammeprogram for forsking.
Samferdselsdepartementet vil utvide det internasjonale
forskingssamarbeidet. Departementet vil i 2008 følgje opp
behovet for ei betre samordning av den transportforskinga som finn
stad i regi av Forskingsrådet.
Den største delen av løyvinga
til forsking og utvikling går til ulike program og tiltak
i Norges forskingsråd, men det vert òg sett av
midlar til utgreiingar.
Samferdselsdepartementet ønskjer å fokusere
innsatsen innan teleforsking på område der norske
miljø har gode sjansar til å hevde seg internasjonalt
og på område der det er behov for forsking som
styrkjer kunnskapsgrunnlaget for utforming av politikk, retningsliner
og lovgiving.
Sektoransvaret for elektronisk kommunikasjon (ekom)
vert i første rekkje følgt opp gjennom finansiering
av program i regi av Norges forskingsråd.
For Samferdselsdepartementet er det programmet
for kjernekompetanse og verdiskaping i IKT (VERDIKT) som er mest
sentralt. Programmet har som visjon at norsk IKT-forsking skal gjere
Noreg leiande i å utvikle og nytte kunnskap for samhandling,
innovasjon og verdiskaping i eit IKT-basert nettverkssamfunn. Kommunikasjonsteknologi
og infrastruktur er ei av fire faglege søyler for programmet.
Som oppfølging av arbeidet med å redusere
utsleppa av klimagassar foreslår departementet å auke
støtta til utvikling av hydrogen og biodrivstoff for transportsektoren.
Forskingsprogrammet RENERGI er retta mot prosjekt som kan gjere
det lettare å ta i bruk hydrogen, biodrivstoff og nullutsleppsteknologi
og er ein del av den nasjonale hydrogenstrategien.
Satsinga på kunnskapsutvikling om tryggleik
i transportsektoren skjer i hovudsak gjennom forskingsprogrammet
RISIT i Norges forskingsråd. Dette programmet er forlengd
i to år, fram til 2009.
Den mest omfattande FoU-aktiviteten for Jernbaneverket
i åra framover vil dreie seg om førebuingar knytt til
fornying av signalanlegga. For å sikre norsk jernbanekompetanse
held Jernbaneverket fram med samarbeidsavtalen med teknologimiljøet
i Trondheim (SINTEF og NTNU).
I 2007 har etatane m.a. arbeidd med analysar
av korleis intermodale godsterminalar kan gjerast meir effektive
og sett nærmare på kva rolle etatane kan spele
for å få meir godstransport frå veg til
sjø og bane.
Statens vegvesen har utarbeidd ein strategi
for forsking og utvikling for perioden 2006-2015. I 2007 er det starta åtte
store FOU-prosjekt med ei tidsramme på fire år.
Alle tek utgangspunkt i kunnskapsbehovet i Nasjonal transportplan.
Desse prosjekta kjem i tillegg til to pågåande
prosjekt som vert avslutta i 2007 og 2008, "Tunnelutvikling"
og "Miljøvennlige vegdekke". Det siste prosjektet har som
mål å finne fram til støysvake asfaltdekke
som genererer lite helsefarleg støv.
Regjeringa la våren 2007 fram St.meld.
nr. 34 (2006-2007) Norsk klimapolitikk. I meldinga foreslår
Regjeringa tiltak for å møte klimautfordringane
m.a. i transportsektoren. Vidare er det i meldinga foreslått
sektorvise klimahandlingsplanar og mål for dei viktigaste utsleppssektorane
i Noreg. Klimahandlingsplanane skal m.a. identifisere dei verkemidla
som gir kostnadseffektive utsleppsreduksjonar for den einskilde
sektor, men som ved noverande verkemiddelbruk ikkje vert gjennomført.
Klimameldinga og Nasjonal transportplan må sjåast i
samanheng. Signala frå klimameldinga vil vere ein del av
arbeidet med Nasjonal transportplan 2010-2019.
Transport er ein av de viktigaste sektorane
med store klimautfordringar. Regjeringa legg stor vekt på å avgrense
miljøulempene ved transport. Miljøutfordringane
er særleg knytte til klimaendringar, luftforureining og
støy, vern og bruk av biologisk mangfald, kulturminne og
kulturmiljø. Kostnadseffektive og samordna verkemiddel
er nødvendige for å møte miljøutfordringane.
Redusert bruk av privatbil i byområda er viktig for å redusere
miljøulempa ved transport, og ein større del av
persontransporten bør skje ved hjelp av kollektive transportmiddel.
Regjeringa legg opp til eit klarare skilje i transportpolitikken
mellom by og land.
Banetransport er fordelaktig når det
gjeld klima, støy og trafikktryggleik. I tråd
med Soria Moria-erklæringa har Regjeringa derfor fjerna
el-avgifta for skinnegåande transport frå 1. januar
2007, og foreslår å fjerne grunnavgifta for fyringsolje
til skinnegåande transport frå 2008.
Tidsdifferensierte bomspengesatsar, styrking
av kollektivtransporten, samordna areal- og transportplanlegging,
parkeringsregulering, fartsreduksjonar og andre typar trafikkregulering
er døme på tiltak innanfor ansvarsområdet
for lokale styresmakter som kan redusere miljøulempene.
I samband med klimameldinga varsla Regjeringa
ei utgreiing av spørsmålet om å opprette
eit eige organ, Transnova, for å fremje utvikling og bruk
av meir miljøvennlege transportmiddel. Eit ev. Transnova
kan ha oppgåver innan informasjon og opplæring,
og gi direkte finansiell støtte til prosjekt som ikkje
vert realiserte på grunn av mangel på kapital
eller strukturelle barrierar. Samferdselsdepartementet utgreier
no spørsmålet om Transnova.
Regjeringa vil gjennomgå skatte- og
avgiftssystemet med sikte på å gjere endringar
for å fremje miljøvennleg åtferd.
Regjeringa foreslår ein auke i CO2-avgifta på mineralolje til
bruk i innanriks luftfart med 10 øre pr. liter, slik at
avgifta tilsvarer 255 kroner pr. tonn CO2 for 2008.
For å klare pliktene etter Gøteborgprotokollen
vart det innført NOx-avgift
frå 2007. I samferdselssektoren gir NOx-avgifta
auka lønnsemd for renseutstyr og gassdrift på ferjer,
hurtigbåtar og Hurtigruten. Innførte og nye avgasskrav
til køyretøy frå 2005-2009 vil gi ytterlegare
reduserte utslepp frå vegtrafikken.
Samferdselssektoren står for om lag
90 pst. av dei rekna støyplagene (støy frå gressklipparar,
nabostøy osv. er ikkje med i rekninga). I perioden 2007-2011 vert
det spesielt satsa på tiltak for å redusere støyen
for dei som er utsette for dei høgaste støynivåa,
og på forsking og utvikling knytte til kjelderetta tiltak.
Samferdselsstyresmaktene vil søkje å unngå inngrep i
verna naturområde, større samanhengande naturområde
utan tyngre inngrep, sårbare naturtypar og verdfulle kulturområde,
jf. St.meld. nr. 42 (2000-2001) Biologiske mangfald. Statens vegvesen
vil utarbeide regionale planar for biologisk mangfald.
For m.a. å redusere avstandskostnader
for folk og næringsliv går Regjeringa inn for
at samferdselsinfrastrukturen i nordområda skal utviklast
vidare.
Som ein del av det førebuande arbeidet
til Nasjonal transportplan 2010-2019 har Samferdselsdepartementet
bedt dei statlege transportetatane og Avinor AS å analysere
eksisterande transportinfrastruktur i nordområda med sikte
på å finne fram til tiltak og prosjekt som sikrer
ei best mogleg utvikling.
Regjeringa foreslår løyvingar
til fleire investeringar og tiltak i transportinfrastrukturen i
nordområda i 2008, jf. omtale under dei einskilde kapitla
i del II i St.prp. nr. 1 (2007-2008)
I samband med arbeidet med stortingsmeldinga
om Nasjonal transportplan for 2010-2019 har Samferdselsdepartementet
fått utført ei utgreiing om kva transportpolitikken
har å seie for likestilling mellom kjønna. Ut frå situasjonen
i dag vil betre kollektive transporttilbod vere positive for likestillinga.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til de
særskilte omtalene av samferdsel og miljø i St.prp.
nr. 1 (2007-2008) og Regjeringens klimamelding, jf. St.meld. nr. 34
(2006-2007), og vil spesielt framheve omtalen av etablering av Transnova. Flertallet mener
et eget organ for å fremme utvikling av en mer miljøvennlig transportsektor
vil være et egnet virkemiddel for å nå de
høye målsettingene for arbeidet med å redusere
klimautslippene. Flertallet vil i den forbindelse
framheve at transportsektoren, som står for den største
veksten i CO2-utslipp, har et spesielt
ansvar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg Marco Polo II-programmet og støtter programmets to
nye tiltakstyper; hhv. overføring av frakt fra veg til
sjø og transportforebyggende tiltak. Disse medlemmer peker
i den forbindelse på at slike tiltakstyper også bør
følges opp i nasjonal sammenheng gjennom utvikling av nasjonale
intermodale knutepunkt der havn, veg, flyplass og jernbane knytes
direkte sammen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
egen knutepunktplan for å sikre gode knutepunktsløsninger
der flere transportmidler møtes."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at partiene har
fremmet 61 konkrete krav til en mer ambisiøs og forpliktende
klimapolitikk i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 34
(2006-2007) Norsk klimapolitikk, i Stortinget.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at Norge må være en pådriver
i arbeidet for en mer ambisiøs og mer omfattende klimaavtale
etter Kyoto-perioden, med utgangspunkt i målet om at den
globale temperaturøkningen skal holdes under 2 grader C
sammenliknet med førindustrielt nivå. Disse
medlemmer vil peke på at de rike landene må ta
en vesentlig høyere andel av utslippsreduksjonene, fordi
veien ut av fattigdom for utviklingslandene forutsetter økt
bruk av energi. Norges troverdighet som pådriver er avhengig av
at vi reduserer egne utslipp, bidrar til utvikling av teknologi
og bidrar til å vise at det er mulig å frikoble økonomisk
vekst med vekst i klimagassutslippene. Norge må sammen
med andre rike land ta en lederrolle i arbeidet med å utvikle
et godt, klimavennlig samfunn.
Disse medlemmer vil vise til
at kravene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre innen
samferdselssektoren omfatter følgende:
– Norge
må være en pådriver for internasjonale
avtaler som setter et punktum for produksjon av biler som i hovedsak
baserer seg på bruk av fossilt drivstoff innen 2020, eller
andre teknologiorienterte avtaler med tilsvarende ambisjonsnivå.
– Norge skal arbeide for å inkludere
flytrafikken i fremtidige internasjonale avtaler. Frem mot 2020 skal
Norge arbeide for å redusere utslippene fra flytrafikk
med minimum 30 prosent gjennom internasjonale avtaler.
Transportsektoren skal bidra med utslippsreduksjoner
på 4,2 mill. tonn CO2-ekvivalenter
innen 2020, gjennom en kraftig utbygging av et konkurransedyktig kollektivtilbud,
innfasing av lavutslippskjøretøy og økt bruk
av miljøvennlig drivstoff.
– I forbindelse
med rulleringen av Nasjonal transportplan må det foreligge
et karbonbudsjett knyttet opp til hvert enkelt prosjekt, som synliggjør
effektene prosjektene og planen som helhet vil ha på de nasjonale
klimagassutslippene.
– Det må senest i statsbudsjettet
for 2009 etableres et statsforetak, TRANSNOVA, for å fremme
og støtte introduksjon av utslippsfri kjøretøyteknologi og
2. generasjons biodrivstoff. Statsforetaket skal gis langsiktig
grunnfinansiering gjennom øremerking av drivstoffavgiften.
– Bevilgningen til belønningsordningen
for kollektivtrafikken økes fra 161,7 mill. kroner som
foreslått i statsbudsjettet for 2008, til 500 mill. kroner
i statsbudsjettet for 2009.
– Det skal satses kraftig på jernbaneutbygging.
Stortingsflertallets vedtak i forbindelse med Nasjonal transportplan
til jernbaneformål skal oppfylles for inneværende
stortingsperiode. Innen 2020 skal InterCity-triangelet være
realisert.
– I løpet av 2008 skal
det legges frem for Stortinget en plan for hvordan finansiering
og utbygging av høyhastighetsbaner mellom de norske storbyene og
strekningen Oslo-Gøteborg, kan gjennomføres.
– Det bevilges 250 mill. kroner
til kapasitetsøkende tiltak og nye krysningsspor for jernbanen
i 2009. Det må utarbeides en helhetlig plan for videre kapasitetsøkende
tiltak innenfor godstrafikk på jernbanen.
– Hver tiende liter solgte drivstoff
skal være biodrivstoff innen 2012. Omsetningen må økes
til hver femte liter innen 2020. Dette skal gjennomføres ved
bruk av pålegg overfor bensinstasjonskjedene, avgiftspolitikken,
støtteordninger til miljøbiler og offentlige innkjøp.
– Det må etableres en
sertifiseringsordning for biodrivstoff som grunnlag for statlige
støtterordninger, slik at en sikrer at drivstoffet er produsert
på en miljøriktig måte.
– Det bevilges 100 mill. kroner
til en stimuleringsordning for utbygging av logistikknutepunkt for å få mer
gods over fra vei til sjø og bane i 2009.
– Avgiften knyttet til kjøp
av miljøvennlige biler (flexifuel-biler) settes ned med
40 000 kroner per bil, senest fra og med 1. juli 2008.
– Firmabilbeskatningen for elbiler
og andre nullutslippskjøretøy reduseres til 1/3
av ordinært nivå. Elbiler og andre nullutslippskjøretøy
fritas fra alle øvrige former for avgifter og skattlegging
fra 1. januar 2009.
– Hydrogenbiler bør få slippe
gratis gjennom bomringen og ha gratis offentlig parkering, på lik
linje med elbiler.
– Det gjennomsnittlige utslippet
fra nye personbiler skal i 2012 være på under
120 g/km. For å oppnå dette må omleggingen
av bilavgiftene i miljøvennlig retning fortsette fra og
med statsbudsjettet for 2009.
– Det må utredes hvordan
man kan integrere bildelingsordninger i jernbanestasjoner og øvrige
kollektivknutepunkter.
– I områder med stor
befolkningstetthet i forhold til areal, må arbeidet med
bygging av gang- og sykkelveger intensiveres. Stortingsflertallets
vedtak i forbindelse med nasjonal transportplan for bygging av gang-
og sykkelveger skal oppfylles for inneværende stortingsperiode.
Skipsfarten og fiskeriene skal bidra med utslippsreduksjoner
på minimum 1 mill. tonn CO2-ekvivalenter gjennom
satsing på ny skipsteknologi og innfasing av lavutslippsfartøy.
– I samarbeid
med verftsnæringen og rederiene bør staten medvirke
til videre utvikling og utprøving av gassdrevne skip, fartøy
drevet med brenselceller og miljøvennlige fiskefartøy.
– Det bevilges 250 mill. kroner
i statsbudsjettet - utover statsbudsjettet for 2009 til økt
satsing på gassdrift innen skipsfarten. Dette vil gi både
CO2- og NOx-reduksjon.
– Alle nye fergekonsesjoner må inneholde
strenge krav til klimagassutslipp.
Disse medlemmer ser frem til å komme
til enighet med regjeringspartiene om en mer ambisiøs og
forpliktende klimapolitikk for Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet så langt er eneste parti som
har fremmet et helhetlig forslag om konkrete Kyoto-tiltak for å sikre
en miljøpolitikk basert på kostnadseffektivitet
og nytte for miljøet (Dokument nr. 8:97 (2006-2007).
Disse medlemmer merker seg at
veitrafikken står for om lag 18 pst. av Norges årlige
utslipp av klimagasser. Disse medlemmer har stor
tro på at utvikling av bedre teknologi og ny kraftproduksjon,
for eksempel fra trygg og miljøvennlig thoriumkraft, over tid
vil gjøre elbilen til et utmerket alternativ med minimal
forurensing.
Disse medlemmer viser til at
tiltak på kort sikt må ta hensyn til dagens tilgjengelige
teknologi, og stimulere til best mulig bruk av den uten å innføre
tvang og restriksjoner. En stor del av utslippene skyldes langt på vei
at den norske bilparken består av mange gamle biler, basert
på gammel driftsteknologi. Gjennomsnittlig alder for en
bil som vrakes er bortimot 20 år. Å fornye bilparken,
slik at en større andel av bilparken benytter renere forbrenningsmotorer,
samt at en større andel av bilparken baseres på hybrid-,
el- og annen ny teknologi, ville ført til mindre utslipp
fra denne sektoren. Disse medlemmer viser til at
et godt insentiv for å nå et slikt mål
er å redusere engangsavgiften på nye biler, slik
at folk har råd til å kjøpe mer miljøvennlige
alternativer. I tillegg bør vrakpanten på gamle
biler økes. Disse medlemmer underbygger
dette med at andelen biler over 15 år i den norske bilparken
er på 21 pst., mens disse står for over halvparten
av NOx-utslippene og 70 pst. av CO2-utslippene (Kilde: SINTEF, mars 2007).
Disse medlemmer viser til sitt
forslag i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett om etablering
av et infrastrukturfond for å sikre varig og forutsigbar finansiering
av samferdselsnettene i Norge. Økt satsing på infrastrukturutbygging
for å fjerne flaskehalser vil legge til rette for mer miljøvennlig
transport i både personbil og buss.
Disse medlemmer viser til at
SINTEF nylig har gjennomført en studie som viser at utbedring
av veinettet i Norge kan gi CO2-reduksjoner
på mellom 12 pst. og 38 pst., og at dette oppnås
ved å få bedre flyt i trafikken, mindre svinger,
motbakker og møtende/hindrende trafikk. Rapporten
viser dermed at veibygging er et godt miljøtiltak, samtidig
som det reduserer reisetid for næringslivet og folk flest.
Disse medlemmer viser til at
en rekke tiltak innenfor samferdsel kan gjennomføres uten
unødige restriksjoner, avgifter og symbolpregede øvelser
uten reelle effekter på det globale klimaet:
– Bygge
moderne, effektive, sikre og miljøvennlige veier.
– Effektivisere og optimalisere
dagens jernbanenett
– Flytte langtransportert gods
fra vei til bane og kjøl.
– Stimulere til et mer effektivt
kollektivtilbud i befolkningstette strøk.
– Satse på innfartsparkeringsplasser
rundt byer.
– Bygging av intermodale knutepunktterminaler
i samferdselsmessig infrastruktur der flere transportformer knyttes
direkte sammen.
– Økt bruk av gass til
skip og samferdsel.
Disse medlemmer viser til at
det ikke gir et korrekt bilde av den enkelte bilmodells påvirkning
av miljøet om det ensidig fokuseres på drivstofforbruk
og CO2-utslipp ved bruk. Disse
medlemmer legger i likhet med publiserte undersøkelser
fra utlandet til grunn at bilmodeller må vurderes ut i
fra bilens totale livsløp, herunder energiforbruk, materialbruk
og forurensning fra produksjonsprosessen, bilens levetid og hvor
krevende gjenvinningsprosess den enkelte bilmodell medfører. Disse
medlemmer legger til grunn at bare med alle disse faktorer
hensyntatt, kan en reell klassifisering av bilmodeller foretas.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at miljøklassifisering av biler baseres på energiforbruk,
forurensning og ressursforbruk gjennom hele bilens livsløp
fra produksjon til fullført gjenvinning."
Disse medlemmer peker på at
norsk samferdselsstatistikk er mangelfull og har lite sammenlignbar informasjon
om hhv. energibruk og utslipp i forhold til utført transport
målt i hhv. tonnkm og personkm.
Disse medlemmer ber Samferdselsdepartementet
i samarbeid med Finansdepartementet sørge for at det utarbeides
forskningsbaserte beregninger av miljøkonsekvenser av gods-
og persontransport, herunder nasjonal statistikk for dette, av et
nøytralt og kompetent nasjonalt organ.
Disse medlemmer vil peke på at
fordelen med et nøytralt organ for bearbeiding av forskningsbaserte beregninger
av miljøkonsekvenser fra transportsektoren vil være
at transportsektorene og aktørene i de enkelte transportsektorer
selv ikke, gjennom egenproduksjon og såkalte "miljøkalkulatorer",
feilinformerer om energibruk og utslipp av klimagasser. Disse medlemmer understreker
at slik informasjon er grunnleggende viktig for å gi et
riktig grunnlag for prioriteringer og beslutninger innenfor samferdselssektoren.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forskningsbaserte beregninger av miljøkonsekvenser
av både person- og godstransport."
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Budsjett-innst. S.
nr. 13 (2006-2007) der komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er positive til at det arbeides videre med å utrede
grunnlaget for jernbane mellom Kirkenes og Nikkel.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre imøteser
en orientering fra Regjeringen om framdriften i utredningsarbeidet,
og forventer at utredningsarbeidene knyttet til Korridor 8 Bodø-Narvik-Tromsø-Kirkenes
med arm til Lofoten og veg- og jernbaneforbindelser til grensene
mot Sverige, Finland og Russland, er i rute.