Også norsk økonomi påvirkes av finanskrisen
og av det internasjonale tilbakeslaget, men den økonomiske nedgangen
ventes ikke å bli like kraftig hos oss som i mange andre industriland. Det
er stor usikkerhet både om styrken og varigheten på det økonomiske
tilbakeslaget. Anslagene i stortingsmeldingen er basert på at situasjonen
i finansmarkedene gradvis bedres gjennom 2009 og 2010, godt hjulpet
av svært lave renter, meget ekspansiv finanspolitikk og av de omfattende
likviditets- og kredittpolitiske tiltakene som er gjennomført. Svakere
utvikling internasjonalt trekker imidlertid i retning av lavere
eksportvekst, og ny informasjon tyder på en noe mer markert nedgang
i investeringene i fastlandsøkonomien enn tidligere lagt til grunn.
På den annen side er det nå tegn til en viss stabilisering i husholdningenes
etterspørsel, noe som kan tyde på at Norges Banks rentenedsettelser begynner
å virke. BNP for Fastlands-Norge anslås å falle med om lag 1 pst.
i 2009, mens det anslås en oppgang på 3/4 pst. i 2010.
En slik utvikling vil kunne gi en fortsatt svekkelse
av arbeidsmarkedet i 2010, men ikke like markert som i 2009. Arbeidsledigheten anslås
å stige fra 2 1/2 pst. av arbeidsstyrken i 2008 til 3 3/4 pst. i
2009, for så å flate ut på i underkant av 4 3/4 pst. i 2010. Dette
innebærer en klar oppgang i månedene framover, mens utviklingen
neste år blir mer stabil. Sammenliknet med tiltaksproposisjonen
er ledigheten oppjustert med 1/4 prosentpoeng i år. En slik utvikling vil
innebære at arbeidsmarkedet svekkes klart mindre i Norge enn hos
våre handelspartnere.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at finansministeren nokså naivt i høst uttalte at vi ikke ville
oppleve en finanskrise i Norge, for her var alt så godt regulert. Disse
medlemmer setter spørsmålstegn ved om regelverket og reguleringene
i finanssektoren har hatt riktig innretning når man nå trenger to
bankpakker for å få kredittmarkedet på fote igjen.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen på arbeidsmarkedet. Anslagene for utviklingen i antall
arbeidsledige innebærer at veldig mange mennesker vil få det langt
tøffere økonomisk i inneværende år og i tiden fremover. Disse
medlemmer mener derfor at Stortinget må benytte revidert
statsbudsjett som en arena for å fremme konkrete forslag for å 1)
redusere omfanget av antall arbeidsledige ved å sikre bedre rammebetingelser
for næringslivet og benytte statens økonomiske "muskler" til fornuftige
investeringer og 2) fremme konkrete tiltak for at de som blir rammet
av arbeidsledighet snarest mulig kan komme i arbeid igjen, fremfor
at passive arbeidsmarkedstiltak blir eneste svaret fra myndighetene.