9. Komiteens tilråding

       Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 12. juni 1981 nr. 52 om aksjefond m.v. og visse andre lover.

I.

I lov av 12. juni 1981 nr. 52 om aksjefond m.v. gjøres følgende endringer:

Lovens tittel skal lyde:

       Lov om verdipapirfond.

I følgende bestemmelser skal ordene aksjefond og aksjefondsforvaltning endres til henholdsvis verdipapirfond og verdipapirfondsforvaltning:

       §§ 2-1, 2-2, 2-3, 2-6, 3-1, 3-3, 3-4, 3-5, 4-2, 4-5, 4-8, 4-10, 5-2, 6-1, 6-2, 6-4, 6-9, 8-2, 9-2 og i overskrifter til kapitlene 2, 3 og 4.

§ 1-1 skal lyde:

       Denne lov får anvendelse på verdipapirfond og forvaltningen av verdipapirfond.

§ 1-2 skal lyde:

       I denne lov forstås med:

       Verdipapirfond: en selvstendig formuesmasse som for det vesentligste består av verdipapirer, oppstått ved kapitalinnskudd fra en ubestemt krets av deltakere.

       Verdipapirer: Verdipapirer som nevnt i lov 14. juni 1985 nr. 61 om verdipapirhandel § 1 bokstavene a til og med f og andre fondsaktiver etter forskrift fastsatt av departementet.

       Verdipapirfondsforvaltning: forvaltning av et verdipapirfond herunder salg og innløsning av andeler i fondet og kjøp og salg av verdipapirer for fondet.

       Forvaltningsselskap: selskap som driver verdipapirfondsforvaltning.

       Depotmottaker: foretak under offentlig tilsyn som oppbevarer verdiene som inngår i et verdipapirfond eller som er kontofører for verdipapirer registrert i Verdipapirsentralen, jf. lov 14. juni 1985 nr. 62 om Verdipapirsentral § 3-1, og mottar innbetalinger og forestår utbetalinger for fondets regning.

       Andelseier: enhver som eier part i et verdipapirfond.

§ 1-3 skal lyde:

       Virksomhet som har til formål å motta innskudd fra en ubestemt krets av personer for i fellesskap å delta i kjøp og salg av verdipapirer, skal være organisert som et verdipapirfond under forvaltning av et forvaltningsselskap i samsvar med reglene i denne lov. Kongen avgjør i tvilstilfelle om en virksomhet omfattes av loven.

       Innbydelse til ubestemt krets av personer om i fellesskap å delta i kjøp av verdipapirer kan ikke utstedes av andre enn forvaltningsselskap som har samtykke til å drive verdipapirfondsforvaltning etter § 2-2. Foregående punktum medfører ingen innskrenkning i aksjeselskapers og andre selskapers adgang til emisjon av egne aksjer og andeler.

       Bestemmelsene i første og annet ledd gjør ingen innskrenkninger i adgangen for investeringsforetak med hovedsete i annen stat som er part i EØS-avtalen til å tilby verdipapirfondsandeler i Norge. Kongen kan i forskrift fastsette i hvilken utstrekning denne lovs bestemmelser skal gjelde overfor investeringsforetak som nevnt i første punktum, og fastsette nærmere regler for deres virksomhet i Norge.

§ 2-2 annet ledd skal lyde:

       Samtykke skal nektes dersom vilkårene etter loven ikke er oppfylt eller forvaltningsselskapet ikke anses skikket til å ivareta andelseiernes interesser på en forsvarlig måte. Tilsynsmyndigheten kan samtykke i at et verdipapirfond plasserer midler etter vedtektsfestede retningslinjer som fraviker denne lovs §§ 4-4, 4-6 og 4-7. Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra denne lovs §§ 4-4, 4-6 og 4-7 for verdipapirfond som faller inn under overgangsregler til skatteloven § 44 A om avregning av negativ saldo, jf. lov 20. juli 1991 nr. 54 .

§ 2-2 nytt sjette ledd skal lyde:

       Tilsynsmyndigheten kan gi nærmere regler for godkjennelse av ledelsen i et forvaltningsselskap.

§ 2-2 nytt syvende ledd skal lyde:

       Et forvaltningsselskap kan ikke igangsette virksomhet i annen stat som er part i EØS-avtalen, uten at melding er sendt tilsynsmyndigheten.

§ 2-4 første ledd skal lyde:

       Forvaltningsselskap kan bare stiftes av statsborgere i stat som er part i EØS-avtalen og bosatt i slik stat. Kongen kan gjøre unntak fra kravet om statsborgerskap og bosted i første punktum.

§ 2-4 tredje ledd skal lyde:

       Like med norske statsborgere etter foregående ledd regnes staten, institusjoner og fond som styres av staten, norske kommuner, norske banker, norske forsikringsselskaper, korporasjoner og stiftelser som har helt norsk styre med sete i Norge og har allmennyttige formål, samt aksjeselskaper og andre selskaper med begrenset ansvar, som har helt norsk styre med sete i Norge når minst to tredjedeler av deres grunnkapital tilhører staten, norske kommuner eller norske statsborgere.

§ 2-5 skal lyde:

       Aksjekapitalen i et forvaltningsselskap skal være minst 1 million norske kroner.

       Kongen kan i særlige tilfeller sette lavere krav til aksjekapital enn etter foregående ledd. Aksjekapitalen kan ikke være lavere enn 500.000 norske kroner.

       Aksjekapitalen må være fullt innbetalt før forvaltningsselskapet igangsetter virksomheten.

§ 2-7 oppheves.

§ 2-9 annet ledd skal lyde:

       Tillits- og tjenestemenn i forvaltningsselskap må ikke for egen regning selge eller kjøpe verdipapirer av fondet. Tjenestemenn kan ikke erverve verdipapirer for egen regning annet enn for langsiktig plassering av egne midler. Tilsynsmyndigheten kan gi nærmere regler om tjenestemenns erverv av verdipapirer for egen regning.

§ 2-9 nytt fjerde ledd skal lyde:

       Tjenestemenn, tillitsmenn og andre personer med bestemmende innflytelse i forvaltningsselskap har taushetsplikt om det de under sin virksomhet får kjennskap til om andres forhold med mindre noe annet er særskilt bestemt i lov eller forskrifter gitt med hjemmel i lov.

§ 3-2 skal lyde:

       Betegnelsen verdipapirfond skal fremgå av fondets navn. Bare verdipapirfond kan nytte denne betegnelse i sitt navn eller ved omtale av sin virksomhet. Hvert fond skal ha et navn som klart skiller det fra andre fond.

§ 4-1 skal lyde:

       Forvaltningsselskapet skal utøve verdipapirfondsforvaltning i samsvar med denne lov og fondets vedtekter. Forvaltningsselskapet skal opptre i samsvar med god forretningsskikk og handle utelukkende i andelseiernes interesser.

§ 4-4 skal lyde:

       Kapitalinnskudd i verdipapirfond kan bare plasseres i verdipapirer som:

a) er opptatt til offisiell notering på børs i en stat som er part i EØS-avtalen
b) omsettes på et annet regulert marked som fungerer regelmessig og er åpent for allmennheten i stat som er part i EØS-avtalen
c) er opptatt til offisiell notering på børs i en stat som ikke er part i EØS-avtalen eller som omsettes i slik stat på et annet regulert marked som fungerer regelmessig og er åpent for allmennheten, dersom børs og marked er angitt i verdipapirfondets vedtekter eller godkjent av tilsynsmyndigheten
d) er nyutstedte dersom utstedelsesvilkårene inneholder bindende tilsagn om at det vil bli søkt om opptak til offisiell notering på børs eller marked som nevnt i bokstavene a, b og c. Opptak til offisiell notering må ha funnet sted senest innen ett år fra tegningsfristens utløp.

       Inntil 10 prosent av et verdipapirfonds eiendeler kan likevel plasseres i andre verdipapirer enn de som er nevnt i første ledd.

       Verdipapirfondets midler kan plasseres i andeler i verdipapirfond som er forvaltet av et annet forvaltningsselskap. Tilsynsmyndigheten kan i særlige tilfelle gi tillatelse til at midler plasseres i andeler i verdipapirfond forvaltet av samme forvaltningsselskap.

       Et verdipapirfond kan i tillegg plassere midler som innskudd i bank.

§ 4-6 skal lyde:

       Forvaltningsselskapet skal se til at verdipapirfondets verdipapirbeholdning har en sammensetning som gir en hensiktsmessig spredning av risikoen for tap.

       Et verdipapirfonds plasseringer i verdipapirer utstedt av samme selskap kan, med de begrensninger som følger av § 4-7, utgjøre inntil:

1. 5 prosent av fondets eiendeler, eller
2. 10 prosent av fondets eiendeler dersom den samlede verdi av plasseringer som nevnt i dette punktum ikke overstiger 40 prosent av fondets eiendeler, eller
3. 35 prosent av fondets eiendeler dersom verdipapirene er utstedt eller garantert av en stat som er part i EØS-avtalen, dennes lokale offentlige myndigheter eller av internasjonale statlige organisasjoner der én eller flere av statene som er part i EØS-avtalen deltar.

       Etter særskilt tillatelse fra tilsynsmyndigheten kan inntil 100 prosent av et verdipapirfonds eiendeler plasseres i verdipapirer som nevnt i foregående ledd nr. 3. Det er et vilkår for tillatelsen at verdipapirfondet skal eie verdipapirer fra minst seks ulike utstedelser og at verdipapirene fra én og samme utstedelse ikke overstiger 30 prosent av verdipapirfondets samlede eiendeler.

       Inntil 5 prosent av et fonds eiendeler kan plasseres i andeler i andre verdipapirfond.

       Bestemmelsene i annet, tredje og fjerde ledd gjelder ikke tegning i emisjoner i henhold til fortrinnsrett for verdipapirer som verdipapirfondet eier. Fører slik tegning til at verdipapirer utstedt av samme selskap overstiger de grenser som er fastsatt i annet ledd, skal forvaltningsselskapet bringe plasseringene i samsvar med grensene senest innen et år etter innbetaling er foretatt i henhold til tegningen. Når det foreligger særlige forhold, kan tilsynsmyndigheten forlenge fristen.

       Et verdipapirfond kan ikke eie verdipapirer eller ha rett til å bli eier av verdipapirer utover det som følger av bestemmelsene i denne paragraf. Rett til salg av aksjer på grunnlag av opsjoner eller terminer kan trekkes fra i beregningene i denne paragraf etter nærmere regler fastsatt av tilsynsmyndigheten.

§ 4-7 skal lyde:

       Verdipapirfondets plasseringer kan ikke overstige:

1. 10 prosent av aksjekapitalen eller den stemmeberettigede kapital i ett selskap
2. 10 prosent av obligasjonene fra én og samme utsteder med mindre obligasjonene er utstedt eller garantert av stat som er part i EØS-avtalen, dennes lokale offentlige myndigheter eller av internasjonale statlige organisasjoner der én eller flere av statene som er part i EØS-avtalen deltar
3. 10 prosent av andelene i ett og samme verdipapirfond.

       Verdipapirfond som forvaltes av samme forvaltningsselskap, må ikke uten tilsynsmyndighetens samtykke samlet eie mer enn 10 prosent av aksjekapitalen eller den stemmeberettigede kapital i ett selskap.

       Uten hensyn til antall aksjer eller andeler som fond under samme forvaltning eier i ett selskap, kan vedkommende forvaltningsselskap ikke avgi stemme for mer enn 5 prosent av den stemmeberettigede kapital i selskapet. Forrige punktum får tilsvarende anvendelse hvor en beslutning etter aksjelovens bestemmelser krever tilslutning fra en viss del av den representerte kapital.

       Et verdipapirfond kan ikke eie verdipapirer eller ha rett til å bli eier av verdipapirer utover det som følger av bestemmelsene i denne paragraf. Rett til salg av aksjer på grunnlag av opsjoner eller terminer kan trekkes fra i beregningene i denne paragraf etter nærmere regler fastsatt av tilsynsmyndigheten.

§ 4-9 skal lyde:

       Forvaltningsselskapet kan ikke oppta lån for regning av et verdipapirfond, pådra fondet kausjons- eller garantiforpliktelser eller pantsette verdipapirfondets eiendeler. Forvaltningsselskapet kan ikke selge verdipapirer fondet ikke eier.

       Et forvaltningsselskap kan på vegne av et verdipapirfond likevel:

a) oppta kortsiktige lån for inntil 10 prosent av fondets eiendeler
b) pantsette fondets eiendeler som sikkerhet for oppfyllelse av opsjons- og futureskontrakter.

§ 5-1 første ledd første punktum skal lyde:

       Alle verdipapirer, likvider og andre aktiva som inngår i et verdipapirfond, skal oppbevares eller føres på konti i Verdipapirsentralen av én depotmottaker.

§ 5-1 annet ledd skal lyde:

       Forvaltningsselskapet velger depotmottaker for fondet. Valget skal godkjennes av tilsynsmyndigheten. Tilsynsmyndigheten kan gi nærmere regler for godkjennelse av ledelsen i et depotmottakerforetak.

§ 5-3 annet ledd første punktum skal lyde:

       Dersom depotmottakeren ikke finner å kunne etterkomme en instruksjon fra forvaltningsselskapet, skal depotmottakeren bringe spørsmålet inn for tilsynsmyndigheten som avgjør tvisten.

§ 6-7 skal lyde:

       Salg av nyutstedte andeler kan bare forestås av forvaltningsselskaper, kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og fondsmeglerforetak. Andre foretak kan med departementets tillatelse forestå slike salg.

Overskriften til kapittel 7 skal lyde:

       Forvaltningsselskapets informasjonsplikt

§ 7-1 skal lyde:

       Forvaltningsselskapet skal påse at det for hvert verdipapirfond som det forvalter utarbeides:

a) et årsoppgjør innen fire måneder fra regnskapsårets utgang,
b) rapport om verdipapirfondet minst hver fjerde måned og senest innen en måned etter utløpet av rapportperiodene. For årets siste rapportperiode kreves ikke særskilt rapport dersom årsoppgjør er avgitt innen februar måned. Tilsynsmyndigheten kan bestemme at rapport skal avgis minst en gang i kvartalet.

       Årsoppgjøret og rapporten skal minst inneholde:

1. en spesifikasjon av fondets verdipapirer med angivelse av verdipapirenes art, utstederens navn, antall aksjer, tegningsretter o.l., pålydende for obligasjoner o.l., verdi av hver enkelt post, de børser eller markeder verdipapirene omsettes på, samt angivelse av kostpris på kjøpte verdipapirer,
2. bankinnskudd,
3. gjeld som påhviler fondet,
4. antall utstedte andeler,
5. verdien av en andel med fradrag av innløsningskostnader,
6. det tidspunkt som oppgavene under punktene 1-5 knytter seg til,
7. opplysninger om de samlede forpliktelser som følger av verdipapirfondets transaksjoner foretatt i rapportperioden,
8. andre opplysninger om fondet som må antas å være av interesse for andelseierne og som er nødvendig for å bedømme verdipapirfondets utvikling og status.

       Årsoppgjøret og rapportene skal sendes samtlige andelseiere og være allment tilgjengelig hos forvaltningsselskapet, depotmottaker og foretak som nevnt i § 6-7. Informasjonen skal tilbys andelstegnere før kontraktsinngåelse.

Ny § 7-2 skal lyde:

       Forvaltningsselskapet skal påse at det utarbeides prospekt for hvert verdipapirfond som det forvalter. Prospektet skal være allment tilgjengelig hos forvaltningsselskapet, depotmottaker og foretak som nevnt i § 6-7. Ved endringer av betydning for andelstegnere og andelseiere skal prospektet oppdateres.

       Prospektet skal minst inneholde følgende opplysninger:

1. De rettigheter og forpliktelser verdipapirfondsandelen representerer, jf. lovens § 3-1
2. Verdipapirfondets vedtekter
3. Verdipapirfondets revisor
4. En kort redegjørelse for de skatteregler som gjelder for verdipapirfondet og andelseierne.

       Prospektet skal også inneholde opplysninger om forvaltningsselskapets forretningskontor, stiftelsesdato og innbetalt aksjekapital. I tillegg skal det opplyses om depotmottakers forretningskontor, hovedvirksomhet og selskapsform.

       Prospekt skal tilbys andelstegner før kontraktsinngåelse.

II.

I lov av 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirhandel m.v. (Kredittilsynet) gjøres følgende endringer:

§ 1 første ledd nytt nr. 14 skal lyde:

       Private, kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser og pensjonsfond.

Nåværende § 1 første ledd nr. 14 blir nytt nr. 15.

§ 2 nytt fjerde ledd skal lyde:

       Norges Bank skal ha en observatør i styret. Observatøren har tale- og forslagsrett, men ikke stemmerett. Observatøren med stedfortreder oppnevnes av departementet etter forslag fra Norges Bank for en periode på fire år.

Nåværende § 2 fjerde, femte og sjette ledd blir nye femte, sjette og syvende ledd.

§ 7 nytt femte ledd skal lyde:

       Bestemmelsene i denne § gjelder tilsvarende for styrets varamedlemmer, observatører og observatørers stedfortredere.

§ 9 første og annet ledd skal lyde:

       Utgiftene ved tilsynet skal utliknes på de institusjoner som i henhold til § 1 eller annen særskilt lovhjemmel er under tilsyn ved begynnelsen av budsjettåret. Utgiftene fordeles på de ulike grupper av institusjoner etter omfanget av tilsynsarbeidet. Utgiftene ved tilsynet med overholdelsen av de alminnelige bestemmelser om verdipapirhandel utliknes etter størrelsen på beløpene etter fordelingen etter foregående punktum. Slike utgifter skal allikevel ikke utliknes på eiendomsmeglerforetak, inkassoforetak og revisorer.

       Fordelingen innen de gruppene som er nevnt i § 1 første ledd nr. 1, 2, , 6, 8 og 14 skjer på grunnlag av størrelsen av institusjonenes forvaltningskapital ved begynnelsen av året, likevel slik at departementet for hvert år fastsetter et minste og et høyeste beløp som kan utliknes på den enkelte institusjon innen hver gruppe. For en forretningsbank som er stiftet etter forretningsbanklovens § 4 tredje ledd, kan det fastsettes et særskilt beløp etter omfanget av tilsynsarbeidet. Fordelingen innen de gruppene som er nevnt under § 1 første ledd nr. 3, 4, og 11 skjer på grunnlag av størrelsen av premieinntekt for direkte forsikring avsluttet i Norge. Departementet kan likevel for hvert år fastsette et minste og et høyeste beløp som kan utliknes på den enkelte institusjon innen hver gruppe. Fordelingen innen de grupper som omfattes av § 1 første ledd nr. 5, 7, 12 og 13 skjer etter regler som fastsettes av departementet. For gruppe som omfattes av § 1 første ledd nr. 9 og 10 fastsetter departementet et beløp særskilt. Når tilsynet følger av § 1 annet ledd eller annen særskilt lovhjemmel, jf. § 1 første ledd nr. 15, skjer fordelingen innen den enkelte gruppe etter regler som fastsettes av departementet. Utlikningen skal utføres av tilsynet, men skal godkjennes av departementet.

Nåværende § 9 annet, tredje og fjerde ledd blir nye tredje, fjerde og femte ledd.

III.

I lov av 13. mai 1977 nr. 35 om regnskapsplikt m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endring:

§ 1 annet ledd skal lyde:

       Regnskapsplikt har dessuten alle aksjeselskaper, ansvarlige selskaper, komandittselskaper, gjensidige forsikringsselskaper, pensjonskasser, pensjonsfond, sparebanker, kredittforeninger, boligsparelag, boligbyggelag, borettslag, samvirkelag som går inn under aksjelovens § 18-2 første ledd nr. 2, fond som går inn under lov om verdipapirfond og statsforetak.

IV.

I lov av 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning (ligningsloven) gjøres følgende endringer:

§ 6-6 bokstav c skal lyde:

       forvaltningsselskaper innberette opplysninger til skattemyndighetene om innskudd som er gjort i verdipapirfond.

§ 6-16 bokstav c skal lyde:

       i forskrift bestemme at de i denne § spesifiserte oppgavene; lønnsoppgaver m.v. etter § 6-2, saldo- og renteoppgaver ved årsskifte eller ved oppgjør av konti i løpet av det siste inntektsår etter § 6-4 og § 6-13 nr. 2 d, kontrolloppgaver fra Verdipapirsentralen etter § 6-5, forsikringspremier m.m.; spareinnskudd og innskudd i verdipapirfond etter § 6-6, fordelingsoppgaver over overført underskudd i boligselskaper etter skatteloven § 51 a, aksjonæroppgaver etter § 6-11, skal overleveres i maskinlesbar form.

V.

I lov av 14. juni 1985 nr. 61 om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:

§ 1 bokstav b skal lyde:

       norske eller utenlandske aksjer eller lignende papirer som gir rett til forholdsmessig andel i kapital i et aksjeselskap, komandittaksjeselskap, verdipapirfond eller lignende selskap - unntatt aksjer og andeler som går inn under lov av 16. juni 1989 nr. 53 om eiendomsmegling § 1-1 første ledd nr. 3 og 4.

§ 4 tredje, fjerde og femte ledd skal lyde:

       Bestemmelsene i denne § er ikke til hinder for at fondsmegling drives av kredittinstitusjoner, herunder filial av slik institusjon etablert her i riket, som har hovedsete, er gitt tillatelse til å drive fondsmeglervirksomhet, og er underlagt myndighetstilsyn i annen stat som omfattes av Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet.

       Kongen kan fastsette at andre foretak enn nevnt i denne bestemmelse første, annet og tredje ledd, skal kunne drive fondsmegling. Slike foretak skal ha sitt hovedsete i annen stat som omfattes av Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet.

       Kongen kan fastsette nærmere regler om i hvilken utstrekning bestemmelsene i loven skal gjelde for selskap som har sitt hovedsete i en annen stat innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområde, og fastsette nærmere regler for slike selskapers virksomhet i Norge.

Nåværende § 4 tredje ledd blir nytt sjette ledd.

§ 6a tredje ledd skal lyde:

       Personer som nevnt i første og annet ledd, og som har opplysninger som nevnt, må ikke gi råd om handel med de verdipapirer opplysningene vedrører.

§ 9 første ledd nytt annet punktum skal lyde:

       Børsstyret skal også føre kontroll med enhver innbydelse til tegning der verdipapirene søkes opptatt til offisiell notering på en fondsbørs beliggende i en stat som er medlem av Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet når innbydelsen er rettet til mer enn 50 personer og emisjonen gjelder et beløp større enn 300.000 kroner.

§ 9 femte ledd punkt b) skal lyde:

       Plikt til å utforme prospekt ved emisjoner som omfattes av børsstyrets kontroll og emisjon som gjelder et beløp større enn 300.000 kroner, herunder utformingen og innholdet av slike prospekter og lignende tegningsmateriale;

§ 24 første ledd første punktum skal lyde:

       En fondsmegler må ikke være medlem av styre, bedriftsforsamling eller representantskap i foretak med børsnoterte verdipapirer eller forvaltningsselskap for et verdipapirfond.

§ 59 første ledd skal lyde:

       Aktiv forvaltningsservice mot godtgjørelse kan bare drives av fondsmeglerforetak med særskilt bevilling til dette og foretak som nevnt i denne lov § 4 tredje og fjerde ledd.

VI.

I lov av 14. juni 1985 nr. 62 om Verdipapirsentral gjøres følgende endringer:

§ 1-3 første ledd skal lyde:

       I Verdipapirsentralen kan registreres aksjer i norske selskaper som ikke er notert på norsk børs, norske ihendehaverobligasjoner som ikke omfattes av registreringsplikten i § 1-2, og andeler i norske verdipapirfond.

§ 3-1 annet ledd bokstav g skal lyde:

       Forvaltningsselskap for verdipapirfond for så vidt gjelder fondsandeler i fond forvaltningsselskapet administrerer.

VII.

I lov av 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet gjøres følgende endringer:

§ 2-4 tredje ledd skal lyde:

       Det er ikke tillatt å formidle forsikringer til forsikringsselskaper som ikke har tillatelse til å drive virksomhet i Norge. Forbudet omfatter ikke skadeforsikringer i tilknytning til næringsvirksomhet. Kongen kan gi nærmere regler om formidlingsvirksomhet.

§ 7-2 tredje ledd annet punktum skal lyde:

       Som finansinstitusjon regnes her også fondsmegler- og eiendomsmeglerforetak, foretak som forvalter verdipapirfond, samt utenlandsk finansinstitusjon.

VIII.

I lov av 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner gjøres følgende endringer:

§ 1-3 første ledd nr. 3 skal lyde:

       forvaltningsselskap etter lov av 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond.

§ 2-7 annet ledd skal lyde:

       Som finansinstitusjon regnes her også fondsmeglerforetak og eiendomsmeglerforetak, samt foretak som forvalter verdipapirfond.

§ 2a-3 annet ledd annet punktum skal lyde:

       Som finansinstitusjon regnes også fondsmegler- og eiendomsmeglerfortak samt foretak som forvalter verdipapirfond.

§ 2a-6 første ledd bokstav b skal lyde:

       forvaltningsselskap for verdipapirfond,

§ 3-11 tredje ledd skal lyde:

       Bestemmelsene i § 3-10 femte ledd gjelder tilsvarende for medlemmene av kontrollkomiteen.

IX.

I lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:

§ 44 ellevte ledd nr. 2 bokstav a første punktum skal lyde:

       Fradrag i skatten skal gis med 15 % av innskuddet i verdipapirfond, jf. bokstav d.

§ 44 ellevte ledd nr. 2 ny bokstav d skal lyde:

       Kapitalinnskudd som inngår i ordning med aksjesparing etter ovennevnte bestemmelser skal holdes plassert i norske aksjer, tegningsretter og konvertible obligasjoner innenfor rammen av lov 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond § 4-4 første ledd. 10 prosent av fondets midler kan likevel plasseres i utenlandske aksjer som faller innenfor rammen av samme bestemmelse. Tredje ledd i samme bestemmelse får tilsvarende anvendelse.

X.

I lov av 20. juli 1991 nr. 54 om endringer i lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) - overgangsregler til skatteloven § 44A Negativ saldo gjøres følgende endringer:

Første ledd nr. 2 første punktum skal lyde:

       Skattyter kan anvende inntil 60 % av samlet saldomasse ved tegning av aksjer eller grunnfondsbevis utstedt av norske forretningsbanker med unntak av forretningsbanker som er datterselskap av utenlandsk bank, norske sparebanker og norske obligasjonsutstedende kredittforetak organisert som aksjeselskap eller kreditt- eller hypotekforening, eller ved tegning av andel i verdipapirfond som utelukkende har plassert sine midler i aksjer og grunnfondsbevis som nevnt foran.

Annet ledd første punktum skal lyde:

       Likestilt med aksjer i selskap som nevnt i første ledd nr. 3 a er grunnfondsbevis utstedt av gjensidige forsikringsselskaper, kreditt- og hypotekforeninger og andel i verdipapirfond som faller inn under lov om verdipapirfond av 12. juni 1981 nr. 52.

Fjerde ledd skal lyde:

       Erverv og kontant innbetaling av andel i verdipapirfond, aksje- eller grunnfondskapital etter første ledd nr. 2, 3 og 4 samt annet ledd må være foretatt innen utløpet av inntektsåret 1992.

XI.

I lov av 20. juli 1991 nr. 65 om særregler for beskatning av selskaper og selskapsdeltakere (selskapsskatteloven) gjøres følgende endringer:

§ 2-1 nr. 1 skal lyde:

1. Aksjer og andeler i aksjeselskap samt likestilt selskap og sammenslutning hvor deltakerne til sammen eier selskapets formue, samt andel i verdipapirfond, blir ved utligning av skatt til staten og kommunen å regne som skattepliktig formue.

§ 2-2 nr. 1 fjerde punktum skal lyde:

       Verdien av andeler i verdipapirfond ansettes til 75 prosent av andelsverdien pr. 1. januar i ligningsåret forutsatt at minst 90 % av fondets midler til enhver tid er plassert i aksjer, tegningsretter eller konvertible obligasjoner.

§ 5-1 nr. 1 annet punktum skal lyde:

       Likt med aksje regnes andel i verdipapirfond samt grunnfondsbevis i sparebanker, gjensidige forsikringsselskap, kredittforeninger og selveiende finansieringsforetak som omfattes av § 1-1.

§ 5-2 nr. 3 skal lyde:

       Verdipapirfond er fritatt for skatteplikt på gevinst og har ikke fradragsrett for tap ved realisasjon av aksjer, forutsatt at fondets vedtekter forbyr utdeling av slike gevinster som utbytte.

XII.

Ikrafttredelse og overgangsregler

       Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelser i loven skal tre i kraft til ulik tid. Kongen kan gi overgangsregler.

Oslo, i finanskomiteen, den 10. desember 1993.

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss,
leder. ordfører. sekretær.