2. Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, leiaren, Erik Dalheim, Gerd Høsteng, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen og Reidar Sandal, frå Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, frå Kristeleg Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs og frå Venstre, Lars Sponheim, viser til at Regjeringa har varsla at det i vårsesjonen vil bli lagt fram ei stortingsmelding om prioritering, finansiering og rettar i helsetenesta.

       Fleirtalet konstaterer at Dok.nr.8:24 (1993-1994) inneheld vesentlege helsepolitiske aspekt.

       Fleirtalet ber på dette grunnlaget om at forslaget blir vurdert i den varsla stortingsmeldinga.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Erna Solberg, er i utgangspunktet positive til det forslag som fremmes i dette dokumentforslaget.

       Disse medlemmer mener denne saken har et vesentlig helsepolitisk aspekt og er derfor enig i at den oversendes Regjeringen for en nærmere vurdering i forbindelse med stortingsmeldingen om prioritering, finansiering og rettigheter i helsetjenesten.

       Disse medlemmer ser spesielt behovet for en nærmere vurdering av avgrensningsspørsmålet, både i forhold til sykdommer, men også i forhold til krav om skattefradrag for grupper hvis arbeidsgiver ikke dekker slike utgifter, eller som er egen arbeidsgiver.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A. Meland og Rød Valgallianse, Erling Folkvord, mener at forslaget bidrar til å undergrave prinsippet om at nødvendig medisinsk behandling er det offentlige helsevesenets ansvar.

       Disse medlemmer mener videre at forslaget tilrettelegger for økt privatisering av norsk helsevesen ved at man gir skattefordeler ved kjøp av private behandlingstilbud.

       Disse medlemmer mener forslaget vil føre til en todeling av pasientgruppen, der de som står utenfor arbeidsmarkedet blir tapere. Det vil videre føre til en forskjellsbehandling av dem som har lønnet arbeid. Arbeidsgivere vil uten tvil vurdere arbeidstakerne forskjellig ut fra hvor viktige de anses å være for bedriften. Erfaringer fra arbeidslivet gjør det rimelig å tro at kvinner og lavtlønnede vil bli spesielt rammet av dette. Et system som legger til rette for å gi enkelte grupper fordeler foran andre, er brudd på et viktig helsepolitisk prinsipp om lik rett til behandling. Disse medlemmer vil for øvrig minne om at likningsmyndighetene allerede i dag, i enkelte tilfeller, praktiserer dispensasjon fra gjeldene regelverk.

       På denne bakgrunn vil disse medlemmer be om at Dok.nr.8:24 avvises. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « >Dok.nr.8:24 (1993-1994) - forslag fra stortingsrepresentantene Carl I Hagen og John Alvheim om lov om endringer i lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) - bifalles ikke. »

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Stephen Bråthen, ser ingen grunn til å utsette realitetsbehandlingen av lovforslaget idet den varslede melding om finansieringen av helsevesenet er irrelevant i forhold til de situasjoner lovforslaget berører. All den tid det eksisterer lange ventelister i helsevesenet er skatte- og avgiftsfritak for arbeidsgiverbetalt behandling i et privat helsevesen en relevant problemstilling, og da blir spørsmålet om man er for eller mot skatte- og avgiftsplikt for slik betaling.

       Dette medlem fremmer med bakgrunn i dette det private lovforslag i Dok.nr.8:24 (1993-1994) til realitetsbehandling.