2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, William Engseth, Ulf Guttormsen, Gunnar Halvorsen, Inger Lise Husøy, Astrid Marie Nistad og Einar Olav Skogholt, fra Senterpartiet, Peter Angelsen, Syver Berge og Unn Aarrestad, fra Høyre, lederen, Kristin Krohn Devold og Dag C. Weberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Reidar Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Lars Gunnar Lie, og fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, merker seg at det på bakgrunn av klage til Stortingets ombudsmann for forvaltningen om etterberegning av variabel importavgift ved råvareprisutjevning (eksportrestitusjon) er avdekket behov for endring i forskrifter gitt med hjemmel i loven.

       Komiteen konstaterer at Toll- og avgiftsdirektoratet ved høring på forskriftsutkast pekte på at straffebestemmelsene var mer vidtgående enn loven gir adgang til. Direktoratet så det som viktig at dette ble rettet opp.

       Komiteen har videre merket seg at Toll- og avgiftsdirektoratet foreslo at det ble vurdert tatt inn i loven hjemmel for bestemmelser om utpanting og renteplikt i forskrifts form. Komiteen sier seg enig i at bestemmelser i tråd med dette er tatt inn i forslaget til revidert lov om råvareprisutjevning for industrielt bearbeidede jordbruksvarer.

       Komiteen ser det som viktig at forholdet mellom tollmyndigheter og Landbruksdepartementet avklares, og at loven gjennom de foreslåtte justeringer bringes i samsvar med tolloven.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, har merket seg at dagens straffebestemmelser bare får anvendelse ved forsettlige og grove overtredelser, og at det derfor foreslås at loven også skal omfatte alminnelig uaktsomhet samtidig som det foreslås en utvidet strafferamme fra 3 til 6 måneder. Flertallet har merket seg at dette vil gi en bedre overensstemmelse med avgiftskravets størrelse.

       Flertallet sier seg enig i at straffebestemmelsene også skal komme til anvendelse ved alminnelig uaktsomhet, og at strafferammen samtidig utvides.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil ikke tilrå at loven også skal omfatte alminnelig uaktsomhet. Disse medlemmene er heller ikke enig i en utvidelse av dagens strafferamme.

       Disse medlemmene vil peke på at reglene om importavgift og råvareprisutjevning er kompliserte å forholde seg til for vanlige næringsdrivende, og dette bør vektlegges ved utformingen av straffebestemmelsene.

       Disse medlemmene viser også til at de foreslåtte endringer vil gi adgang til administrative reaksjonsformer i form av tilleggsavgift i de tilfeller hvor eksportører ikke opptrer i tråd med lovens bestemmelser. Etter disse medlemmenes syn vil dette kunne gi raskere reaksjonsformer enn tidkrevende straffeforfølgning. Disse medlemmene har merket seg at bestemmelsen om dette er tilpasset tolloven.

       Disse medlemmene vil med utgangspunkt i det som er sagt ovenfor, fremme følgende forslag:

« § 4 tredje ledd skal lyde:

       Den som forsettlig eller grovt aktløst gir uriktige eller ufullstendige opplysninger eller prøver som nevnt i første ledd eller som handler i strid med forskrifter gitt med hjemmel i denne lov, straffes med bøter eller fengsel i inntil tre måneder, om ikke forholdet rammes av strengere straffebud. »

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet, ser det som positivt at det for øvrig skjer justeringer i lovverket om importavgift og råvareprisutjevning som bringer denne i samsvar med protokoll 3 i EØS-avtalen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiets merknader i Innst.O.nr.20 (1992-1993), der det pekes på at vesentlige elementer i råvareprisutjevning for bearbeidede jordbruksvarer (RÅK-ordningen) i henhold til Protokoll 3 i EØS-avtalen ikke var ferdigforhandlet før Stortinget ratifiserte avtalen.

       Disse medlemmene konstaterer at de forutsetninger som Regjeringen la til grunn i St.prp. nr. 100 (1991-1992) for å etablere ny RÅK-ordning, ikke er blitt oppfylt.

       Disse medlemmene viser til at RÅK-forhandlingene først ble sluttført i desember 1993, og innebærer at avgiftsgrensen for kjøtt og fettstoffer er økt fra 1 % til 4 %.

       Disse medlemmene viser til at protokoll 3 i EØS-avtalen i sin helhet ikke er endelig utformet og klar til å tre i kraft.

       Disse medlemmene frykter at flere arbeidsplasser innen jordbruksbasert næringsmiddelindustri vil kunne stå i fare, da endringene gir EU-industrien lettere innpass på det norske markedet.