Vedlegg 2: Brev fra Fiskeridepartementet til Høyres stortingsgruppe, datert 25. mai 1994.

VEDRØRENDE BEHANDLINGEN AV OT.PRP. NR. 51 (1993-1994) OM LOV OM ENDRING I LOV 27. APRIL 1990 NR. 9 OM REGULERING AV EKSPORTEN AV FISK OG FISKEVARER

       Det vises til Deres brev av 24. mai vedrørende ovennevnte.

       I Ot.prp. nr. 51 (1993-1994) har Fiskeridepartementet fremmet forslag om at den avgift som kreves inn med hjemmel i fiskeeksportloven, også kan benyttes til finansiering av innenlands markedsføring. Lovforslaget innebærer dermed at anvendelsen av de innkrevde avgiftsmidlene utvides. Fiskeeksportloven gir i dag bare hjemmel for eksportrettet markedsføring. Departementet har - med bred oppslutning i næringen - funnet det nødvendig å etablere et fast finansieringsgrunnlag for det innenlandske markedsarbeidet.

       Forslaget innebærer dermed ingen endring av det eksisterende avgiftssystemet, kun en hjemmel for utvidet bruk av midlene til innenlands markedsarbeid i den utstrekning dette også vil være formålstjenlig for eksporten. Det er fremdeles eksportørene som skal betale avgiften. Det er heller ikke påtenkt noen økning i avgiftsnivået i denne forbindelse.

       Organiseringen av det fremtidige markedsarbeidet i lys av et eventuelt EU-medlemskap må vurderes i en helhetlig sammenheng der hele organiseringen og finansieringen av dagens markedsarbeid vil bli gjennomgått. Dette arbeidet er i gang i departementet i dag. De konklusjoner man i denne forbindelse vil trekke, vil ikke påvirkes av den endring man her har foreslått.

       Selv om organiseringen og finansieringsmåten til Eksportutvalget for fisk eventuelt endres i en medlemskapssituasjon, tar departementet sikte på at det arbeid utvalget i dag utfører videreføres. Spørsmålet i denne forbindelse vil dermed være hvordan dette skal gjøres, og ikke om det skal gjøres. Ved en eventuell omstilling vil problemstillingene først og fremst være knyttet til på hvilket ledd i omsetningen avgiften skal kreves inn.

       Departementet er dermed av den oppfatning at det allerede nå er behov for at det etableres en hjemmel for finansiering av det innenlandske markedsarbeidet. Vurderingen av hvordan disse oppgavene skal videreføres i lys av et EU-medlemskap vil dermed omfatte det totale markedsarbeidet, både innenlands og utenlands. Det er derfor departementets vurdering at den foreslåtte endringen i fiskeeksportloven vil være et viktig element også i det fremtidige markedsarbeidet innenfor EU - og på denne måten ikke kan ses på som en midlertidig sak frem til folkeavstemningen i november.