1. Sammendrag

       Proposisjonen om forslag til lov om statlig naturoppsyn må ses på bakgrunn av tidligere lov om statlig naturoppsyn, jf. Ot.prp. nr. 44 (1994-1995) , som ble sendt tilbake til Regjeringen. Det ble da vedtatt at Regjeringen skulle komme tilbake med ytterligere utredning om forholdet til politi- og lensmannsetaten, forholdet til kystoppsynet og oppsyn i sjøområder, forholdet til eksisterende oppsynsordninger, og organiseringen av oppsynsordningene, jf. Innst.O.nr.69 (1994-1995).

       Det er i proposisjonen gitt en bred omtale av eksisterende ordninger innen natur- og kulturminneoppsynet. Dette omfatter både ordninger under Miljøverndepartementet og oppsyn organisert av andre.

       Det vises i proposisjonen til at Regjeringen har funnet det riktig å klargjøre Miljøverndepartementets ansvar og oppgaver ved å foreslå en egen lov om statlig naturoppsyn. I lovforslaget som fremmes, er det foretatt en endring i forhold til Regjeringens forrige forslag, jf. Ot.prp. nr. 44 (1994-1995) , og endringen gjelder lovens geografiske virkeområde hvor det nå kun henvises til virkeområdet til de aktuelle særlovene på miljøvernområdet.

       Lovforslagets saklige virkeområde omfatter:

- lov av 19. juni 1970 nr. 63 om naturvern (naturvernloven)
- lov av 29. mai 1981 nr. 38 om viltet (viltloven)
- lov av 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v. (lakse- og innlandsfiskeloven)
- lov av 28. juni 1957 nr. 16 om friluftslivet (friluftsloven)
- lov av 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven)
- lov av 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner (kulturminneloven)
- lov av 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven), så langt departementet bestemmer.

       Departementet viser til at kulturminneloven nå er foreslått tatt med i lovens saklige virkeområde. Videre innebærer lovforslaget også at naturoppsynet kan gis oppsynsansvar for forurensning i medhold av forurensningsloven etter nærmere bestemmelser fra departementet. Departementet foreslår at ansvaret for naturoppsynet samordnes og legges til en ny avdeling i Direktoratet for naturforvaltning, og at dette gjennomføres i form av en kgl. res. om nyorganisering.

       Departementet mener en del oppsynsoppgaver som er av nasjonal karakter bør løses av heltidsansatt personell med høy kompetanse, og at slikt personell bør ansettes sentralt i Direktoratet for naturforvaltning. Forvaltningsansvaret for områder vernet i medhold av naturvernloven vil fortsatt som hovedregel ligge hos fylkesmennene. Dette innebærer at det heltidsansatte oppsynspersonellet også må rapportere til de aktuelle fylkesmenn når det gjelder oppsyn med verneområdene. Departementet foreslår at ordningen med deltidsengasjement av et stort antall mennesker i distriktene videreføres, og at det administrative ansvaret for dette fortsatt skal ligge hos fylkesmennene. Videre foreslår departementet at oppsynet skal informere, veilede og føre kontroll med at de aktuelle bestemmelsene blir overholdt, og at oppsynet kan pålegges andre oppgaver som skjøtsel og drift, registrering og dokumentasjon, samt øvrige oppgaver etter instruks fra departementet.

       Departementet viser til at politiet og et statlig naturoppsyn vil ha felles oppgaver når det gjelder kontrollarbeid, og det foreslås derfor en egen bestemmelse om forholdet mellom de to etater, samt spørsmålet om å gi oppsynspersonell begrenset politimyndighet. Et statlig naturoppsyn skal ikke være en konkurrent til det ordinære politiet, men et viktig supplement. Hoveddelen av naturoppsynets arbeid vil være oppgaver som ikke er av politimessig karakter, og det er Regjeringens mål å utvikle effektive samarbeidsrutiner mellom det lokalbaserte oppsynet, politiet og det statlige naturoppsynet. Det vises til at dette er spesielt viktig når statlig oppsynspersonell med begrenset politimyndighet brukes til forsterket oppsyn i områder der alvorlig miljøkriminalitet er utbredt. Videre vil dette være viktig i mer aksjonsrettet innsats mot konkrete mistenkte eller forventede lovbrudd, og i slike situasjoner vil naturoppsynet være underlagt politiets ledelse. Det foreslås i proposisjonen også bestemmelser om taushetsplikt slik at opplysninger som oppsynspersonell får kjennskap til under arbeidet om sårbar(e) natur- eller kulturminner, ikke skal bli misbrukt.

       Departementet viser til at det er grunnlag for å effektivisere det statlige naturoppsynet ved en bedre organisering, og at effektiviseringen kan oppnås ved en sterkere styring og koordinering av aktiviteten slik at oppsynet til enhver tid rettes inn mot de oppgaver og områder der behovet er størst. Forslag om opprettelse av eventuelle nye stillinger i forbindelse med naturoppsynet, vil imidlertid departementet komme tilbake til i statsbudsjettet.