25. Kapittel 25 Forskjellige bestemmelser

       Det foreslås i kap. 25 bestemmelser om

- arbeidsgiverregisteret og arbeidstakerregisteret (§ 25-1)
- arbeidsgiverens plikt til å føre statistikk over sykefravær m.m. (§ 25-2)
- tvangsmulkt (§ 25-3)
- særskilt meldeplikt for samboere (§ 25-4)
- behandleres plikt til å delta i samarbeidsmøter (§ 25-5)
- tap av retten til å praktisere for trygdens regning (§ 25-6)
- utelukkelse fra å utstede legeerklæringer (§ 25-7)
- tilbakekreving av utlånte dokumenter (§ 25-8)
- trygdeetatens opplysningsplikt om forventet arbeidsinntekt (§ 25-9)
- opplysningsplikt overfor sosialtjenesten (§ 25-10)
- opplysningsplikt overfor barnevernstjenesten (§ 25-11)
- straff for å gi uriktige opplysninger og for ikke å gi nødvendige opplysninger (§ 25-12)
- forsøksvirksomhet (§ 25-13)
- forholdet til framtidig lovgivning (§ 25-14)
- forskrifter (§ 25-15).

       Det foreslås i Ot.prp.nr.8 (1996-1997) at det skal åpnes adgang til forsøk med lavere gradering av uførepensjon enn 50 % (§ 25-13). Forslaget er i samsvar med Velferdsmeldingen og det som sosialkomiteen uttalte i forbindelse med behandlingen av denne. Departementet påpeker at en del personer med til dels betydelig medisinsk funksjonssvekkelse vil kunne arbeide mer enn halv stilling dersom de får uførepensjon med lavere uføregrad enn 50 prosent, og at med lavere uføregrad vil det bli lettere å kombinere arbeid og trygd. Det uttales at departementet i første omgang foreslår en landsomfattende forsøksordning med adgang til å øke arbeidsomfanget der vedkommende allerede mottar uførepensjon med en uføregrad på 50 % eller mer. Ved førstegangsvedtak vil det fortsatt være krav om at inntektsevnen er varig nedsatt med minst halvparten. I samsvar med det som gjelder ved rehabiliteringspenger vil det ikke være adgang til uføregrad under 20 %. Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. mai 1997, og at innsparingen for folketrygden vil bli på anslagsvis 1 mill. kroner i 1997. På sikt antar departementet at innsparingen vil kunne komme opp i 5-10 mill. kroner. Administrativt vil endringen innebære en merbelastning for trygdeetaten.

25.1 Komiteens merknader

       Komiteen merker seg og støtter Regjeringens forslag om en landsomfattende forsøksordning for å vurdere om det er hensiktsmessig med lavere uføregrad enn 50 %. En utvikling av en slik ordning vil kunne gi besparelser på sikt ved at personer som ellers ville få halv uførepensjon, nå kan tilstås et noe lavere nivå.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at Trygdelovutvalget har foreslått at bestemmelsen som i lovforslaget er § 25-14, skal lyde:

       « Rettigheter etter denne loven kan endres eller oppheves ved senere lov.
       Opptjente rettigheter kan ikke innskrenkes eller oppheves. »

       Flertallet ber Regjeringen foreta en ny vurdering av om det kan være hensiktsmessig å innta i § 25-14 en eksplisitt bestemmelse om at opptjente rettigheter ikke kan innskrenkes eller oppheves.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser til Trygdelovutvalgets innstilling, NOU 1990:20 s. 106/107, der utvalget foreslår at det som i Ot.prp. nr. 29 (1995-1996) er blitt § 25-14 skal lyde:

       « Rettigheter etter denne loven kan endres eller oppheves ved senere lov.
       Opptjente rettigheter kan ikke innskrenkes eller oppheves ».

       Dette medlem anser departementets begrunnelse for ikke å følge Trygdelovutvalgets innstilling for å være meget svak og mener det er nødvendig å sikre opptjente rettigheter bedre enn dagens lovverk gjør. Høyesteretts dom i sakene mot Borthen og Thunheim i 1996 viser nødvendigheten av sterkere rettsvern for pensjonisters opptjente rettigheter.

       Dette medlem mener det er helt uakseptabelt at allerede opptjente og tilståtte pensjoner skal kunne reduseres. En slik praksis skaper usikkerhet og svekker folketrygdens troverdighet i befolkningen.

       Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

« I lov om folketrygd skal § 25-14 lyde:

§ 25-14. Forholdet til fremtidig lovgivning

       Rettigheter etter denne loven kan endres eller oppheves ved senere lov.

       Opptjente rettigheter kan ikke innskrenkes eller oppheves. »