Ifølge forslaget skal pensjonen organiseres som en nettopensjonsordning
og gis ved siden av og eventuelt komme i tillegg til folketrygd.
Pensjonsgrunnlaget foreslås satt til fem ganger folketrygdens
grunnbeløp. Dette tilsvarer noenlunde gjennomsnittlig inntekt
i full stilling i staten.
Pensjonens størrelse skal utgjøre 15 pst. av
pensjonsgrunnlaget, altså en dekningsgrad på 15
pst.
Lovforslaget omfatter ledsagere som følger regulativlønte
tjenestemenn som er tilsatt, lønnet og utsendt av Utenriksdepartementet
eller NORAD for tjenestegjøring ved norsk diplomatisk eller
konsulær stasjon i utlandet.
Etter som ledsagende ektefeller i de langt fleste tilfeller er
uten inntekt i utlandet, forutsettes det at de som kommer inn under
pensjonsordningen, ikke skal betale medlemsavgift.
Pensjonen skal omfatte ledsagere som ikke har fylt 70 år
på det tidspunkt ordningen trer i kraft, forutsatt at de
oppfyller bestemte vilkår.
Opptjening av ledsagerpensjon baseres på antall år
som ledsageren har oppholdt seg som ledsager i utlandet. Ledsagerpensjonen
ytes ikke til dem som har oppholdt seg i utlandet i kortere tid
enn 10 år.
Det foreslås imidlertid å legge inn en sperrefrist (karenstid)
på 15 år ved ordningens ikrafttreden, dvs. at
for da å komme inn under ordningen, må ektefellen ha
minst 15 års ledsagertid i utlandet. Denne sperregrensen
reduseres med ett år pr. år fra ordningen trer
i kraft, inntil man når den generelle karenstid på 10 år.
Full pensjon ytes etter 30 års ledsageropphold i utlandet.
Kortere opptjeningstid betinger forholdsmessig avkorting.
Dersom ektefellen under en tjenesteperiode i utlandet tar midlertidig
opphold i Norge eller et annet land over et tidsrom som sammenhengende
strekker seg ut over tre måneder og oppholdet ikke har
sammenheng med tjenesten, familiens sykebehandling eller andre vektige
velferdsgrunner, skal denne tiden ikke medregnes.
Hvor ledsager har hatt egen stilling ved utenriksstasjonen som
hovedsysselsetting og derved har opparbeidet pensjonspoeng i folketrygden
i denne perioden, skal denne tjenestetiden ikke regnes med i opptjeningstiden
for pensjonen.
Registrert partnerskap skal likestilles med ekteskap, jf. lov
av 30. april 1993 nr. 40 om registrert partnerskap. Registrert
partner omfattes dermed av pensjonsordningen. Hvorvidt samboere
skal likestilles med ektefeller, vil bli vurdert fortløpende
i lys av samboers rettsstilling i norsk trygdelovgivning for øvrig.
Det foreslås ikke å sondre mellom utetid i
EØS-land og utenfor EØS-området, fordi
det i praksis er forbundet med store vanskeligheter å skaffe
seg lønnet arbeid for ektefellen også i EØS-land.
Heller ikke den svenske eller finske ordningen sondrer på denne måten.