Departementet er kommet til at det fra 1999 bør innføres
en fradragsmodell basert på reiseavstand (reiseavstandsmodellen).
Modellen tenkes bygget på registrering av reiseavstanden
en gang for alle (så lenge bopelen og arbeidsforholdet
består) og automatisk fradragsberegning etter satser pr.
km eller kilometerintervaller, uavhengig av reisemåte.
Ved fastsetting av kilometersatsene forutsettes en tilnærming
til et alminnelig kostnadsnivå over ulike avstander. Det
ikke-fradragsberettigede bunnbeløpet på 7 000
kroner fører til at det ikke gis fradrag for de korteste
avstandene.
Fradragsnivået pr. km bør fastsettes slik at
det dekker de variable kostnadene ved bruk av middels stor bil.
En tilpasning til antatte variable kostnader for bilbruk synes passende
fordi det både gir et romslig fradrag for de aller fleste
som nytter offentlig transportmiddel, og fordi de egentlig variable
bilkostnader ved nødvendig bilbruk da også blir
dekket. Ut fra dette foreslås at fradragssatsen settes
til 1,40 kroner pr. km for 1999.
Standardiserte regler for fradrag for arbeidsreiser etter en
reiseavstandsmodell reduserer både problemet med rapportering,
spørsmålene om fradrag for bruk av bil og faren
for unndragelse i forhold til dagens regler.
I tillegg vil departementet fremheve miljøgevinsten
som oppstår ved at reglene gir mindre motiver til bruk
av bil og større motiver til å velge kollektive transportløsninger.
Reiseavstandsmodellen reiser noen praktiske spørsmål
om beregning av reiseavstand og håndtering av reisemønstre
som avviker fra de vanlige ca. 230 reiser tur retur på årsbasis.
Dette må løses konkret i det forskriftsarbeid
som en legger opp til etter behandlingen av lovsaken. Departementet
legger til grunn at reiselengden må fastsettes uavhengig
av faktisk reisemåte, ved at det tas utgangspunkt i den
korteste strekning av vei og eventuelt tog, ferge eller annet rutegående
transportmiddel. Ved særlig lange eller atypiske reisemønstre
kan særregulering bli aktuelt, slik at ikke overdrevne
fradrag oppnås. Forskriftene må også regulere
hvordan fradraget skal beregnes når skattyteren har flere
arbeidsforhold på ulike steder.
Den foreslåtte modell tar i likhet med gjeldende ordning
bare sikte på å kompensere nødvendig
reising mellom hjem og arbeidssted. Både ved utformingen av
forskrifter og ved likningsmyndighetenes skjønnsutøvelse
vil dette måtte tillegges vekt.
Fradragsreformen med omlegging til en reiseavstandsmodell bør
også gjelde pendleres besøksreiser i hjemmet (ukependling
m.v.). Det er sterkt ønskelig å ha likeartede
fradragsregler for disse to gruppene skattytere.
Det vises til de foreslåtte endringer i skatteloven § 44
første ledd bokstav g nr. 2 og nr. 4. Departementet foreslår
at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
1999.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om innføring av en fradragsmodell basert på reiseavstand
(reiseavstandsmodellen) med bunnbeløp på 7 000
kroner og generell fradragssats på 1,40 kroner pr.
km, jf. Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 44
første ledd bokstav g nr. 2 og nr. 4.
Når det gjelder spesifiserte ekstrautgifter viser komiteen til
finansministerens brev 28. oktober 1998 til Sosialistisk
Venstrepartis stortingsgruppe hvor det bl.a. heter:
«Fradragsomleggingen reiser enkelte oppfølgings-
og presiseringsspørsmål som departementet har
til vurdering. Dette gjelder bl a standardfradraget på kr 1,40
pr km som skal anses å inkludere også visse ekstrautgifter
ved bilkjøring, i første rekke ferge- og bompenger,
eller om et større eller mindre ekstrafradrag skal kunne
gis for visse grupper bilkjørende med slike ekstrautgifter.
Slike oppfølgingsspørsmål må løses
i form av en forskrift etter at den foreslåtte lovteksten
eventuelt er vedtatt. Lovforslaget inneholder en forskriftsfullmakt.
Utkast til forskrift vil bli sendt på høring.
Generelt må forenklingshensyn tillegges vekt i dette forskriftsarbeidet,
men en må også se hen til behovet for å nå frem
til rimelige resultater.
Det er sterke rimelighetsgrunner
som taler for et ekstrafradrag når bil er nødvendig
for å komme til og fra arbeidet, og denne bilbruken medfører
større ekstrautgifter til fergebillett eller bompenger.
I det kommende forskriftsarbeidet vil jeg vurdere særskilte
fradrag for slike nødvendige ekstrautgifter, innenfor rammen
for en praktikabel ordning.»
Komiteen slutter seg til finansministerens
vurdering om at sterke rimelighetsgrunner taler for ekstrafradrag
når bil er nødvendig for å komme til
og fra arbeidet, og denne bilbruken medfører større
ekstrautgifter til fergebilletter, bompenger, eller tilsvarende. Komiteen legger
til grunn for aksept av denne systemendringen at Finansdepartementet
utformer forskrifter i samsvar med dette.
Komiteen viser videre, når
det gjelder bostedsregistrering av pendlere, til finansministerens
brev 28. oktober 1998 til Arbeiderpartiets stortingsgruppe, hvor
det bl.a. heter:
«Enkelte sider ved regelverket om godkjenning
av pendlerstatus er problematiske, og er tatt opp til vurdering
her. Det gjelder særlig enslige pendlere som beholder hjemmet
sitt i distriktet også etter at de har funnet seg arbeid
i en større by, men som også disponerer bolig
med kjøkken i arbeidskommunen. Disse enslige mister nå pendlerstatus
fra og med det året de blir 22 år. Jeg vil komme
tilbake til Stortinget med en vurdering av bl a dette tema. I den
grad senere endringer i reglene om skattemessig bosted vil gjøre
dette lettere å få pendlerstatus, vil det naturligvis
også bli flere som får det nye reisefradraget.»
Komiteen tar til etterretning at finansministeren
vil komme tilbake til Stortinget med en vurdering av dette temaet.
Angående praktiseringen av gjeldende regelverk på dette
området viser komiteen til finansministerens
brev av 24. september 1998 til Stortinget som svar på spørsmål
fra stortingsrepresentant Torstein Rudihagen vedrørende
bostedsregistrering av enslige pendlere, hvor det bl.a. heter:
«For einslege pendlarar under 22 år
reknar ein foreldreheimen for å vere den verkelege heimen,
sjølv om den andre bustaden er sjølvstendig. For
einslege pendlarar over 22 år, som pendlar mellom usjølvstendig
og sjølvstendig bustad, blir den sjølvstendige
bustaden rekna for å vere den verkelege heimen. Skjer pendlinga
mellom to sjølvstendige eller usjølvstendige bustader,
blir den verkelege heimen rekna for å vere der pendlaren
har si overvegande døgnkvile. Desse reglane fører
til at einslege pendlarar over 22 år som pendlar mellom
to sjølvstendige bustader, blir rekna for busett på arbeidsstaden,
om pendlaren overnattar der minst fire netter i veka. Eg går
ut frå at det er dette utslaget av regelverket som er bakgrunnen
for spørsmålet.
For ektefeller og
for foreldre og barn går felles heim i kommunen skattytaren
pendlar frå foran bustaden i arbeidskommunen, jamvel om
denne arbeidsbustaden er sjølvstendig. Derfor gjeld problemet
berre einslege, men mellom desse og sambuarar utan barn.
Kriteriet
sjølvstendig bustad har fått ein omfattande og
ganske presis definisjon i regelverket, særleg i LigningsABC’en.
Eit viktig og oftast avgjerande element er om bustaden har eige
kjøkken. Her legg ein ikkje vekt på antall kokeplater
i seg sjølv, men på om vanleg matlaging, også middag,
er mogleg med den innreiinga som bustaden har på kjøkkenfronten.
Vidare ser ein burt frå kjøkken som delast med
andre utanom familien, til dømes utleige av enkeltrom med
tilgang til felleskjøkken i ein større bustad.
Dette
regelverket er over 20 år gamalt, men har nok enkelte uheldige
sider. Eg er samd i at det ikkje alltid er rimeleg at ein einsleg
pendlar mister pendlarfrådraget av di vanleg matlaging
er mogleg på eigen plass i arbeidsbustaden hans. Særleg
gjeld dette når bustaden i den andre kommunen er både
den opphavlege og den beste, og arbeidsbustaden i tillegg har eit mellombels
preg knytt til det aktuelle arbeidshøvet.
Ut
frå dette ser eg grunn til å få ei utgreiing
om moglege justeringar i omgrepet sjølvstendig bustad på dette
regelområdet. Det bør vurderast om andre objektive
og registrerbare kjenneteikn ved bustadene kan få vekt,
slik at kjøkkenomgrepet ikkje blir så generelt
avgjerande som høvet har vore til no. Også velstandsutviklinga
i samfunnet kan tale for ei slik nyansering av kva for kjenneteikn
ved ulike bustader som skal avgjere bustadsregistreringa og pendlarfrådraget.
Men det er viktig at ei slik nyansering ikkje kompliserer regelverket
for mykje, og at regelverket ikkje opnar for pendlarfrådrag
når skattytaren etablerer seg fast i arbeidskommunen og
bruker sin opphavelege bustad som rein fritidsbustad.
Moglege
endringar i reglane om bustadsregistrering må utgreiast
i nær kontakt med Skattedirektoratet. Eg kan ikkje no seie
noko om utfallet av utgreiinga. Men eg tykkjer vi bør gjere
eit forsøk på konstruktiv nytenking for å sjå om
det er praktisk mogleg å lempe på den meir firkanta
delen av regelverket.
Eg vil ta initiativ til ei utgreiing
av ulike justeringar av regelverket, og meddele Stortinget resultatet.»
Komiteen forutsetter en nødvendig
oppretting slik at uheldige utslag gjennom praktiseringen av reglene
kan avskjæres.