I Ot.prp. nr. 1 (1997-98) kap. 24 Orientering om arbeidet med
evaluering av gevinstbeskatningen gjennomgikk Finansdepartementet
de innkomne høringsuttalelser til høringsnotat
om aksjegevinstbeskatningen av 19. september 1996. Departementet
foretok en foreløpig vurdering av disse og anga tiltak
for oppfølging av høringen, bl.a. ved at det var
nedsatt en intern arbeidsgruppe som skulle vurdere mulighetene for etablering
av et aksjonærregister.
Den omtalte interne arbeidsgruppen fremla sin rapport den 2.
juli 1998.
Arbeidsgrupperapporten gir uttrykk for at det antas mulig å etablere
et aksjonærregister som hovedsakelig kan baseres på dagens
regler om aksjegevinstbeskatning og som blant annet kan avhjelpe
flere av de problemer aksjonærene, selskapene og ligningsmyndighetene
har ved praktisering av RISK-reglene i dag. Finansdepartementet
finner på denne bakgrunn at en vil arbeide videre med å utrede
et mulig aksjonærregister og vil i løpet av høsten
1998 ta stilling til hvordan arbeidsgrupperapporten skal følges
opp.
En tar deretter sikte på å få frem
en snarlig og endelig avklaring på om - og eventuelt på hvilke
nærmere angitte forutsetninger og innen hvilke tidsrammer, en
realisering av et aksjonærregister skal gjennomføres.
En forutsetning for et eventuelt arbeid mot realisering av et aksjonærregister,
må være at personvernhensyn vil bli ivaretatt
gjennom regulering av tilgang til registeret.
Et eventuelt vedtak om å videreføre arbeidet
med et aksjonærregister som tar hensyn til RISK-reglene, vil
forutsette at det også tas stilling til om - og eventuelt
i hvilken form - RISK-reglene skal videreføres. Departementet
vil således vurdere disse spørsmålene i
sammenheng. Det vises i den forbindelse til høringsinstansenes
uttalelser til høringsnotatet om aksjegevinstbeskatningen
av 19. september 1996 inntatt i Ot.prp. nr. 1 (1997-98) 24.2.3.7
og 23.4.
I påvente av avklaring som nevnt, vil departementet
ikke utelukke at det bør utredes og fremmes forslag om
presiseringer av de mer tekniske sider av RISK-reglene. Det vil
dreie seg om avklaring av spørsmål som bør
foretas også på kort sikt og til dels også uavhengig
av om RISK-reglene videreføres. Særlig er det aktuelt å avklare
og presisere reglene for å fastsette tidspunkt og faktorer
i de ulike faktorjusteringstilfeller, det vil si fra hvilket tidspunkt
og hvordan tidligere aksjers inngangsverdi (herunder RISK-verdier)
skal omfordeles på et nytt antall aksjer ved fondsemisjon med økning
av antall aksjer, aksjesplitt, aksjespleis og skattefri fusjon og
fisjon.
Komiteen tar departementets orientering
til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at det etter disse medlemmers mening
vil være en forbedring av skatteregelverket hvis man klarte å forenkle RISK-reglene,
spesielt med hensyn til den kompleksitet reglene fremstår
med for småaksjonærer. Disse medlemmer viser
til at man i utgangspunktet ønsket en sjablonmessig regel
for aksje- og børsnoterte selskaper. Dette ville vært
en forenkling for vanlige småinvestorer. Disse medlemmer ser
at etableringen av et aksjeeierregister kan bidra til å forenkle RISK-systemet
for småinvestorer og er enig i at dette er en vei å gå fremfor å endre
reglene på det nåværende tidspunkt.
Den usikkerhet som i dag råder om fremtidig aksjegevinstskattlegging
skaper en usikkerhet i bedriftene som bidrar til å presse
utbyttet opp av frykt for at tilbakeholdt allerede skattlagt overskudd
i bedriftene vil bli utsatt for ny beskatning i et nytt skatteregime.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti gikk imot innføringen
av RISK-systemet. Dette medlem vil avvikle dette
kompliserte systemet, og fremmer følgende forslag:
«I lov av 20. juli 1991 nr. 65 om særregler
for beskatning av selskaper og selskapsdeltakere (selskapsskatteloven)
gjøres følgende endringer:
I.
§ 5-5 oppheves.
§ 5-6 til og med § 5-9 blir nye §§ 5-5
til 5-8.
II.
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 1999.»