Det vises til finanskomiteens brev av 21. oktober 1998. I det
følgende fremlegges Finansdepartementets merknader til
Norges Rederiforbunds uttalelse av 20. oktober 1998 til statsbudsjettet
for 1999.
Da Stortinget traff de endelige lovvedtakene om å innføre
et særskilt skattesystem for rederiselskaper, ble det uttrykkelig
påpekt at det kunne bli behov for å følge
opp med utfyllende bestemmelser og korrigering i tråd med
formålet i Stortingets vedtak, jf Innst O nr 37 (1996-97)
s 6. De forslagene til innstramming av reglene som ble fremmet i
Ot prp nr 1 (1998-99) skal sikre at formålene bak regelverket
blir ivaretatt. Det ble samtidig gitt uttrykk for at en ønsket å opprettholde
utgangspunktet om at de særlige rederibeskatningsreglene
skatten gi norsk rederivirksomhet internasjonalt konkurransedyktige
rammevilkår. I Nasjonalbudsjettet 1999, jf avsnitt
4.2.5, ble det forutsatt at også med de framlagte forslag
til endringer ville rederbeskatningsordningen være fordelaktig
sammenlignet med beskatning etter ordinære regler.
Rederiforbundet skriver at de forslagene som fremmes i Ot prp
nr 1 (1998-99) på de fleste punktene er de samme som ble
fremmet i Ot prp nr 11 (1996-97) og som ble avvist av Stortinget
i Innst O nr 37 (1996-97). Det hevdes derfor at forslagene ikke
har forankring i Stortingets premisser for å rette opp
utilsiktede skjevvirkninger. Disse påstandene vil bli kommentert i
tilknytning til de enkelte punktene i Rederiforbundets brev.
Rederiforbundet hevder at enkelte rederier vil få en
betydelig høyere beskatning innenfor rederiskatteordningen
enn de ville fått etter de ordinære reglene, og
at rederiskatteordningen således ikke lenger er konkurransedyktig
og vil være i strid med formålet for Stortingets
vedtak. Rederiforbundet hevder videre at uttalelsen i Nasjonalbudsjettet
for 1999 om at «forslagene antas ikke å innebære
noen alvorlig svekkelse av konkurransesituasjonen for norske rederier»,
er åpenbart uriktig og må skyldes at man ikke
var klar over de betydelige negative konsekvenser av forslagene.
Sistnevnte generelle påstander må knytte seg til
en vurdering av de samlede endringsforslagene i Ot prp
nr 1 (1998-99). Isolert sett kan imidlertid de enkelte skatteforslagene
ikke begrunne disse påstandene. Rederiforbundets konklusjoner
bygger på anslag framlagt i brev av 26. oktober 1998 om
hvordan de enkelte forslag slår ut. Det vises i denne forbindelse
til departementets merknader om provenyvirkningene, jf avsnitt 2.
For øvrig vises til merknadene nedenfor til de enkelte
punktene i Rederiforbundets brev.
Departementet gjør videre oppmerksom på at
det vurderes enkelte andre endringer i det særskilte rederiskattesystemet
på bakgrunn av henvendelser fra Norges Rederiforbund og
Sentralskattekontoret for storbedrifter. En tar sikte på å sende
ut eventuelle forslag til endringer på høring
i løpet av året. De endringene som vurderes er
imidlertid i betydelig utstrekning presiseringer av gjeldende rett,
selv om enkelte av de forslagene som vurderes også vil
kunne avhjelpe mulige utilsiktede utslag av systemet. Norges Rederiforbund
har i en henvendelse også foreslått enkelte lempninger
i regelverket. Disse endringene er derfor ikke aktuelle alternativer
til de innstramminger i rederibeskatningen Regjeringen ønsker å gjennomføre
i forbindelse med statsbudsjettet for 1999.
I Rederiforbundets brev til finanskomiteen av 20. oktober 1998
hevdes det at den reelle innstrammingen av forslagene til endringer
i de særskilte rederiskattereglene er vesentlig høyere
enn anslaget på 120 mill. kroner i Nasjonalbudsjettet 1999.
I brev av 23. oktober 1998 til Rederiforbundet ba Finansdepartementet
om en nærmere dokumentasjon av beregningene. Rederiforbundet
besvarte henvendelsen i brev av 26. oktober.
Om datagrunnlaget for beregningene skriver Rederiforbundet:
«Utgangspunktet for Rederiforbundets anslag er beregninger
foretatt i et bredt og representativt utvalg rederier. Beregningene
baserer seg på skatteregnskapene for 1997, hvor forslagene
som fremmes i forbindelse med Statsbudsjettet for 1999 er tatt hensyn
til. Det tallgrunnlaget som på denne måten fremkommer er
grosset opp etter forholdet mellom tonnasjen i de rederier det er
foretatt beregninger for og den tonnasjen som totalt beskattes innenfor
rederiskatteordningen. Tonnasjen i de rederier det er foretatt beregninger for
utgjør over halvparten av totaltonnasjen.»
Rederiforbundets anslår på dette grunnlaget
at forslagene kan gi en skatteøkning på 830 mill.
kroner på årsbasis, fordelt med 260 mill. kroner
i økt skatt på finansresultatet, 60 mill. kroner
i økt tonnasjeskatt og 510 mill. kroner i økt
skatt på utbytte. Disse tallene er de samme som framkom
i en artikkel i Aftenposten fredag 23. oktober 1998.
Rederiforbundets brev av 26. oktober inneholder ingen dokumentasjon
av beregningene, og departementet kan derfor kun gi generelle kommentarer
til rederiforbundets provenyanslag.
Rederiforbundets beregninger er basert på skatteregnskapene
for 1997 for et utvalg rederier som tilsvarer halvparten av totaltonnasjen.
Det er usikkert om Rederiforbundets utvalg er representativt eller
ikke mht. skattemessige variabler og de variabler som bestemmer
lønnsomheten i rederiene. Tall fra ligningen for 1997 som
ble lagt fram mandag 2. november 1998 av Sentralskattekontoret for
storbedrifter viser at utlignet tonnasjeskatt for inntektsåret
1997 var 43,7 mill. kroner. Rederiforbundet bygger som nevnt sitt anslag
på 1997-tall for de utvalgte rederiene, og deres anslag
på økt tonnasjeskatt på 60 mill. kroner
ved den foreslåtte doblingen fom. 1998 er i underkant av
35 pst. høyere enn faktisk utlignet tonnasjeskatt for inntektsåret
1997. Det at Rederiforbundets anslag for tonnasjeskatt er så vidt
mye høyere enn faktisk tonnasjeskatt for 1997 tyder på at
utvalget ikke er representativt mht. anslagene for tonnasjeskatt.
Dette er en indikasjon på at utvalget heller ikke er representativt
ift. konsekvensene av de øvrige forslagene.
Departementet har i Nasjonalbudsjettet 1999 lagt til grunn en
provenyøkning fra rederiene i 1999 på 120 mill.
kroner påløpt og 70 mill. kroner i bokført verdi,
som følge av forslagene til innstramming i de særskilte
skattereglene for rederier.
Av økningen i bokført proveny skyldes om lag
50 mill. kroner doblingen av tonnasjeavgiften fom. inntektsåret
1998. Bokført tonnasjeavgift i 1998, utlignet på virksomheten
i inntektsåret 1997, var til sammenligning 43,7 mill. kroner
som nevnt ovenfor.
Det er videre fom. regnskapsåret 1998 foreslått
at ubeskattet kapital skal anses tatt til utbytte først.
Det er lagt til grunn at dette vil øke det bokførte
provenyet med 20 mill. kroner i 1999. Anslaget er svært
usikkert, særlig fordi det avhenger av hvor store utbytter eierne
velger å ta ut i 1999. En sannsynlig virkning av forslaget
er at utbyttene skyves ut i tid, slik at de faller de nærmeste årene.
Departementet har følgelig lagt til grunn at de samlede
utbyttene i 1999 vil bli vesentlig lavere enn i 1998, bl.a. som
følge av den foreslåtte endringen i skattereglene.
Det samlede regnskapsmessige overskuddet for aksjeselskaper i
ordningen, inkl. underliggende selskaper, var 5,9 mrd. kroner i
inntektsåret 1997. For skipsaksjeselskaper under den særskilte
skatteordningen var skattepliktig utbytte utbetalt i 1998 knapt
138 mill. kroner, og den tilhørende skatten drøyt
38 mill. kroner. Departementets anslag innebærer derfor
at skattepliktig utbytte øker med om lag 50 pst. fra 1998 til
1999.
Om skatteskjerpelsen på utbytte skriver Rederiforbundet:
«Når det gjelder anslaget for speilvendingen
av utbytteskatten, finner Rederiforbundet grunn til å peke
på at den fremkommer som en følge av at de rederiene
det gjelder har betydelige midler som allerede er beskattet.
(…)
I
den utstrekning de utdelte midlene allerede er beskattet må utgangspunktet
i tråd med dette være at de ikke skal beskattes
en gang til. På den annen side må det være
klart at utbytte som ikke tidligere er beskattet må tas
til beskatning på tidspunktet for utdelingen. Dette følger
av Stortingets intensjoner ved innføringen av den særskilte
rederiskatteordningen.»
Ordningen er basert på at det skal betales skatt på utdelt
utbytte av ubeskattet inntekt, istedenfor at det betales skatt på løpende
overskudd. Forslaget i Ot prp nr 1 (1998-99) innebærer
ingen endring av dette prinsippet, men kun at utdelt utbytte skal
anses tatt fra ubeskattet inntekt først, og ikke fra allerede
beskattet inntekt som etter gjeldende regler.
Departementet antar Rederiforbundets anslag på økt
skatt på utbytte er basert på et utbyttenivå der
utbyttet kan tas av skattlagt kapital og dermed unngås skatt
også ved uttak fra selskapet. Det er eksempler på at
noen selskaper har delt ut relativt høyt utbytte fra beskattet
kapital i 1998, bl.a. ved å sette ned aksjekapitalen med
tilbakebetaling til aksjonærene, jf. for eksempel omtale
i Økonomisk Rapport nr. 19 i år. Det skattepliktige
utbyttet for inntektsåret 1997, jf. ovenfor, illustrerer
at tilbøyligheten til å ta ut skattepliktig utbytte
er lav, regnet i forhold til det regnskapsmessige overskuddet. Rederiforbundets
anslag på skatteøkningen på utbytte tilsvarer,
med 29 pst. skatt på alminnelig inntekt, et økt
skattbart utbytte på knapt 1,8 mrd. kroner i 1999. Sett
i forhold til utdelt skattepliktig utbytte på 137 mill.
kroner for 1997, synes Rederiforbundets anslag for skattbart utbytte
i 1999 å være urealistisk høyt.
Rederiforbundets provenyanslag for omlegging av utbyttebeskatningen
synes å forutsette en uendret utbytteadferd. En uendret
utbytteadferd framstår som lite sannsynlig. Skattelempningen
i det nye skattesystemet for rederiselskaper bygger nettopp
på den forutsetningen at opptjent inntekt skal holdes tilbake
i rederiselskapet. Skattelettelsen vil være større
jo lengre tid det går før opptjent inntekt deles
ut som utbytte. Departementet antar derfor at rederiene vil innrette seg
slik at en i minst mulig grad vil dele ut utbytte når dette
utløser beskatning.
Forslaget gir en viss innstramming, men ikke i den størrelsesorden
Rederiforbundet hevder. Som omtalt ovenfor kan det i Rederiforbundets
beregninger virke som om de har lagt til grunn at forslaget innebærer
at det innføres en skatt på 29 pst på utbytte utdelt
av allerede skattlagt inntekt, og at rederiene ikke vil endre sin
utbytteatferd som følge av forslagene. Begge antakelser
er misvisende, og vil bidra til å overvurdere provenykonsekvensene
vesentlig.
Forslaget innebærer ikke at det innføres skatt
på allerede beskattet kapital, men at tidsprofilen for
beskatning av ubeskattet utbytte endres. Dette kan illustreres med
et eksempel. Hvis det antas at et selskap planlegger å dele
ut 200 mill. kroner i årlig utbytte over en tiårsperiode,
og at selskapet har en samlet beskattet inntekt på 400
mill. kroner, vil den årlige skattebelastningen være
som i tabellen nedenfor. Etter gjeldende regler vil utbytte i de
to første årene tas fra den beskattede inntekten,
mens de neste åtte årenes utbytte tas fra ubeskattet
inntekt som følgelig ilegges skatt. Når dette
prinsippet speilvendes, vil utbytte i de åtte første årene
tas fra ubeskattet inntekt, og dermed skattlegges, mens de to siste årene
tas fra beskattet inntekt.
År | Utdelt utbytte før skattMill.
kroner | Utbytte etter skatt1). Gjeldende reglerMill.
kroner | Utbytte etter skatt. Forslag til
nye reglerMill. kroner | Økning i skattMill. kroner |
1 | 200 | 200 | 142 | 58 |
2 | 200 | 200 | 142 | 58 |
3 | 200 | 142 | 142 | 0 |
4 | 200 | 142 | 142 | 0 |
5 | 200 | 142 | 142 | 0 |
6 | 200 | 142 | 142 | 0 |
7 | 200 | 142 | 142 | 0 |
8 | 200 | 142 | 142 | 0 |
9 | 200 | 142 | 200 | -58 |
10 | 200 | 142 | 200 | -58 |
Sum | 2 000 | 1 552 | 1 552 | 0 |
Nåverdi2) | 1 536 | 1 204 | 1 169 | 353) |
1) Det legges til grunn at skatten på alminnelig inntekt
er 29 pst.
2) Det legges til grunn en diskonteringsrente etter skatt på 5
pst.
3) Skatteskjerpelsen på 35 mill. kroner i nåverdi tilsvarer
en skatteøkning på om lag 4,5 mill. kroner pr. år
når denne beregnes som en årlig annuitet.
I år 1 og 2 øker den betalbare skatten på utbytte med
58 mill. kroner. På den annen side reduseres skatten i år
9 og 10 tilsvarende. Den innbetalte skatten regnet i løpende
kroner vil dermed være den samme både etter gjeldende
regler og etter forslaget. Forslaget innebærer imidlertid
en viss innstramming fordi rederne må begynne å betale
skatt på utbytte i år 1, istedenfor i år
3. Når skatteendringene regnes i nåverdi er skatteøkningen
over tiårsperioden på 35 mill. kroner. Dette tilsvarer
en årlig skatteøkning i hvert av de ti årene
på om lag 4,5 mill. kroner, dvs. vesentlig lavere enn virkningen
på økningen i betalbar skatt det første året
på 58 mill. kroner. Når forslaget i dette eksemplet innebærer
en årlig skatteskjerpelse på drøyt 2
pst. av et årlig utbytte på 200 mill. kroner,
er det vanskelig å se hvordan Rederiforbundet kan ha kommet
frem til at forslaget om speilvending innebærer en samlet
skatteskjerpelse på over 500 mill. kroner pr. år.
Skulle en slik skjerpelse vært mulig måtte en
forutsatt at rederiene i årene framover årlig
tok ut drøyt 1,7 mrd. kroner i utbytte, samt at de hadde
tilstrekkelig ubeskattet egenkapital til å opprettholde
en slik utbyttepolitikk over mange år. Etter departementets
oppfatning er dette ikke realistiske forutsetninger.
Eksemplet over baserer seg på at selskapet ikke endrer
utbytteprofilen når reglene endres. Skattebelastningen
kan imidlertid reduseres ved å utsette utbetalingen av
utbytte. Den reelle skatteskjerpelsen som ligger i forslaget om
endringer i beskatningen av utbytte er derfor lavere enn eksemplet
indikerer.
Den påløpte provenyøkningen i 1999
på 120 mill. kroner i departementets anslag er regnet i
forhold til gjeldende 1998-regler. Økt tonnasjeskatt betalt
i 1999 og økt utbytte utbetalt i 1999, til sammen 70 mill.
kroner, er dermed regnet som en endring i påløpt
proveny i 1999. Den resterende økningen i påløpt
provenyendring er antatt å komme fra de øvrige
innstrammingsforslagene.
Det foreslås bl.a. innstramminger i skattleggingen av
finansinntekter. Dette gjelder retten til å fradra gjeldsrenter
og reduksjon i høyeste egenkapitalandel for skatteformål.
Som referert i Rederiforbundets brev av 20.oktober 1998 var gjennomsnittlig
egenkapital i aksjeselskaper i utenriks sjøfart 41,7 pst.
i 1996. Når den høyeste tillatte egenkapitalandelen
for skatteformål foreslås redusert fra 70 pst.
til 50 pst. er det på grunnlag av egenkapitalen iht. Statistisk
sentralbyrås regnskapsstatistikk grunn til å tro
at et begrenset antall foretak vil bli påvirket. Maksimal
tillatt egenkapitalandel for skatteformål vil fremdeles
ligge over det som var gjennomsnittet i 1996.
Forslagene for maksimal egenkapital for skatteformål
og for fradragsretten for gjeldsrenter kan vurders i lys av det
provenytall for inntektsåret 1997. Tillegg i netto finansinntekt
som følge av høy egenkapital medførte
for aksjeselskaper en skatt på om lag 40 mill. kroner i
1997. Den øvrige netto finansinntekten for de aksjeselskapene
der den var positiv, var om lag 180 mill. kroner for inntektsåret
1997. Skatten på denne positive netto finansinntekten var
knapt 51 mill. kroner. Samlet skatt på nettofinansinntekter
var derfor om lag 91 mill. kroner for inntektsåret 1997.
Rederiforbundets anslag på økt skatt på netto
finansresultat er til sammenligning 260 mill. kroner.
Brevet fra Rederiforbundet av 26. oktober 1998 gir ikke grunnlag
for å kommentere Rederiforbundets beregninger for økt
skatt på finansresultatet nærmere, bortsett fra
at også dette anslaget vil være påvirket
av en eventuell skjevhet i Rederiforbundets utvalg. Videre vil departementet
peke på at innstrammingen vil avhenge av hvordan rederiene
tilpasser seg til en eventuell endring av reglene.
Rederiforbundets beregninger for økt skatt på finansinntekt
kan også tyde på at rederiene har hatt store skattefrie
finansinntekter, noe som er i strid med forutsetningene da det nye
skattesystemet ble vedtatt. Departementets forslag er ikke utformet
med sikte på å trekke inn et bestemt beløp
i skatteproveny fra rederiene. Formålet med forslagene
er at regelverket skal gi en effektiv beskatning av finansinntekter,
herunder også at utgifter som har tilknytning til inntekt
som ikke skal beskattes før ved utdeling av utbytte, ikke skal
komme til fradrag i inntekt som beskattes løpende.
Selskaper innenfor den særskilte skatteordningen for
rederiselskaper er i hovedregelen fritatt fra løpende inntektsbeskatning.
Dette fritaket gjelder likevel ikke finansielle inntekter, som skal
beskattes løpende som alminnelig inntekt. Tilsvarende er
alle finansielle utgifter fradragsberettiget.
Etter gjeldende rett kan alle gjeldsrenter føres til fradrag
i de finansielle inntektene. Symmetrihensyn tilsier imidlertid at
utgifter bare bør gi rett til fradrag i den grad tilsvarende
inntekter er skattepliktige. Det bør derfor ikke gis fradragsrett
for renter på gjeld som er etablert for å finansiere
skip og andre eiendeler som ikke gir skattepliktige inntekter. Det
er for praktiske formål ikke mulig å tilordne
gjelden til ulike aktivaposter. Departementets forslag i Ot prp
nr 1 (1998-99) innebærer at gjelden tilordnes finansaktiva
og andre aktiva med deres relative forhold i balansen. Dette forslaget
vil medføre at rederienes reelle, netto finansinntekter
i større grad bringes fram til beskatning, mens inntekter
og utgifter som knytter seg til drift av skip ikke beskattes løpende.
Rederiforbundet hevder i sitt brev at det ikke er noe formål
med den særskilte skatteordningen at finansinntekter av
normal størrelse skal være gjenstand for beskatning,
og at rederiene derfor bør ha fradragsrett for alle gjeldsrenter,
herunder også renter på gjeld som ikke bidrar
til å generere skattepliktige finansinntekter. Departementet
legger til grunn at meningen med ordningen bare har vært å skjerme
inntekter fra selve skipsfartsvirksomheten fra beskatning, og at
reelle finansielle inntekter skal beskattes fullt ut. Dette tilsier
at fradragsretten for gjeldsrenter bør begrenses som foreslått.
Departementet vil påpeke at utvidet fradragsrett for alle
gjeldsrenter uansett er en lite velegnet metode for å unnta
finansielle inntekter av normal størrelse fra beskatning.
Dette skyldes at omfanget av gjeldsrenter kan variere sterkt fra
selskap til selskap, slik at selskap med mye gjeld kan oppnå skattefritak for
finansinntekter langt ut over det som kan betegnes som finansinntekter
av normal størrelse.
Rederiforbundet hevder videre at forslaget om å begrense
fradragsretten for gjeldsrenter vil favorisere rederier med stor
andel av aktiva plassert i finansielle aktiva, framfor rederier
som overveiende eier skip. Dersom selskap innenfor ordningen har
mer finansielle midler enn hva som er naturlig ut fra skipsfartsvirksomheten
i selskapet, kan imidlertid dette etter omstendighetene anses å stride
mot kravet om at selskaper innenfor ordningen bare har adgang til å drive skipsfartsvirksomhet
(inklusiv den finansforvaltning som naturlig kan begrunnes som ledd
i en slik virksomhet). Selskapet må i tilfelle tre ut av
ordningen.
Rederibeskatningen innebærer at det i utgangspunktet
er lønnsomt at mest mulig av kapitalen i selskapet framstår
som egenkapital, siden avkastningen av denne er unntatt fra løpende
beskatning. Kravet om at en for skatteformål må ha
et minste gjeldsrentefradrag for selskaper innenfor den særskilte
skatteordningen har følgelig til formål å forhindre
at selskaper innenfor ordningen tilordnes egenkapital som uten de særskilte
skattereglene ville vært tilordnet selskaper utenfor ordningen.
Regelen bidrar dermed til å begrense hvor stor andel av
kapitalavkastningen i selskapet som unntas fra ordinær
beskatning, og hindrer at egenkapitalandelen blir svært
høy av rent skattemotiverte årsaker. Siktemålet
med de særskilte skattereglene er ikke å bidra
til å øke egenkapitalen i næringen, men
unnta en naturlig egenkapitalandel fra løpende beskatning.
Forslaget i Ot prp nr 1 (1998-99) innebærer at den andelen
av kapitalen som faktisk unntas fra løpende beskatning
blir redusert, og mer i samsvar med den egenkapitaldekningen som
ville vært naturlig i næringen hvis en ikke hadde
særskilte skatteregler. Hvorvidt gjelden er rentebærende
eller ikke er i denne sammenheng mindre relevant, da det kun er
avkastningen av egenkapitalen i selskapet som skal unntas fra løpende
beskatning.
Forslaget om å begrense fradragsretten for gjeldsrenter
i selskap innenfor ordningen, kan gi økte motiver til å egenkapitalfinansiere
selskap innenfor ordningen, mens den nødvendige opplåning
skjer i selskap utenfor ordningen. Dette må anses som utilsiktede
skjevvirkninger av ordningen. Hensynet til å forhindre
slike tilpasninger må derfor tillegges større
vekt enn tidligere.
I sitt brev peker Rederiforbundet på at eventuelle rederiselskap
med lav gjeldsgrad må øke den faktiske gjeldsgraden
dersom forslaget vedtas, med den følge at finanskapitalens
andel av totalkapitalen vil tilta. Rederiforbundet viser til at
når Regjeringen samtidig foreslår å øke
beskatningen av finansresultatet ved å begrense fradragsretten
for gjeldsrenter, vil forslagene samlet sett få en dobbel
skatteskjerpende effekt. Til dette kan det anføres at etter
departementets forslag kan en økning av finanskapitalens
andel av totalkapitalen gi rett til fradrag for en større
andel av de faktiske gjeldsrentene i selskapet. Departementet kan
derfor ikke se at det vil oppstå en slik dobbel skatteskjerpende
effekt som Rederiforbundet hevder. For øvrig dreier det
seg ikke om noe ordinær pålegg om høyere gjeldsgrad,
men forslag til en regel om at en viss beskatning inntrer når
gjeldsgraden er lavere en angitt andel.
Regjeringen foreslo i Ot prp nr 1 (1998-99) at valutagevinster
og -tap skal medtas ved beregningen av netto skattepliktig finansinntekt.
Rederiforbundet går imot Regjeringens forslag på bakgrunn
av to forhold:
1. Rederiselskaper er mer eksponert for
svingninger i valutakursene enn andre selskaper
2. Valutaelementet er i stor grad knyttet til driften av skipet,
og bør følge samme regler som driftsinntekter
og driftsutgifter
At rederiselskaper er mer eksponert for svingninger i valutakursen
enn andre selskaper kan vanskelig sies å være
noe argument for en særskilt skattemessig behandling av
valutagevinster og -tap. Mange andre selskaper enn rederiselskaper
har en stor del av sine kontantstrømmer i utenlandsk valuta,
uten at valutagevinster og -tap av den grunn er underlagt noen særlig
skattemessig behandling. Eksempelvis gjelder dette norske bedrifter
som produserer for eksport. For øvrig finnes det en rekke
finansielle instrumenter for å sikre seg mot valutasvingninger.
Når det gjelder argumentet om at valutaelementet i stor
grad er knyttet til driften av skipet, og derfor bør følge
samme regler som driftsinntekter og -utgifter, kan det bemerkes
at en valutagevinst eller et valutatap etter alminnelige regler
ikke foreligger alene ved at en driftsinntekt innvinnes eller en
driftsutgift pådras i utenlandsk valuta. Bare endringer
i valutakurs etter at en inntekt er innvunnet eller en utgift pådratt,
regnes som en valutagevinst eller et valutatap. I realiteten dreier
det seg da om en valutagevinst eller et valutatap på en
fordring, og en slik inntekt/utgift er det mest nærliggende å karakterisere
som en finansinntekt/finansutgift. Det riktige må da
være at denne gevinsten/tapet inngår
ved beregning av netto skattepliktig finansinntekt.
Etter gjeldende regler skal utdelinger fra selskap innenfor ordningen
først anses tatt fra selskapets konto for beskattet inntekt,
og deretter fra selskapets ubeskattede inntekt, jf skatteloven § 51
A-6 nr 4 tredje punktum. I Ot prp nr 1 (1998-99) foreslår
departementet å speilvende regelen i § 51 A-6
nr 4 tredje punktum, slik at utdelinger fra selskapet først
skal anses tatt fra selskapets ubeskattede inntekt.
Rederiforbundet anfører i brevet to innvendinger mot
departementets forslag.
For det første uttrykker Rederiforbundet overraskelse
over at departementet i Ot prp nr 1 (1998-99) konkluderer med at «ligningstekniske
problemer ikke vil være til hinder for en speilvending
av prinsippet i skatteloven § 51 A-6 nr 4 tredje punktum».
Til dette bemerkes at speilvending av prinsippet i skatteloven § 51
A-6 nr 4 tredje punktum forutsetter at den ubeskattede inntekten
i selskapet kan beregnes ved utløpet av hvert inntektsår.
I proposisjonen har departementet gitt anvisning på to
ulike metoder for å beregne den ubeskattede inntekter.
For det første er det gitt anvisning på en indirekte
metode. Den ubeskattede inntekter beregnes da i prinsippet som differansen
mellom selskapets regnskapsmessig egenkapital, med tilbakeføring
av utsatt skatt, og selskapets beskattede inntekt slik denne framkommer
ved videreføring av konto for beskattet kapital i selskapet. Som
et alternativ til dette er det gitt anvisning på en direkte
metode for beregning av selskapets ubeskattede inntekt. Denne metoden
forutsetter at selskap innenfor ordningen pålegges å levere
et fullt skatteregnskap etter de ordinære skatteregler.
Den ubeskattede inntekt for det enkelte inntektsår vil
da utgjøre differansen mellom inntekt som etter de alminnelige skatteregler «skulle
ha vært skattlagt» og inntekt som faktisk er skattlagt
etter de særlige rederibeskatningsreglene.
Departementets konklusjon vedrørende den ligningstekniske
gjennomføring av en speilvending som nevnt, er primært
avgitt under henvisning til den indirekte metode som beskrevet i
proposisjonen. De størrelser som etter denne metoden er
nødvendige for å beregne den ubeskattede inntekt,
kan i stor utstrekning hentes direkte fra ligningsoppgavene. Dette
gjelder regnskapsmessig egenkapital, utsatt skatt/skattefordel
og saldo på konto for beskattet inntekt. Det vil imidlertid
bli nødvendig bl.a. å foreta en særskilt
beregning av mellomsaldo for ubeskattet inntekt før årets
utdelinger. På dette punkt har en således revurdert
det standpunkt som ble angitt i Ot prp nr 11 (1995-96) s 36 i forhold
til innføring av en indirekte beregningsmetode for ubeskattet
inntekt. I motsetning til hva som ble lagt til grunn i Ot prp nr
11 (1995-96) anses ligningstekniske hensyn ikke lenger som noe avgjørende
argument mot en speilvending av regelen i skatteloven § 51
A-6 nr 4 tredje punktum. Departementet antar at en indirekte beregningsmetode
ikke vil være uforholdsmessig arbeidskrevende for ligningsmyndighetene.
Sentralskattekontoret for storbedrifter har i en uttalelse av 15.
oktober 1998 sluttet seg til denne vurderingen.
Departementet har foreløpig ikke foretatt noen nærmere
eller endelig vurdering av merarbeidet for skattytere og ligningsmyndighetene
knyttet til den alternative direkte beregningsmetoden. Det er imidlertid
grunn til å anta at den direkte metode for beregning av
ubeskattet inntekt vil være mer arbeidskrevende for ligningsmyndighetene.
Rederiforbundets vurdering av behovet for nye stillingshjemler ved
Sentralskattekontoret for storbedrifter antas å være
basert på dette alternativet. Dette er også bekreftet
i ovennevnte uttalelse av 15. oktober 1998 fra Sentralskattekontoret
for storbedrifter.
For det andre peker Rederiforbundet på at en speilvending
av prinsippet i skatteloven § 51 A-6 nr 4 tredje punktum,
vil øke den reelle skattebelastning (for rederiene) og
at det innebærer et brudd med vesentlige premisser for
ordningen.
I forhold til gjeldende regler vil speilvendingen av prinsippet
i skatteloven § 51 A-6 nr 4 tredje punktum innebære
en framskutt inntektsføring av ubeskattet kapital ved utdelinger
til eiere utenfor ordningen. Formålet med omleggingen er å redusere
adgangen til å utsette beskatningen av ubeskattet inntekt
knyttet til det særskilte rederiskattesystemet ved utdeling
av kapital. Den reelle skattebelastning for rederiene som følge
av forslaget vil imidlertid avhenge av selskapets utbyttepolitikk
jf. omtalen foran i avsnitt 2. Rederiselskapene vil fortsatt være
fritatt fra løpende inntektsbeskatning av skipsfartsoverskudd.
I den grad kapitalen beholdes i selskapet og benyttes til skipsfartsvirksomhet,
vil det ikke utløses skatteplikt.
Departementet kan ikke se at en omlegging av prinsippet i skatteloven § 51
A-6 nr 4 tredje punktum vil stride mot bærende hensyn bak
det særskilte rederiskattesystemet. Det prinsipielle utgangspunkt
om at utdeling av beskattet inntekt ikke skal utløse beskatning
når det ikke utdeles som utbytte, ligger fast også etter
innføring av de foreslåtte endringer.
Departementet foreslår at tilbakebetaling av innbetalt
aksjekapital, herunder overkurs, skal utløse beskatning
på selskapets hånd. Forslaget innebærer
at selskapet bare skal beskattes for slike utdelinger i den grad
selskapet har ubeskattet inntekt ved utløpet av inntektsåret,
jf Ot prp nr 1 (1998-99) s 23. Formålet med forslaget er
således å demme opp for at selskapet velger å tilbakebetale
aksjekapital og overkurs til eiere utenfor ordningen, framfor å dele
ut den ubeskattede inntekten. Departementet har vurdert dette som
et nødvendig tiltak for å hindre omgåelse
av den foreslåtte speilvending av regelen i skatteloven § 51
A-6 nr 4 tredje punktum, jf avsnitt 1.6.1.
Departementet kan ikke slutte seg til Rederiforbundets påstand
om dette forslaget betyr at investorer i rederiselskaper diskrimineres
i forhold til investorer i andre selskaper. Selv om en slik innstramming
rammer eierne av rederiselskaper, vil investorer i rederiselskaper
innenfor rederiskatteordningen fortsatt bli skattemessig favorisert
sammenlignet med investorer i andre selskaper. Muligheten til å utsette
skatten på inntekt i skipsfartsvirksomhet vil
være en fordel som annen virksomhet ikke har.
Departementet vil videre peke på at kapital kan overføres
mellom selskaper innenfor det særskilte rederiskattesystemet
som utbytte eller konsernbidrag. Slike overføringer mellom
selskaper innenfor ordningen vil fortsatt ikke utløse beskatning.
Etter departementets vurdering vil disse reglene i tilstrekkelig
grad ivareta hensynet til kanalisering av kapital mellom rederiselskaper
som inngår i et konsern.
Til Rederiforbundets bemerkning om den tilpasningsmulighet som
forskrift av 13. mai 1991 nr 336 (konsernforskriften) åpner
for, vil departementet bemerke at dette forhold ikke har vært
motiverende for forslaget som omtales i dette avsnitt. Konsernforskriften
er for tiden under vurdering i departementet. Gjennomgangen av disse
regler foretas på generelt grunnlag da forskriften åpner
for uheldige tilpasninger også for virksomhet som drives
utenfor det særskilte rederiskattesystemet.
Som det fremgår av proposisjonen er formålet med
endringen at sjømannsfradraget skal forbeholdes mer tradisjonell
sjøfart. Selv om det kan være enkelte likheter
mellom arbeid på flytende installasjoner og annen sjøfart,
som kvalifiserer til sjømannsfradrag, har arbeid på flytende
installasjoner flere likheter med arbeid på faste installasjoner,
der personellet aldri har hatt rett til sjømannsfradrag.
Skattemessig likebehandling for personell i offshoresektoren er
derfor et sentralt formål ved endringen. Den foreslåtte
endringen vil også medføre at en i fremtiden vil
unngå vanskelige grensedragninger mellom faste og flytende
installasjoner.
Rederiforbundet mener at det må fastsettes en overgangsordning
ved bortfallet av sjømannsfradrag for flytende installasjoner.
Allerede i Ot prp nr 9 (1990-91) Skatteopplegget 1991, som la grunnlaget for
de någjeldende sjømannsfradragsreglene, ble det varslet
at fradraget for flytende installasjoner ville bli løpende
vurdert. Partene har således hatt god tid til å opprette
en beredskap i forhold til et ev bortfall av sjømannsfradraget
for denne typen installasjoner. Etter departementets syn er det
derfor ikke behov for en overgangsordning.
Rederiforbundet hevder at konkurransesituasjonen internasjonalt
tilsier at fradraget opprettholdes for flyttbare innretninger på andre
sokler. Som nevnt tidligere er formålet med endringen å forbeholde
sjømannsfradraget for mer tradisjonell skipsfart. Etter departementets
syn bør derfor avgrensingen knyttes til virksomhetens art
og ikke i forhold til det geografiske området virksomheten
blir utført. En geografisk begrensing av bortfallet av
sjømannsfradraget for flytende installasjoner, f eks til
norsk sokkel, vil dessuten medføre praktiske problemer
ved håndhevingen av reglene særlig i forhold til
installasjoner som ambulerer mellom norsk og utenlandsk sokkel.
Rederiforbundet hevder at ordlyden i skatteloven § 44
syttende ledd, harmonerer dårlig med de regler foreslås
tatt inn i forskrift. Forbundet mener at hovedprinsippene bør
fastsettes i loven, slik at man ikke for fremtiden får
slike fortolkningsproblemer som man har i dag. Rederiforbundet foreslår
at retten til fradrag knyttes til personer som omfattes av sjøloven «og
ikke til det uklare begrep «skip i fart»».
I Ot prp nr 1 ((1998-99) foreslår departementet at en tar
ut uttrykket «flytende installasjoner» fra lovteksten.
Sjømannsfradraget vil dermed etter loven være
forbeholdt sjøfolk på «skip i fart».
I forskrift vil det ble gitt en nærmere avgrensing av hva
som skal anses som «skip i fart».
Departementet foreslår videre å legge kriteriene for å komme
inn under arbeidsmiljøloven (slik de fremgår av
forskrift av 27. november 1992 om arbeidsvern og arbeidsmiljø i
petroleumsvirksomhet) til grunn for hvilke fartøy i petroleumssektoren
som ikke skal anses som «skip i fart». Hovedregelen
blir dermed at arbeidstakere i petroleumssektoren som omfattes av
arbeidsmiljøloven ikke skal ha rett til sjømannsfradrag.
I praksis blir denne avgrensingen svært lik den Rederiforbundet
foreslår.
Etter departementets syn er det imidlertid lite hensiktsmessig å knytte
avgrensingen av sjømannsfradraget direkte til nevnte forskrift
til arbeidsmiljø. Forskriftens virkeområde har
bl a en geografisk avgrensning som ikke skal gjelde for sjømannsfradraget.
Det er videre lite hensiktsmessig at eventuell forskriftsendringer
eller enkeltvedtak som i utgangspunktet gjelder arbeidsmiljølovens
anvendelsesområde, skal få direkte betydning for
sjømannsfradraget.
Departementet vil derfor i forskrift til skatteloven fastsette
en bestemmelse der en i hovedsak legger til grunn det någjeldende
virkeområdet til nevnte forskrift til arbeidsmiljøloven,
slik det er foreslått i proposisjonen. Det vises for øvrig
til at de konkrete avgrensningskriteriene er gitt en relativt fyldig
omtale i proposisjonen. Hensynet til forutberegnlighet burde derfor
være tilstrekkelig ivaretatt.
Rederiforbundet foreslår å oppheve kravene
i § 44 syttende ledd om at sjømannen må ha
arbeid om bord som hovedbeskjeftigelse og at sjømenn må arbeide
i minst 130 dager om bord i inntektsåret.
Sjømannsfradragsreglene er begrunnet i hensynet til
den enkeltes personlige og sosiale forhold. De gjeldende kriteriene
for sjømannsfradrag er valgt fordi en i størst
mulig grad har ønsket å bare tilgodese arbeidstakere
som typisk har lange fravær og store belastninger på grunn
av yrket. Kravet om hovedbeskjeftigelse og kravet om 130 dagers
arbeid om bord i inntektsåret er således godt
tilpasset formålet med reglene.
Rederiforbundet hevder at reglene virker urimelige for de som
berøres, f eks vikarer og skoleelever. Vikarer
mv. som i begrenset grad arbeider om bord er imidlertid nettopp
grupper en har ønsket å avgrense sjømannsfradraget
mot, ettersom disse typisk har mindre belastninger på grunn
av arbeidet enn heltidsansatte sjøfolk.
Som Rederiforbundet er inne på har kravene til hovedbeskjeftigelse
og kravet til 130 dagers arbeid om bord vært praktisert
relativt liberalt. Departementet er enig med Rederiforbundet i at
den nevnte liberale praksis bør fremgå klarere
av lov eller forskrift og at det følgelig er behov for
en gjennomgang av reglene for sjømannsfradrag med sikte
på en innarbeidelse av nevnte praksis i regelverket.