Forslag til ny ordning for regulering av legemarkedet (endring
i sykehusloven og kommunehelsetjenesteloven) ble sendt på høring
9. juli 1998 med høringsfrist 20. august 1998. Departementet
har mottatt uttalelser fra i alt 62 instanser, herunder fra 15 kommuner,
16 fylkeskommuner, 22 sykehus og to universitet.
Forslaget om en sentral regulering av legemarkedet støttes
i all hovedsak av høringsinstansene. Enkelte sykehus stiller
spørsmål ved om denne type reguleringstiltak er
et godt og egnet virkemiddel for å bedre fordelingen av
leger.
Forslaget om å tildele rammer til de enkelte helseregionene
som foretar den videre fordeling, støttes i hovedsak av
høringsinstansene. Enkelte sykehus uttaler imidlertid at
den statlige fordeling burde skje direkte til fylkeskommunene.
Det er ulike oppfatninger blant høringsinstansene om
det er riktig å iverksette sanksjonsordninger.
Det uttales at til sammen 800 - 900 ledige legestillinger og
avtalehjemler i primær- og spesialisthelsetjenesten vil
stille store utfordringer i forbindelse med innføring av
fastlegereformen, utbygging av psykisk helsevern og tilbudet av
kreftbehandling. Etter departementets syn nødvendiggjør
innsatsen på de prioriterte områdene en statlig
regulering av legemarkedet de kommende år.
Når det gjelder regulering av legemarkedet i kommunehelsetjenesten,
vil departementet fastsette en ramme for antall nye stillinger og
avtalehjemler som skal opprettes i kommunene for 1999 og senere
f.o.m. år 2000 i fastlegeordningen. Departementet vil tildele stillinger
og avtalehjemler direkte til kommunene basert på kriterier
som skal utarbeides etter drøftinger med Kommunenes Sentralforbund,
Oslo kommune og Den norske lægeforening.
For spesialisthelsetjenesten foreslår departementet
en ordning der departementet fastsetter en ramme en gang pr år
for antall nye stillinger som kan opprettes det påfølgende året
innen hver enkelt helseregion, fordelt på de enkelte medisinske
spesialiteter. Den videre fordeling av stillinger og avtalehjemler
skal foretas av de regionale helseutvalg. Dette gjelder også stillinger
til de statlige institusjonene og tjenestene.
I tilknytning til reguleringen av opprettelse av nye stillinger
og avtalehjemler vil departementet med hjemmel i sykehusloven § 8,
også fastsette årlige vedtak om antall nye utdanningsstillinger
som skal opprettes for hver enkelt spesialitet, innen den enkelte helseregion.
Det uttales at erfaringer fra dagens ordning viser at det er
behov for muligheter for å reagere ved brudd på ordningen,
men at departementet i utgangspunktet ikke ønsker å sette
i verk reaksjoner ved overtredelse av de fastsatte rammene, men
ser behovet for å kunne vurdere dette dersom det skulle
vise seg å bli nødvendig. Ved vedvarende og grove
overtredelser vil departementet derfor vurdere økonomiske
reaksjoner. Disse vil kunne rettes mot fylkeskommunene i form av trekk
i tilskudd knyttet til den innsatsstyrte finansieringsordning og
overfor kommuner i form av tilbakekallelse av tilskudd eller refusjoner.
Det foreslås at endringene trer i kraft 1. januar 1999.
Forslaget til nytt fordelingssystem vil gi visse administrative
endringer. Forslaget vil ikke ha økonomiske konsekvenser
for kommunene eller fylkeskommunene. For staten vil bl.a. oppbygning
av statistikksystemet ha noen økonomiske konsekvenser.
Det opplyses at de økonomiske konsekvensene vil bli håndtert innenfor
nåværende budsjettrammer.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det fortsatt er 800-900 ledige legestillinger og avtalehjemler
i primær- og spesialisthelsetjenesten i norsk helsevesen.
Dette sammen med innføringen av krevende helsereformer
vil stille krav til rekruttering og fordeling av leger og at en
således har behov for statlig regulering av legemarkedet.
Flertallet tar til etterretning at forslag til
ny ordning for regulering av legemarkedet er basert på resultatet
av drøftinger med partene og i all hovedsak støttes
av høringsinstansene.
Flertallet har merket seg at det blant høringsinstansene
er ulikt syn på om det bør iverksettes sanksjonsordninger
i forbindelse med brudd på ordningen.
Flertallet tar til etterretning at departementet på det
nåværende tidspunkt ikke ønsker å iverksette reaksjoner
ved overtredelse av de fastsatte rammene og er enig i at eventuelle økonomiske
sanksjoner bør vurderes dersom det skulle vise seg å være
nødvendig.
Flertallet ber om en tilbakemelding med hensyn
til hvordan den nye ordningen virker og hvorvidt, eventuelt i hvilken
utstrekning, behovet for sanksjoner har meldt seg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot denne typen regulering av legemarkedet, og vil derfor stemme
mot forslagene til endring av sykehusloven § 1
og ny § 19b og kommunehelsetjenesteloven ny § 1-1a.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at problemene med manglende legedekning i deler av Distrikts-Norge
tilsier en viss regulering av legemarkedet.
Disse medlemmer vil påpeke at den nye
avtalepolitikken, som har fratatt helsepersonell som praktiserer
uten avtale med kommuner eller fylker retten til trygderefusjon,
har bidratt til å svekke rekrutteringen av leger til Distrikts-Norge.
Flere leger ville fortsatt å praktisere i Distrikts-Norge
dersom de fortsatt hadde fått lov til å praktisere
for trygdens regning.
Disse medlemmer mener fylkeskommunene kan gjøre
mye selv for å rekruttere og beholde leger ved å satse
på fleksible løsninger som gir mulighet til å kombinere
offentlig og privat ansettelse.