Det foreslås ikke endringer i revisjonsomfanget eller
revisjonsinnhold som antas å føre til vesentlige endringer
i de totale kostnader, verken for offentlige myndigheter eller for
brukerne av revisors tjenester.
De vesentligste administrative konsekvenser vil være
knyttet til økte krav til praksis og innføringen
av ny praktisk prøve som grunnlag for offentlig godkjenning
som registrert eller statsautorisert revisor. Det legges opp til
at praksisprøven vil organiseres av de institusjoner som
forestår revisorutdanningen, og at tilsynsmyndighetene
vil kvalitetskontrollere oppleggene. Forvaltningen av godkjenningsordningene
antas å medføre noe høyere kostnader
enn i dag, men ikke merkostnader av et vesentlig omfang.
Den lovbestemte etterutdanningen antas fortsatt å skje
ved at arbeidsgivere og revisorforeninger avholder kurs. Det er
vanskelig å anslå hvilke kostnader dette vil medføre.
Ettersom revisorforeningene allerede i dag krever at medlemmene
gjennomgår etterutdanning, antas det at forslaget om lovfesting
av et slikt krav ikke vil medføre merkostnader av betydning. Samtidig
vil høyere kvalifiserte revisorer bidra til økt produktivitet
og reduserte kostnader. Totalvirkningene avhenger av en rekke forhold,
og lar seg ikke tallfeste med en rimelig grad av sikkerhet.
Det er foreslått en egen bestemmelse om hvilke forhold
revisor skal påpeke overfor den revisjonspliktiges ledelse.
Denne bestemmelsen antas på sikt å bidra til høyere
kvalitet på regnskapsinformasjonen. Bestemmelsen antas
videre å ville bidra til bekjempelsen av økonomisk
kriminalitet. Dette vil kunne bidra til en samfunnsmessig økonomisk
gevinst.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.