Departementet understreker at de samfunnsmessige hensyn som ivaretas
gjennom det offentlige anskaffelsesregelverket, må være
av forretningsmessig karakter og i overensstemmelse med regelverkets hovedformål.
De hensyn som ligger til grunn for bestemmelsen, tilsier etter
departementets oppfatning at kravet til fremleggelse av skatteattest
fortsatt skal gjelde for statlige anskaffelser og inntas i den foreslåtte
forskrift.
Departementet er enig i at det også bør innføres
et krav til dokumentasjon om overholdelse av interne kontrollforskriften
og byggherreforskriften. Det vises her til at det offentlige er
en kunde med påvirkningskraft i mange markeder og at det
er en viktig offentlig oppgave å øke fokuseringen
på helse-, miljø- og sikkerhetsaspektet hos norske
bedrifter.
Videre er departementet av den oppfatning at det av hensyn til
sammenhengen i regelverket er naturlig å la kr 250 000
være beløpsgrense også for fremleggelse
av HMS-dokumentasjon.
Departementet mener at det er en offentlig oppgave å sikre
en fullgod fagopplæring i Norge, herunder tilstrekkelig
antall lærlingplasser.
Ved vurderingen av hvorvidt det skal inntas en lærlingklausul
i det offentlige anskaffelsesregelverket, er det viktig å se
på den antatte effekt av en slik klausul. En lærlingklausul
er etter departementets mening en faktor som kan gjøre
det vanskeligere for små og mellomstore bedrifter på det
offentlige anskaffelsesmarkedet.
Problemet ligger i å utforme en lærlingklausul som
ivaretar de aktuelle samfunnsmessige hensyn og som samtidig er i
overensstemmelse med Norges internasjonale forpliktelser.
På bakgrunn av de problemer en lærlingklausul vil
innebære er departementet av den oppfatning at det offentlige
anskaffelsesregelverket ikke er et velegnet virkemiddel for å fremme
utdanning gjennom lærlingordninger.
Departementet bemerker at det er et enstemmig utvalg som foreslår
at antikontraktørklausulen ikke skal videreføres
i det offentlige anskaffelsesregelverket.
Departementet mener det er svært viktig at det offentlige
går foran i kampen mot ulovlig og uheldig kontraktørvirksomhet
og i bekjempelsen av svart arbeid.
Departementet er imidlertid av den oppfatning at det ikke er
riktig å bruke offentlige anskaffelser som virkemiddel
for å løse kontraktørproblemer. Departementet
er også av den oppfatning at de øvrige virkemidler
vil sikre den nødvendige kontroll av leverandørens
seriøsitet fra et innkjøpsfaglig synspunkt.
Komiteen syner til merknader under
pkt. 1.2 om føremål for lova, og vil understreka
at ein i lov- og regelverk finn fram til ein rimeleg balanse mellom reint
innkjøpsfaglege omsyn og omsyn av meir samfunnstenleg karakter. Komiteen støttar
Regjeringa sitt framlegg om å stilla krav om skatteattest
over eit visst nivå og HMS-attest for tilbydarar.
Komiteen er generelt av den meining at ein ved innkjøp
av varer og tenester korkje direkte eller indirekte må gjev
føremon for tilbydarar som ikkje gjer opp for seg i samfunnet. Komiteen er
samd med Regjeringa i at det bør vera felles beløpsgrense
knytta til dei ulike krava. Komiteen gjer
framlegg om at beløpet vert sett til 200 000 kroner.
Komiteen sitt fleirtal, alle unnateke
medlemane frå Fremskrittspartiet og Høgre, har
merka seg at Regjeringa ikkje har gjort framlegg om å ta
inn ein klausul om lærlingar i regelverket for offentlege
innkjøp. Fleirtalet syner til at eit mindretal
i utvalet og fleire av høyringsinstansane har gått
inn for dette, og at departementet i utgangspunktet er samd med mindretalet
i at det er ei offentleg oppgåve å sikre fullgod
fagopplæring i Noreg, med tilstrekkeleg antal lærlingeplassar.
Fleirtalet er samd med Regjeringa i at ein klausul
om lærlingar kan gjere det vanskeleg for små verksemder
på den offentlege anskaffelsesmarknaden. På den
andre sida ser fleirtalet det som viktig at tilbydarar
som tek ansvar for opplæring av nye fagarbeidarar får
ein konkurranseføremon og ikkje ei konkurranseulempe. Fleirtalet ber
derfor om at forskriftene vert utforma slik at verksemder med lærlingar
vert gitt slikt konkurranseføremon.
Fleirtalet har merka seg at eit samrøystes
utval gjekk inn for at antikontraktørklausulen ikkje skal førast
vidare. Høyringsinstansane er delte i spørsmålet. Fleirtalet har òg
merka seg at Regjeringa meiner det er særs viktig at det
offentlege går foran i kampen mot ulovleg og uheldig kontraktørverksemd
og i kampen mot svart arbeid. Fleirtalet syner til
vanskane med å definere kontraktørbegrepet eintydig,
og vil peike på det positive i at mange driv eigne einmannsføretak. Fleirtalet ber
Regjeringa utforme forskriftene slik at ein unngår tilbydarar
som nytter kontraktørar for å omgå faglege
rettar og unngå dei sosiale kostnadane ved å ha
eigne tilsette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre slutter seg til Regjeringens oppfatning
om at lov om offentlige anskaffelser ikke er et velegnet virkemiddel
for å innta en lærlinge- og kontraktørklausul
i forskriftene. Etter disse medlemmers syn, er det
viktig å skille mellom behovet for et ryddig regelverk
for offentlige innkjøp fra behovet for å styrke
lærlingeordningen og for å løse kontraktørproblemet.