Det er i proposisjonen redegjort for Kredittilsynets forslag
og Høringsinstansenes merknader når det gjelder
krav til positiv egenkapital og tilstrekkelig likviditet.
Departementet er enig med Kredittilsynet i at hensynet til eiendomsmeglernes
kunder taler for at personer og foretak som driver eiendomsmegling
bør ha en solid økonomi. Departementet viser til
at alle høringsinstanser som har uttalt seg om forslaget,
med unntak av Nærings- og handelsdepartementet, i hovedsak støtter
forslaget om å innføre et krav om positiv egenkapital
for eiendomsmeglingsforetak. Nærings- og handelsdepartementet
går mot forslaget, og legger særlig vekt på at
krav om positiv egenkapital (suffisiens) vil kunne virke som en
etableringshindring og at kravet om sikkerhetsstillelse gir tilstrekkelig
sikkerhet. Advokatforeningen, Tilsynsrådet for advokatvirksomhet
og Justisdepartementet stiller spørsmål ved hensiktsmessigheten
ved å sette krav om positiv egenkapital til advokater og
eiendomsmeglere som driver eiendomsmegling i enkeltmannsforetak.
Disse legger vekt på at advokater og enkeltmannsforetak
har ubegrenset ansvar for sine forpliktelser, at Kredittilsynet
ikke har full innsynsrett i advokaters regnskaper og at et slikt
krav må antas å være en etableringshindring
for mange advokater og personer med eiendomsmeglerbrev.
Departementet legger til grunn at kravet til sikkerhetsstillelse
etter eiendomsmeglingsloven § 2-5, jf. forskrift
20. mars 1990 nr. 177 om eiendomsmegling, normalt vil være
tilstrekkelig til å dekke det ansvar eiendomsmeglere kan
pådra seg under utøvelse av virksomheten. Departementet
viser imidlertid til at sikkerhetsstillerens ansvar pr. oppdrag
pr. skadelidte kan begrenses ved avtale, men ikke til mindre enn
2,5 mill. kroner. Departementet legger videre vekt på at
Kredittilsynets oversikter tyder på at risikoen for underslag av
klientmidler og andre økonomiske misligheter er større
blant eiendomsmeglingsforetak med dårlig økonomi.
Departementet vil, i motsetning til Nærings- og handelsdepartementet,
legge mindre vekt på om det kan dokumenteres at rapportering
fra eindomsmeglerforetakene til Kredittilsynet er egnet til å avdekke
insolvens. Departementet mener derfor det er grunn til å sette
krav til eiendomsmeglingsforetakenes egen økonomi i tillegg
til krav om sikkerhetsstillelse. Et krav om positiv egenkapital
vil etter departementets syn bidra til forebyggelse av situasjoner
der faren for underslag av klientmidler og andre økonomiske
misligheter øker. Departementet viser for øvrig
til at et tosporet system med både kapitalkrav og krav
til sikkerhetsstillelse er i samsvar med det som er gjort gjeldende for
verdipapirforetak.
Kredittilsynet foreslår at positiv egenkapital skal være
en forutsetning for å få bevilling til å drive
eiendomsmegling også for personer som har eiendomsmeglerbrev,
jf. eiendomsmeglingsloven § 2-1 første ledd
nr. 1. Tilsynets forslag innebærer videre at Kredittilsynet
kan kreve at en advokats eiendomsmegling opphører dersom
vedkommende ikke har positiv egenkapital. Departementet er enig
med de høringsinstanser som peker på at et krav
om positiv egenkapital kan være mindre hensiktsmessig overfor
advokater og personer med bevilling til å drive eiendomsmegling. Som
påpekt av enkelte høringsinstanser må det
antas at et krav til positiv egenkapital ville kunne utelukke særlig
yngre nyutdannede personer fra å drive eiendomsmegling.
Som det framgår nedenfor foreslår departementet
på denne bakgrunn en noe annen løsning for advokater
og personer med bevilling til å drive eiendomsmegling enn
det som følger av Kredittilsynets forslag.
Departementet foreslår etter dette et krav om at foretak
som skal drive eiendomsmegling, bortsett fra personer med bevilling
til å drive eiendomsmegling, skal ha eiendeler som i verdi
overstiger foretakets samlede forpliktelser (positiv egenkapital).
Kravet til positiv egenkapital vil dermed omfatte aksjeselskaper,
ansvarlige selskaper, banker og boligbyggelag som gis bevilling
til å drive eiendomsmegling. Når det gjelder boligbyggelags
adgang til å drive eiendomsmegling vises det til nærmere
omtale i kapittel 6. På bakgrunn av de kapitalkrav som
er fastsatt for banker, anser departementet for øvrig at
kravet til positiv egenkapital for banker som driver eiendomsmegling vil
ha begrenset betydning. Kravet om positiv egenkapital vil, sammen
med krav om å kunne oppfylle sine forpliktelser etterhvert
som de forfaller (se under), erstatte gjeldende krav til solvens
(se pkt. 3.1 om solvensbegrepet). Et krav om positiv egenkapital
vil gå lenger enn solvenskravet idet det ikke tas hensyn
til om søkeren likevel kan oppfylle sine forpliktelser
etterhvert som de forfaller. Departementet anser et krav om positiv
egenkapital som nødvendig når det gis bevilling
til å drive eiendomsmegling. Det vises til departementets
forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven § 2-1
tredje ledd (som blir nytt fjerde ledd), nr. 4.
Departementet mener videre at Kredittilsynet bør kunne
kalle tilbake bevillingen til å drive eiendomsmegling dersom
foretak som nevnt ikke lenger har positiv egenkapital, og foreslår
en regel om dette. Det vil være opp til Kredittilsynet å vurdere
om bevillingen skal trekkes tilbake dersom et eiendomsmeglerforetak ikke
lenger har positiv egenkapital, men fremdeles er i stand til å oppfylle
sine forpliktelser etterhvert som de forfaller. Det vises til departementets
forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven § 2-8
annet ledd nr. 1.
Etter gjeldende regler faller bevillingen automatisk bort dersom
et meglerforetak blir tatt under konkursbehandling, jf. eiendomsmeglingsloven § 2-8
første ledd. Departementet mener at tilsynshensyn tilsier at
bortfall av bevillingen også i konkurstilfellene bør skje
ved at bevillingen kalles tilbake. Departementet foreslår
derfor en justering i loven slik at Kredittilsynet skal kalle bevillingen
tilbake dersom en person eller foretak med bevilling til å drive
eiendomsmegling blir tatt under konkursbehandling, jf. departementets
forslag til endring i § 2-8 første ledd
nr. 1.
Økokrim påpeker at det kan være noe
uklart om Kredittilsynets forslag om krav til positiv egenkapital innebærer
et krav om at balansen i regnskapet skal vise positiv egenkapital,
eller om det skal være et krav om at de virkelige verdier
i foretaket skal overstige forpliktelsene. Tilsynshensyn kan etter
departementets vurdering tilsi at et krav om positiv egenkapital relateres
til regnskapstallene i balansen som skal rapporteres til Kredittilsynet.
Som påpekt av Økokrim medfører prinsippet
om historisk kostbaserte regnskaper, at det kan være stor
forskjell mellom virkelig og bokført verdi av eiendeler
(og gjeld), slik at et foretak kan ha positiv reell egenkapital
selv om regnskapet viser negativ egenkapital. Departementet mener
at det vil være uheldig å innføre et
krav som gir adgang til å kalle tilbake bevillingen til
reelt solide foretak, og at den reelle egenkapitalen (virkelig verdi
av eiendelene) derfor bør legges til grunn for et krav
om positiv egenkapital. Nærings- og handelsdepartementet
legger i sin høringsuttalelse til grunn at positiv egenkapital
må vurderes ut fra «den reelle verdien av eiendelene»,
og mener dette tilsier at det bør avklares nærmere hvordan
kontrollen av dette kan foretas før en tar endelig stilling
til om det bør innføres et krav om positiv egenkapital.
Departementet antar at regnskapsrapporteringen vil gi Kredittilsynet
relevant informasjon for å vurdere virkelig verdi av egenkapitalen
i eiendomsmeglingsforetakene, og har ut fra dette ikke lagt avgjørende
vekt på innvendingene til Nærings- og handelsdepartementet.
Departementet antar at et krav om å være i
stand til å oppfylle sine forpliktelser etterhvert som
de forfaller (likviditet), ytterligere vil redusere risikoen for økonomiske
misligheter. De innvendinger som enkelte høringsinstanser
har kommet med i forhold til et krav om positiv egenkapital for
advokater og personer med bevilling til å drive eiendomsmegling,
gjør seg etter departementets oppfatning ikke gjeldende
i forhold til et krav om å være i stand til å oppfylle
sine forpliktelser etterhvert som de forfaller. Departementet mener
derfor at et slikt krav vil være en bedre måte å stille
krav om den økonomiske situasjonen for personer med bevilling
til å drive eiendomsmegling, enn Kredittilsynets forslag
om positiv egenkapital. Departementet foreslår ut fra dette
at både personer og foretak må være i
stand til å oppfylle sine forpliktelser etterhvert som
de forfaller for å få bevilling til å drive eiendomsmegling,
jf. departementets forslag til endringer i § 2-1
tredje ledd (som blir fjerde ledd) nr. 3. Advokater kan drive eiendomsmegling
i medhold av norsk advokatbevilling, jf. eiendomsmeglingsloven § 1-2
første ledd nr. 2. For slik bevilling gjelder bl.a. regler
i domstolloven (se pkt. 3.1). I samsvar med det systemet det er
lagt opp til i eiendomsmeglingsloven, vil departementet ikke foreslå å stille
krav til positiv egenkapital eller at advokaten skal være
i stand til å oppfylle sine forpliktelser etterhvert som
de forfaller som et eksplisitt vilkår for at advokater
kan drive eiendomsmegling. Departementet mener imidlertid at Kredittilsynet,
i tråd med systemet i loven, bør kunne kreve at
en advokats eiendomsmeglingsvirksomhet opphører dersom
advokaten ikke er i stand til å oppfylle sine forpliktelser
etterhvert som de forfaller, og foreslår en regel om dette.
Det vises til departementets forslag til endringer i § 2-8
fjerde ledd nr. 2.
På tilsvarende måte foreslås det at
Kredittilsynet kan kalle tilbake bevilling til å drive
eiendomsmegling dersom en person eller foretak med bevilling til å drive
eiendomsmegling ikke lenger er i stand til å oppfylle sine
forpliktelser etterhvert som de forfaller, jf. departementets forslag
til endringer i § 2-8 annet ledd nr. 1.
Departementet mener i samsvar med Kredittilsynets vurdering at
det bør stilles krav til den økonomiske situasjonen
for personer som søker om å få eiendomsmeglerbrev,
og dermed rett til å bruke tittelen «statsautorisert
eiendomsmegler» og rett til å være faglig
ansvarlig for eiendomsmeglingsforetak. Dette er ivaretatt etter
gjeldende regler ved et krav om solvens (se pkt. 3.1) for å få utstedt
eiendomsmeglerbrev, jf. eiendomsmeglingsloven § 2-3
første ledd nr. 3. Departementet foreslår at kravet,
i likhet med det som foreslås for å få bevilling,
skjerpes noe ved å innføre et krav også for
utstedelse av eiendomsmeglerbrev om at søkeren er i stand
til å oppfylle sine forpliktelser etterhvert som de forfaller.
Departementet mener at Kredittilsynet bør kalle tilbake
eiendomsmeglerbrev dersom eiendomsmegleren ikke lenger oppfyller
dette kravet, og foreslår at Kredittilsynet skal kalle
tilbake eiendomsmeglerbrev dersom vedkommende ikke lenger er i stand
til å oppfylle sine forpliktelser etterhvert som de forfaller.
Departementet foreslår i tillegg et krav om at eiendomsmeglerbrev
bare kan utstedes til den som er myndig, og at Kredittilsynet skal
kalle eiendomsmeglerbrev tilbake dersom vilkåret ikke lenger
er oppfylt. Departementet har ikke opplysninger om at eiendomsmegling
i praksis har vært drevet av umyndige. Departementet mener
likevel at de følger en eventuell umyndiggjøring
har, bl.a. at vedkommende ikke gyldig kan påta seg forpliktelser,
gjør det naturlig å presisere et slikt krav i
loven. Det vises til vergemålsloven § 2
om at den som er umyndig ikke selv kan råde over sine midler
eller binde seg ved rettshandel, med mindre annet særlig
er bestemt. Det anses ikke praktisk å utstede eiendomsmeglerbrev
til mindreårige. Departementet legger derfor til grunn
at et krav om å være myndig for å få eiendomsmeglerbrev i
praksis bare vil kunne ha betydning ved umyndiggjørelse.
Etter domstolloven § 220 tredje ledd, jf. § 230
annet ledd, gjelder tilsvarende for advokat som blir satt under
vergemål. Departementet viser for øvrig til at
krav til myndighet også følger av lover av samme
type som eiendomsmeglingsloven. Eksempelvis er det etter revisorloven
krav om ikke å være umyndiggjort for å bli
opptatt i revisorregisteret eller få bevilling som statsautorisert
revisor, jf. § 11 første ledd nr. 4 og § 11
tredje ledd nr. 2. I Ot.prp. nr. 75 (1997-98) om ny revisorlov foreslås
det å videreføre et lovkrav om å være
myndig for å bli godkjent som registrert eller statsautorisert
revisor, jf. forslag til § 3-4. Det vises til
departementets forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven § 2-3
første ledd og § 2-9.
Departementet er for øvrig enig med Justisdepartementet
i at begrepsbruken i eiendomsmeglingsloven kan gjøres klarere
mht. skillet mellom foretak og enkeltpersoner med bevilling til å drive
eiendomsmegling. Departementet foreslår enkelte endringer
i eiendomsmeglingsloven i tråd med Justisdepartementets
merknad. Det vises til departementets forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven § 2-1
tredje ledd (som blir nytt fjerde ledd), § 2-2
første og annet ledd, § 2-5 første
ledd, § 2-6 første ledd, § 2-7
annet ledd, § 2-8 første og annet ledd
og ny § 2-10.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til lov om endringer i eiendomsmeglingsloven m.v. § 2-1
fjerde ledd (nåværende tredje ledd) nr. 3 og nr. 4
annet punktum, § 2-3 første ledd nr.
4 og 5, jf. § 2-9 første ledd og § 2-8.
Komiteen slutter seg videre til forslagene til lov
om endringer i eiendomsmeglingsloven m.v. § 2-2 første
og annet ledd, § 2-5 første ledd, § 2-6
første ledd og § 2-7 annet ledd.
Komiteen vil understreke betydningen av kravet
om positiv egenkapital, og er enig med departementet i at det skal
være den reelle egenkapitalen (virkelig verdi av eiendelene)
som bør legges til grunn for et krav om positiv egenkapital.
Det er av sentral betydning at lovverket i seg selv ikke legger
beskrankninger for nyetableringer og at man i praktiseringen av
loven også tar hensyn til egenkapitalutviklingen i nystartede
selskaper.