Etter folketrygdloven § 21-3 plikter en person som
krever en ytelse fra folketrygden, å gi de opplysninger
trygdeetaten ber om. I 1994 ble det innført en spesiell
bestemmelse om opplysningsplikt for visse grupper samboere, og som
det henvises til i skatteloven.
Departementet foreslår at det blir presisert i folketrygdloven § 25-4
at også samboere som mottar pensjon eller overgangsstønad
fra folketrygden, eller avtalefestet pensjon (AFP), skal gi trygdekontoret melding
om samboerskapet. Hensikten er å presisere at samboere
som har bodd sammen i 12 av de siste 18 månedene, har samme
opplysningsplikt som de samboere som fikk slik opplysningsplikt
i 1994.
I skatteloven § 16 tolvte ledd er det vist
til folketrygdloven § 25-4. Denne henvisningen
gjelder bare de samboerne som i dag er nevnt i § 25-4,
og som er skatte- og trygderettslig likestilt med ektefeller. Da folketrygdloven § 25-4
med den foreslåtte endring også vil innbefatte
samboere som ikke er skatte- og trygderettslig likestilt med ektefeller,
må skatteloven § 16 tolvte ledd justeres.
Det foreslås at lovendringene trer i kraft straks. Det
opplyses at endringene ikke har økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet, støtter
det framlagte forslag, men forutsetter at Regjeringen bl.a. vil
legge fram nødvendige begrepsavklaringer for Stortinget som
en oppfølging av Samboerutvalgets innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den mening at det ikke er riktig å pålegge «samboere» opplysningsplikt
til trygdeetaten. «Samboere» er etter disse
medlemmers mening et begrep som kan inneholde mange typer
forhold som ikke er regulert av trygdelovene. Etter disse
medlemmers mening er «samboere» to enkeltstående
mennesker som har valgt å dele et husvære. Grunnen
til at dette ønsket blir gjennomført er, slik disse
medlemmer ser det, samfunnet uvedkommende.
Disse medlemmer viser til § 1-5
i ny lov om folketrygd der «samboere» beskrives
som følgende: «To personer som bor i samme hus,
regnes som samboerpar selv om de bor i hver sin del av huset.» En
slik definisjon av uttrykket «samboere» vil også kunne omfatte
søskenpar, venner som deler et husvære av økonomiske
grunner og en rekke andre forhold som ikke er regulert av lov om
folketrygd, og som således er trygdeverket uvedkommende. Disse
medlemmer anser det for å være svært
vanskelig å fastslå hvilket forhold to samboere
har til hverandre, og om de lever i et såkalt ekteskapslignende
forhold. Disse medlemmer vil derfor stemme imot forslaget
til endring i folketrygdloven på dette punkt.
Disse medlemmer antar at Regjeringen vil legge
frem sak for Stortinget med bakgrunn i NOU 1999:25 Samboerne og
samfunnet og vil komme tilbake til forståelsen av begrepet «samboere» i
en slik sammenheng. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer sammen
med Sosialistisk Venstreparti forslag om å be Regjeringen
fremme et helhetlig forslag til vurdering av samboere og samboerdefinisjoner,
slik at man slipper ulike samboerdefinisjoner på ulike
områder innen norsk lovverk, og at disse får utilsiktede
konsekvenser.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at en rekke enslige forsørgere, i tillegg
til å være alene om omsorgen, har en svært
anstrengt økonomi. Inntekts- og levekårsundersøkelser
viser at mange enslige forsørgere har lave inntekter og
anstrengt økonomi, og at dette særlig gjelder
enslige forsørgere som har overgangsstønad, men
ikke arbeidsinntekt.
Dette medlem vil påpeke at en ordning
med opplysningsplikt for samboere som har bodd sammen i 12 av de
siste månedene, og med virkning for utbetaling av overgangsstønad
og utdanningsstønad, vil kunne ramme enslige forsørgere
midt i et utdanningsløp de ikke vil ha mulighet til å fullføre
uten stønad.
Dette medlem minner om at utdanningsstønaden
skal være en hjelp til selvhjelp, og skal bidra til å bedre
enslige forsørgeres utdanning, og med det også den økonomiske
situasjon.
Dette medlem mener at en endring som her foreslått
vil få utilsiktede konsekvenser som rammer økonomisk
svake og svekker dem ytterligere. Før det er gjort et arbeid
av regjering og storting for å se helhetlig på samboerdefinisjoner
og regelverk, som konsekvens av Samboerutvalgets innstilling levert
1999, ønsker ikke dette medlem å støtte
endring av folketrygdlovens § 25-4.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringa fremme et helhetlig forslag
til vurdering av samboere og samboerdefinisjoner, slik at man slipper
ulike samboerdefinisjoner på ulike områder innen
norsk lovverk, og at disse får utilsiktede konsekvenser.»