Komiteen viser til flertallets merknader i forbindelse
med de to siste års statsbudsjett-behandlinger der behovet
for endringer av sponsorregelverket i kringkasting er omtalt. Der
vises det bl.a. til at det er viktig å opprettholde prinsippet
om identifisering av sponsor slik at seerne gjøres oppmerksom
på dette, og dermed selv kan ta stilling til sponsingens
effekt på et program. På den bakgrunn er det riktig å gjennomføre den
avklaring som departementet nå legger opp til. Det er tidligere
slått fast behovet for sponsing som finansieringskilde
ved siden av de øvrige inntektskilder som eksisterer. Det
er også et behov for at sponsing skilles klart fra reklame
fordi det bør være vesentlige forskjeller på disse
uttrykksformene og inntektskildene. Komiteen har
registrert at sponsoridentifikasjon i økende grad ligner
ordinære reklameinnslag, og at det derfor bør
trekkes klarere skillelinjer mellom hva som er ordinær
reklame og sponsing.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det nå er viktig å gjennomføre
en avklaring i reglene om sponsing i kringkasting. Disse
medlemmer vil vise til at det i de senere år har
blitt en utglidning i bruken av sponsing, spesielt i NRK. I denne
sammenheng må det vises til at slik sponsing fremtrer i
dag er forskjellen mellom sponsing og reklame blitt svært
liten. Dette innebærer at det i dag er få fjernsynsseere
som er i stand til å forstå forskjellen mellom
sponsing og reklame. I utgangspunktet kan disse medlemmer ikke
se at det er den helt store forskjellen mellom sponsing og reklame,
men at det er viktig at det fremover skapes et klart skille, slik
at reglene om sponsing ikke blir misbrukt.
Komiteen viser til departementets forslag
til definisjon, og slutter seg til denne.
Komiteen viser til departementets forslag
om plassering av sponsoridentifikasjon, og slutter seg til de endringer
som gjøres av disse reglene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser videre til departementets forslag
om utforming av sponsoridentifikasjon, der det foreslås
ulike regler for NRK og de kommersielle kringkasterne i Norge. Dette
vil ikke medføre at det blir et klart skille mellom sponsing
og reklame, og utviklingen av sponsorinnslag vil fortsatt kunne
gå i retning av ordinære reklameinnslag. Fra seernes
synsvinkel vil dette være uheldig.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartietog Høyre, går derfor
inn for at det innføres de samme identifikasjonsregler
for de kommersielle kanaler som er foreslått for NRK. Departementet
fastsetter dette i forskrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil sterkt understreke og støtte hva departementet
uttaler på side 7-8 i Ot.prp. nr. 63 (1998-99):
«Dersom det nå skulle innføres
strengere regler for sponsoridentifikasjon for de kommersielt finansierte
kringkasterne, vil dette med stor sannsynlighet medføre
betydelig inntektstap som trolig vanskelig kan kompenseres gjennom økte
reklameinntekter.»
Disse medlemmer vil sterkt advare mot å frata
de kommersielle kanalene muligheten til å benytte bevegelige
bilder i sponsoridentifikasjon. TV2 har selv anslått at
de vil tape sponsorinntekter på 55-60 mill. kroner dersom
de kun gis anledning til å vise stillbilder (se vedlagte
svar fra Kulturdepartementet).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at de stramme reglene for sponsing kun skal gjelde
for NRK og ikke for de kommersielle kanalene. Dette fordi det er
et helt grunnleggende skille i finansieringen av disse selskapene
i forhold til NRK.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter
en likebehandling av NRK og de kommersielle kanalene, under forutsetning
av at begge parter gis anledning til å benytte seg av bevegelige
bilder i sponsoridentifikasjonen, noe som for øvrig har
vært gjeldende praksis de siste år.
Disse medlemmer mener at fjernsyn er et billedmedium,
og at sponsorinnslag av den grunn må kunne inneholde bevegelige
bilder.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag om å oppheve regelen om beløpsbegrensning
på NRKs sponsing, og erstatte dette med regler som regulerer
hvilke programmer som kan sponses.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at NRK skal ha mulighet
til også å motta tilskudd for produksjon av undervisningsprogram.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er videre opptatt av at det er de samme
regler som gjelder for alle kringkastningsselskaper. Derfor innføres
de samme krav til identifikasjon av sponsor i NRKs sendinger som
gjelder for de kommersielle kanaler. Dette innebærer at
NRK kan identifisere sponsorer ved bruk av navn, logo eller varemerke.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til forslaget
om at sponsorer kun kan identifiseres ved et ikke bevegelig bilde,
ved siden av de øvrige regler som er foreslått
om sponsoridentifisering. Dette gjøres også gjeldende
for de øvrige kringkastingsselskaper slik det er omtalt
tidligere i innstillingen, og reguleres gjennom forskrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det skal åpnes for sponsing i NRK,
men at det må gjelde svært strenge regler for
dette. Sponsing skal kun tillates ved visning av programmer som
er av særlig nasjonal interesse, som for eksempel store
sportsbegivenheter og kulturelle begivenheter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
ikke enig i at NRK skal ha mulighet til å motta tilskudd
til produksjon av undervisningsprogram. Det må aldri oppstå tvil
om at innholdet i undervisningsprogram er mest mulig objektivt og
ikke påvirkes av eventuelle interesser til en sponsor. Dette
medlem vil vise til departementets påpekning av
at sponsing kan innebære en fare for at andre enn kringkastingsselskapene
ved sine økonomiske bidrag ønsker å påvirke
utformingen og innholdet i programmene.
Dette medlem vil peke på at barn og unge
er målgrupper for flere av undervisningsprogrammene. Sponsing
av undervisningsprogram vil derfor bryte med prinsippet om at det
fortsatt ikke skal være mulig for fysiske eller juridiske
personer som har til formål å drive næringsvirksomhet, å sponse
barne- og ungdomsprogrammer.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre slutter seg til departementets
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det må åpnes for sponsing
fra politiske partier i de kommersielle kanalene.
Komiteens medlemmer fra Høyre finner
det svært lite sannsynlig at politiske partiorganisasjoner
vil sponse kringkastingsprogram. Disse medlemmer vil
gå i mot den foreslåtte lovendringen, da disse
medlemmer ikke slutter seg til begrunnelsene i proposisjonen
om forbud mot reklame for politiske partier og livssyn.