Til Odelstinget
Regjeringen legger fram forslag til lov om omdanning av deler
av Statsbyggs eiendomsvirksomhet til aksjeselskap. Lovutkastet er
en oppfølging av forslag fremmet i St.prp. nr. 84 (1998-1999)
om ny strategi for Statsbygg og etablering av Statens utleiebygg
AS. Formålet med loven er å regulere visse overgangsspørsmål
som henger sammen med overføring av offentlige og private
rettsforhold fra forvaltningsbedriften Statsbygg til aksjeselskap.
Loven er utformet etter mønster av tilsvarende lover
ved flere tidligere omdanninger av statlige virksomheter til egne
selskap. Slike lover ble blant annet vedtatt ved omdanningen av
forvaltningsbedriften Televerket til aksjeselskap, omdanningen av
Norsk rikskringkasting til aksjeselskap og omdanningen av Postverket
og NSB til selskaper. Tilsvarende bestemmelser av generell karakter
gjelder dessuten ved omorganisering av statlig virksomhet eller
statens aksjeselskaper til statsforetak.
Lovbestemmelsene letter omdanningen betydelig. Etter det departementet
kjenner til, har man ikke negative erfaringer med tidligere lovgivning
av denne karakter.
Statsbygg er i dag en forvaltningsbedrift som forvalter ca. 2,6
mill. m2 av statens lokaler. Det går fram av forannevnte
stortingsproposisjon at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil skille ut deler av eiendomsmassen og organisere driften av disse
eiendommene i et statsaksjeselskap.
Forslaget om å etablere et statlig selskap med ansvar
for konkurranseutsatte statseide bygg og med rammebetingelser på linje
med private aktører, kan ses i sammenheng med omorganiseringer
av enkelte andre statlige virksomheter på 1990-tallet.
Departementet legger vekt på de gode erfaringene som er
høstet med organisering av tilsvarende virksomheter i andre
nordiske land. Betraktninger omkring markedssituasjonen for det
enkelte bygg har stått sentralt i vurderingen av de eiendommene
som foreslås skilt ut i et eget selskap. Ut fra denne vurderingen
vil departementet tilrå at ca. 24 pst. av Statsbyggs nåværende
portefølje overføres til det nye selskapet. Eiendommene
som foreslås overført utgjør et samlet
areal på ca. 640 000 m2.
Selskapets hovedformål vil være å dekke
statlige behov for lokaler. Virksomheten skal drives i et åpent marked,
og med samme krav til forretningsmessig drift som andre aktører.
Selskapet må derfor gis betingelser på linje med
konkurrerende eiendomsselskaper.
Ved utskillelsen fra Statsbygg til statsaksjeselskapet forutsettes
at eiendommene overføres fra staten til Statens utleiebygg
AS ved tinginnskudd og at det utstedes aksjer som vederlag. Verdisettingen
av eiendeler må følge de krav som aksjeloven og
regnskapsloven setter. Departementet anbefaler at det samlede lånebehov
for Statens utleiebygg AS i åpningsbalansen innvilges som
et midlertidig statslån på markedsmessige vilkår.
Selskapet etableres med en egenkapital som gjenspeiler bransjens
risiko og de forpliktelser selskapet har ved opprettelsen. Eiendommene
som skal inngå i selskapet har en bokført verdi
på ca. 3 mrd. kroner ut fra Statsbyggs balanse pr. 1. januar 1999,
jf. St.prp. nr. 1 (1998-1999). Åpningsbalansen for selskapet
vil bli presentert i statsbudsjettet for 2000, sammen med de endelige
budsjettmessige konsekvensene for Statsbygg.
Utskillelsen av Statens utleiebygg AS innebærer at virksomheten
får status som eget rettssubjekt. For de ansatte som går
over i det nye selskapet vil arbeidsmiljølovens regler
om ansettelse, oppsigelse, avskjed og fortrinnsrett avløse
reglene i tjenestemannsloven. Videre vil arbeidstvistloven avløse tjenestetvistloven.
På avtalesiden vil Hovedtariffavtalen i staten bli avløst
av avtaler inngått gjennom Norges arbeidsgiverforening
for virksomheter med offentlig tilknytning (NAVO). Det legges til
grunn at den enkelte arbeidstakers tilsettingsforhold løper
uavbrutt videre inn i Statens utleiebygg AS. De arbeidstakere som
ikke vil ta imot tilbud om arbeid i statsaksjeselskapet kommer i
en spesiell situasjon. Hvorvidt de kan sies opp må vurderes
etter tjenestemannsloven §§ 9 og 10.
En slik oppsigelse vil i tilfelle utløse fortrinnsrett
til ny statsstilling i inntil ett år, jf. tjenestemannsloven § 13.
Retten til ventelønn vil falle bort i og med at arbeidstaker
i denne situasjonen ikke har akseptert tilbud om annet arbeid. Regjeringen foreslår
at man viderefører pensjonsavtaler fra Statens Pensjonskasse
for personale som overføres til selskapet.
Komiteen har merket seg at foreliggende
lovforslag er utformet etter mønster av tilsvarende lover ved
flere tidligere omdannelser av statlige virksomheter til egne selskap,
og at departementet ikke kjenner til negative erfaringer med tidligere
lovgivning av denne karakter.
Komiteen viser til Innst. S. nr. 81
(1999-2000), jf. St.prp. nr. 84 (1998-1999) om ny strategi for Statsbygg
og etablering av Statens utleiebygg A/S.
Komiteen har merket seg at forslaget
tar sikte på å hindre at kreditorer og rettighetshavere
motsetter seg at aksjeselskapet overtar forvaltningsbedriftens forpliktelser.
Videre foreslås en bestemmelse som innebærer automatisk
kontraktsovergang uten at kreditorene og eventuelle andre rettighetshavere
kan motsette seg dette. Når forpliktelsen er overført
til aksjeselskapet, er staten fritatt for ansvar. Komiteen har ingen
merknader til dette og har merket seg forutsetningen om at kreditors
rettslige eller faktiske dekningsmuligheter som følge av
overføringen ikke blir forringet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
til etterretning de forslag Regjeringen fremmer i proposisjonen. Disse medlemmer ser
på de fremlagte forslag som løsninger av en del
overgangsproblemer i forhold til ansattes rettigheter, fordringshaveres
rettigheter og forhold knyttet til registrering i grunnbøker
og andre offentlige registre. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til Fremskrittspartiets merknader og forslag
i Innst. S. nr. 81 (1999-2000), hvor partiet foreslår
en avvikling av Statsbygg.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og råder Odelsinget til å fatte
følgende
vedtak til lov
om omdanning av deler av Statsbyggs eiendomsvirksomhet
til aksjeselskap
§ 1 Formål
Formålet med denne loven er å regulere
visse overgangsspørsmål i forbindelse med omdanning
av deler av Statsbyggs eiendomsvirksomhet til aksjeselskap.
§ 2
Overføring til aksjeselskapet av forpliktelser
knyttet til de deler av Statsbyggs eiendomsvirksomhet omdanningen
gjelder, har frigjørende virkning for staten.
Fordringshavere og andre rettighetshavere kan ikke motsette
seg overføringen eller gjøre gjeldende at overføringen
utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.
§ 3
Omregistrering i grunnboken og andre offentlige registre
i forbindelse med omdanningen skjer ved navneendring.
§ 4
Offentlige rettigheter, konsesjoner, tillatelser med videre
som gjelder den virksomheten som skal omdannes, blir fra omdanningstidspunktet
overført til aksjeselskapet.
§ 5
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 9. desember 1999
Ågot Valle |
Gunnar Breimo |
Grethe G. Fossum |
fung. leder |
ordfører |
sekretær |