Komiteen vil vise til behandlingen
av St.prp. nr. 96 (1998-99) om godkjenning av endringer i EØS-avtalens
vedlegg om audiovisuelle tjenester. Denne krever endringer i kringkastingsloven
som gjennomføres i denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
meget kritiske til en del av de detaljene som direktivet omhandler
og som blir pålagt medlemslandene. Etter disse medlemmers oppfatning
er en del av innholdet i direktivet av en unødvendig detaljgrad
og dette på områder hvor det, etter disse
medlemmers oppfatning, ikke er behov for like standarder
mellom landene. Store deler av direktivet er av en slik karakter
at landene selv burde stå fritt til å regulere
disse forhold. Som eksempel på dette vil disse medlemmer vise
til lovens § 3-1 om reklame, og da spesielt reglene om
egenreklame. Disse medlemmer synes videre det er
beklagelig at EØS-avtalen blir brukt til å hindre
en bransje i å utvikle seg i tråd med markedets ønsker
og behov. Disse medlemmer mener at Norge bør
arbeide mot unødvendig detaljstyring, og heller bidra til å sikre
et ytre regelverk som kan sikre en effektiv konkurranse.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
generelt at det ofte er tilfelle at EU/EØS-regelverket
er svært detaljert, og ofte går lenger i forsøk
på å harmonisere nasjonale regler enn disse
medlemmer finner nødvendig. Disse medlemmer minner
om at Norge gjennom sitt nei til EU-medlemsskap har stilt seg i
en situasjon hvor man må forholde seg til ferdigbehandlede
EU-direktiver, uten mulighet til å influere på innholdet. Disse
medlemmer er allikevel ikke i tvil om at det er i Norges
interesse å være med i EØS, og vil derfor
i den foreliggende sak gå inn for at endringsdirektivet
gjennomføres i norsk rett.
Komiteen er av den oppfatning at definisjonen av
kringkaster bør være i tråd med den vurdering
som departementet gjør. Det må være
en løpende vurdering i forhold til den tekniske utviklingen
som gjør at det er en presis definisjon som gjøres
for at lover og regler skal fungere etter intensjonen. Komiteen registrerer
at selvfremmende virksomhet skal inngå i definisjonen av
reklame, men vil understreke at programtrailere ikke faller inn
under denne ordningen. På grunn av vanskelige grensedragninger
og for å unngå unødige problemer for
kringkasterne må departementet legge til grunn vide fortolkninger
av hva en programtrailer kan inneholde. Komiteen ser
at det kan oppstå problemer i tilknytning til undervisningsprogrammer
og lignende hvor det utformes lærebøker og annet
materiell. Dette må ikke føre til at de reklamefrie
kringkasterne blir fraskåret muligheten til å informere
seerne og deltagerne om muligheten for å anskaffe seg slikt
materiell.
Komiteen slutter seg til de endringer i definisjoner
som departementet foreslår.
Komiteen slutter seg til departementets forslag.
Komiteen er kjent med den utviklingen
som skjer der rettighetene til programmer, først og fremst sportsprogrammer,
blir dyrere og i økende grad blir kjøpt opp av
såkalte betalingskanaler. Dette har vært fokusert
i lengre tid. Komiteen er kjent med de innvendinger
som foreligger fra rettighetshaverne, men vil likevel påpeke
at hensynet til publikum kan være prioritert i forhold
til spesielle begivenheter. Komiteen registrerer
at departementet vil vurdere en nasjonal liste bestående
av fotball-VM og EM samt kvalifiseringskamper, håndball-VM
og EM samt kvalifiseringskamper, sommer- og vinter-OL , VM på ski
og friidrett, og regner det som en forutsetning at dette gjelder
arrangementer for både menn og kvinner. Komiteen vil
understreke at det også kan være aktuelt å vurdere
andre begivenheter enn sport. Komiteen slutter seg
til de vurderinger departementet gjør i forhold til konkurranseretten,
og er enig i å tillegge Statens medieforvaltning tilsynet
med en ny ordning. SMF har i dag ansvaret for å sanksjonere
brudd på regelverket for kringkasting, og må gis
den samme muligheten i tilknytning til nye regler for slike begivenheter. Komiteen registrerer
at departementet vil gi Eierskapstilsynet kompetanse på megling
når det oppstår konflikter knyttet til pris på rettighetene. Komiteen slutter
seg til dette, men vil be departementet foreta en løpende
evaluering av dette for å ha et best mulig system for megling
slik at konflikter kan løses innenfor dette instituttet.
(Kulturdepartementets brev av 13. desember 1999 til familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen følger som vedlegg til
innstillingen)
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
behovet for at enkelte begivenheter gjøres tilgjengelige
for allmennheten, og mener derfor at internasjonale regler er nødvendige
for å sikre dette. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at man må være meget forsiktige
med å innlemme for mange begivenheter inn under disse
reglene fordi det kan være stor uenighet om hva som skal
anses som en viktig begivenhet. Disse medlemmer er
i utgangspunktet skeptiske til regler som undergraver den styringsretten
som arrangørene selv må ha over sine egne arrangementer,
herunder å oppnå markedspris for egne rettigheter. Disse medlemmer mener
derfor at Norge i størst mulig grad må bidra til
at rettighetshavere kan selge sine rettigheter til markedspris.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til departementets
forslag.
Komiteen er bekymret for at de nye
reglene for selvfremmende virksomhet kan ha utilsiktede virkninger.
Det vil være uheldig dersom det innføres regler
som hindrer publikum å ta i bruk de muligheter som fjernsynet
og digitaliseringen gir. Spesielt gjelder dette i forhold til undervisningsprogrammer
og læremidler knyttet til dette. Komiteen forutsetter at
departementet følger utviklingen og kommer tilbake til
saken dersom det oppstår slike situasjoner. Komiteen er
kjent med de forhold som gjør praktisering av «any
given hour»-prinsippet for beregning av maksimal reklametid
lite hensiktsmessig. Komiteen er opptatt av at norske
særreguleringer ut over det som følger av direktivet,
bør om det skal opprettholdes, ha en begrunnelse i vesentlige
samfunnsmessige forhold. Komiteen finner grunn til å understreke
at de i valget mellom prinsippet «any given hour» og
klokketimeprinsippet, legger til grunn de praktiske problemene det
er å gjennomføre «any given hour»-prinsippet
og at beregningsmåten bør være i samsvar
med internasjonalt regelverk.
Komiteen ser derfor ingen vesentlige samfunnsmessige
begrunnelser for å opprettholde dette prinsippet, og går
inn for at «klokketime»-prinsippet også skal
brukes i Norge.
Komiteen vil be departementet følge utviklingen
nøye. Dersom overgangen til klokketimeprinsippet fører
til stor opphoping av reklame, bør departementet komme
tilbake til Stortinget med saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at reglene om egenreklame er av unødvendig detaljgrad og
regler som vil få store konsekvenser for de reklamefinansierte
kanalene. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om å reforhandle
reglene om egen reklame for kringkastingsselskaper, jfr. Direktivets
artikkel 19 A.»
Disse medlemmer er også imot at det skal innføres
regler for hvor mye tid reklamesendinger kan ta av den totale sendetid
pr. dag. Etter disse medlemmers oppfatning bør
det være opp til hvert enkelt selskap å vurdere
hvor mye reklame det ønsker å sende. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag :
«Stortinget ber Regjeringen om å reforhandle direktivets
regler om maksimumstiden for reklamesendinger pr. dag, jfr. Direktivets
artikkel 18.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
at flere høringsinstanser (deriblant Norges Presseforbund)
er kritiske til forslaget om å opprettholde særnorske
begrensinger som kan svekke norske kringkastere i forhold til utenlandske
konkurrenter.
Komiteen slutter seg til departementets forslag.
Komiteen slutter seg til departementets forslag.
Komiteen slutter seg til departementets forslag.
Komiteen vil understreke at de endringer
som gjøres både gir tredjeland mulighet til å treffe
tiltak overfor kringkastere i de tilfeller der etablering i en stat
skjer for å omgå lovgivningen i en annen stat,
og pålegger land å følge opp med tiltak
rettet mot slike kringkastere. Det understrekes at departementet
har et ansvar for at lover og regler blir fulgt, og det forventes at
dette følges opp også ved såkalte delokaliseringstilfeller.