Den nye loven forutsetter i stor grad en omprioritering av Datatilsynets
arbeidsoppgaver, ved at fokus flyttes fra behandling av konsesjonssøknader
til etterfølgende kontroll. Det vil være et økt
behov - ikke minst i en overgangsperiode - for å styrke
tilsynets muligheter for å veilede og informere. Det er
også sannsynlig at man vil oppleve en økning av
antall klagesaker. Departementet mener på denne bakgrunn at
Datatilsynet bør tilføres fem nye saksbehandlerstillinger
på permanent basis, og fire midlertidige stillinger for
en periode på to år.
Utgifter til utredning og utvikling av meldepliktsystemet beregnes
til om lag 2 400 000 kroner, mens utgiftene til
anskaffelse av datasystem anslås til ca. 2 250 000
kroner. Som følge av at styret i Datatilsynet avvikles,
reduseres de administrative utgiftene med ca. 280 000 kroner
pr. år. Opprettelsen av en egen klagenemnd vil innebære
at Justisdepartementet sparer ca. 0,5 årsverk. De samlede
utgiftene til nemnda anslås til noe over 1,5 mill. kroner.
Lovforslaget vil påføre de behandlingsansvarlige kostnader,
først og fremst som en følge av de mer omfattende
innsynsreglene og de nye varslingsreglene. Det er vanskelig å tallfeste
hvor store kostnader dette vil medføre. I den grad praktiseringen
av innsynsreglene skulle vise seg å føre
til uakseptable omkostninger for de behandlingsansvarlige, åpnes
det i § 17 i lovforslaget for å gi forskrifter
om at de registrerte må betale vederlag. Kravene til sikring
og internkontroll i §§ 13 og 14 vil også kunne
medføre visse omkostninger for de behandlingsansvarlige.
Departementet ser grunn til å foreta en etterkontroll
etter en periode på ca. fem år for å undersøke
om de nye reglene virker etter sin hensikt.
Ut fra den omprioritering og de samlede oppgaver Datatilsynet
får ved gjennomføringen av den nye loven, støtter komiteen den
bemanningsstyrking Justisdepartementet foreslår.
Komiteen er ikke enig med departementet at det
kan gis forskrifter om at de registrerte om nødvendig kan
bli pålagt å betale vederlag for utgifter de behandlingsansvarlige
får ved gjennomføringen av innsynsreglene. Hvis
spørsmålet etter departementets mening skulle
bli aktuelt, må det forelegges Stortinget på nytt.
Komiteen ser helt klart behovet for en etterkontroll.
Resultatet av etterkontrollen og eventuelle forslag om endringer
eller justeringer av lovverket forutsetter komiteen blir
framlagt for Stortinget på en dertil egnet måte.
Komiteen synes en periode før etterkontroll
på 4 år kan være fornuftig. Dette tar
høyde for at loven gir en overgangsperiode på 2 år
for å søke konsesjon etter de nye reglene, og
legger til grunn at evalueringen skal skje to år etter
dette.