Til Odelstinget
Regjeringen foreslår i proposisjonen å endre bestemmelsene om helgedagsfredning i fiskeriene i § 13 i lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v.
Gjeldende regler og de unntak som er gjort fra disse er detaljerte, vanskelig tilgjengelige og ikke alltid tilpasset realitetene. Det som etter loven fremstår som hovedregelen og gjeldende rett om helgedagsfredning, er også gjennom forskriftsbestemmelser langt på vei modifisert og endret.
Næringen har lenge bedt om en helhetlig gjennomgang av disse reglene med sikte på forenkling. På grunnlag av de uttalelser som fremkom i høringsrunden, foreslås at saltvannsfiskelovens regler om helgedagsfredning oppheves. Disse foreslås erstattet med en hjemmel til å fastsette regler om fiske og fangst på eller i tilknytning til søn- og helligdager for å ivareta hensynet til en rasjonell eller hensiktsmessig utøvelse eller gjennomføring av fiske og fangst, når hensynet til den alminnelige helligdagsfred tilsier det eller når det foreligger andre særlige omstendigheter.
Hovedregelen om helgefredning i fiskeriene er at det er forbudt å drive fiske og fangst fra midnatt til midnatt på søn- og helligdager i Norges økonomiske sone. Loven inneholder enkelte unntak fra helgedagsfredningen. Disse er nærmere beskrevet i proposisjonen. Loven gir videre departementet hjemmel for å gjøre unntak fra forbudet for bestemte områder eller for bestemte fiskerier eller fartøygrupper, dersom praktiske og/eller økonomiske forhold tilsier det. I tillegg til hensynet til en rasjonell avvikling av fisket og hensynet til råstoffkvaliteten, kan dispensasjonssøknader være begrunnet i spesielle værforhold, lavt oppfisket kvantum så langt i en sesong, industriens råstoffbehov og avsetningsmuligheter.
Generelle regler om helligdagsfred er gitt i lov av 24. februar 1995 nr. 12 om helligdager og helligdagsfred. Disse alminnelige reglene gjelder ved siden av fiskerilovgivningens spesielle regler om helgefredning.
I proposisjonen gjennomgås bakgrunnen for helgedagsfredningsbestemmelsene i fiskeriene. Departementet konkluderer med at det først og fremst var sosiale og praktiske hensyn som i utgangspunktet var styrende for utformingen av bestemmelsene, i tillegg til at man har vært oppmerksom på og lagt en viss vekt på den innsatsregulering som følger av slike bestemmelser. I tillegg er religiøse aspekter et underliggende moment.
Departementet sendte den 27. november 1998 på høring
et notat om helgedagsfredningen i fiske, med gjennomgang og vurdering
av gjeldende regler og midlertidige unntak.
I høringsnotatet sier departementet at så vel
sosiale som praktiske, reguleringsmessige og religiøse
hensyn fortsatt er relevante ved vurderingen av helgedagsfredningen
i fiskeriene. I tillegg kommer det prinsipielle hensyn at det ikke
bør «fastsettes strengere regler for arbeidshvile
på helligdager for fiskeryrket enn for andre yrker».
Utviklingen har imidlertid vist at når det i de senere år
har oppstått spørsmål om å gjøre ytterligere
unntak fra bestemmelsene, har det først og fremst vært
praktiske og økonomiske hensyn som har ligget til grunn.
Krav til lønnsomhet og markedsretting har fått
en mer sentral plass i fiskerinæringen, og det er naturlig
at dette nå også tillegges større vekt
ved vurderingen av om det er behov for særskilte regler om
helgedagsfredning i fiskeriene og hvor langt slike regler i tilfelle
skal strekke seg.
I departementets høringsnotat ble det skissert tre alternative
muligheter i forhold til helgedagsfredning i fiske:
1. En videreføring av dagens
regler og den praksis som har vært ført med hensyn
til dispensasjon fra gjeldende regler.
2. En videreføring av prinsippet om særregler
for helgedagsfredning i fiske, men en opprydding i regelverket med
det formål å kombinere hensynet til effektivitet
og markedstilpasning med de hensyn som har motivert dagens regler
om helgedagsfredning, eller å skjerme det øvrige
samfunn mot å få den alminnelige helligdagsfreden
forstyrret av fiskeriaktivitet.
3. Å oppheve særreglene om helgedagsfredning
i fiske, men beholde en hjemmel til å fastsette bestemmelser
om helgedagsfredning for eksempel i «særlige tilfeller» eller «når
hensynet til den alminnelige helligdagsfreden tilsier det».
Høringsrunden viser at et klart flertall blant de høringsinstansene
som har tatt standpunkt for ett av de tre alternativene, går
inn for å oppheve dagens regler om helgedagsfredning i
fiske.
På bakgrunn av høringen foreslår departementet at
de særlige helgedagsfredningsbestemmelsene i fiske oppheves,
men at loven imidlertid fortsatt bør gi hjemmel for å gi
regler om helgefredning i enkelte tilfeller.
Departementet understreker at det også i fiskeriene
bør være tilstrekkelig å legge til grunn
den alminnelige lovgivningen om helligdagsfred, og at særregler
ikke bør strekkes lenger enn det begrunnelsen for særregelen
tilsier. Det bør legges vesentlig større vekt
på den enkelte fiskers mulighet til selv å styre
sin virksomhet, og overlate til partene i arbeidslivet og næringen
selv å komme frem til ordninger som sikrer den enkelte
en balansert arbeidstid.
Videre vil oppheving av helgefredningsbestemmelsene gi fiskeflåten
anledning til å legge opp sin aktivitet slik at den i størst
mulig grad blir i stand til å levere fangst på det
tidspunkt og av den kvalitet fiskeindustrien og markedet etterspør.
Helgefredningsbestemmelsene er i dag utformet slik at de skaper
ulike konkurranseforhold mellom forskjellige fartøygrupper.
Dette er en utilsiktet og uheldig konsekvens. I utgangspunktet bør
det være slik at de ulike fartøy- og redskapsgruppene
får likest mulig konkurransevilkår.
Loven bør fortsatt gi hjemmel til å fastsette
forbud mot fiske på eller i tilknytning til søn-
og helligdager når en rasjonell eller hensiktsmessig utøvelse
eller gjennomføring av fiske og fangst tilsier det, når
hensynet til den alminnelige helligdagsfred tilsier det eller det
foreligger andre særlige omstendigheter.
Forslaget om å oppheve nåværende bestemmelser om
helgedagsfredning i fiskeriene, vil føre til en viss økonomisk
og administrativ besparelse for de myndigheter som har kontrollert
at bestemmelsene blir overholdt. Forslaget vil også bidra
til å forenkle regelverket.
Komiteensflertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi,
Karin Kjølmoen, Kjell Opseth og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Terje Knudsen, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar
Kristiansen, fra Senterpartiet,Tove Kari Viken, og fra Venstre,
Leif Helge Kongshaug, har merket seg at fiskerinæringen
lenge har bedt om en forenkling og en endring av bestemmelsene om
helgedagsfredning i fiskeriene i § 13 i lov av
3. juni 1983 nr. 40. Gjeldende regler og de unntak som
er gjort fra disse reglene er detaljerte, vanskelig tilgjengelige
og ikke alltid tilpasset realitetene. Flertallet mener
at proposisjonen gir en god beskrivelse av hvorfor helgedagsfredning
i sin tid ble innført og hvorfor særreglene nå anbefales å opphøre,
samtidig som det beholdes en hjemmel til å fastsette bestemmelser
om helgedagsfredning i særlige tilfeller eller når
hensynet til den alminnelige helgedagsfreden tilsier det.
Flertallet har også merket seg at et
klart flertall blant høringsinstansene går inn
for å oppheve dagens regler. Flertallet er
enig i at det bør legges vekt på at oppheving
av helgefredningsbestemmelsene vil gi fiskeflåten anledning
til å legge opp sin aktivitet slik at den blir bedre i
stand til å levere fangst på det tidspunkt, og
av den kvalitet fiskerindustrien og markedet etterspør.
Flertallet er videre enig i at det er partene
i arbeidslivet og næringen selv som må komme fram
til ordninger som sikrer den enkelte en balansert arbeidstid.
Flertallet har merket seg at forslag til vedtak vil
føre til en viss økonomisk og administrativ besparelse
for de myndigheter som har kontrollert at bestemmelsene blir overholdt,
og vil bidra til å forenkle regelverket.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Randi Karlstrøm og Jon Lilletun, viser til at departementet
i 1998 sendte ut tre alternativer på høring. Disse
medlemmer har merket seg at Den norske Kirke ikke har vært
en av høringsinstansene. Disse medlemmer viser
til at flere høringsinstanser, deriblant Norges Kystfiskarlag, ønsker
en videreføring av dagens regler og ikke vil oppheve særreglene
om helgedagsfredning i fiske. Disse medlemmer slutter
seg til at prinsippet om særregler for helgedagsfredning
bør videreføres, men at det bør gjennomføres
en opprydding i regelverket.
Disse medlemmer legger vekt på at bestemmelsene
om helgedagsfredning er innarbeidet gjennom lang tid, og at de er
godt kjent og akseptert blant de fleste fiskerne. Disse medlemmer mener
det er utilstrekkelig å overlate ansvaret for bl.a. arbeidsforhold
for fiskerne til den enkelte fisker og at dette eventuelt bør
være et forhold mellom mannskap og reder. I likhet med
i bl.a. dagligvarebransjen kan lovregulering være et av
flere nødvendige virkemidler for å gi de som arbeider
i næringen gode arbeidsforhold. Disse medlemmer viser
til proposisjonen hvor det gjengis fra Kystfiskarlagets høringsuttalelse
at hensynet til fiskeren og hans arbeidssituasjon, samt fiskerens
sosiale forhold, må komme foran industriens ønsker
om levering av ferskt råstoff til bestemte tider. Disse
medlemmer vil videre peke på at helgedagsfreningen
også er et av flere virkemidler for å redusere
beskatningen av fiskebestandene, og at fjerning av helgedagsfredningen
kan føre til økt beskatning.
Disse medlemmer vil gå imot Regjeringens forslag
til lovendring. Disse medlemmer ønsker en
videreføring av prinsippet om særregler for helgedagsfredning
i fiske, men samtidig en opprydding i regelverket bl.a. med det
formål å kombinere hensynet til effektivitet og
markedstilpasning med de hensyn som har motivert dagens regler om
helgedagsfredning.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag til nødvendige
endringer i saltvannsfiskeloven basert på at prinsippet
om helgedagsfredning i fiske videreføres.»
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag til nødvendige endringer i saltvannsfiskeloven basert på at prinsippet om helgedagsfredning i fiske videreføres.
Komiteen viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endring i lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. (helligdagsfredning)
I
I lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske mv. gjøres følgende endring:
§ 13 skal lyde:
§ 13 Helligdagsfredning.
Departementet kan gi forskrift om fiske og fangst på eller i tilknytning til søn- og helligdager i bestemte områder eller for bestemte fiskerier eller fartøygrupper, når dette er nødvendig av hensyn til
a)en rasjonell eller hensiktsmessig utøvelse eller gjennomføring av fiske og fangst,
b) den alminnelige helligdagsfred, eller
c) når det foreligger andre særlige omstendigheter.
I områder hvor oppsyns- eller utvalgsordning er etablert, jf. kap. VII, kan departementet forby sports- og fritidsfiske når det er gitt forskrifter i medhold av første ledd.
II
Denne lov trer i kraft straks.
Oslo, i næringskomiteen, den 2. november 2000
Øystein Hedstrømfung. leder |
Karin Kjølmoenordfører |
Kjell Opsethsekretær |