Departementet fremmet i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) forslag til
endringer i reglene for beskatning av obligasjoner som er mengdegjeldsbrev
(jf. kap. 15). Ved lov av 17. desember 1999 nr. 94 ble
skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 § 14-23 endret
i samsvar med departementets forslag. I henhold til førstnevnte
lov trer de nye reglene i kraft 1. januar 2001.
Avkastning på obligasjoner som utstedes til en lavere
kurs enn innløsningskursen (underkursobligasjoner) skal
etter de nye reglene skattlegges løpende i henhold til
den såkalte renteberegningsmodellen. Dette innebærer
at den kjente avkastningen som skyldes under- eller overkurs ved
utstedelse eller omsetning i annenhåndsmarkedet blir periodisert
på tilsvarende måte som et bankinnskudd der også rentene
spares. Det vil bli beregnet en løpende skattepliktig avkastning
som skal tilsvare forholdet mellom utstedelses-/omsetningskursen
og den avtalte innløsningskursen. De nye reglene vil gi
grunnlag for opphevelse av det någjeldende forbudet mot
utstedelse av underkursobligasjoner.
Forslaget i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) bygde på at Verdipapirsentralen
(VPS) skal innrapportere til ligningsmyndighetene nødvendige
opplysninger, samt foreta beregning av renteelementet og innberette
gevinst/tap. På bakgrunn av VPS sitt behov for
nødvendig tid til endring av sine systemer og uttalelser
fra høringsinstansene foreslo departementet ikrafttredelse for
de nye reglene fra 1. januar 2001.
Som ledd i implementeringen av de nye reglene har departementet
igangsatt arbeid med å utforme tilknyttede forskrifter.
Som følge av nødvendig prioritering av andre oppgaver
har dette arbeidet tatt lengre tid enn forutsatt. Utkast til nye
forskrifter vil ikke kunne sendes på høring før
i månedsskiftet september/oktober. Samtidig har
VPS overfor departementet signalisert behov for en innkjøringsperiode
i forhold til brukerne også etter at regelverket er fastlagt
og nødvendige systemendringer er foretatt. Dette har skapt
usikkerhet med hensyn til hvorvidt VPS vil makte å ferdigstille
sine systemer innenfor den tidsrammen som var forutsatt.
Departementet utelukker ikke at endringene i skatteloven § 14-23
kan tre i kraft fra 1. januar 2001, men finner på bakgrunn
av den usikkerhet som har oppstått å måtte
foreslå en ny, fleksibel bestemmelse for ikrafttredelsen
av de nye reglene. Departementet foreslår at skatteloven § 14-23
trer i kraft til den tid Kongen bestemmer. Dette vil gi den nødvendige
fleksibilitet til å iverksette reglene så snart
dette er praktisk mulig.
Komiteen tar dette til
orientering.