I dagens samfunn hvor det er en økende grad av samlivsbrudd
mellom voksne, vokser svært mange barn opp i hjem hvor
deres foreldre ikke bor sammen.
Sett med barnas behov så er dette uheldig, fordi barn
har behov for en nær kontakt med begge sine foreldre.
Barnet blir hyppig en kasteball i striden mellom foreldrene og
mister ofte all - eller bortimot all - kontakt med den ene av foreldrene.
Barneloven er en av de mest inngripende styringslover i det norske
lovverket. En barnefordelingssak gir statsmakten en mulighet til å regulere
og kontrollere menneskers privatliv i detalj.
Forslagsstillerne vil også vise til Innst. O. nr. 23 (1987-1988)
hvor komiteen peker på at nyere forskning viser at barns
behov for regelmessig kontakt med begge sine foreldre er større
og mer grunnleggende enn tidligere antatt. Komiteen ber videre departementet
følge nøye med i utviklingen og vurdere eventuelle
lovendringer. Departementet var den gang i tvil om hvorvidt samværsretten
skulle være lovens utgangspunkt i alle situasjoner. Dette
er sannsynligvis like aktuelt, om ikke mer, i 1999.
Den gang viste også komiteen til Foreningen 2 Foreldres
kritiske kommentarer som også pekte på at forskning
dokumenterte den meget store betydning det har for barn at de sikres
god og regelmessig kontakt med begge sine foreldre, og de alvorlige
skadevirkningene det har for barnet om så ikke skjer. Foreningen
2 Foreldre viste den gang til USA der 30 stater hadde tatt konsekvensen
av denne forskningen og hadde innført delt omsorg som hovedregel
i sin lovgivning etter 1980. I dag er det 37 stater i USA som har
innført dette. I Europa har Tyskland også tatt
denne konsekvensen og innført delt omsorg som hovedregel.
I dag vokser over 200 000 barn opp i hjem hvor deres
foreldre ikke bor sammen, de fleste av disse i hjem hvor far ikke
er til stede.
Samtidig ser vi en økende grad av vold blant barn og
unge i samfunnet. Mye kan tyde på at dette er en konsekvens
av at far er skjøvet over på sidelinjen i den daglige
omsorgen, og at mange mangler klare identifikasjonsfigurer hjemme
som kan sette klare grenser i deres hverdag.
Et annet problem i mange barnefordelingssaker er at en av partene
har fri sakførsel (som regel den som får hovedomsorg).
Forslagsstillerne kommer med et forslag til endring av regelene
om fri rettshjelp på dette punkt.
Etter forslagsstillers oppfatning må lovgivningen gi
et sterkere vern mot sabotering av samvær og strengere
sanksjoner mot den som hindrer samvær.
Den enkleste måten å komme dette problemet
til livs er at begge foreldre gis et likt ansvar over sine felles
barn og en lovbestemt og unntaksfri rett til likt samvær.
Dagens lovgivning lov om barn og foreldre, har et sterkt skille
mellom rettighetene til foreldrene der hvor den ene av dem er tilkjent
foreldreretten. Loven opererer med et system der en av foreldrene
defineres som hovedomsorgsperson. Hovedomsorgsforelderen har barnet
hos seg hoveddelen av tiden, bestemmer hvor barnet skal bo, er bidragsberettiget
og treffer alle daglige beslutninger som gjelder barnet. Det er
også omsorgsforelderen alle offentlige myndigheter forholder
seg til.
Den andre forelderen - sekundærforelderen - har en minimal
innflytelse på barnets hverdag. Sekundærforelderen
har kun krav på et begrenset samvær med sine barn.
Dette er uheldig, tatt i betraktning at lovens utgangspunkt er «barnets
beste».
Såkalt «vanlig samvær» gir
en liten grad av samvær mellom barnet og den ene av foreldrene.
Derfor er det uheldig at dagens lovgivning gir den ene av foreldrene
en fortrinnsrett over barnets hverdag i forhold til den andre forelderen.
Lovgivningen konstruerer en vinner og en taper; en primær
og en sekundær forelder. Dagens lovgivning fører
til en kamp mellom foreldrene om barnet, noe som gjør at
barnet blir presset mellom sine foreldre på en uheldig
måte.
Begge foreldre må gis et lovmessig vern til en lik rett
til å ha innflytelse på sine barns hverdag. Forslagets § 34
a fjerde ledd styrker den enkelte forelders vern av sin posisjon
som forelder.
Et av de grunnleggende problemene i norsk barnelovgivning er
den fri flytteretten - retten til å flytte vekk med barna.
Dette avskjærer i stor grad kontakt mellom barn og foreldre,
jf. høye reisekostnader ved samvær kombinert med
dårlig økonomi hos samværsforeldre.
I tillegg er det graverende at den av foreldrene som har foreldreansvaret
fritt kan ta med seg barnet og flytte til utlandet.
Forslagsstillerne stiller også spørsmål
om dagens lovgivning er i samsvar med internasjonale menneskerettigheter.
FNs konvensjon om barnets rettigheter artikkel 9 slår
fast at barn har en ubetinget rett til å opprettholde en
personlig forbindelse og direkte kontakt med begge foreldrene på et
regelmessig grunnlag.
Forslagsstillerne viser til at det internasjonalt er foretatt
mye forskning om konsekvensene av at barna har for lite kontakt
med sin far. Resultatene av undersøkelsene er forholdsvis
alarmerende. Kostnadene for barna og samfunnet er store ved tap
av fedrene, jf. undersøkelser fra USA.
Dersom den ene av foreldrene i en barnefordelingssak kvalifiserer
for fri rettshjelp mens den andre ikke gjør det, stiller
partene svært ulikt når de skal ivareta sine rettigheter.
Forslagsstillerne foreslår at det tas inn en ny bestemmelse
i barneloven om at dersom den ene av partene kvalifiserer for fri
sakførsel, bør dette i saker etter barneloven
også innvilges motparten.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endringer i lov av 8. april 1981 nr. 7 om
barn og foreldre (barnelova).
I
I lov av 8. april 1981 nr. 7 om barn og foreldre (barnelova)
gjøres følgende endringer:
§ 34 skal lyde:
Foreldre har sams foreldreansvar for sams barn. Dersom
sterke grunnar talar for det, kan det treffast avgjerd om at berre
ein av foreldra skal ha foreldreansvaret. Saken skal handsamast
for retten dersom partane ikkje er samde om å bringe saka
inn for fylkesmannen.
Ny § 34 a skal lyde:
Foreldra skal ha sams omsorg i tida fram til avtale eller
avgjerd om omsorgen er treft. I dette ligg det at borna skal bu
annakvar veke hos kvar av foreldra dersom foreldra ikkje vert samde
om noko anna.
Til barnet er eitt år har foreldra sams omsorg. Mora
skal likevel bu med barnet det første leveåret dersom
ikkje anna vert avtala. Faren har rett til å vere saman
med barnet i rimeleg mon. Dersom moren motarbeider samveret med
far, skal sams omsorg etter 3. ledd gjennomførast straks.
Etter at barnet er blitt eitt år, har foreldra
sams omsorg. Barnet bur då like lenge hos kvar av foreldra. Dersom
ikkje anna er avtalt, bur barnet annakvar veke hos kvar av foreldra.
Dersom der er problem med gjennomføringa av dette, kan
kvar av partane krevje fastsatt ei anna praktisk gjennomføring.
Avgjerda vert treft av retten, men av fylkesmannen dersom begge
er samde om det. Foreldra delar kostnadene til transport av barna
mellom heimane.
Dersom ein av foreldra hindrar at sams omsorg kan gjennomførast,
kan den andre av foreldra ved dom få omsorgen for barnet
aleine for ein periode på inntil 6 månader.
§ 35 oppheves.
§ 38 første ledd skal
lyde:
I rettssak om omsorgsretten kan retten fastsetje i ordskrud
kven av foreldra som skal ha omsorgen for barn til rettskraftig
avgjerd ligg føre dersom det er skjellig grunn til mistanke
om at barnet eller forelderen blir mishandla.
§ 43 skal lyde:
Begge foreldra må samtykkje dersom barnet skal flytte
til utlandet med den eine av foreldra. Dersom den andre foreldra
ikkje samtykkjer, må saka avgjerast av retten. Retten kan
berre gi samtykke dersom omsynet til barnet talar sterkt for det.
§ 43 b skal lyde:
Dersom den eine av partane i ei sak etter barnelova har
rett til fri sakførsel, har den andre parten også slik
rett utan omsyn til kva bruttoinntekt vedkommande har. Dette gjeld
likevel ikkje dersom bruttoinntekta til den med den høgaste
inntekta er meir enn tre gonger høgare enn maksimumsbeløpet
for fri rettshjelp som fylgjer av rettshjelpslova § 18
nr. 1.
Kapittel 6 Samværsrett m.m. oppheves.
II
Loven trer i kraft straks.»