Fordelen av egen bolig vil normalt ikke øke eierens
kontante inntekter. Som oftest velges en bolig som står
i sammenheng med nivået på løpende inntekter og/eller
annen formue. For skattytere med lave kontantinntekter og liten
annen formue, men med en stor bolig, kan imidlertid beskatningen
av egen bolig i enkelte tilfeller innebære likviditetsproblemer.
Gjeldende boligbeskatning er svært moderat sammenlignet
med beskatningen av annen kapital. Regjeringen legger stor vekt
på å skjerme et vanlig boligkonsum, slik at eiere
av «normale» boliger fortsatt skal få en
moderat skattebelastning. Regjeringens skisse til bunnfradrag og
satsstruktur mv. gir en samlet skattelettelse på vel 1
mrd. kroner regnet i forhold til gjeldende regler (2001). I enkelte
tilfeller kan det likevel være et misforhold mellom en
persons boligkonsum og inntekts- og formuesforhold for øvrig,
for eksempel etter endringer i livssituasjon.
Etter gjeldende rett er det ingen særskilte regler som
begrenser skatt på egen bolig for personer med lav inntekt.
Hensynet til denne gruppen blir ivaretatt gjennom de generelle skattebegrensningsreglene.
I kapittel 18 i proposisjonen drøfter departementet mulige
løsninger for skjerming av personer med lave kontantinntekter.
Erfaringene fra Sverige og Danmark er omtalt i avsnitt 18.3 i proposisjonen.
Departementet har vurdert to løsninger for skjermingstiltak
som er direkte rettet mot skatt på egen bolig. Den ene
løsningen er basert på utsettelse av skattebetalingen,
den andre på en endelig nedsettelse av skatten.
Ved utsettelse av skattebetalingen vil skatten som påløper
kunne utsettes til boligeieren får høyere likvide
inntekter eller til boligen blir realisert. Departementet antar
at skattyterne kan ha vanskelig for å akseptere at det
skal opparbeides gjeld til dekning av skattekrav, og at dette taler
mot en slik ordning. På den annen side legges det opp til
en svært moderat beskatning av egen bolig, med generelle
skjermingstiltak først og fremst i form av betydelig bunnfradrag
i skattegrunnlaget. I tillegg ligger det en betydelig skjerming
innbakt i selve takseringsreglene, slik at skattegrunnlaget i de
aller fleste tilfellene vil være vesentlig lavere enn markedsverdien.
Departementet vil likevel ikke tilrå en løsning
med utsettelse av skattebetalingen. Det vises også til
at et utvalg som har vurdert ulike skjermingstiltak i Sverige heller
ikke ville anbefale en slik løsning, jf. avsnitt 18.3 i
proposisjonen.
Departementet foreslår i stedet at skjermingen skjer
i form av en endelig nedsettelse av skatten. Gjeldende skattesystem
inneholder en bestemmelse om skattebegrensning for skattytere med
liten skatteevne, jf. skatteloven § 17-1. De største
gruppene skattytere som omfattes av bestemmelsen er alders- og uførepensjonister.
I tillegg omfattes skattytere som mottar nærmere angitte
ytelser fra folketrygden samt skattytere med avtalefestet
pensjon (AFP). Etter § 17-4 kan også andre
skattytere, etter en konkret vurdering av deres skatteevne, få beregnet
skatten etter bestemmelsen. Om lag 55 pst. av alle pensjonister
skattlegges etter denne regelen i dag. Etter departementets vurdering
er det hensiktsmessig å ta utgangspunkt i denne bestemmelsen
ved utforming av skjermingstiltak.
Pensjonister som skattlegges etter skattebegrensningsregelen
kan for en gitt endring i boligtaksten få en større
endring i skatt enn andre skattytere. Det skyldes to forhold:
For pensjonister som har noe inntekter
utover pensjonen er marginalskatten på kapitalinntekter (herunder
inntekt av egen bolig) 55 pst., mens den er 28 pst. for andre skattytere.
For pensjonister som skattlegges etter denne regelen inntektsbeskattes
2 pst. av nettoformue over 200 000 kroner. Det kommer i
tillegg til formuesskatten.
Det betyr at blant pensjonister som betaler skatt etter denne
regelen, vil noen få større skattelettelser og
noen få større skatteskjerpelser enn andre boligeiere
(med tilsvarende takstendringer). Over 60 pst. av de samlede skattelettelsene
beregnes å gå til husholdninger hvor hovedinntektstakeren
er over 64 år. En kan imidlertid fortsatt ikke utelukke
at enkelte med små pensjoner og store hus likevel kan få en
større skatteskjerpelse.
Departementet foreslår derfor endringer i skattebegrensningsregelen
i skatteloven § 17-1 på to punkter, som
til sammen vil innebære at fordelsbeskatningen blir redusert
for skattytere med forholdsvis lav alminnelig inntekt:
Det settes et tak på beregnet prosentinntekt fra helårsbolig
på 6 000 kroner for personer som kommer inn under
skattebegrensningsregelen. Overskytende beregnet prosentinntekt
fra egen bolig skal heller ikke inngå i den inntekten som
er utgangspunktet for anvendelsen av skattebegrensningsregelen.
Dette innebærer blant annet at enslige minstepensjonister
ikke skal betale inntektsskatt på boligen - uansett hvor
høy ligningstakst boligen har. Departementet foreslår
at samme beløpsgrense gjøres gjeldende både
for enslige og for ektepar.
Helårsbolig tas ut ved beregning av formuestillegget
i skattebegrensningsregelen. Dette innebærer en generell
lettelse i inntektsskatten for alle med boligformue (og som har
nettoformue over 200 000 kroner) som har rett til slik
skattebegrensning.
Det er en klar fordel å knytte skjermingsregelen til den
allerede eksisterende skattebegrensningsregelen framfor å utarbeide
en helt ny skjermingsregel. For det første vil dette være
en treffsikker ordning i forhold til de skattyterne som antas å være
mest aktuelle å beskytte mot høy fordelsbeskatning
av egen bolig. Ordningen vil gjelde en avgrenset gruppe skattytere,
i hovedsak pensjonister, og den vil treffe skattytere med lave likvide
inntekter. For det andre unngår en nye avgrensnings- og
tolkningsspørsmål når en benytter en
bestemmelse som allerede er kjent og innarbeidet i praksis.
De foreslåtte endringene i skattebegrensningsregelen
er beregnet å gi en provenyreduksjon på anslagsvis
60 mill. kroner med det skisserte opplegget for taksering og satsstruktur
mv. Departementet vil komme tilbake med forslag til endring av skatteloven § 17-1
når takseringsløsningen er vedtatt og det er grunnlag
for å fremme endelig forslag til satsstruktur mv. i boligbeskatningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og representanten
Karl N. Meløysund, legger til grunn at det er viktig å skjerme
skattytere med lave kontantinntekter og liten annen formue, og er
enig med Regjeringen ut ifra prinsippet om enkelthet, at det er
bedre å knytte skjermingsregelen til den allerede eksisterende skattebegrensningsregelen
framfor å utarbeide en helt ny skjermingsregel.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og representanten Karl N. Meløysund viser til merknad
under kap. 1.1.2, der disse medlemmer går
inn for å avvikle fordelsbeskatningen av egen bolig, samt
formueskatten.
Når disse skattene er fjernet er det ikke behov for skjermingstiltak,
som følge av at boligskatten rammer urettferdig og tilfeldig. Disse
medlemmer vil uansett peke på at det blir tilfeldig
om de foreslåtte skjermingsregler treffer dem som virkelig
har behov.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til sine merknader under kap. 2 når
det gjelder fordelsbeskatning av egen bolig.
Disse medlemmer viser til sin merknad under avsnitt
1.1.2 der disse medlemmer går inn for å avvikle
fordelsbeskatningen av egen bolig og legge forsikringstakst til
grunn for taksering.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til sin merknad under kap. 1.1.2 hvor dette medlem står
fast på prinsippene for takseringsregler for boligbeskatning
i tråd med flertallets merknader i Innst. S. nr. 143 (1996-1997).