Fiskeridepartementet vil utrede spørsmål knyttet til
innføring av særavgifter som f.eks. arealavgift
eller avgift på salg av konsesjoner. I dette arbeidet vil
konsekvensene for næringens internasjonale konkurranseevne
være en viktig faktor, i tillegg til prinsipielle juridiske, økonomiske
og politiske spørsmål knyttet til bruk av kystsonen.
Spørsmålet om vederlag ved tildeling av konsesjoner
kan etter departementets oppfatning ikke direkte sammenlignes med
særavgifter fordi disse vil gjelde for alle aktører
i lakse- og ørretoppdrett, også eksisterende bedrifter.
Vederlag ved tildeling vil derimot kun gjelde for nye konsesjoner.
Vederlag ved tildeling av konsesjoner vil gjelde for matfiskoppdrett
av laks og ørret etter oppdrettsloven § 6.
Tildeling av konsesjoner for oppdrett av laks og ørret
til forsknings- og undervisningsformål reguleres av oppdrettsloven § 12
og omfattes ikke av forslaget i denne proposisjonen.
Næringsutøverne vil som følge av bruk
av den nye bestemmelsen i loven, måtte betale for en eksklusiv rettighet
som staten tidligere tildelte uten å ta vederlag. Gjennom
innføring av vederlag for konsesjoner for produksjon av
laks og ørret vil staten få nye inntekter. Staten
vil imidlertid bli påført administrasjons- og
utredningsutgifter ved innføring av vederlag. Beslutningen
om at vederlag skal kreves ligger innenfor forvaltningens skjønn.
Bestemmelsen er således ikke til hinder for en tildelingspraksis
som kombinerer vederlagsfri og vederlagsbelagt konsesjonstilståelse. Departementet
kan fastsette vederlaget på den måte departementet
finner mest hensiktsmessig. Dette innebærer blant annet
at vederlaget kan fastsettes gjennom en auksjon. På bakgrunn
av Stortingets prinsippbehandling høsten 2000, er auksjon
av konsesjoner ikke et aktuelt alternativ for tildeling i 2001.
Vederlaget kan bestemmes ved enkeltvedtak og forskrift. Den økonomiske
risikoen ved å få tildelt konsesjon mot vederlag
hviler på næringsutøverne.
Oppdrettsloven § 6 annet ledd b) gir anvisning
på at det særlig skal legges vekt på at «...
eierinteresser i anlegget såvidt mulig har lokal tilknytning».
Departementet gjør oppmerksom på at EØS-avtalen
kan sette begrensninger for muligheten til å vektlegge
hensynet til lokal tilknytning. EFTAs overvåkingsorgan,
ESA, har i åpningsbrev av 23. oktober 2000 hevdet
at vektlegging av lokal tilknytning ved tildeling av konsesjoner
ikke er i samsvar med artikkel 31 i EØS-avtalen om fri
etableringsrett. I Regjeringens svar til ESA i brev av 22. januar
2001, bestrides ESAs forståelse av EØS-avtalen.
Kopi av åpningsbrev fra ESA, og av Regjeringens
svarbrev følger som vedlegg til proposisjonen. Dersom ESA
ikke godtar Norges argumentasjon, og Norge ikke følger
ESAs grunngitte uttalelse, kan saken bli brakt inn for EFTA-domstolen.
Departementet tar sikte på at de konsesjonene som tildeles
i 2001, vil lokaliseres til områder som har gode forutsetninger
for å drive oppdrett, men som har fått få eller
ingen konsesjoner ved tidligere tildelinger ved fordelingen av konsesjoner.
Departementet vil også legge vekt på om kommunene
har lagt forholdene til rette for en videre utvikling av havbruksnæringen.
I samsvar med betinget tilsagn gitt av Fiskeridepartementet i 1999,
legges det for øvrig opp til å tildele to konsesjoner
lokalisert til Hellemofjorden i Tysfjord kommune. Dette for å styrke
det lulesamiske samfunnet i Musken. Det vil bli knyttet spesielle
tilleggsforutsetninger til disse konsesjonene. Kvinner bli prioritert
under ellers like forutsetninger. Departementet vil videre trekke
inn det regionale folkevalgte nivå i prosessen knyttet
til tildeling av nye konsesjoner. Ved fastsettelsen av vederlaget
vil departementet ta utgangspunkt i beregninger av konsesjonenes
verdi basert på beregning av den avkastning konsesjonen isolert
kan gi. For å ta hensyn til den usikkerhet som ligger i
beregningen, og for å redusere risikoen for næringsutøverne,
vil det bli gitt en skjønnsmessig reduksjon av vederlagskravet.
Departementet tar sikte på at prisen for selve konsesjonsdokumentet
vil være rimelig sett i forhold til de muligheter konsesjonen
gir for framtidig inntjening, slik at potensielle, kvalifiserte drivere
av de nye konsesjoner kan ha mulighet for å forrente den
kapital som er nødvendig både til vederlaget og
til de øvrige innsatsfaktorer. Vederlaget vil bli fastsatt
i forbindelse med utlysing av konsesjonene. Forslag til tildelingsforskrift
vil bli sendt på høring etter at Stortinget har
behandlet denne proposisjonen.
I proposisjonen orienteres også om at Kongen den 16. mars
2001, med hjemmel i oppdrettsloven § 2 tredje
ledd, har bestemt at oppdrettsloven gjelder også for pigghuder.
Utvidelsen av lovens virkeområde ble gjort for å sikre
en helhetlig samfunnsmessig forvaltning av oppdrett og oppfôring
av kråkeboller.