Jeg viser til brev fra Næringskomitéen av i
dag. Innen den gitte tidsfristen, kan departementet gi følgende
svar på de spørsmål som er stilt:
1) Er det mogeleg å gå tilbake
til ordninga før 1991 der konsesjonar ikkje kunne overdragast
mellom næringsutøvarar? Kva ville eventuelt konsekvensen bli?
Mitt mål er at vi skal bidra til å realisere
vekstpotensialet i havbruksnærngen. Dersom vi skal få en ønsket
utvikling må vi arbeide for at havbruksnæringen skal
få stabile, langsiktige og forutsigbare rammevilkår.
Det fins to måter å overføre rettigheter
til å drive oppdrett. Enten ved at selve konsesjonen overdras,
eller ved at overdragelsen skjer indirekte gjennom fusjoner med
andre selskaper, eller ved salg/kjøp av hele eller
deler av selskaper.
Ved lovendringen i 1991 ble § 6, tredje ledd «speilvendt».
Før 1991 var hovedregelen at det måtte foreligge
særlig hensyn for at det skulle være adgang til å eie
mer enn én konsesjon. Etter 1991 har det vært adgang
for én eier til å eie flere konsesjoner. Departementet
kan imidlertid bestemme at antall anlegg som eies av én
eier, skal begrenses.
I proposisjonen forut for lovendringen i 1991, ble det fremhevet
at dette var fordelaktig ut fra kapitalsituasjonen i næringen
og ut fra miljø- og sykdomsforebyggende hensyn. Lovendringen
skulle muliggjøre at overskuddskapital fra gode oppdrettsbedrifter
kunne investeres i kapitaltrengende bedrifter, slik at den horisontale
integreringen i næringen kunne utvikles. I komitéinnstillingen
ble det særlig lagt vekt på at en ved å tillate
eierinteresser i mer enn ett oppdrettsanlegg, kunne bedre effektiviteten
i driften og tilføre eierkapital fra lokalt hold, samt
at komitéen så fordeler når det gjelder
samlokalisering, der man kunne utnytte lokalitetene på en
miljømessig bedre måte.
Slik utviklingen i næringen har vært i løpet
av 1990-tallet, er det grunnlag for å si at dette har vært
en vellykket politikk. Vi har i dag en variert eierstruktur med
alt fra store integrerte selskaper til mindre familie-eide og -drevne
bedrifter. Forskrift om eierbegrensning som nylig ble fastsatt vil
bidra til å sikre en variert struktur.
Oppdrettsloven sitt system er at det kreves utstedt ny tillatelse
dersom innehaver av konsesjonen endres, mens overdragelse av eierandeler
i selskaper som har konsesjoner kun meldes til fiskerimyndighetene,
jf. oppdrettsloven § 4, tredje ledd og fjerde
ledd. Fiskerimyndighetenes praksis er at ny tillatelse alltid gis, med
unntak for endringer som eventuelt strider mot forskrift om eierbegrensning.
Oppdrettsloven gir imidlertid en tilstrekkelig hjemmel til å innføre
et system hvor det eventuelt ikke lengre blir adgang til å «overdra» konsesjoner.
De hensyn som lå bak lovendringen i 1991 gjelder fortsatt
i dag. Med unntak for nytildelinger, vil et forbud mot overdragelse
i realiteten «fryse» dagens struktur for oppdrettsnæringen.
Dette kan hindre en naturlig utvikling der aktørene selv
finner de driftsformer og eiersammensetninger som er mest hensiktsmessige.
Per i dag er bedriftene på ulike stadier med hensyn til å optimalisere
driften. Dersom et slikt forbud innføres, kan det virke
konkurransevridende til fordel for de som gjennom kjøp
av produksjonskapasitet eller fusjoner har optimalisert sine driftskonsepter.
Begrensninger med hensyn til mulighet for å overdra eierandeler,
vil også kunne få umiddelbare konsekvenser for
bedriftenes tilgang på fremmed- og egenkapital.
2) Er det mogeleg for staten å leiga
ut konsesjonar mot ei årleg leiga som eit alternativ til
tildeling mot eit eingongsvederlag?
Et alternativ til kontant vederlag er at konsesjonsprisen nedbetales
over tid, som terminbeløp på et tenkt lån
tilsvarende vederlaget.
En leieordning for nye konsesjoner vil medføre at vi
får et tosporet konsesjonssystem. I Regjeringens proposisjon
til Stortinget har det vært lagt vekt på å ha én
type konsesjoner for oppdrett av laks og ørret som har
mest mulig like rammevilkår. Det er tvilsomt om oppdrettsloven
gir adgang til å leie ut konsesjoner. Dersom en ønsker
en slik ordning, vil en måtte igangsette en prosess med
sikte på at oppdrettsloven endres for å sikre
hjemmel til dette.
3) Kva konsekvensar ser Fiskeriministeren
av ei eventuell ordning med vederlag for auke i fôrkvoten? Er
det aktuelt å oppheve ordninga med fôrkvotar på kort
og lang sikt?
Konsekvensen av å innføre vederlag ved tildeling av
nye konsesjoner kombinert med vederlag for økning av fôrkvotene,
er at den enkelte bedrift kun vil ha mulighet til å vokse
gjennom å kjøpe rettigheter fra staten eller private
aktører.
Økte utgifter for alle bedriftene gjennom vederlag for økning
i fôrkvotene, vil svekke bedriftenes internasjonale konkurranseevne.
Administrativt antas det at det relativt raskt kan innføres
en ordning med vederlag for økte fôrkvoter. En
slik ordning må imidlertid antas å medføre
nytt detaljert regelverk, økt byråkrati, økt
kontrollbehov og økte kostnader, bl.a. på grunn
av at:
Næringsutøverne
må gis et tilbud om økning i fôrkvotene,
og for de som aksepterer tilbudet må det gjøres
enkeltvedtak om økning i fôrkvoten. Til sammenligning
fastsettes fôrkvotene nå årlig gjennom én
forskriftsendring.
De ulike bedriftene vil antageligvis allerede fra det første året
få forskjellige fôrkvoter på de forskjellige
konsesjonene. Dette antas å medføre noe økte
kostnader knyttet til kontroll.
Hvert år må det gjøres beregninger
for å fastslå vederlaget for økningen
i fôrkvoten, og en eventuell differensiering av dette vederlaget.
Fôrkvoter er innført for å regulere
produksjonen i forhold til markedsmulighetene. Fôrkvoteordningen aksepteres
i dag av næringsutøverne. Dersom det skal tas
vederlag for fôrkvoteøkningen, kan legitimiteten til
ordningen svekkes, og faren for omgåelse vil øke. Dette
vil svekke fôrkvotene som produksjonsregulerende tiltak.
Vederlag for fôrkvoteøkningen kan få konsekvenser
for det offentlige sin rolle og styring med fôrkvoteordningen.
Slik jeg ser det kan en ordning med vederlag for fôrkvoteøkningen
bli oppfattet som starten på et system med omsettelige
fôrkvoter.
I havbrukspolitisk redegjørelse sa jeg bl.a. «Prinsipielt mener jeg at tilpasningen
av produksjonen i forhold til markedsutviklingen bør være
de næringsdrivende sitt ansvar.» På sikt
kan det være aktuelt å forlate fôrkvoter
og gå over til en ordning hvor miljømessig bæreevne
blir det styrende for produksjonen.
4) Nyttar alle oppdrettarar i dag seg av
høvet til å auke forkvota med 10% årleg?
Kan fôrkvotar som blir «til overs» seljast
mellom oppdrettarar?
I all hovedsak brukes hele fôrkvoten (98,7% i år 2000).
Fôrkvoteordningen har en viss innebygget fleksibilitet.
Det er adgang til å forskuttere deler av neste års fôrkvote,
og det er anledning til å overføre deler av inneværende års
kvote til neste år. Innad i det enkelte selskap kan en
ha en fellsekvote som gjelder for flere konsesjoner. For de mindre
oppdretterne er det innført et system hvor det kan overføres
inntil 20% av fôrkvoten til andre, og mottas inntil
20% av fôrkvoten fra andre.
5) Vil det i praksis vera mogeleg å få til
ei effektiv ordning med avgift på videresal av konsesjonen?
Det kan synes relativt uproblematisk å innføre
en avgift ved videresalg av konsesjoner. En omsetningsavgift ved
videresalg kan langt på vei sammenlignes med etablerte
ordninger som for eksempel avgifter ved overføring av fast
eiendom og avgift ved omregistrering av motorvogn. Det kan relativt
enkelt innføres lignende ordning ved overføring
av oppdrettskonsesjoner.
En slik avgift vil i utgangspunktet kun ramme de tilfeller hvor
det bare er selve konsesjonen som overdras, mens det store flertall
av overdragelser i praksis skjer indirekte gjennom fusjoner med
andre selskaper, eller ved oppkjøp av hele eller deler
av selskaper. En avgift ved overdragelse av konsesjoner ville lett
kunne omgås ved at en heller overførte hele eller
deler av selskapet, eller fusjonerte selskaper. Dersom en slik avgift
skal virke rettferdig, bør også slike indirekte overdragelser
omfattes.
De fleste overdragelser av konsesjonsrettigheter skjer gjennom
kjøp og salg av aksjer i større selskaper. De
største oppdrettsselskapene eier flere titalls oppdrettskonsesjoner
i Norge. I tillegg drives det ofte i det samme selskap betydelig
annen virksomhet. De børsnoterte selskapene har flere tusen
aksjonærer. Daglig overdras et stort antall aksjer i selskapet.
Indirekte representerer hver av disse alksjeoverdragelsene en overdragelse
av en forholdsmessig del av selskapets konsesjonsrettigheter. Et
annet forhold som kompliserer bildet er at mange havbruksselskaper
er globale. Nutreco er børsnotert i Amsterdam. Kjøp
og salg av aksjer i Nutreco innebærer indirekte at rettigheter knyttet
til Marine Harvest Norway (tidligere Hydro Seafood) sine konsesjoner
i Norge overdras. Det antas å være svært
vanskelig å pålegge omsetningsavgift for slik
omsetning som skjer på internasjonale børser. Dersom
det skulle bli innført en omsetningsavgift som kun gjelder
ved kjøp og salg av aksjer i Norge, vil dette kunne føre
til at norske havbruksselskaper går ut av Oslo børs
og heller velger børsnotering i utlandet.
Omsetningsavgift medfører praktiske problemer knyttet
til indirekte overdragelse av konsesjoner gjennom fusjoner eller
kjøp av eierandeler i selskaper. En slik avgift vil gi
usikre resultat og være ressurskrevende både for
næringsutøverne og forvaltningen. En avgift på indirekte
overdragelser av konsesjoner vil i tillegg ha negativ effekt på omsetteligheten
av oppdrettsaksjer, noe som kan gjøre det vanskeligere
for oppdrettsselskaper å få tilgang på eierkapital.
En oppdrettskonsesjon vil ha varierende verdi ut fra de til en
hver tid gjeldende forventninger til inntjening. Dersom omsetningsavgiften
skal knyttes til konsesjonens verdi, vil en for hver overdragelse
måtte beregne denne verdien. Generelt vil en kjøper
av et oppdrettsselskap også betale for merverdier i eiendeler som
varelager av fisk i sjøen, merverdier i driftsmidler og
andre eiendeler, goodwill, i tillegg til selve konsesjonsdokumentet.
I tillegg vil større vertikalintegrerte selskap finne synergieffekter
i slakterivirksomhet, foredlingsvirksomhet og i markedsaktiviteter
som kan utløse større betalingsvilje for en konsesjon
enn den avkastning konsesjonen isolert kan gi. En kjøper
vil også kunne se potensialet i samdriftseffekter, kompetanse
eller andre faktorer som eksempelvis muligheten for nye lokaliteter.
Ved overdragelse av selskaper er det således relativt vanskelig å isolere
konsesjonens verdi i forhold til andre verdier i selskapet.
6) Kva konsekvensar ser Fiskeriministeren
av innføring av ei arealavgift knytt til oppdrettsnæringa?
Arealeavgift reiser flere prinsipielle juridiske, økonomiske
og politiske spørsmål knyttet til bruk av kystsonen.
Som jeg tidligere har uttalt, bør det gjennomføres
en grundig utredning av saken før en eventuelt vurderer å innføre
en slik særavgift i Norge, bl.a. i lys av næringens
internasjonale konkurranseevne. Et sentralt spørsmål
vil også være hvem som bør ha retten
til å skattlegge bruk av kystsonen, herunder kommunenes
rolle. Jeg mener derfor at det vil være formålstjenlig å la
en slik utredning skje i regi av et offentlig utvalg.
Hvilke konsekvenser en eventuell avgift vil få, vil selvsagt
avhenge av avgiftens størrelse, men selv en mindre årlig
avgift kan få store næringspolitiske konsekvenser.
Etter EØS- og WTO-avtalene står vi fritt med hensyn
til om vi vil innføre en slik avgift. Dersom en slik avgift
innføres, vil imidlertid nevnte avtalers prinsipper for
likebehandling og saklig forskjellsbehandling kunne legge begrensninger
på innholdet i fremtidig politikk på området.
Slik departementet vurderer situasjonen, er det kun i lakse- og ørretoppdrett
at inntjeningen p.t. kan forsvare en slik avgift. Dersom det er
arealbruken som skal avgiftsbelegges, vil det måtte vurderes
nærmere om all arealbruk til oppdrett i tilfelle må behandles
likt. Det er for øvrig nærliggende å anta
at ESA kan tenkes å vise interesse for norsk avgiftspraksis.
7) I kva grad vil det vera høve
til å stilla krav om lokal tilknyting ved tildeling av
konsesjonar?
Det følger av oppdrettsloven § 6 annet
ledd b) at det ved tildeling av tillatelser til oppdrett av laks
og ørret, skal legges særlig vekt på «at eierinteresser i anlegget så vidt
mulig har lokal tilknytning». Krav om lokal tilknytning
vil likevel være sekundært - etter krav til miljømessig-
og bedriftsøkonomisk forsvarlig drift. De lokale interesser
skal ivaretas ved at de virksomheter som har den beste integrasjon
med annen næringsvirksomhet i området vil få en
positiv vurdering av dette forhold. Det vil også bli lagt
vekt på at eierene har, eller etablerer, lokal tilknytning.
Krav om vederlag ved tildeling er uten betydning for adgangen
til å stille krav om lokal tilknytning.
8) I kva grad vil det vera høve
til å stilla krav til kjøpar ved eit eventuelt
videresal når det gjeld t.d. lokal tilknyting?
Det følger av opdrettsloven § 4, tredje
ledd at det utstedes ny tillatelse dersom konsesjonen skifter eier. Både
når det gjelder overdragelse av konsesjoner og endringer
i de underliggende eierforhold i selskaper med konsesjoner, er det
hjemmel i loven til å stille krav om f.eks. lokal tilknytning.
Den som eventuelt ønsker å få en konsesjon
overdratt, må fylle de vilkår som til enhver tid
følger av konsesjonsdokumentet og det øvrige regelverk.
Etter oppdrettsloven kan ikke overdragelse mellom to private parter
skje som i et vanlig salg. Det er bare fiskerimyndighetene som kan
overføre konsesjoner og dette skjer rent teknisk ved at
det utstedes et nytt konsesjonsdokument til den nye innehaver.
Som nevnt under spørsmål 1 og 5, er det imidlertid
etter dagens praksis også mulig å overta konsesjonen
gjennom å overta eierinteresser i et selskap med konsesjon
uten at fiskerimyndighetene foretar en formalisert overføring.
Det følger av dette at det etter dagens praksis vil være
begrensede muligheter til å stille krav ved videresalg.
9) Er det aktuelt å nekta tildeling
av laksekonsesjonar i Aust-Finnmark i denne tildelingsrunden?
I St meld nr 33 (1999-2000) varslet Regjeringen at den ville
opprette en ordning med nasjonale laksevassdrag (NLV) og nasjonale
laksefjorder (NLF), og at et konkret forslag til en slik ordning
ville bli lagt frem for Stortinget i løpet av 2001. I samme
melding ble det uttalt at Regjeringen ikke ville følge
Villaksutvalgets innstilling (NOU 1999:9) om å nedlegge
forbud mot oppdrett av laks og ørret i Øst-Finnmark, men
at ordningen i Finnmark ville bli mindre omfattende enn utvalgets
forslag.
Som tidligere meddelt fra Regjeringen, vil forslag til et nytt
forvaltningsregime - med NLV og NLF, bli sendt ut på bred
høring som en del av prosessen med å forberede
en stortingsproposisjon.
Siktemålet er å sende saken på høring
før sommerferien, slik at det blir høringsforslaget
som legges til grunn for mulig lokalisering av konsesjoner i den nye
tildelingsrunden.
Villaksutvalgets forslag om en oppdrettsfri sone i hele Øst-Finnmark
vil bli foreslått erstattet av to soner, i Tanafjorden
og i fjordsystemet utenfor Neidenvassdraget, som i hovedsak er sammenfallende
med dagens såkalte sikringssoner.
Dette innebærer at det både vil være
mulig og svært sannsynlig at Øst-Finnmark blir
tilgodesett med nye konsesjoner for oppdrett av laks og ørret
i den forestående tildelingsrunden.
10) Kva former for avgifter blir nytta innan
oppdrettsnæringa i dei landa me konkurrerer med, Chile, Canada,
Skotland, Irland og eventuelle andre?
Det vil ta tid å kunne gi et fullgodt svar på hva slags
avgifter oppdrettsnæringen er underlagt i ulike land, fordi
en både bør trekke inn generelle skatter, herunder
eiendomsskatt, og avgifter samt eventuelle særavgifter
for oppdrett. På bakgrunn av informasjon innhentet av departementet
i dag kan vi imidlertid opplyse følgende om spesielle avgifter
innen oppdrett i de viktigste konkurrentland
I Chile er det en årlig avgift
pr. hektar sjøareal som en en oppdrettstillatelse disponerer.
Beregninger tyder på et årlig beløp på i
størrelsesorden 2.500 - 3.500 NOK pr. tillatelse.
I Skottland blir store arealer, inkl.
sjøarealet, forvaltet av «The Crown Estate»,
som tar inn en bruksleie. Lakseoppdretterne i Skottland blir avkrevd en årlig
avgift. Denne er i utgangspunktet stipulert til på 18,50
GBP pr. tonn pr. år, men med mulighet til å justere
den opp eller ned i henhold til markedssituasjonen og oppdrettsselskapenes
inntjening. Det opplyses at «The Crown Estate» i
2000 hadde en samlet inntekt fra oppdrett på ca. 2,5 mill.
GBP, hvorav ca. 0,2 mill. GBP ble disponert som støtte
til næringen til forskning og utvikling. Shetland har
ikke det samme systemet som fastlandet.
På Færøyene har
det i debatten vært fremme forslag om særavgift
for oppdrett, men myndighetene har til nå avstått
fra konkrete forslag.