Regjeringen foreslår lov om miljøvern på Svalbard
(svalbardmiljøloven), som skal samle reguleringen av natur-
og kulturmiljøet på Svalbard i én lov. Lovforslaget
bygger på NOU 1999:21 Lov om miljøvern på Svalbard,
og skal avløse de eksisterende forskriftene om miljøvern
på Svalbard og med hjemmel i svalbardloven.
Departementet viser til St.meld. nr. 22 (1994-1995) Om miljøvern
på Svalbard, hvor det bl.a. ble uttalt at:
«… miljøvernlovgivningen bør
som utgangspunkt gi minst like sterk beskyttelse av miljøet
på Svalbard som på fastlandet. På bakgrunn
av Svalbards unike miljøverdier kan det i enkelte tilfeller
også være behov for en strengere beskyttelse.
Til tross for dette har imidlertid miljøvernreglene for øygruppen
i mange sammenhenger blitt hengende etter i utviklingen, og det
er nå behov for en betydelig oppgradering.»
Det vises i proposisjonen til at Regjeringens overordnete mål
for svalbardpolitikken er en konsekvent og fast håndhevelse
av suvereniteten, korrekt overholdelse av Svalbardtraktaten og kontroll
med at traktaten blir etterlevet, bevaring av ro og stabilitet i
området, bevaring av områdets særegne
villmarksnatur og opprettholdelse av norske samfunn på øygruppen.
I avveiningen mellom de overordnete målene skal den
politikk legges til grunn som kommer til uttrykk i St.meld. nr.
9 (1999-2000) Svalbard og Innst. S. nr. 196 (1999-2000). Det innebærer
blant annet at miljøvernet på Svalbard skal sikre
at den menneskelige tilstedeværelse og aktivitet på Svalbard
holdes innenfor de rammer som hensynet til bevaring av øygruppas særegne
villmarksnatur setter. Videre at miljøhensyn skal veie
tyngst innenfor rammen av Svalbardtraktaten, dersom det oppstår
konflikter med andre interesser, og at «føre var-tenkningen» må være
det bærende prinsipp for forvaltningen av området.
Formålsbestemmelsen ivaretar etter departementets mening
disse hensyn.
Hovedformålet med lovforslaget i denne proposisjonen
(jf. lovens kap. I) er å opprettholde et tilnærmet uberørt
miljø på Svalbard når det gjelder sammenhengende
villmark, landskapselementer, flora, fauna og kulturminner, og loven
skal gi rom for miljøforsvarlig bosetting, forskning og
næringsdrift. Loven skal gjelde ut til grensen for sjøterritoriet
på Svalbard, det blir imidlertid ikke ansett naturlig å la
svalbardmiljøloven gjelde for Jan Mayen.
Det foreslås i proposisjonen også enkelte endringer
i bl.a.:
svalbardloven (lov 17. juli
1925 nr. 11 om Svalbard)
isbjørnloven (lov 22. mars 1957 nr. 4
om fangst av isbjørn)
forurensningsloven (lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern
mot forurensninger og om avfall).
Videre foreslås det at Kongen gis hjemmel til å gi sjødyktighetsloven
(lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed)
helt eller delvis anvendelse på utenlandske skip og innretninger
i Svalbards indre farvann og territorialfarvann.
Det er i proposisjonen gitt en gjennomgang av de rettslige forutsetninger
for regelverket - både når det gjelder Svalbardtraktaten
og dens forhold til ny svalbardmiljølov, forpliktelser
etter andre internasjonale miljøavtaler, havretten og gjeldende
regelverk og planer for miljøvernet på Svalbard.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Aud
Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien, lederen
Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Hilde
Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm, fra Høyre, Bent Høie
og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg
og Øyvind Vaksdal, fra Senterpartiet, Magnar Lussand, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre,
Gunnar Kvassheim, er tilfreds med at Regjeringen med Ot.prp.
nr. 38 (2000-2001) følger opp Stortingets uttalte syn om
at det bør innføres en miljølov på Svalbard.
Ved flere tidligere anledninger har Stortinget uttalt seg om dette
spørsmålet.
Komiteen viser til at Stortinget ved behandlingen
av St.meld. nr. 9 (1999-2000) Svalbard slo fast prinsippet om at
Svalbard skal være blant de best bevarte villmarksområdene
i verden og at miljøhensyn skal veie tyngst dersom det
oppstår konflikter med andre interesser.
Komiteen understreker betydningen av at forslagene
i Ot.prp. nr. 38 (2000-2001) vil føre til strenge miljømål
for Svalbard.
Komiteen viser til at Regjeringens forslag vil samle
mye av lovverket for Svalbard i én lov og at dette vil
gjøre forvaltningen av områdene enklere.
Komiteen støtter departementets vurdering
om at formålet begrenser industriell, vitenskapelig eller annen
virksomhet. Poenget er jo nettopp å sikre menneskelig virksomhet,
men innenfor rammen av miljøets tålegrenser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
lovens hovedformål om å opprettholde et tilnærmet
uberørt miljø på Svalbard. Disse
medlemmer er likevel av den oppfatning at lovforslaget på mange
områder er for detaljregulerende og for begrensende for
den aktiviteten som skjer på Svalbard og for de som bor
der. I denne sammenheng vil disse medlemmer påpeke
at vern ikke må hindre en aktiv og fornuftig bruk av området. Disse
medlemmers oppfatning er at det må legges opp til
en aktiv bruk av området innenfor noen klare rammer, og
at vern må foretas ved at enkeltområder får
status som spesielle verneområder, mens andre må kunne
være åpne for ferdsel, både motorisert og
annen.
Disse medlemmer mener at Svalbard må utvikles
som turistmål i årene som kommer, og at det derfor
må være et mål for norske myndigheter å øke turisttrafikken
til Svalbard fremover.
Disse medlemmer er av den oppfatning at vern må gjøres
i forhold til enkeltobjekter istedenfor i forhold til tidsepoker. Disse
medlemmer mener at vern av enkeltobjekter som har et særpreg
historisk sett vil være mest riktig.
Disse medlemmer er også av den oppfatning at
turistnæringen på Svalbard må få anledning
til å bygge hytter, slik at disse kan tilbys i markedet.
Etter disse medlemmers oppfatning vil det ikke være ødeleggende
dersom hytter bygges innenfor visse avgrensede områder. Disse
medlemmer er også uenig i at det skal
være begrensninger i forhold til hvem som skal kunne eie
og leie hytter.
Disse medlemmer mener at det ikke vil være riktig å innføre
Svalbards miljøvernfond, og å innføre en
avgift for tilreisende til Svalbard.
Etter disse medlemmers oppfatning vil en avgift
for tilreisende være en generell miljøavgift som er
svært lite målrettet, og som ville kunne skape
et byråkrati som forbruker det meste av den innbetalte
avgiften. Disse medlemmer vil også vise
til at Svalbardrådet er imot innføringen av avgiften.