Lov om elektronisk signatur sammen med forskrifter til loven
trådte i kraft 1. juli 2001. Loven gjennomfører
EU-direktivet om elektroniske signaturer (1999/93/EF)
i norsk rett. Loven gir ingen generell rett til elektronisk kommunikasjon,
men gjelder der lovgivningen for øvrig åpner for
elektronisk kommunikasjon. Når det stilles krav om underskrift,
vil bruk av kvalifisert elektronisk signatur alltid oppfylle et
slikt krav.
I mars 2001 la et utvalg frem NOU 2001:10 «Uten penn
og blekk - Bruk av digitale signaturer i elektronisk samhandling
med og i forvaltningen» for Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Bakgrunnen for utredningen er målet om at offentlige etater
skal tilby interaktive tjenester på Internett til publikum
og næringsliv innen utgangen av 2003.
NOU-en inneholder anbefalinger som skal utgjøre elementer
i en politikk for bruk av digital signatur. De viktigste anbefalingene
er:
Følgende skal utstyres med
digital signatur:
Privatpersoner som skal benytte forvaltningens
elektroniske tjenester.
Forvaltningsansatte og offentlige virksomheter.
Selvstendig næringsdrivende med yrker/utdanning
som krever godkjenning.
Forvaltningen bør anskaffe seg digital signatur gjennom
frivillige felles rammeavtaler basert på felles kravspesifikasjoner.
Forslag til ny forskrift som skal regulere elektronisk kommunikasjon
med og i forvaltningen, inklusive bruk av digital signatur. Forskriften
foreslås forankret i forvaltningsloven og i lov om elektronisk
signatur. En arbeidsgruppe vil vurdere om beskyttelsesinstruksens
regler for behandling av dokumenter kan inkluderes i eller samordnes
med en forskrift om elektronisk kommunikasjon. Arbeidsgruppa skal
utarbeide utkast til forskrift innen 1. september 2001.
Forskriften skal tre i kraft 1. januar 2002.
Det etableres en permanent samordningsfunksjon for tilrettelegging
og bruk av digital signatur i forvaltningen.