Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin
Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan
Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke og
fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, har merket
seg at forslaget til ny barnetrygdlov har som hovedmålsetting å forenkle
loven slik at den blir lettere å forstå for den
enkelte og lettest mulig å praktisere for trygdeetaten.
Komiteen vil understreke at formålet
med barnetrygden er å bidra til å dekke utgifter
til forsørgelse av barn.
Komiteen er enig i at barnetrygdloven gjøres mer
kjønnsnøytral med hensyn til hvem som har rett til
stønad når barnet bor sammen med begge foreldrene.
Komiteen slutter seg til forslaget om at barnetrygden
utbetales til den som søker. Barnetrygden for nyfødte
tilstås som hovedregel automatisk til barnets mor. Det
vil således fortsatt være moren som i de aller fleste
tilfeller mottar barnetrygden. Komiteen understreker
at det ikke er noe til hinder for at barnetrygden utbetales til
far hvis foreldrene ønsker det.
Komiteen sier seg enig i at alle familier med nær
tilknytning til Norge i form av trygdetilknytning, etter dette vil
kunne oppebære rett til barnetrygd under utenlandsopphold.
Komiteen mener det er nødvendig å lovfeste retten
til å dele barnetrygden i de tilfellene der foreldrene
har avtalt delt bosted.
Komiteen finner det nødvendig å forenkle
regelverket for rett til barnetrygd for ett barn mer enn det faktiske
barnetall (utvidet barnetrygd).
Komiteen slutter seg til at det er den av barnets foreldre
som har barnet boende fast hos seg, og som er enslig forsørger,
som skal nyte godt av utvidet barnetrygd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til reglene i barneloven § 35a
om delt bosted og flertallet finner det riktig at
barnetrygden i disse tilfellene deles med 50 pst. til hver av foreldrene,
forutsatt at de fremsetter krav om dette.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke
at disponering av barnetrygd skal gjelde for barn i fosterhjem og
barnevernsinstitusjon som for barn ellers.
Dette flertallet er enig i at barnetrygden da skal
utbetales til barnets forsterforeldre eller den barnevernsinstitusjon
der barnet bor og være et tilskudd til løpende
underhold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at den praksis som til
nå har vært utøvd, med at mor har beholdt
barnetrygden til tross for at hun har mistet omsorgen for barnet,
er en uheldig praksis. Det er svært lite sannsynlig at
disse pengene noen gang kommer barnet til gode, og barnetrygden bør
derfor stanses når vedtak om omsorgsovertagelse er gjort
og tiltaket satt i verk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til regjeringen Stoltenbergs budsjettforslag for 2002. I dette signaliseres
det at Arbeiderpartiet vil gjennomgå hele systemet for
beregning av sosialhjelp i 2002. Disse medlemmer vil
avvente spørsmålet om hvorvidt barnetrygden skal
ansees som inntekt i forbindelse med beregning av sosialhjelp, slik
at dette kan vurderes i en helhetlig gjennomgang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
bemerke at det fremdeles virker noe forvirrende hvilke barn som
bor utenfor Norge, som har rett på barnetrygd. For å presisere
dette, vil disse medlemmer fremme eget forslag som
begrenser muligheten for å motta barnetrygd når
man bor utenfor Norge til kun å gjelde norske statsborgere og
borgere i EØS-området.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme lovendringsforslag
slik at retten til barnetrygd for barn bosatt utenfor Norge, kun
skal gjelde barn av norske statsborgere og borgere i EØS-området.»
Disse medlemmer vil også bemerke at det frem
til i dag har vært stor forskjellsbehandling mellom foreldrene
når det gjelder barnetrygd og samvær. Disse
medlemmer finner det vanskelig å akseptere at ikke
barnetrygden skal følge prosentandelen for samvær,
og vil fremme eget forslag om dette.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendig lovendringsforslag
slik at hver av foreldrene kan få utbetalt barnetrygd ut
fra den prosentandel som deres samvær med barnet tilsier.»
Disse medlemmer kan ikke slutte seg til at fosterhjem
og barnevernsinstitusjon skal motta barnetrygden for barn som det
offentlige har ansvaret for. Hvis et av formålene med revisjonen
av barnetrygdreglene var å forenkle, kan ikke disse
medlemmer se at det er oppfylt ved å gi fosterhjem
eller barnevernsinstitusjon rett til å disponere barnetrygden
for det enkelte barn. Man vet at mange av disse barna flytter fra
familie til familie, eller fra institusjon til institusjon, og dette
vil resultere i en mengde ekstraarbeid, uten at dette faktisk er
påkrevet. Både fosterfamilier og institusjoner
får utgiftsdekning for de barna de har ansvaret for, og
dermed blir barnetrygden bare en motregningspost.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen ved lovendringsforslag sørge
for at så snart vedtak om omsorgsovertakelse er fattet
og iverksatt, skal utbetalingen av barnetrygd til den av foreldrene
som måtte motta den stanses, inntil barnet er tilbakeført
til vedkommende.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. S. nr. 2 (2001-2002) hvor det ble påpekt at
barnetrygden ikke har vært pris- eller lønnsjustert
siden 1996. Disse medlemmer vil ikke at barnetrygden
skal brukes som en salderingspost og fremmet et forslag om at barnetrygden
skulle automatisk prisjusteres hvert år. Dette fikk ikke
flertall. Det er en uheldig bestemmelse der en av de viktigste og
mest målrettede tiltak for kontantoverføring til
en barnefamilie, er avhengig av hva en årlig budsjettbehandling
bestemmer. Disse medlemmer har også i samme
innstilling (Innst. S. nr. 2 (2001-2002)) påpekt urimeligheten
i å skulle regne barnetrygden som inntekt ved beregning
av sosialhjelp. Disse medlemmer har, som et ledd
i å bedre den økonomiske situasjonen for fattige
barnefamilier, fremmet strakstiltak for å øke
barnetrygd fra og med tredje barn (Dokument nr. 8:69 (2000-2001), men
fikk ikke flertall. Disse medlemmer vil bemerke at
det er positivt at departementet vil jobbe for å stadfeste
at barnetrygden skal være til for å dekke utgifter
til forsørgelse av barn og skal ikke beregnes som en rettighet
i forhold til arbeidstaker/arbeidsgiverforhold på samme
måte som andre trygdeytelser. Gjennom behandlingen av Innst.
O. nr. 51 (2000-2001) stemte Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
mot lovendringene, som gir mulighet for at EØS-borgere bosatt
i sitt hjemland skal få rett til norsk barnetrygd uten
at barnet eller familien noensinne har satt sine ben på norsk
jord.
Disse medlemmer mener barnetrygden skal administreres
som tidligere for barn som ikke oppfostres hos sine foreldre, men
for barn som oppfostres hos fosterforeldre bør det være
muligheter for forenkling av regelverket for bruk av barnetrygden
i samarbeid med barnevernet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Innst. S. nr. 2 (2001-2002) der dette medlem pekte
på at barnetrygdsatsene ikke var prisjustert siden 1996,
og ba om at barnetrygden automatisk skulle prisjusteres hvert år.
Dette fikk ikke flertall. Det innebærer at størrelsen
på den viktigste kontantoverføringen til barnefamiliene
er avhengig av budsjettbehandlingen hvert enkelt år. I
samme innstilling (Innst. S. nr. 2 (2001-2002)) understreket dette
medlem det urimelige i at barnetrygden blir medregnet i
inntekt ved beregning av sosialhjelp.
Dette medlem viser videre til Innst. O. nr. 51 (2000-2001)
der alle partier unntatt Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
vedtok at bestemmelsene i EØS-avtalens trygdedel skal gjøres
gjeldende for personer som er i arbeid på norsk sokkel.
Det gir ansatte EØS-borgere på norsk sokkel bl.a.
rett til barnetrygd, selv om de ikke er bosatt i Norge.
Dette medlem har merket seg at ESA har fremmet
tilsvarende krav om også å gjøre kontantstøtten
eksportabel for ansatte som er bosatte i EØS-området.