I proposisjonen fremmes det forslag om at ordningen med funksjonsbetegnelser
(skifterett, namsrett, vergemålsrett, forhørsrett
og skjønnsrett) på førsteinstansdomstolene
bortfaller.
Videre foreslås visse endringer i domstolloven vedrørende
personellsikkerhet i domstolene som følge av at sikkerhetsloven
og forskrift om personellsikkerhet trådte i kraft 1. juli
2001.
Tingrettene heter i dag skifterett, namsrett, forhørsrett,
vergemålsrett og skjønnsrett avhengig av hva slags
sak den behandler. Innføringen av disse betegnelsene synes å ha
en lovteknisk bakgrunn. I tilknytning til de ikke-judisielle oppgavene
som er pålagt domstolene, fant man det hensiktsmessig med
en særskilt betegnelse som ble opprettholdt også i
reglene om tvister knyttet til de aktuelle områdene. De
tidligere rettstekniske hensyn for et skille i navnebruken foreligger
ikke lenger. Betegnelsene har likevel blitt opprettholdt og er fortsatt
i aktiv bruk.
Forslag om å fjerne funksjonbetegnelsene har tidligere
vært fremmet av Domstolsutvalget i NOU 1980:12 og av Strukturutvalget
i NOU 1999:22 Domstolene i første instans. Både
Justisdepartementet og Stortinget sluttet seg i prinsippet til tanken
i St.meld. nr. 90 (1981-1982), jf Innst. S. nr. 118 (1982-1983). Justiskomiteen
tok imidlertid et visst forbehold for betegnelsen skifterett. Departementets
standpunkt ble opprettholdt i St.meld. nr. 23 (2000-2001) Førsteinstansdomstolene
i fremtiden, uten at justiskomiteen hadde særskilte merknader
til forslaget under behandlingen i Stortinget.
Langt de fleste domstoler støttet under høringen Strukturutvalgets
forslag om at funksjonsbetegnelsene bortfaller. Kun et fåtall
domstoler var klart negative til forslaget. Spørsmålet
har nå på ny vært på en begrenset
høring. Førsteinstansdomstolene i Oslo er skeptiske
til at betegnelsene skifterett og namsrett fjernes før
det er tatt stilling til hvordan de tre førsteinstansdomstolene
i Oslo skal organiseres i fremtiden.
Etter departementets oppfatning er funksjonsbetegnelsene unødvendige
og egnet til å skape forvirring blant publikum. Domstolene
bør ha en enhetlig ytre struktur. De bør derfor
hete det samme uavhengig av hva slags sak de behandler. Det at funksjonsbetegnelsene
opphører, er ikke til hinder for at man kan ha egne betegnelser
på de enkelte sakstypene.
I Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger er det opprettet spesialembeter.
Byfogdembetene i Bergen, Trondheim og Stavanger skal slås
sammen med tingrettene i de respektive byene, mens domstolsstrukturen
i Oslo fortsatt er under utredning. Det foreslås ingen
endringer i saksfordelingen mellom tingrettene og spesialembetene
i proposisjonen. Spesialembetenes kompetanse må angis ved å henvise
konkret til hvilke saker embetene skal behandle, i stedet for å henvise
til at embetene fungerer som namsrett eller skifterett.
Ikrafttredelsen av sikkerhetsloven samt forskrift om personellsikkerhet
av 29. juni 2001 nr. 722 gjør det nødvendig
med endringer i reglene om autorisasjon av personell i domstolene
i saker hvor det blir gitt opplysninger etter sikkerhetsloven. Dette
gjøres ved å tilføye et eget kapittel
med særbestemmelser for domstolene i forskrift om personellsikkerhet.
På denne måten samles alle bestemmelser om personellsikkerhet,
og forskrift om autorisasjon av fagdommere og lekdommere kan oppheves.
Sikkerhetsklarering er en avgjørelse om en persons antatte
sikkerhetsmessige skikkethet for angitt sikkerhetsgrad, mens autorisasjon
vil si avgjørelse om å gi en person tilgang til
informasjon med angitt sikkerhetsgrad. Domstolloven slik den er
i dag skiller ikke mellom klarering og autorisering. Dette strider mot
sikkerhetslovens begrepsbruk.
Den største forandringen i forhold til nåværende system,
er at myndighet til å autorisere legges til den enkelte
domstol ved formannen. Klareringsmyndighet vil være lagmannsrettene
og Høyesterett. I dag har ikke lederen av førsteinstansdomstolene
autorisasjonsmyndighet.
Forslagene har ikke vært på høring,
da dette ble ansett som åpenbart unødvendig.
Når funksjonsbetegnelsene bortfaller, er det nødvendig
med informasjon om endringene til publikum. Kostnadene for domstolene
forventes å bli ubetydelige.
Øvrige endringer ventes ikke å medføre
nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser.