OT PRP NR 51 (2001  2002) OM LOV OM ENDRINGAR I LOV AV 3 JUNI 1977 NR 50 OM ARBEIDSTIDEN PÅ SKIP OG LOV 12 JUNI 1987 NR 48 OM NORSK INTERNASJONALT SKIPSREGISTER § 7

Det vises til vårt møte med Stortingets Kommunalkomite den 22 mai d.å. og til komiteens oppfordring til å gi merknader til brev av 15.05.2002 fra Nærings og Handelsdepartementet.

Sjømannsorganisasjonene har i komitemøtet tatt opp problemet omhandlet i Statsråd Gabrielsens sitt brev 2 avsnitt om forståelsen av § 3. Vi viser til våre skriftlige merknader fremlagt i komitemøtet.

Vi er av den oppfatning at grunnlaget for fravik av § 3 utenom lovutkastets egne må innarbeides i lovteksten eller helt klart gis uttrykk for i komiteens innstilling. Arbeidstid ut over alminnelig arbeidstid utløser en rekke forhold av betydning for individet. Lang arbeidstid alle ukens dager er belastende for arbeidstakers helse selv om han i loven sikres en minimum hvile. Denne belastningen bør honoreres ekstra, og den bør gi opphav til fritid hjemme i lenger perioder. For å få det til, må det gis økonomisk kompensasjon og opptjening av fridager. Videre må det sikres en kvalitetsfritid under opphold om bord

Det forutsettes at dette skal skje i avtale. De individuelle avtalene den enkelte sjømann inngår vil ikke ivareta disse behov. Det er ikke likeverdige forhandlingsparter i de individuelle avtalene. En arbeidsledig sjømanns, og særlig en sjømann med forsørgelsesbyrde for familie, primære behov er å få arbeid. Når departementet ikke ønsker at lov om arbeidstid på skip skal inneholde bestemmelser av økonomisk og sosial karakter, kan økonomisk og sosial sikkerhet kun sikres gjennom tariffavtaler inngått mellom likeverdige parter. Vi krever at vilkårene kun kan fastsettes i tariffoverenskomst. Subsidiært i det minste, at rederiet ved fravik overfor den enkelte sjømann plikter å følge en tariffoverenskomst (se som eksempel utkastet § 3 nr 2.2.) For øvrig vises til forslag til lovtekst.

Når det gjelder rammevilkår for skipsfarten og anførsel fra departementet til å utta bestemmelser av økonomisk karakter fra arbeidstidsloven vil det være galt bare å foreta en sammenligning med nordiske land. Flere land med stor tonnasje registrert har slike bestemmelser. Eksempelvis nevnes USA som har lovfestet minimums timebetaling for sjømenn på amerikanske skip. (29 USC § 206) og Bahamas: Fair Labour Standards Act Part II hvor tid utover 48,5 timer pr uke og arbeid på helgedager skal betales med overtid. Satsene er gitt med henholdsvis 50% og 100%. Bahamas er av ITF betegnet som FOC register(bekvemmelighet).

Forholdet til NIS lovens § 7

Sjømannsorganisasjonene er opptatt av at NIS registeret som norsk skipsregister skal være et kvalitetsregister. Derfor har vi vært av den oppfatning at elementære vernebestemmelser for arbeidstakere til sjøs også skal gjelde dette register. Hvis ikke vil registeret bli å anse som et bekvemmelighetsregister. Vi har derfor ingen betenkeligheter med å tiltre forslaget om at arbeidstidsloven i sin helhet skal gis anvendelse i det registeret under forutsetning av at det innebærer de endringer vi har foreslått til Lov om Arbeidstid på skip § 3 nrl.

Vi er videre enige i at § 7 . 3 ledd kan utgå. Henvisning til forholdet til alminnelig arbeidstid § 3 vil være regulert i Arbeidstidsloven om Komiteen tiltrer vårt forslag. Hvis ikke er vi av den mening at også NIS loven må gi uttrykk for hva som skal skje ved arbeid utover alminnelig arbeidstid. Da ber vi om at den foreslåtte tekst i § 7 nr 3 blir stående. Vi forstår Statsråd Gabrielsen brev av 15 mai 02 at han er av samme oppfatning som de norske sjømannsorganisasjonene når han uttaler :"Jeg har ingen innvendinger til at komiteen foreslår at teksten blir i sin nåværende form." "Nåværende form" viser etter vår oppfatning til utkastets forslag om "tariffavtale".

Vi vil i ellers peke på at de anførsler som er gitt ovenfor til utkastets § 3 i lov om arbeidstid på skip, ikke er mindre relevant på skip i NIS. De norske sjømannsorganisasjonene har ikke ubetinget rett til å kreve tariffavtale opprettet på skip i dette register, dersom vi ikke har medlemmer om bord. Dette åpner for en større utbyttingsmulighet av ressurssvake sjømenn fra fattige land.