Komiteen viser til lov nr. 67/2002,
jf. punkt 1 ovenfor, og foreslår at "Namsretten" erstattes
med "Retten" i følgende av de foreslåtte bestemmelser: § 5-4
og § 6-2 andre ledd, "namsretten" erstattes med "retten"
i følgende av de foreslåtte bestemmelser: § 2-7, § 3-1
annet og tredje ledd, § 3-4, § 3-7
annet ledd første punktum, § 5-1, § 6-1
og § 6-2 første, tredje og fjerde ledd,
"namsretten" erstattes med "tingretten" i § 3-1
første ledd, "Namsrettens" erstattes med "Rettens" i § 3-7
andre ledd tredje punktum og "Namsrettens" erstattes med "Tingrettens"
i § 3-1 fjerde ledd siste punktum.
Komiteen vil peke på at kreditorer
etter finansavtaleloven § 47 har plikt til å fraråde
låntaker å ta et lån, dersom låntakers økonomiske
evne tilsier dette. Det heter i loven at:
"Dersom långiveren før låneavtale
inngås med en forbruker eller lånet utbetales
til denne, må anta at økonomisk evne eller andre
forhold på låntakerens side tilsier at denne alvorlig
bør overveie å avstå fra å ta
opp lånet, skal långiveren skriftlig underrette
låntakeren om dette. Gjør långiveren
ikke det, kan låntakerens forpliktelser lempes for så vidt
dette finnes rimelig."
Komiteen mener at i de tilfelle finansavtalelovens
frarådingsplikt åpenbart er brutt, kan kreditorens
krav nedprioriteres. Komiteen vil understreke at
dette bare gjelder for de åpenbare bruddene. I de tilfellene
namsmannen eller tingretten er i tvil om loven er brutt, må forholdet
behandles etter i finansavtaleloven. Etter komiteens mening
må kreditoren få mulighet for å imøtegå påstanden
om brudd på finansavtaleloven.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I lov 17. juli 1992 nr. 99 om frivillig og tvungen gjeldsordning
for privatpersoner mv. (gjeldsordningsloven) gjøres slik
endring:
§ 4-8 ny bokstav i skal lyde:
(i) Gjeld oppstått
etter et åpenbart brudd på frarådingsplikten
i finansavtaleloven § 47
Gjeld som stammer fra lån eller kreditt som åpenbart
skulle ha vært frarådet i henhold til finansavtaleloven § 47
kan gis dårligere dekning enn andre krav med mindre det
vil virke særlig urimelig overfor enkelte fordringshavere."
Komiteen mener at denne bestemmelsen bare skal
omfatte gjeld som er stiftet etter at finansavtaleloven trådte
i kraft. Det vil si gjeld stiftet etter 1. juli 2002.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet mener det må være
et mål å unngå at for mange gjeldsofre
får sakene sine bragt opp for retten. Dette er en stor
belastning på mennesker som allerede er i en vanskelig
situasjon. Disse medlemmer mener derfor det er viktig å oppmuntre
til vedtakelse av frivillige gjeldsordninger.
Disse medlemmer anerkjenner betydningen av at
kreditorene er enige i en slik løsning. Likevel vil disse
medlemmer peke på at frivillige gjeldsordninger
i dag kan bli forkastet av småkreditorer, og at dette kan
gjøres uten noen nærmere begrunnelse. Disse
medlemmer peker på at småkreditorer på denne
måten kan stoppe gjeldsordninger som både skyldneren
og de øvrige kreditorer ønsker. Disse medlemmer mener
dette er uheldig og vil derfor foreslå at loven endres
på dette punktet. Disse medlemmer vil fjerne
den mulighet et lite mindretall blant kreditorene i praksis har
til å nedlegge veto mot en frivillig gjeldsordning. Disse
medlemmer mener et forslag til gjeldsordning skal kunne vedtas
når det er godtatt av fordringshavere som til sammen representerer
minst 4/5 av de krav som forslaget omfatter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 17. juli 1992 nr. 99 om frivillig og tvungen gjeldsordning
for privatpersoner mv. (gjeldsordningsloven) gjøres slik
endring:
§ 4-12 tredje ledd første
punktum skal lyde:
Et forslag til gjeldsordning er vedtatt når det
er godtatt av fordringshavere som til sammen representerer minst
4/5 av det samlede pålydende av de fordringer
som forslaget omfatter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet henviser til at det i dag ikke
eksisterer noen form for oversikt over de enkelte låntageres
samlede gjeldsportefølje. Dette kan medføre at
enkelte låntagere kan få innvilget mer lån
enn de strengt tatt har evne til å betjene. Så langt disse
medlemmer har klart å bringe på det rene,
er eneste virkemiddel kreditor i dag har som kontrollfunksjon, kredittopplysningsinstituttet.
Men etter disse medlemmers oppfatning trenger ikke
dette være et fullgodt virkemiddel, da betalingsvansker
først kan komme til å oppstå etter at
låneporteføljen er utvidet, eller som en konsekvens
av endret rente eller andre omstendigheter.
Disse medlemmer har registrert at det fra enkelte
hold har vært tatt til orde for opprettelsen av et sentralt
gjeldsregister. Disse medlemmer ser at et slikt register
kan avhjelpe mulige problemer både for kreditorer og låntakere,
men ser samtidig at det kan oppstå konflikter blant annet
i forhold til personvernhensyn. Videre vil det være naturlig å stille spørsmålstegn
ved hvordan et slikt register skal finansieres.
Disse medlemmer vil derfor fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene av å opprette
et sentralt gjeldsregister, og på egnet måte komme
tilbake til Stortinget med dette."