Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen
Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad, fra
Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad,
fra Kristelig Folkeparti, Geir Øystein Andersen og Einar
Holstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til at alvorlige trusler er blitt et stadig sterkere innslag
i kriminalitetsbildet, og i de mest ekstreme tilfellene vil det
kunne stå om livet. Denne utviklingen førte blant
annet til at Stortinget i 2000 vedtok lovendringer som gir adgang
til anonym vitneførsel i alvorlige straffesaker for å beskytte
aktørene mot alvorlige trusler og represalier, jf. Innst. O.
nr. 78 (1999-2000). Komiteen viser til at Regjeringens
forslag om å åpne for å gi trusselutsatte fiktiv
identitet, vil være enda et virkemiddel for å løse alvorlige
straffesaker, og et viktig tiltak i kampen mot organisert kriminalitet. Komiteen erkjenner at
det vil kunne oppstå tilfeller der en person ikke ønsker å stille
som vitne selv om det gis adgang til å vitne anonymt. I
noen situasjoner er ikke adgangen til å vitne anonymt tilstrekkelig,
og det kan være nødvendig med fiktiv identitet
for å ivareta sikkerheten til vitnet.
Adgangen til å etablere fiktiv identitet vil ha stor betydning
for de mange kvinner som er forfulgt og truet på livet
av sine tidligere partnere. Komiteen oppfatter det
slik at mange kvinner etter dagens rettstilstand ikke
har tilstrekkelig vern etter at de har brutt ut fra voldelige samliv.
Mange føler seg truet på livet og vi ser dessverre
flere tilfeller hvert år hvor kvinner blir drept av sine
tidligere partnere. En rekke kvinner lever et liv på flukt,
og en voldsalarm gir i de mest ekstreme tilfellene ikke tilstrekkelig
trygghet. Komiteen viser til at en navneendring
kombinert med adressesperre kode 6 er det mest inngripende tiltak man
i dag kan iverksette for å skjule en forfulgt person. Komiteen ser
helt klart behovet for å gi forfulgte kvinner bedre beskyttelse,
men vil understreke at man også må se nærmere
på tiltak som i større grad begrenser voldsutøverens
muligheter til å forfølge og true sine ofre.
Komiteen erkjenner at det i dag er alt for enkelt å skaffe
opplysninger om en annen person, og at de ordninger som eksisterer
etter dagens rettstilstand, ikke er tilstrekkelig gode. Komiteen ber
Regjeringen vurdere tiltak som gjør det vanskelig å få innsyn i
folkeregisteret. En adressesperring kode 6 gir ingen fullgod beskyttelse
for personer som er forfulgt, og gir ikke den følelse av
trygghet som skal til for å kunne leve et normalt liv. Komiteen vil
presisere at det er en grunnleggende menneskerett å få muligheten
til å leve uten frykt for liv eller helse, og mener det
må legges til rette for at flest mulig blir i stand til det. Komiteen ber
Regjeringen iverksette nødvendige tverrdepartementale tiltak
for å gi offentlige, både statlige og kommunale,
etater bedre informasjon om Kode 6-problematikken for å lette
ofrenes hverdag.
Komiteen viser til arbeidsgruppens utredning og
anbefaling når det gjelder regler som kan bidra til å gi
trusselutsatte personer økt vern av personopplysninger
herunder kode 6 og 7, og som er omtalt i proposisjonen. Komiteen legger
til grunn at dette vil bli fulgt opp av Regjeringen, og viser til
forslag til vedtak. Komiteen ber Regjeringen vurdere
hva slags bistand personer underlagt adressesperring kode 6 kan
gis, for eksempel om politimestrene i de ulike politidistriktene
eller Politidirektoratet bør ilegges bistandsplikt overfor
disse, samt hvorvidt det bør opprettes et tiltak tilsvarende
Victim Support Service i Skottland. Komiteen ber
også Regjeringen vurdere om beskyttelsestiltakene, herunder
også politiets arbeide, overfor den enkelte person er tilstrekkelig
både i tiden før og under adressesperring.
Komiteen erkjenner at det kan oppstå problemer
i de tilfeller der en trusselutsatt kvinne har barn med forfølgeren,
særlig i forhold til samværsrett og bidragsplikt. Komiteen har
merket seg at problemstillingene vil bli tatt opp i den kommende
familiemeldingen, og vil ikke gå nærmere inn på dette
i det følgende.
Komiteen støtter Regjeringens vurdering
om at det gis rett til å benytte fingert identitet, fremfor å bytte
fødselsnummer slik at det gamle opphører å eksistere.
En fordel med en slik ordning er at man, dersom trusselsituasjonen
endrer seg, har muligheten til å gå tilbake til
sin gamle identitet.
Komiteen støtter Regjeringen i at det
er riktig å sette strenge vilkår for å innvilge
et identitetsbytte. Dette er en omfattende prosess som fører
til en rekke praktiske problemer. Komiteen mener
også det er svært viktig at den trusselutsatte
er informert om, og motivert for, alle de omveltninger i livssituasjonen identitetsbyttet
fører med seg. Komiteen er enig i at et
identitetsskifte bør reserveres for de mest alvorlige trusselsituasjoner,
hvor det er fare for en alvorlig forbrytelse mot liv, helse eller
frihet. Komiteen ønsker imidlertid å presisere
at det ikke må stilles krav om at det allerede er begått
en alvorlig forbrytelse, men at dette vil være et moment
i totalvurderingen av situasjonen.
Komiteen vil også understreke at man
på grunn av dette tiltakets karakter, først bør
ha forsøkt mindre inngripende virkemidler for å gi
den trusselutsatte beskyttelse før et identitetsskifte
er aktuelt.
Komiteen er enig i at avgjørelsesmyndigheten i
saker om fiktiv identitet bør ligge hos Politidirektoratet.
Det er en helt grunnleggende rettssikkerhetsgaranti at man har mulighet
til å påklage vedtaket, og komiteen støtter
Regjeringen i at Justisdepartementet skal være klageinstans
over vedtak i slike saker.
Komiteen vil anta at en person som har fått innvilget
bruk av fiktiv identitet har vært igjennom en stor omveltning,
og har brutt med sitt tidligere liv. For at disse skal få den
bistand de har behov for, er komiteen tilfreds med
at det viktig at det foreslås en bistandsplikt for Politidirektoratet
når det gjelder problemer som måtte oppstå.
Komiteen er tilfreds med at reglene om fiktiv identitet
blir tatt inn i politiloven, fremfor at det lages en særlov
om dette. Lovverket er stort og uoversiktlig og flere særlover
bidrar til at reglene blir mindre tilgjengelig for brukerne. Komiteen er
også enig med Regjeringen i at de praktiske problemene
ved et identitetsbytte kan variere veldig, og ser det som hensiktsmessig
at ikke alt detaljreguleres i lov eller forskrift.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med vurderinger av det følgende:
iverksette nødvendige tverrdepartementale
tiltak for å gi offentlige, både statlige og kommunale, etater
den nødvendige informasjon om Kode 6-problematikken, for å lette
ofrenes situasjon.
hvordan man på egnet måte kan bistå personer som
lever på kode 6 og 7.
Arbeidsgruppens forslag om:
hvordan fremtidig beslutningsmyndighet
kan organiseres.
tiltak som gjør det vanskelig å få innsyn
i folkeregisteret.
en utvidet varighet av adressesperring."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å nedsette et utvalg,
eventuelt sette i gang et forskningsprosjekt, hvor man undersøker
fellestrekk mellom personer underlagt adressesperring kode 6, hva
som har vært de utløsende årsaker for å velge
en slik løsning, samt hvordan ordningen fungerer i praksis.
Berørte barns situasjon bør vektlegges i et slikt
arbeid. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med dette i løpet av 2003. "
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det på mange måter er en fallitterklæring
at regjeringens forslag om fiktiv identitet fremmes også for å beskytte
kvinner som lever på flukt fra voldelige (eks)menn. Spesielt
er det alvorlig der slike saker vil involvere barn, og dette
medlem mener det egentlig er uhørt at vi i realiteten
nå vil tilby unger å slette hele fortida si. Dette
medlem mener det er sannsynlig at dersom myndighetene hadde
sørget for en bedre opplæring av det offentlige
hjelpeapparatet, inkludert politiet, både når
det gjelder vold mot kvinner generelt og adressesperring kode 6
og 7 spesielt, ville langt færre ha ønsket å endre
sin identitet. Derfor er dette ekstra alvorlig. Dette medlem mener
det må satses på en grundig opplæring
av hjelpeapparatet, både når det gjelder kompetanse
og holdningsendring.