I St.meld. nr. 31 (2000-2001) Kommune, fylke, stat - en bedre
oppgavefordeling er det forutsatt at egne planleggingshjemler i
særlover fjernes slik at samfunns- og arealplanleggingen
i kommunene og fylkene heretter skjer med utgangspunkt i plan- og bygningslovens
system.
Det foreslås å oppheve lov 19. november 1982
nr. 68 om planlegging av helse- og sosialtjenesten i kommunene (planleggingsloven).
Det framholdes at kommunal planlegging skjer uavhengig av denne
loven og fortrinnsvis med hjemmel i plan- og bygningsloven, og at
det derfor er unødvendig å opprettholde et statlig
pålegg om slik planlegging i særlovgivningen.
Departementet foreslår også å oppheve
de fleste bestemmelser i andre lover innen sosial- og helsesektoren
hvor kommunene pålegges plikt til å planlegge.
Departementet foreslår å oppheve kommunehelsetjenesteloven § 1-4
første ledd som en konsekvens av at planleggingsloven foreslås
opphevet. Departementet foreslår videre at det gjøres
endringer i § 1-3 fjerde ledd slik at også helsetjeneste
ved primærnæring i kommunen omfattes av bestemmelsen. I § 1-3
femte ledd foreslås ordet "planlegging" sløyfet,
da departementet ikke anser at det er behov for dette i opplistingen
av hva en eventuell forskrift om sykehjem kan inneholde.
Departementet foreslår å endre § 1-4
første ledd i tannhelsetjenesteloven slik at bestemmelsen
kun skal omhandle samordning av den offentlige tannhelsetjenesten
og privat sektor. Det framholdes at fylkeskommunen har ansvar for
planlegging som en følge av at den har ansvaret for tannhelsetjenesten,
og at dette derfor ikke behøver reguleres i § 1-4.
Videre foreslås annet ledd opphevet med samme begrunnelse
som for plankravene rettet mot primærkommunene, jf. forslag
om planleggingsloven og kommunehelsetjenesteloven § 1-4
første ledd. Endringen i § 1-4 vil medføre
at også overskriften må endres. Som en konsekvens
av forslaget om å oppheve § 1-4 annet ledd
foreslås endringer i § 1-3 første
ledd bokstav e) og annet ledd og § 2-2 første
ledd. Videre foreslås plankravet i § 2-3
første ledd første punktum opphevet. Det framholdes
at dette ikke vil innebære noen realitetsendring.
Departementet foreslår å oppheve sosialtjenesteloven § 7-5
første ledd annet punktum som en konsekvens av at planleggingsloven
foreslås opphevet.
Organisatoriske bestemmelser mv. i kommunehelsetjenesten og tannhelsetjenesteloven
foreslås opphevet. Dette gjelder kommunehelsetjenesteloven § 3-1
og tannhelsetjenesteloven kapittel 3 § 3-4, som ble
tilføyd ved helsepersonelloven som trådte i kraft 1.
januar 2001, og endret i forbindelse med helseregisterloven med
virkning fra 1. januar 2002, foreslås imidlertid videreført
slik den nå lyder, som ny § 1-5.
Bestemmelsen i kommunehelsetjenesteloven § 3-3
foreslås opphevet fordi departementet ikke anser det nødvendig
med lovregulering av at den som ansettes, skal ha nødvendige
kvalifikasjoner, jf. første ledd. Departementet finner
heller ikke grunn til å opprettholde forskriftshjemmelen
i annet ledd.
Kommunehelsetjenesteloven § 2-4 første
ledd fastslår at det organ som behandler klage på helsehjelp
etter § 2-1, skal ha fem medlemmer. Tilsvarende
antall medlemmer skal organ som behandler klientsaker i henhold
til sosialtjenesteloven ha, jf. sosialtjenesteloven § 8-5a.
Det foreslås at disse bestemmelsene endres slik at det
lovbestemte antallet blir fra tre til fem medlemmer.
Bestemmelsene i kommunehelsetjenesteloven § 2-4
tredje ledd første punktum og tannhelsetjenesteloven § 2-3
annet ledd første punktum om at fristen for å klage
over avgjørelser om rett til nødvendig (tann)helsehjelp
er fire uker, foreslås endret slik at fristen blir tre
uker.
Ved lov 2. juli 1999 nr. 64 ble det i kommunehelsetjenesteloven § 3-5
innført en bestemmelse om at kommunelegen skal videresende
dødsmeldinger mottatt fra leger i kommunen til Dødsårsaksregisteret.
Bestemmelsen ble tatt inn som nytt fjerde ledd i § 3-5.
Ved en inkurie falt dette leddet bort etter endring ved lov 23.
juli 2000 nr. 56. Departementet foreslår at bestemmelsen
igjen tas inn i § 3-5 som fjerde ledd.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Sigbjørn Molvik og Kirsti Saxi, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola
D. Gløtvold, viser til at tre regjeringer har arbeidet med
forenklinger og fornyelse av offentlig forvaltning. Det startet
med Bondevik I-regjeringen som fremmet sine forslag under betegnelsen
"Et enklere Norge". Arbeidet ble videreført av Stoltenberg-regjeringen
som "Fornyelse av offentlig sektor" og av Bondevik II-regjeringen
som "Modernisering av offentlig sektor". Et ledd i dette arbeidet
har vært en gjennomgang av statlig regelverk rettet mot
kommunene med sikte på å gi kommunene og fylkeskommunene
større muligheter til å foreta egne prioriteringer. Som
en del av dette arbeidet er komiteen enig i at egne
planleggingshjemler i særlover fjernes slik at samfunns-
og arealplanlegging i kommunene og fylkeskommunene i utgangspunktet
skjer gjennom plan- og bygningslovens system.
Komiteen sier seg derfor enig i at lov 19. november
1982 nr. 68 om planlegging av helse- og sosialtjenesten i kommunene
(planleggingsloven) oppheves. Komiteen har merket
seg at fylkeslegen i Nordland har gått imot at planleggingsloven
oppheves, og at fylkeslegen i Buskerud går imot endringer i
planleggingsreglene i de andre lovene, idet dagens regler kan bidra
til å tydeliggjøre og presisere den plikt som
følger av ansvaret for tjenestetilbudet. Komiteen kan
se dette argumentet, men mener at kommunale myndigheter allikevel
vil være seg bevisst dette ansvaret, og dialogen med statlige
myndigheter og prioriteringer som gjøres sentralt, må følges
opp og understøtte dette ansvaret. I denne sammenhengen
er det viktig at kommunene gis ressurser og økonomiske
rammevilkår som kan skape et godt og ansvarsfullt tjenestetilbud.
Komiteen slutter seg til endringene i kommunehelsetjenesteloven § 1-4
første ledd og § 1-3 fjerde ledd slik
at helsetjeneste ved primærnæring i kommunen fortsatt
omfattes av loven.
Komiteen slutter seg også til endringen
av § 1-3 femte ledd og forutsetter at behov for
utbygging av sykehjem også betinger planlegging.
Komiteen støtter også endringene
når det gjelder planbestemmelsene som er foreslått
endret i tannhelsetjenesteloven. Komiteen vil understreke
viktigheten av at endringer innenfor dette området er av en
slik art at de faller inn under forvaltningslovens regler. Dette
vil gjelde for bestemmelser om vederlag, skyssutgifter og også andre
forhold som følger av fylkeskommunale vedtak eller bestemmelser. Komiteen ønsker å påpeke
at klageadgangen ikke må svekkes, og at hvilke avgjørelser
det kan klages over, ikke må innskrenkes.
Komiteen vil understreke at det fortsatt vil være
behov for planmessig arbeid innenfor den offentlige tannhelsetjenesten
og også i forhold til et samarbeid og samvirke med den
privatpraktiserende tannhelsetjenesten. Dette betyr at selv om planleggingsplikten
nå bortfaller, må tannhelsetjenesten fortsatt
organiseres slik at den er forutsigbar og helhetlig, og i stand
til å yte tjenester både i forhold til nåværende
og framtidige behov.
Komiteen støtter opphevelsen av § 7-5
første ledd annet punktum, men vil understreke at behov
for etablering og drift av boliger med heldøgns omsorgstjenester
forutsetter planlegging fra ansvarlig myndighet.
Komiteen kan også støtte opphevelsen
av § 3-1 i kommunehelsetjenesteloven når
det gjelder at kommunestyret skal fastsette organisasjonsform og ledelse
for helsetjenestene i samsvar med lov og helseplan. Men komiteen vil
understreke at ansvarlig organisering og fastsettelse av ledelsesansvar
fortsatt må gjelde i minst like stor grad som i dag. Komiteen vil
vise til at det ved flere anledninger fra Stortingets side er påpekt
at god organisering og et klart ledelsesansvar kombinert med god
kompetanse er av de viktigste forutsetningene for en god helse-
og omsorgstjeneste.
Komiteen er fornøyd med at departementet
etter reaksjonen fra høringsrunden allikevel ikke vil endre
bestemmelsene om opplæring, etter- og videreutdanning. Komiteen sier
seg enig med de hovedinnvendingene som er framkommet bl.a. fra fylkeskommunene,
Statens eldreråd, Norsk Kommuneforbund og flere av fylkeslegene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet ønsker ikke å oppheve
kapittel 3 i tannhelsetjenesteloven og vil stemme mot dette. Disse
medlemmer mener det er viktig å opprettholde de
krav som dette kapitlet omhandler bl.a. når det gjelder
organisering og fordeling av ressurser. Disse medlemmer viser
til Helsetilsynets engstelse for at det i dagens situasjon kan oppstå et
ansvarsvakuum i tannhelsetjenesten, og at regler om organisering
derfor kan være hensiktsmessig.
Disse medlemmer viser til at fylkeskommunene fortsatt
har ansvaret for organiseringen av den offentlige tannhelsetjenesten. Disse
medlemmer ser at det over tid vil være et behov
for å gjennomgå organiseringen av den offentlige
tannhelsetjenesten som en konsekvens av overføringen av øvrige helsetjenestetilbud
fra fylkeskommunene til staten. I påvente av en slik gjennomgang
finner disse medlemmer det mest hensiktsmessig å beholde dagens
lovgivning uendret, slik at eventuelle lovendringer som konsekvens
av en eventuell framtidig endret organisering av tannhelsetjenesten
kan foretas samlet.
Disse medlemmer ønsker ikke å endre
kvalifikasjonskravene for personellet, og vil også stemme
mot at kommunehelsetjenesteloven § 3-3 oppheves. Disse
medlemmer slutter seg til de høringsmerknader og
holdninger som framkommer fra Landsorganisasjonen i Norge og Fellesorganisasjonen
for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere, der det understrekes
at det må ansettes personell med de nødvendige
kvalifikasjoner for å sikre brukerne kvalifisert hjelp. Disse
medlemmer vil imidlertid understreke at slike kvalifikasjonskrav ikke
nødvendigvis innebærer en profesjonsavhengig administrativ
ledelse.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
bestemmelsene foreslås opphevet fordi de anses som overflødige.
Kravet til kvalifikasjoner ivaretas på andre måter.
Det er både et gjennomgående prinsipp i tjenestelovene
at helsetjenesten skal være forsvarlig, jf. kommunehelsetjenesteloven § 6-3,
tannhelsetjenesteloven § 6-2 og spesialisthelsetjenesteloven § 2-3,
og det ligger som en åpenbar forutsetning at personellet
som skal jobbe innenfor helsetjenesten, må være
tilstrekkelig kvalifisert. I tillegg følger det av arbeidsgiveransvaret å sørge
for kvalifisert personell til de oppgaver som skal utføres
i helsetjenesten i kommunene/fylkeskommunene.
Komiteen støtter at kommunehelsetjenesteloven § 2-4
første ledd og sosialtjenesteloven § 8-5a kan
endres slik at det folkevalgte organet som skal behandle klager/saker
vedrørende enkeltklienter, skal ha fra tre til fem medlemmer.
Komiteen slutter seg til en bedre harmonisering
av klagefrister innenfor helse- og sosialområdet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, mener at klagefristen
bør være på tre uker. Det vil være
i samsvar med de generelle bestemmelsene i forvaltningsloven og
med sosialtjenesteloven. Det er vanskelig å se at det er
særtrekk ved vedtak i kommunehelsetjenesteloven og tannhelsetjenesteloven
som tilsier en lengre frist. Alle høringsinstansene med
unntak av LHL er positive til forslaget. Flertallet viser
også til det overordnede mål med forenklings-
og harmoniseringsarbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at Landsforeningen for
Hjerte- og Lungesyke har reelle argument i sin høringsuttalelse,
og disse medlemmer vil derfor foreslå at
klagefristen settes til seks uker, og at kommunehelsetjenesteloven § 2-4
tredje ledd første punktum og tannhelsetjenesteloven § 2-3
annet ledd første punktum endres i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke at folketrygdloven
setter en klagefrist på seks uker. Disse medlemmer mener
at klageadgangen ved medisinsk behandling ikke må settes
så kort at den enkelte får redusert sin klageadgang.
Ved en samordning mellom ulikt lovverk mener disse medlemmer at
det er logisk å ha samme klagefrist for folketrygdsaker
og for klageadgang ved medisinsk behandling, og går på denne
bakgrunn inn for at klagefristen utvides fra fire til seks uker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene
skal § 2-4 tredje ledd første punktum
lyde:
Fristen for klage er i alle tilfelle seks uker fra vedkommende
fikk høve til å klage."
"I lov 3. juni 1983 nr. 54 om tannhelsetjenesten skal § 2-3
annet ledd første punktum lyde:
Fristen for å klage er i alle tilfelle seks uker fra vedkommende
fikk høve til å klage."
Komiteen slutter seg til at kommunehelsetjenesteloven § 3-5
får et nytt fjerde ledd slik at den blir i tråd
med § 36 i lov om helsepersonell.