Utgangspunktet er at den mistenkte og hans forsvarer har krav
på å gjøre seg kjent med sakens dokumenter
under etterforskningen. Politiet har en viss skjønnsmessig
adgang til å vurdere hvorvidt arbeidsnotater om tips som
mottas fra publikum, tysteropplysninger mv. skal gjøres
til saksdokumenter og dermed falle inn under innsynsretten eller
om de bare skal brukes som utgangspunkt for etterforskningen. Men
innsynsretten må i hvert fall omfatte de dokumenter som
ikke vil kunne nektes ført som bevis under hovedforhandlingen.
I den såkalte heroinsaken kom Høyesteretts
kjæremålsutvalg til at påtalemyndigheten
måtte gi den tiltaltes forsvarer innsyn i dokumenter fra
politiets etterforskning i tiden før den tiltalte ble pågrepet.
Påtalemyndigheten ønsket å nekte dokumentinnsyn
av frykt for represalier mot politiets informanter og hevdet at
et dokumentinnsyn ville bringe informantene i klar livsfare.
Straffeprosessloven inneholder forholdsvis vide unntak fra innsynsretten.
Det kan nektes innsyn dersom dette ikke kan skje uten skade eller
fare for "etterforskingens øyemed" eller for tredjeperson.
Opplysninger fra kommunikasjonskontroll kan det nektes innsyn i
dersom innsyn kan skade etterforskningen av andre saker. Retten
til dokumentinnsyn gjelder heller ikke for dokumenter som bør
holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet eller forhold til
fremmed stat. Når det er begjært anonym vitneførsel,
kan den mistenkte ikke få innsyn i opplysninger som kan gjøre
ham kjent med vitnets identitet.
Innsynsrett etter at tiltale er tatt ut er videre enn under etterforskningen.
Etter straffeprosessloven har den tiltalte som hovedregel krav på innsyn
i alle sakens dokumenter, men loven gjør to unntak fra
innsynsretten. For det første er det et unntak som gjelder der
påtalemyndigheten vil begjære anonym vitneførsel.
For det andre har den tiltalte bare krav på innsyn i dokumenter
som bør holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet
eller forhold til fremmed stat, så langt retten finner
det påkrevd av hensyn til den tiltaltes forsvar.
Etter at en straffesak er avsluttet har den fornærmede
og enhver annen som det har rettslig interesse for, krav på "utskrift"
av "dokumenter i en straffesak". Det er unntak for innsynsretten
når det av hensyn til rikets sikkerhet eller forholdet
til fremmed stat ville være betenkelig, eller når
det er grunn til å frykte at utskriften vil bli "nyttet
på urettmessig vis". Videre er det unntak for opplysninger
som er fremkommet i forbindelse med spørsmål om
anonym vitneførsel, og som kan føre til at vitnets
identitet blir kjent.
I første omgang avgjør vanligvis påtalemyndigheten
om en begjæring om dokumentinnsyn skal tas til følge.
Men spørsmålet om å nekte innsyn kan
forelegges retten til avgjørelse.
Adgangen til anonym vitneførsel gjelder bare i saker
som dreier seg om særlig oppregnede alvorlige straffebud.
I disse sakene kan retten på begjæring fra statsadvokaten
ved kjennelse bestemme anonym vitneførsel når
det kan være fare for en alvorlig forbrytelse som krenker
livet, helsen eller friheten til vitnet eller noen vitnet står
i et særskilt forhold til. På samme måte
kan anonym vitneførsel bestemmes når det kan være
fare for at muligheten for et vitne til å delta skjult
i etterforskningen av andre spesielle saker, blir vesentlig vanskeliggjort
dersom vitnets identitet blir kjent. I begge tilfeller er det et
vilkår at anonym vitneførsel er strengt nødvendig
og ikke medfører vesentlige betenkeligheter av hensyn til
den siktedes forsvar.
I kapittel 4 i proposisjonen er rettstilstanden i enkelte andre
land behandlet.
Norges folkerettslige forpliktelser er av betydning for utformingen
av forslaget i proposisjonen. I kapittel 5 i proposisjonen omtales
først forholdet til menneskerettighetene, og deretter FN-konvensjonen om
internasjonal organisert kriminalitet (Palermo-konvensjonen).