Implementering av direktivet for elektronisk handel i norsk rett
vil bl.a. kunne bidra til å styrke tilliten til elektronisk
handel i Norge, og vil samtidig på et internasjonalt nivå harmonisere
reguleringen innenfor deler av elektronisk handel. Harmoniseringseffekten
vil særlig oppnås innenfor EØS, men direktivet
tar sikte på å være i samsvar med annen
internasjonal regulering.
Store deler av den eksisterende reguleringen rundt handel og
avtaleinngåelse vil også gjelde i forhold til
elektronisk handel. Blant annet vil kjøpsloven, avtaleloven,
angrerettsloven og markedsføringsloven være relevante
ved elektronisk handel og forretningsdrift. Disse lovene kan, sammen
med ehandelsloven, supplere hverandre i ett og samme kjøpsforhold
over Internett.
Tatt i betraktning den raske utviklingen av informasjonsteknologisamfunnet
vil det være hensiktsmessig innenfor noen områder å gi
en rammeregulering, med mulighet for partene på det aktuelle
området til selv å finne frem til gode løsninger (selvregulering).
På den måten vil det legges til rette for en hensiktsmessig
fleksibilitet i forhold til utviklingen i informasjonssamfunnet.
Direktivet anbefaler også at statene oppmuntrer til selvregulering.
Departementet vil nøye følge utviklingen og vurdere
behovet for å lovregulere områder innenfor elektronisk handel
dersom ikke mulighetene til selvregulering blir ivaretatt på en
hensiktsmessig måte.
Nærings- og handelsdepartementet er ansvarlig for gjennomføringen
av direktivet om elektronisk handel. Direktivet berører
ulike rettsområder som forvaltes av andre departementer
enn Nærings- og handelsdepartementet. På bakgrunn
av dette nedsatte Nærings- og handelsdepartementet en interdepartemental
arbeidsgruppe, med representanter fra Nærings- og handelsdepartementet,
Justisdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Kulturdepartementet
(nå Kultur- og kirkedepartementet) og Samferdselsdepartementet.
Denne gruppen har i fellesskap arbeidet frem dette lovforslag.
Det har også vært et tett samarbeid mellom
de relevante myndigheter i Danmark, Sverige, Finland, Island og
Norge. Dette samarbeid har hatt som mål å utveksle
erfaringer, og i størst mulig grad å komme frem
til et felles rettslig rammeverk for innføringen av direktivet
om elektronisk handel i nasjonal rett. Gjennomføringen
av direktivet om elektronisk handel er i de nordiske landene tilnærmet
lik. Den store forskjellen ligger i implementeringen av artikkelen om
ansvarsfrihet for lagring (nettvert). Det vil i endringsproposisjonen
som innfører bestemmelsen i norsk rett bli redegjort for
de nordiske landenes implementering av artikkelen.
Deler av direktivet krever lovendringer. Andre bestemmelser i
direktivet er kun pålegg om at statene skal oppmuntre en
viss adferd mv. De deler av direktivet som må implementeres
i norsk rett skal innføres ved lov eller forskrift. Her
finnes det to alternativer, at dette skjer i allerede eksisterende
regelverk eller at det skrives en ny lov, med eller uten forskrifter.
Departementet har lagt avgjørende vekt på at direktivets virkeområde
er relativt komplisert avgrenset. Dersom direktivets bestemmelser
innføres i flere lover må hver lov bl.a. inneholde
en definisjon av informasjonssamfunnstjenester og etableringslandsprinsippet,
samt nevne unntakene i vedlegget til direktivet. Dette vil være
tungvint både for lovgiver og for den hvis virksomhet reguleres
av loven. Departementet mener også at deler av direktivets
bestemmelser ikke naturlig kan legges i eksisterende regelverk,
herunder særlig det koordinerte regelområdet og
ansvarsfrihetsbestemmelsene, og at det derfor uansett må innføres
en ny lov. Videre vil øvrige nordiske land, og så langt
departementet er kjent med også alle øvrige EU-land,
gjennomføre direktivet i hovedsak i en ny lov.