Direktivet fastsetter et såkalt etableringslandsprinsipp
for anvendelsen av rettsregler på det koordinerte regelområdet
i forhold til informasjonssamfunnstjenester. Prinsippet skal gjelde
for alle krav innenfor det koordinerte regelområdet og
ikke bare med hensyn til de materielle regler som direktivet gjennomfører.
Etableringslandsprinsippet innebærer at det er lovgivningen
i den stat hvor tjenesteyteren er etablert som skal anvendes. Tjenesteyteren er
etablert i den stat hvor den økonomiske virksomheten for
den aktuelle informasjonssamfunnstjenesten faktisk utøves.
Tjenesteyterens virksomhet vil ofte kunne strekke seg ut over etableringsstatens
geografiske område. Norsk rett vil slik kunne få anvendelse
for virksomhet som kun er rettet mot annen EØS-stat.
Etableringslandsprinsippet krever at norske myndigheter sørger
for at tjenesteytere av informasjonssamfunnstjenester som er etablert
i Norge, driver sin virksomhet i samsvar med de norske regler som
gjelder uansett om tjenestemottakeren befinner seg i Norge eller
i en annen EØS-stat. Stater innenfor EØS kan i
utgangspunktet ikke hindre en tjenesteyter etablert i en annen EØS-stat å utøve
sin virksomhet. Etableringsstedet er et fast forretningssted der
næringsvirksomheten faktisk utøves. Visse områder
er direkte unntatt fra prinsippet i artikkel 3, jf. vedlegget til direktivet.
Etter direktivet kan det gjøres unntak fra etableringslandsprinsippet
for en bestemt informasjonssamfunnstjeneste dersom dette er begrunnet
i følgende forhold (nr. 4 bokstav a):
a) den offentlige orden,
b) vern av folkehelsen,
c) den offentlige sikkerhet, herunder vern av den nasjonale
sikkerhet og det nasjonale forsvar,
d) forbrukervernet, herunder vern av investorer.
Det er spesielt viktig å merke seg at etableringslandsprinsippet
ikke bare knytter seg til direktivet konkret, men gjelder alle de
krav som stilles til informasjonssamfunnstjenester og til tjenesteytere
angående etablering og drift av informasjonssamfunnstjenester.
Kompetansen til å påberope seg unntakene i
lovforslaget § 5 annet ledd ligger hos relevante
myndigheter, og ikke hos den private parten. Unntakene i § 6 er
generelle. Derimot er unntakene i lovforslagets § 5 annet
ledd begrenset til "en bestemt" informasjonssamfunnstjeneste. Dette
innebærer at det ikke foreligger hjemmel til å begrense
generelle typer av informasjonssamfunnstjenester.
Departementet deler ikke Kredittilsynets syn om at unntak fra
etableringslandsprinsippet hjemlet i andre direktiver også vil
få anvendelse for direktivet om elektronisk handel. Etter
departementets oppfatning er prinsippet i artikkel 3 absolutt, og
vil bare kunne fravikes dersom det foreligger hjemmel for dette
i selve direktivet om elektronisk handel. De andre nordiske landene
har også lagt denne tolkningen av direktivet til grunn.
Dette innebærer at et sektordirektiv vil kunne hjemle unntak
fra etableringslandsprinsippet dersom tjenesten ytes per brev, men
dersom den samme tjenesten ytes som en informasjonssamfunnstjeneste
vil etableringslandsprinsippet få anvendelse gjennom direktivet
om elektronisk handel. På denne måten vil ulike
regler kunne gjelde for samme tjeneste utifra om tjenesten tilbys
on-line eller ikke.
Det er ofte ikke mulig å se f.eks. av en web-adresse
hvor virksomheten er etablert eller hvem som står bak tjenesten.
Direktivets artikkel 5 regner opp en rekke opplysninger som tjenesteyteren
plikter å holde tilgjengelig for tjenestemottakeren og
de kompetente myndigheter. Bestemmelsen ivaretar hensynet til at
både myndigheter, næringsdrivende og forbrukere
kan ha behov for å vite hvem som står bak en tjeneste
og hvordan vedkommende kan kontaktes. Det kreves at disse på en
enkel og vedvarende måte alltid har tilgang til opplysningene.
I dette ligger det at opplysningene skal være lett tilgjengelige.
Tjenesteytere som tilbyr internettjenestene ren videreformidling,
mellomlagring og lagring av materiale (nettleverandører)
omfattes også i utgangspunktet av opplysningsplikten i
lovforslagets § 8. Det kan imidlertid stilles
spørsmål ved behovet for å la forpliktelsen
omfatte tjenesteytere som tilbyr ren videreformidling. Departementet
anser teleloven for uttømmende når det gjelder å regulere
disse tjenesteyteres opplysningsplikt om virksomheten. Ehandelsloven § 8
får dermed ikke anvendelse overfor disse.
Etter departementets vurdering er det ikke hensiktsmessig å innføre
andre unntak enn de direktivet setter opp. Departementet har derfor
fulgt direktivets avgrensninger av anvendelsesområdet.
Innføringen av direktivet i Norge bør etter departementets
oppfatning ikke fravike fra innføringen i andre EU/EØS-stater.
Ett av formålene med direktivet er nettopp å skape
rettsenhet innenfor EØS på dette området.
Det er forbudt for virksomheter etablert i Norge å rette
markedsføringshenvendelser ved hjelp av e-post og lignende
til forbrukere i Norge uten deres forutgående samtykke,
jf. markedsføringsloven § 2b. Etableringslandsprinsippet
gjelder ikke for adgangen til å sende uanmodet reklame
via e-post. Unntaket er fulgt opp i lovutkastet, jf. § 6
bokstav e. Derfor kan virksomheter etablert i Norge sende e-postreklame
til fysiske personer som ikke har reservert seg, hvis de bor i et
land der enkeltpersoner bare har reservasjonsrett. Direktivet regulerer
ikke hvorvidt det etter nasjonal lov skal være adgang til å sende
uanmodet e-postreklame eller ikke, dvs. om landene skal ha et opt-out
eller opt-in system.
Artiklene 9 til 11 i direktivet regulerer elektroniske avtaler.
Det legges til grunn at kravene i artikkel 9 er blitt gjennomført
ved eRegelprosjektet og vedtakelsen av Ot.prp. nr. 9 (2001-2002)
og Ot.prp. nr. 108 (2000-2001) - se nærmere omtale i proposisjonens pkt.
12.4.1.2.
Etter utkastet skal tjenesteyteren opplyse om innholdet av avtalen
og herunder standardvilkår og bransjenormer som gjelder
og som skal legges til grunn for kontraktsforholdet. Det kreves
at mottakeren får direkte tilgang til avtalen. Det vil
si at avtaleteksten kommer frem og blir vist for mottakeren. Det
vil ikke være tilstrekkelig at mottakeren får
tilgang på avtalen. Den tekniske løsningen bør
være slik at mottakeren må arbeide seg gjennom
avtalevilkårene for å komme videre i avtaleinngåelsen.
Departementet kan være enig i at kravene i høringsforslaget
om hvordan opplysninger skal presenteres er slik konstruert at det
ikke er mulig å oppfylle dem på annen måte
enn ved kommunikasjon der tjenestemottaker bruker en stor skjerm,
f.eks. PC eller TV. Dette strider mot direktivets mål om
teknologinøytralitet. Forbrukernes interesser taler imidlertid for å stille
strenge krav til tilgjengeligheten av opplysningene, slik som anbefalt
i høringsforslaget. De to ovennevnte hensynene står
mot hverandre. Dette kan etter departementets vurdering best løses
ved at det stilles ulike krav til tjenesteyteren utfra hvilke medier
tjenestemottaker benytter.
Det foreslås også at det utarbeides en regel
om at en tjenesteyter ved elektronisk avtaleinngåelse alltid og
uten ugrunnet opphold skal sende en elektronisk bekreftelse. Videre
foreslås at en melding skal anses for mottatt når
parten har tilgang til meldingen. Dette kan fravikes ved avtale
utenfor forbrukerkjøp. Dersom det stilles krav om ordrebekreftelse
slik at det blir et nytt "trinn" ved avtaleinngåelsen (tilbud
- aksept - bekreftelse), vil man gjøre et skille mellom
avtaler ved elektronisk handel og øvrig avtaleinngåelse, herunder
også avtaleinngåelse ved elektronisk post. Dette
er ikke ønskelig. Bestemmelsene i denne loven kommer som
et supplement til gjeldende avtalelovgivning og vil ikke ha betydning
i forhold til selve avtaleinngåelsen eller gyldigheten
av en avtale.
Ifølge direktivet artikkel 19 nr. 1 skal medlemsstatene
sørge for at det finnes tilstrekkelige kontroll- og undersøkelsesmidler
til effektiv iverksettelse av direktivet, og sikre at tjenesteyterne
gir myndighetene de nødvendige opplysninger.
Videre skal medlemsstatene samarbeide med øvrige medlemsstater
og i forbindelse med dette utpeke ett eller flere nasjonale kontaktpunkter,
som skal kunne nås av tjenestemottakere og -ytere. De skal
her få generelle opplysninger om hvilke kontraktsrettslige
regler som gjelder, samt om muligheten for å reise sak.
Direktivets krav om tilsyn er allerede ivaretatt i markedsføringslovens
bestemmelser. Kravet om å utpeke nasjonale kontaktpunkter
er imidlertid ikke ivaretatt. I utgangspunktet er det mest hensiktsmessig å utpeke
allerede eksisterende organ til kontaktpunkter. De oppgaver som
nevnes i nr. 4 skulle kunne ivaretas av for eksempel Forbrukerombudet
(FO) som er rette instans ved klage på et markedsføringstiltak med
sikte på å få det stoppet eller endret
for fremtiden. Dersom FO utpekes som nasjonalt kontaktpunkt, må det
vurderes om dette får økonomiske og administrative
konsekvenser for FO.
Det er på det rene at tilbydere av informasjonssamfunnstjenester
ikke representerer én, men mange ulike bransjer, men med
det felles at de tilbyr sine varer og tjenester på nett.
På bakgrunn av dette vil det være vanskelig å finne
ett kontaktpunkt (eller noen kontaktpunkter) som representerer alle
tjenestetilbydere av informasjonssamfunnstjenester. Dette tatt i betraktning,
men fortsatt med et ønske om at kontaktpunktene kan dekke
alle spørsmål tilknyttet informasjonssamfunnstjenester,
mener departementet at et skille i stedet bør gå mellom
forbrukerspørsmål og øvrige spørsmål
(normalt i forhold mellom to næringsdrivende). Den nærmere
avklaringen av hvilke(t) organ(er) som skal utpekes som kontaktpunkt vil
skje i forskrift til loven.
Forbrukerombudet og Markedsrådet vil ha kompetanse til å gripe
inn mot handlinger som omfattes av norsk regelverk som gjennomfører
direktivet om elektronisk handel, såfremt handlingen skader
forbrukernes interesser og for øvrig strider mot markedsføringsloven.
Departementet antar ut fra dette at det i forhold til de generelle
markedsførings- og avtalevilkårsbestemmelser,
ikke er nødvendig med ytterligere regler om tilsyn og sanksjoner
i lovforslaget.
Videre ønsker departementet ikke at en manglende bekreftelse
etter lovforslagets § 12 skal gis virkninger som tilsvarer
bestemmelsene i angrerettsloven. Kravene i angrerettsloven kommer
til anvendelse også overfor visse informasjonssamfunnstjenester.
Manglende etterlevelse av disse kravene vil få de konsekvenser
som reguleres i angrerettsloven. Er det tale om markedsføringstiltak,
som representerer et brudd på markedsføringslovgivningen,
og som er rettet mot andre næringsdrivende, vil konflikten
kunne bringes inn for Næringslivets Konkurranseutvalg.
Departementet ser ikke behov for per i dag å etablere et
nytt tvisteløsningsorgan ved manglende bekreftelse.