Regjeringen legger frem forslag til nye regler om etablering
og opphør av skattemessig bosted i forbindelse med flytting
til og fra riket.
Etter gjeldende regler om skattemessig innflytting vil en person
som tar fast opphold i Norge og har til hensikt å bli her
ikke bare midlertidig (varig opphold), anses som skattemessig bosatt
her, jf. skatteloven § 2-1 andre ledd første
punktum (immigrasjonsregelen). Selv om oppholdet er midlertidig,
vil en person anses som skattemessig bosatt hvis vedkommende oppholder
seg sammenhengende i Norge i minst seks måneder, jf. § 2-1
andre ledd andre punktum (seksmånedersregelen).
Skatteloven regulerer ikke uttrykkelig når skattemessig
bosted i Norge opphører i forbindelse med utflytting. For
skatteformål formuleres utflytting i praksis som det motsatte
av innflytting: en persons skattemessige bosted i Norge opphører
når vedkommende tar fast opphold i utlandet og har til
hensikt å bli der ikke bare midlertidig (varig opphold
i utlandet/emigrasjon). Hensikt om å ta varig
opphold i utlandet foreligger når vedkommende har brutt
sin faste tilknytning til Norge.
En person som er skattemessig bosatt i Norge, er skattepliktig
hit for all formue og inntekt vedkommende har både i Norge
og i utlandet (alminnelig skatteplikt), jf. skatteloven § 2-1
syvende ledd.
Regjeringen foreslår nye regler om skattemessig bosted
både ved innflytting og utflytting. Etter forslaget skal
inn- og utflytting reguleres hver for seg, da de to situasjonene
er såpass ulike at de ikke egner seg for regulering gjennom
en fellesregel.
Regjeringen foreslår nye regler om etablering av skattemessig
bosted i Norge i forbindelse med innflytting. Etter disse reglene
etableres skattemessig bosted i Norge utelukkende på grunnlag
av oppholdets lengde i Norge. Regjeringen forslår at en
person skal regnes som bosatt hvis vedkommende oppholder seg i Norge
i mer enn 183 dager i løpet av enhver tolvmånedersperiode.
Videre foreslås det at en person som oppholder seg i Norge
i en eller flere perioder som til sammen utgjør mer enn
270 dager i løpet av enhver trettiseksmånedersperiode,
skal anses som skattemessig bosatt her.
Regjeringen foreslår at opphør av skattemessig bosted
i Norge uttrykkelig reguleres i skatteloven. Det foreslås
at skattemessig bosted opphører for en person som tar fast
opphold i utlandet og godtgjør at vedkommende eller hans
nærstående verken eier, leier eller på annen
måte disponerer bolig i Norge eller oppholder seg her i
mer enn 61 dager i det inntektsåret vedkommende
tar fast opphold i utlandet. Regjeringen foreslår også at
det blir særskilt definert hva som skal anses som bolig,
hva det vil si å disponere bolig og hvem som skal regnes
som nærstående. Denne regelen vil gjelde for en
person som ikke har vært skattemessig bosatt i Norge i
minst ti år, før vedkommende tar fast opphold
i utlandet.
Det foreslås særregler for en person som har
vært skattemessig bosatt i Norge i minst ti år
før vedkommende tar fast opphold i utlandet. For slik person opphører
den skattemessige bostedstilknytningen først etter det
tredje inntektsåret etter det inntektsår vedkommende
tok opphold i utlandet. Personen må godtgjøre
i forbindelse med selvangivelsen for hvert av de tre inntektsårene
etter utflyttingen, at vedkommende eller hans nærstående
verken eier, leier eller på annen måte disponerer
bolig i riket eller oppholder seg her utover 61 dager i inntektsåret.
Etter gjeldende regler kan skatteplikten til Norge også opphøre
ved midlertidig opphold i utlandet. Skatteplikten opphører
dersom vedkommende oppholder seg sammenhengende i mer enn fire år
i utlandet, jf. skatteloven § 2-1 fjerde ledd
andre punktum (fireårsregelen). Fireårsregelen
innebærer en presumpsjon for at det foreligger en emigrasjonslignende
situasjon på grunn utenlandsoppholdets lengde. Regjeringen
foreslår å oppheve denne bestemmelsen.
Opphør av skattemessig bosted for sjøfolk reguleres
av skatteloven § 2-1 femte ledd. Bestemmelsen fastsetter
strengere krav til skattemessig emigrasjon for sjøfolk
enn for andre personer. Etter denne bestemmelsen opphører
det skattemessige bostedet i Norge for en norsk sjømann
som arbeider på norsk eller utenlandsk, skip hvis han tar
fast opphold i utlandet og godtgjør skatteplikt for hele
hyreinntekten i oppholdsstaten. Regjeringen foreslår å oppheve denne
bestemmelsen.
I svalbardskatteloven § 2-1 første
ledd siste punktum er det fastsatt at skatteplikten til Svalbard faller
bort når den skattepliktige tar fast opphold utenfor Svalbard
og vedkommende blir skattepliktig som bosatt på fastlandet
eller i fremmed stat. Regjeringen foreslår at den nye trettiseksmånedersregelen ved
innflytting ikke skal få anvendelse på personer som
er bosatt på Svalbard.
Regjeringen foreslår å oppheve ligningsloven § 4-7
nr. 6 første punktum om forhåndsligning for personer
som tar varig opphold i utlandet, men bare for personer som før
utflyttingen har vært skattemessig bosatt i Norge.
Finansdepartementets forskrift av 4. mars 1994 nr. 161
om folkeregistrering § 1 gir nærmere
bestemmelser om når en person skal anses som bosatt i riket for
folkeregisterformål. Personer som kommer fra land utenfor
Norden, regnes som bosatt i Norge når de har tatt opphold
her og har til hensikt å bli her ikke bare midlertidig.
Opphold av minst seks måneder regnes som bosettelse, selv
om oppholdet er midlertidig. For person som flytter til og fra land
i Norden, gjelder tilsvarende regler som ved bosettelse internt
i Norge.
I forbindelse med vedtakelsen av folkeregisterloven sluttet Stortinget
seg til en målsetting om at skattelovens og folkeregisterlovens
bostedsbegreper så langt som mulig skal være sammenfallende.
Regjeringen er etter en nærmere vurdering kommet til at
en slik samordning av bostedsreglene i de to regelverkene ikke er
hensiktsmessig og forslår at målsettingen om samordning
ikke opprettholdes.
De internrettslige reglene om inn- og utflytting vil være
av mindre betydning når en person enten kommer fra eller
reiser til et land som Norge har skatteavtale med. I slike tilfeller
vil skatteavtalens regler om bosted være avgjørende
for hvor en person skal anses skattemessig bosatt.
Per 1. januar 2003 har Norge skatteavtaler som er i
kraft med 78 stater. De fleste av Norges skatteavtaler bygger på OECDs
mønsteravtale.
Skatteavtalens bestemmelser om bosted i mønsteravtalens
artikkel 4 er sentrale. For det første er avtalenes virkeområde
begrenset til å omfatte personer (dvs. fysiske og juridiske
personer) som er bosatt i en eller begge de kontraherende stater
etter statenes interne rett. Videre er bosted etter avtalen viktig
med sikte på å løse dobbeltbeskatning
som følge av dobbelt bosted etter avtalelandenes interne
rett, eller dobbeltbeskatning som følge av beskatning i
både bostedsstat og kildestat.
Skatteavtalene bygger på prinsippet om at den ene eller
den andre staten er bostedsstat eller kildestat. Skatteavtalene
oppstiller et eget bostedsbegrep som innebærer at det bare
er en av statene som i skatteavtalemessig sammenheng kan være
bostedsstat.
Hovedregelen i artikkel 4 punkt 1 fastslår at en person
etter skatteavtalen skal anses bosatt i den stat hvor vedkommende
er skattepliktig som bosatt etter de interne reglene.
De fleste land har regler som innebærer at en person
som flytter inn, blir skattemessig bosatt etter landets interne
regler etter kort tid. Samtidig vil de fleste land ha regler som
beholder en utflyttet person som bosatt, selv om vedkommende oppholder
seg i utlandet. Dette medfører at en person ofte vil kunne
bli internrettslig bosatt i to stater i forbindelse med flytting fra
en stat til en annen.
Mønsteravtalens artikkel 4 punkt 2 inneholder bestemmelser
som gir anvisning på hvilke momenter som skal tillegges
vekt ved avgjørelsen av hvilken stat en person etter skatteavtalen
skal være bosatt i, når det er på det
rene at vedkommende er bosatt etter internretten i begge statene.
Forslaget til reglene om skattemessig inn- og utflytting må ses
i sammenheng med bostedsreglene i det landet vedkommende flytter
fra eller til, samt skatteavtalen mellom Norge og dette landet.
I praksis vil en person som regelmessig oppholder seg i utlandet,
men som ikke oppfyller kravene til emigrasjon fra Norge, fortsatt
være skattemessig bosatt her. Samtidig vil vedkommende
bli internrettslig bosatt i tilflyttingslandet. Skatteavtalen mellom
Norge og tilflyttingslandet vil i et slikt tilfelle avgjøre
hvilket land som skal anses som vedkommendes bostedsland etter skatteavtalen.
Hvis en person oppholder seg mer i tilflyttingslandet enn i Norge,
vil tilflyttingslandet ofte bli ansett som skatteavtalemessig bostedsland. En
tilsvarende situasjon vil kunne oppstå for en person som
i realiteten bor i utlandet, men som på grunn av opphold
i Norge anses skattemessig bosatt her etter norske interne regler.
I dette tilfellet vil det annet land ofte anses som vedkommendes
bostedsland etter skatteavtalen.
Konsekvensen av å være bosatt i Norge etter norsk
internrett, men internrettslig og skatteavtalemessig bosatt i en
annen stat, er at det landet hvor vedkommende er bosatt etter skatteavtalen,
ofte vil ha en eksklusiv beskatningsrett til alle inntekter som etter
avtalen kan skattlegges i bostedsstaten. For eksempel vil pensjonen
til en nordmann som oppholder seg i Spania, i et slikt tilfelle
ikke kunne skattlegges i Norge, men bare i Spania.
Norge vil i et slikt tilfelle anses som kildestat i forhold til
skatteavtalen. Norge vil da som regel kun ha rett til å beskatte
inntekter med en særlig og nær tilknytning til
Norge, f.eks. utbytte fra norske selskaper, næringsinntekt
i Norge og inntekt fra fast eiendom i Norge. De inntektene som Norge
kan skattlegge som kildestat, har Norge beskatningsretten til uavhengig
av om de oppebæres av en person som er skattemessig bosatt
i Norge eller skattemessig bosatt i utlandet. Personer som er internrettslig
bosatt i Norge, har imidlertid den fordel at de får fulle
rentefradrag, minstefradrag, personfradrag og fribeløp
for toppskatten selv om de er skatteavtalemessig bosatt i en annen
stat. Personer som etter norsk intern rett anses bosatt i utlandet,
har kun begrenset eller ingen fradragsrett ved beskatningen i Norge.
Som internrettslig bosatt i Norge, vil vedkommende kunne beholde
sin bolig her ved utflytting. Det vil også være
mulig for vedkommende å oppholde seg i Norge betydelig
lenger enn det som er mulig for en person som er i ferd med å emigrere
eller en i utlandet bosatt person som ikke ønsker å bli
bosatt her. Verken bolig i Norge eller lengre opphold i Norge er
til hinder for at vedkommende kan være skatteavtalemessig
bosatt i et annet land og ikke skattepliktig til Norge for annet
enn inntekter som er stedbundne hit.
Ordningen med forhåndsligning for bosatte personer er
vanskelig å forene med de foreslåtte bestemmelsene
som innebærer at betingelsene for opphør av bosted
alltid skal vurderes etter utløpet av inntektsåret.
Det vil derfor ikke være behov for en ordning med forhåndsligning
for bosatte personer. Regjeringen mener at ordningen med forhåndsligning
for bosatte personer bør opphøre og foreslår
at ligningsloven § 4-7 nr. 6 første punktum
oppheves.
De nye reglene om skattemessig bosted vil medføre at
noen flere personer blir omfattet av skatteplikt til riket ved inn-
og utflytting enn det som følger av gjeldende regler. Provenykonsekvensene
av dette er usikre, men antas ikke å bli betydelige.
I forhold til gjeldende regler er betingelsene for skattemessig
bosted ved inn- og utflytting i de nye reglene langt klarere
angitt. Dette forventes å medføre at reglene materielt
sett blir mindre ressurskrevende for ligningsmyndighetene å praktisere.
Både inn- og utflyttingsreglene inneholder dessuten flere
elementer som har til formål å forenkle de ligningsadministrative
rutinene ved inn- og utflytting.
Regjeringen foreslår at reglene skal ha virkning fra
og med inntektsåret 2004 og at gjeldende bestemmelser oppheves
med virkning fra samme tidspunkt. Ved innflytting innebærer
beregningen av tidsfristen i skatteloven § 2-1
andre ledd bokstav a, som fastsetter at en person som oppholder
seg i riket til sammen mer enn 183 dager i en tolvmånedersperiode
skal anses som bosatt fra det tidspunkt betingelsen for bosettelse
er oppfylt, at en må ta med i beregningen det oppholdet
som har funnet sted i 2003. En person vil imidlertid bare bli ansett
som bosatt fra og med inntektsåret 2004. Etter gjeldende
regel vil en person som har et opphold i riket av minst seks måneders
varighet, bli ansett som bosatt fra det tidspunkt vedkommende tok
opphold. For å fastslå om vedkommende i henhold
til denne bestemmelse skal anses som bosatt med virkning for inntektsåret
2003, må en ta i betraktning den delen av oppholdet som
finner sted i 2004.
Når det gjelder bestemmelsen i skatteloven § 2-1 andre
ledd bokstav b, som fastsetter at bosted skal anses å foreligge
fra det tidspunkt en person har oppholdt seg i riket i mer enn 270
dager i en trettiseksmånedersperiode, foreslår
Regjeringen at det ikke skal tas i betraktning opphold i Norge i
2003.
For utflytting foreslår Regjeringen at bestemmelsen
i skatteloven § 2-1 tredje ledd får virkning
fra og med inntektsåret 2004.
De enkelte forslag og deres begrunnelse er nærmere omtalt
i proposisjonen kapittel 2 der det bl.a. også er redegjort
nærmere for gjeldende rett, utenlandsk rett og høringsinstansenes
merknader.
Komiteen slutter seg til forslag til vedtak III, VII
og IX tredje ledd om
endring av ligningsloven § 4-7
nr. 6
endring av skatteloven § 2-1 andre, femte
og sjette ledd og at femte ledd og åttende ledd bokstav
f oppheves
at endringene under III og VII trer i kraft fra og med inntektsåret
2004.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, viser til at Regjeringen foreslår at
for person som har vært bosatt i riket i minst ti år
før det inntektsår vedkommende tar fast opphold
i utlandet, opphører bosted i riket etter utløpet
av det tredje inntektsåret etter det inntektsår
vedkommende tar slikt fast opphold i utlandet.
Flertallet legger til grunn at dette forslaget innebærer
en betydelig lempning i forhold til gjeldende rett når
det gjelder hvilke tilknytningsmomenter som skal vurderes, og at
ved å redusere antall tilknytningsmomenter til bare å omfatte
bolig i Norge og opphold i Norge, vil både momentene og
vurderingen av dem bli langt mindre skjønnsmessige enn etter
gjeldende rett.
Flertallet legger til grunn at denne særskilte regelen
om opphør av skattemessig bosted for personer som har vært
bosatt i Norge i mer enn ti år, ikke avviker spesielt fra
det som gjelder i andre europeiske land, og er kjent med at en rekke
land i Europa har strengere regler om opphør av skattemessig
bosted for personer med sterk tilknytning til utflyttingslandet
enn for andre personer uten slik tilknytning.
Flertallet kan ikke se at den særskilte
treårsregelen om opphør av skattemessig bosted
har negativ effekt i forhold til norske bedrifters muligheter til å tiltrekke
seg høykompetente utenlandske arbeidstakere, da slike arbeidstakere
bare vil være omfattet av den foreslåtte regelen
hvis de oppholder seg i Norge i mer enn ti år.
Flertallet er kjent med at den foreslåtte
særskilte regelen om opphør av skattemessig bosted
for personer som har vært bosatt i Norge i mer enn ti år muligens
kan medføre at noen flere personer omfattes av skatteplikt
til Norge enn etter gjeldende regler, men at regelen er langt mindre
ressurskrevende for ligningskontorene å praktisere enn
gjeldende utflyttingsregler.
Flertallet viser til at i medhold av den gjeldende
skatteloven § 2-1 fjerde ledd (fireårsregelen) faller
skatteplikten bort for personer som midlertidig oppholder seg i
utlandet sammenhengende i mer enn fire år. Det kan reises
spørsmål om forslaget til nye regler om skattemessig
bosted skal oppfattes slik at personer som midlertidig har oppholdt
seg i utlandet i mer enn fire år, skal anses skattepliktige
til Norge igjen fra og med 1. januar 2004. Forslaget kan
forstås slik at skatteplikten gjenoppstår for
denne gruppen bosatte personer.
Flertallet er av den oppfatning at en slik forståelse
vil kunne medføre urimelige resultater i forhold til anvendelsen
av de foreslåtte reglene om opphør av skattemessig
bosted. For å motvirke et slikt resultat, foreslår flertallet at
slike personer anses som skattemessig bosatt i utlandet fra og med
inntektsåret 2004.
Flertallet foreslår derfor å ta
inn en overgangsbestemmelse til de foreslåtte bostedsreglene ved
at det inntas et nytt avsnitt under vedtak IX om ikrafttredelse
med følgende ordlyd:
"Overgangsbestemmelse
Ved ikrafttredelse av endringene under VII gjelder følgende
overgangsregel:
Til skatteloven § 2-1 fjerde ledd:
En person som har tatt opphold i utlandet og som ikke er skattepliktig
til riket ved utløpet av inntektsåret 2003 på grunnlag
av skatteloven § 2-1 fjerde ledd, skal anses som
skattemessig bosatt i utlandet fra og med 1. januar 2004."
Flertallet slutter seg på denne bakgrunn,
og med ovennevnte tillegg om overgangsbestemmelse til forslag til
vedtak VII og om
endring av skatteloven § 2-1
tredje og fjerde ledd, og at nåværende fjerde
ledd oppheves, samt at nåværende tredje, sjette,
syvende, åttende og niende ledd blir henholdsvis syvende, åttende,
niende, tiende og ellevte ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
fullt ut forslaget til nye regler for innflytting til Norge (immigrasjon).
Når det gjelder utflytting fra Norge (emigrasjon) er disse
medlemmer av den oppfatning at reglene er alt for strenge
for personer som har bodd mer enn 10 år i Norge og vil
på bakgrunn av dette foreslå at reglene som er
foreslått for personer som ikke har bodd 10 år
i Norge også blir gjort gjeldende for personer som har
bodd mer enn 10 år i Norge.
Disse medlemmer viser til at kravet om maksimum
61 dager i riket er strengere enn dagens regler for skattefritak
ved midlertidig opphold på minst ett år i utlandet.
Her er reglene at skattyter kan oppholde seg i Norge i snitt 6 dager
for hver hele måned som oppholdet varer (72 dager pr. år)
uten at skattefritaket opphører, jf. Ot.prp. nr. 50 (2001-2002).
For å unngå den forvirringen som kan bli skapt
ved at det opereres med for mange ulike frister foreslår disse
medlemmer at maks opphold også her blir satt til
72 dager.
Disse medlemmer har liten forståelse
for at den såkalte 4-års regelen blir foreslått
opphevet. Denne regelen sikrer at langvarige utenlandsopphold kan
gå over til permanent skattemessig utflytting. Disse
medlemmer går derfor inn for at denne regelen blir
beholdt.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende endringer
til Regjeringens forslag til vedtak III og VII:
"Skatteloven § 2-1 nytt tredje ledd bokstav
a skal lyde:
For person som tar fast opphold i utlandet, opphører
bostedet i riket for det inntektsår det godtgjøres at
personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder
som overstiger 72 dager i inntektsåret og at personen eller
dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket.
Bostedet opphører uansett ikke før det tidspunkt
personen eller dennes nærstående ikke lenger disponerer
bolig i riket."
Forslaget til skatteloven § 2-1
nytt tredje ledd bokstav b går ut.
Nåværende skatteloven § 2-1
fjerde ledd blir beholdt og flyttet til åttende ledd.
Nåværende skatteloven § 2-1
tredje, sjette, syvende, åttende og niende ledd blir henholdsvis syvende,
niende, tiende, ellevte og tolvte ledd.
Utover dette støtter disse medlemmer Regjeringens
forslag.