Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til den sterke økningen
i antallet nye uførepensjonister pr. år siden 1990-tallet
fra om lag 20 000 i 1993 til vel 25 000 i 2001.
I 1999 var tilveksten over 33 000. Departementet fastslår
at veksten vil fortsette fordi tilgangen er større enn
avgangen. Ved utgangen av 2001 var det over 285 000 uførepensjonister
i Norge, noe som utgjør 10 prosent av befolkningen mellom
18 og 67 år. Rikstrygdeverket har beregnet at den demografiske utviklingen
kan forklare 40 prosent av veksten i antall uførepensjonister
i perioden 1996-2000. Fra 2000 til 2001 forklarer demografiske forhold
hele veksten.
Komiteen har merket seg at de fleste uførepensjonister
er over 50 år. Blant de nye uførepensjonistene
i 2001 var 68 prosent mellom 50 og 67 år, mens 5 prosent
var under 30 år. Omtrent 60 prosent av de nye uførepensjonistene
har diagnoser som er relatert til muskel- og skjelettlidelser og
psykiske lidelser. Blant de under 45 år er psykiske lidelser
den vanligste årsaken til uførepensjonering. Ved
utgangen av 2000 hadde 79 prosent full uførepensjon og
21 prosent gradert uførepensjon.
Komiteen ser det som bekymringsfullt at store deler
av arbeidsstokken til enhver tid er mottakere av uføretrygd,
og at økningen i antall uføretrygdede ser ut til å fortsette
selv om tilgangen har avtatt noe.
Komiteen understreker betydningen av å vektlegge
funksjonsevne ved vurdering av trygdeytelse. Dette vil kunne bidra
til at fokus settes på mulighetene og ikke begrensningene
ved det å ha helseproblemer. For å oppnå dette
må den som søker trygdeytelser, helsepersonell
og trygdekontoret gjennom lovverket få insitament til å fokusere
på funksjonsevne. Komiteen vil imidlertid
understreke at det fremdeles er like viktig med rask saksbehandlingstid
også ved funksjonsvurdering og utprøving av denne.
Komiteen ser positivt på innføring
av en midlertidig uføreytelse som gir bedre muligheter
til oppfølging av mottakeren og til fleksibilitet i systemet. Det
vil etter komiteens mening være en fordel
at brukerne ikke oppfatter systemet som statisk og konserverende,
og at enhver mulighet til bruk av restarbeidsevne kan
bearbeides og utvikles. En tidsbegrenset ytelse vil kunne stimulere
brukeren til å forsøke å skaffe seg arbeid
i perioden og å holde kontakten med tidligere arbeidsgiver.
Det er lettere å komme tilbake til arbeid etter en begrenset
periode med uførestønad.
Sett i sammenheng med innholdet i St.meld. nr. 14
(2001-2002) med sammenslåing og en ny inndeling av Aetat
og trygdeetat kombinert med servicekontorer i kommunene, mener komiteens
medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti at
muligheten for at antallet passive trygdemottakere kan reduseres
i fremtiden, vil øke. Det er etter disse medlemmers mening
vesentlig at det for den enkelte bruker lages et oppfølgingsopplegg
for å styrke motivasjonen og vurdere utviklingen i forhold
til de muligheter den enkelte har.
Komiteen har merket seg at Rikstrygdeverket er
skeptisk til innføring av en tidsbegrenset stønad fordi
de mener det vil komplisere regelverket og lett vil kunne utvikle
seg til å bli en passiv venteytelse før overgang
til varig uførepensjon. Rikstrygdeverket foretrekker en
løsning der rehabiliteringspenger ytes i et lengre tidsrom,
men komiteen mener mulighetene for tilbakeføring
til arbeidslivet vil være betydelig bedre ved overgang
til en ny fase i løpet der forutsetningene om utnyttelse
av restarbeidsevne er klare.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet stiller seg i utgangspunktet
positive til å innføre en ordning med tidsbegrensa
uførestønad. For mange vil det kunne
være et gode å ha muligheten til å få sin
funksjonsevne vurdert på nytt etter ei tid for eventuelt å kunne
komme tilbake til arbeidslivet.
Disse medlemmer vil understreke at viljen til å innføre
en slik ordning ikke primært er begrunna i et ønske
om å spare det offentlige for utgifter, men som en ordning
som kan være et virkemiddel for å øke
mulighetene for dem som ønsker det og er i stand til det å kunne
forsørge seg sjøl helt eller delvis ved eget arbeid.
Disse medlemmer legger vekt på at midlertidig
uføretrygd på sikt skal motivere til deltakelse
i arbeidslivet, og at tidsbegrenset uføretrygd bare skal gis
til de som har en viss arbeidsevne i behold, eller hvor fremtidig
arbeidsevne er usikker. Disse medlemmer antar at
en ordning med midlertidig uføretrygd i kombinasjon med
de virkemidler som ligger i intensjonsavtalen om et inkluderende
arbeidsliv, vil gi mange uføretrygde nye muligheter til å delta
i arbeidslivet. Å ha en trygg inntekt vil bedre mulighetene
for å komme tilbake til arbeid f.eks. i de tilfeller der
en venter på riktig behandling, eller trenger en rolig
fase uten press, for deretter å vurdere restarbeidsevne.
For å kunne holde fokus på senere arbeidsinnsats
må det være mulig å ivareta dette uten et
aktivt attførings- eller rehabiliteringsløp.
Disse medlemmer vil peke på at når
mange med gjennomgått yrkesmessig attføring ikke
har kommet i arbeid eller utdanning, betyr det nødvendigvis
ikke at den enkelte ikke har hatt noe utbytte av attføringen,
men at årsaken må søkes i andre forhold enn
i individet. Disse medlemmer vil peke på at utstøtings-
og avvisningsmekanismer i arbeidslivet skaper vanskeligheter for
mange arbeidstakere, og at arbeidstakere som gjerne vil i arbeid,
ikke får det. Disse medlemmer viser til
Sandmanutvalget som nettopp pekte på slike mekanismer.
Videre vil disse medlemmer vise til at intensjonsavtalen for
et inkluderende arbeidsliv tar sikte på å bedre
arbeidsmiljøet og gjøre det lettere for sykemeldte
og uføretrygdede å komme inn eller tilbake til
arbeidslivet og forhindre at arbeidstakere blir støtt ut
i uføretrygding. Disse medlemmer understreker
betydningen av at dette arbeidet fortsatt får høy
prioritet fra departementets side.
Disse medlemmer viser til at departementets prognoser
for innsparing som følge av innføring av midlertidig
uføretrygd først vil komme etter noen år,
og forutsetter styrking av trygdekontor og Aetat for oppfølging. Disse
medlemmer vil imidlertid understreke at de økonomiske
prognosene for mindreutgifter er avhengig av adferdsendring som
resulterer i færre uføretrygdede og flere med
lav uføregrad, og ikke i første omgang basert
på reduksjon i ytelsen til den midlertidig uføretrygdede.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
minsteytelsen settes til 1,8 grunnbeløp (G) som tilsvarer
minstepensjon i folketrygden.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringa i
proposisjonen foreslår å heve minstenivået
for attføring, rehabilitering og tidsbegrensa uførestønad
fra 1,6 til 1,8 G. Disse medlemmer støtter
forslaget om å heve minstenivået for attføring
og rehabilitering.
Disse medlemmer forutsetter at dette betyr at
dette nye minstenivået skal gjelde for alle som er under
attføring og rehabilitering per 1. januar 2004, og
ikke bare dem som kommer inn under slike ordninger etter denne datoen.
Komiteen understreker betydningen av
at personer som går over på varig uførepensjon
etter en periode med tidsbegrenset uførestønad,
ikke må få lavere pensjon enn dersom vedkommende
hadde fått varig uførestønad med en gang. Komiteen viser
til sosialministerens bekreftelse (i brev til Arbeiderpartiets gruppe
1. april 2003) på at så ikke skjer:
"En person som går over på varig uførepensjon etter
en periode med tidsbegrenset uførestønad vil ikke få reduksjon i ytelsen.
Vedkommende vil få beregnet framtidig pensjonspoeng fra
før uføretidspunktet fram til fylte 67 år
på samme måte som en person som har fått
innvilget varig uførepensjon med en gang. Uføretidspunktet
vil være det samme i begge tilfeller."
For personer med lønnsinntekt over 6 G vil
poengopptjening ved midlertidig uførepensjonering gi lavere
poeng enn ved dagens uførepensjonssystem, og komiteen vil
peke på at midlertidige ytelser gjennom mange år
kan få økonomiske konsekvenser for alderspensjon
ved fylte 67 år. Komiteen har merket seg
at økonomiske konsekvenser vedrørende dette forhold
ikke er tatt med i beregningene av innsparinger i proposisjonen,
og ber om at departementet kommer tilbake til dette i forslaget
til statsbudsjett for 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet har merket seg at departementet foreslår
at den tidsbegrensede uførestønaden vil være pensjonsgivende
inntekt, hvilket innebærer at det opptjenes pensjonspoeng. Disse
medlemmer vil imidlertid peke på at når
kompensasjonsnivået for bortfall av inntekt reduseres fra
66 prosent av inntekten til 60 prosent av inntekten, vil poengopptjeningen i
perioden med tidsbegrenset uførestønad bli lavere enn
om vedkommende hadde vært i arbeid.
Disse medlemmer viser til sosialministerens brev
av 1. april 2003 til Arbeiderpartiets gruppe og statsrådens
vurdering av dette:
"For personer som fyller vilkåret om 40 års
opptjening, vil vanligvis ikke noen få år med
lavere pensjonsopptjening ha betydning for framtidig alderspensjon.
Besteårsregelen gjør at det er de beste 20 årene
som bestemmer inntektsgrunnlaget for pensjonens størrelse.
Det vil likevel være enkelte tilfeller der en person som
har mottatt tidsbegrenset uførestønad i flere år
og som kommer tilbake til arbeid, vil kunne få lavere alderspensjon
enn om vedkommende hadde hatt uførepensjon fram til tidspunktet
for alderspensjon. Dette vil kunne gjelde personer som tidligere
har hatt mange år med lave poeng som yrkesaktiv. For disse
vil besteårsregelen ikke alltid ha den effekt som nevnt
ovenfor."
Disse medlemmer vil imidlertid peke på at de
fleste av de som kvalifiserer for uføretrygd, ikke har
40 års opptjening, og at deres tilknytning til arbeidslivet
ofte har vært ustabilt, at mange har hatt deltidsarbeid,
og at mange har hatt lav inntekt. Disse medlemmer antar
derfor at de fleste som kvalifiserer for uføretrygd, ikke
vil nyte godt av besteårsregelen, og at de fleste
heller ikke vil ha full opptjeningstid.
Disse medlemmer mener derfor at en kompensasjonsgrad
på 60 prosent istedenfor 66 prosent ikke bare vil gi den
enkelte lavere inntekt mens en innehar midlertidig uførestønad;
den vil også for de fleste føre til lavere pensjon.
Disse medlemmer kan ikke støtte dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
varig uførepensjon beregnes på grunnlag av inntekten
på uføretidspunktet (som regel første
sykemeldingstidspunkt), og at varig uførepensjon således
ikke blir redusert som følge av at man har mottatt tidsbegrenset
uførestønad. For hvert år fra og med
uføretidspunktet får vedkommende godskrevet fremtidige
pensjonspoeng som beregnes på grunnlag av inntekten før
man ble ufør. Flertallet viser til at det
ikke er foreslått å endre disse reglene. Dette
innebærer at personer som går sammenhengende på midlertidige
stønadsordninger før de går over på varig
uførepensjon, kommer like gunstig ut som i dagens system.
Personer som etter en periode med midlertidige ytelser kommer tilbake
i arbeid, vil ha en periode med noe lavere poengtall. Besteårsregelen
om at man bare tar hensyn til de tyve årene med høyest
pensjonspoeng, gjør at dette ikke vil få særlig
betydning for de aller fleste.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til departementets forutsetninger
for tildeling av midlertidig uførepensjon til hjemmeværende
kvinner, der det heter:
"Ektefeller som vurderes utelukkende som hjemmearbeidende
kan ikke gis tidsbegrenset uførestønad, på grunn
av at denne stønaden forutsetter tilbakevending til arbeidslivet
på et senere tidspunkt."
Disse medlemmer viser til at inngangskriteriene
for å motta midlertidig uførestønad er
de samme som dagens kriterier for å motta uføretrygd. Disse
medlemmer viser til at målsettingen med å innføre
ordningen med midlertidig uførestønad er at en
med jevne mellomrom kan vurdere den trygdedes arbeidsmuligheter
og å stimulere den enkelte tilbake til eller ut i arbeidslivet. Disse
medlemmer viser til at hjemmearbeidende så vel
som utearbeidende kan rammes av uførhet, og at også hjemmeværende
kan ha ønsker og planer om et fremtidig arbeid, selv om
uførheten inntreffer på et tidspunkt da vedkommende
er hjemmeværende. Ut i fra slike betraktninger finner disse
medlemmer det urimelig at hjemmeværende ikke kan
tilstås midlertidig uførestønad.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
uførepensjon kan innvilges til en hjemmearbeidende ektefelle
når vedkommende er minst 50 prosent varig ufør
i forhold til husarbeid. Ifølge § 12-8
andre ledd skal en hjemmearbeidende ektefelle vurderes i forhold
til inntektsgivende arbeid dersom det er sannsynlig at vedkommende
ville ha begynt i inntektsgivende arbeid hvis uførheten
ikke hadde oppstått. Det samme gjelder dersom den andre ektefellens
inntekt er mindre enn to ganger grunnbeløpet. Dersom det
vurderes slik at den hjemmearbeidende ektefelle sannsynligvis ville
ha begynt i arbeid, kan vedkommende også få tidsbegrenset
uførestønad. Vedkommende vil da slik som studenter eller
andre som ikke har hatt inntekt like før uførheten,
få minste ytelse på 1,8 G. Det forholdet
at en ektefelle på uføretidspunktet er hjemmearbeidende, innebærer
derfor ikke at vedkommende ikke kan vurderes som potensiell yrkesaktiv.
Flertallet vil understreke viktigheten av å legge
til rette for at det skal lønne seg å jobbe og å øke arbeidsinnsatsen. Flertallet vil
på denne bakgrunn foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere ulike modeller som på en
bedre måte kan ivareta hensynet til at det alltid skal
lønne seg å arbeide mer for personer som mottar
tidsbegrenset uførestønad eller uførepensjon,
og komme tilbake til Stortinget med dette."
Flertallet viser til at det i proposisjonen foreslås
en kompensasjonsgrad på 60 prosent for de som kommer inn
under ordningen med tidsbegrenset uførestønad. Flertallet mener
at dette er et for lavt nivå dersom en person skal kunne
ha mulighet til både å være motivert
til å komme seg ut i arbeid og samtidig føle at
man har en økonomisk trygghet. Dersom en person som kommer
inn under ordningen, ikke har denne tryggheten, er det grunn til å tro
at mange vil bli demotivert og heller legge sin innsats inn på å bli
varig ufør i stedet for å komme seg ut i et tilrettelagt
arbeid. Flertallet fremmer derfor forslag om at kompensasjonsgraden
settes til 66 prosent.
Flertallet viser til at det i proposisjonen legges
opp til at de personer som kommer inn under ordningen tidsbegrenset
uførestønad skal miste særfradraget. Flertallet er
av den mening at en debatt om hvem som skal kunne ha særfradrag,
og hvem som ikke skal ha det, er en problemstilling som det ikke
er naturlig å ta i denne saken. Det er grunn til å tro
at denne problemstillingen vil bli grundig vurdert i forbindelse
med behandlingen av Skauge-utvalgets innstilling om skatteopplegget. Flertallet fremmer
derfor forslag om at også de som kommer inn under ordningen
med tidsbegrenset uførestønad, også skal
kunne få særfradraget.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endring:
§ 12-13 nr. 1 første ledd
andre punktum skal lyde:
Stønaden ytes med 66 prosent
av grunnlaget."
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
gjøres følgende endringer:
§ 6-81 andre og tredje ledd skal
lyde:
(2) Fra og med den måned skattyter mottar foreløpig
uførestønad etter folketrygdloven § 12-16, tidsbegrenset uførestønad eller
uførepensjon fordi ervervsevnen er satt ned med minst 2/3,
gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 1 530
kroner pr. påbegynt måned.
(3) Andre skattytere enn nevnt i første og annet ledd
som har mottatt foreløpig uførestønad, tidsbegrenset uførestønad eller
uførepensjon etter folketrygdloven eller uførepensjon
etter andre lover, skal for hver påbegynt måned
slike ytelser er mottatt, ha et særfradrag lik halvparten
av månedsfradraget etter annet ledd.
§ 17-1 første ledd bokstav
a skal lyde:
a. har rett til særfradrag etter § 6-81
første og annet ledd og som ikke er
mottakere av tidsbegrenset uførestønad,"
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti støtter primært Regjeringens
forslag til endringer, slik det fremgår av Ot.prp. nr.
102 (2001-2002). Disse medlemmer viser til at det
er oppnådd enighet mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
som sikrer flertall for retningen i Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet kan ikke støtte innføringen
av en tidsbegrensa uførestønad på de
premisser som legges i Regjeringas forslag i Ot.prp. nr. 102 (2001-2002). Det
virker nokså klart at en hovedbegrunnelse fra Regjeringas
side er å hindre både at noen søker om
uføretrygd, og å sørge for at antallet
innvilga søknader skal gå ned. Dette kommer klarest
fram gjennom begrunnelsen for det lave ytelsesnivået som
Regjeringa legger til grunn for ordninga i proposisjonen.
Disse medlemmer viser i denne forbindelse til
følgende vurderinger i Ot.prp. nr. 102 (2001-2002):
"Nivået på ytelsene vil også kunne
ha betydning for yrkesdeltakelse. Generelt vil lav stønad
kunne medvirke til at flere fortsetter i arbeid når dette
er mulig framfor å velge trygd."
Regjeringa sier videre:
"En tidsbegrenset stønad vil ikke gi samme langsiktige økonomiske
trygghet som varig uførepensjon. Stønadsmottakeren
vil være usikker på om han/hun fyller
vilkårene for fortsatt stønad ved revurdering. Dette
kan forhindre en del å søke om uførestønad/uførepensjon,
og motvirke utstøting. At stønaden er tidsbegrenset
kan også være et insitament til å forsøke
seg i arbeid i stønadsperioden."
Disse vurderingene tar, slik disse medlemmer ser
det, utgangspunkt i at en del mennesker som i dag søker
trygd, ikke burde gjøre det, men heller skaffe seg arbeid.
En slik generell betraktning som begrunnelse for innretningen på en
velferdsordning, vil disse medlemmer ta sterkt avstand
fra.
Disse medlemmer er opptatt av at vi skal ha velferdsordninger
som er slik at alle har et forutsigbart og trygt økonomisk
fundament for seg og sine. Dette vil også gjelde for en
ordning med tidsbegrensa uførestønad. I de vurderinger
i proposisjonen som er gjengitt ovenfor, blir det fra Regjeringas
side gjort til et poeng nettopp at en tidsbegrensa uførestønad
ikke skal gi langsiktig økonomisk trygghet. Dette bryter kraftig
med disse medlemmers grunnleggende holdning til velferdsstatens
ordninger.
Disse medlemmer viser ti at i Sandman-utvalgets
innstilling understrekes det at den tidsbegrensede uførestønaden
må "beregnes på samme måte som uførepensjon". Disse
medlemmer viser til at trygd ved varig uførepensjon
baserer seg på dagens regler for uføretrygd. Således
beregnes tilleggspensjonen som om en hadde hatt full opptjeningstid,
og ikke bare dagens, men også fremtidige inntektsmuligheter
hensyntas ved fastsettelse av trygdeytelsen.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår
at den midlertidige uføretrygden bare skal ha en kompensasjonsgrad
på 60 prosent av de siste års inntektsgrunnlag,
og at regjeringspartiene sammen med Fremskrittspartiet foreslår
66 prosent Disse medlemmer viser til at
begge disse forslagene vil innebære lavere trygdeytelser
enn om dagens regler for beregning av uføretrygd var blitt
brukt.
Disse medlemmer kan ikke støtte forslag
til slike endringer.
Disse medlemmer viser til at departementet for å markere
at tidsbegrenset uførestønad ikke er en pensjonsytelse,
foreslår at denne stønaden løsrives fra
pensjonssystemet og i stedet knyttes opp til reglene for rehabilitering
og attføringspenger.
Disse medlemmer viser til at det foreslås
at den nye tidsbegrensede uførestønaden skal skattlegges
som arbeidsinntekt på samme måte som rehabiliteringspenger
og attføringspenger. Disse medlemmer vil
peke på at de skatteregler som er ment å kompensere
for lavt inntektsnivå, pensjonister og utføretrygdede,
således ikke skal gjelde for de som tilstås midlertidig
uførestønad.
Disse medlemmer viser til at det foreslås
at disse stønadsmottakerne skal betale trygdeavgift etter
mellomsats 7,8 prosent mot i dag lav trygdeavgift 3 prosent. I tillegg
mister de med tidsbegrenset uførestønad retten
til særfradrag, og de mister muligheten for skattlegging
etter skattebegrensningsreglene. Disse medlemmer kan
ikke akseptere en slik skatteskjerpelse som rammer de som mest kunne
ha behov for et inntektsløft.
Disse medlemmer viser til at forslaget innebærer
at midlertidig uføretrygdede mister særfradraget
i skatten, at de betaler full trygdeavgift, at barnetillegget er
vesentlig redusert i forhold til uføretrygdede, og at det
ikke vil gis ektefelletillegg. Disse medlemmer viser
til at Stortinget har vært opptatt av fattigdomsbekjempelse. Disse
medlemmer er redd for at slike innstramminger vil skape
flere fattige og større behov for supplerende sosialhjelp. Disse
medlemmer har ingen tro på at fattigdom skaper
insitament til aktivitet, men heller at sosiale problemer og helseproblemer
i kombinasjon med økonomiske problemer gir mindre styrke
og motivasjon til å søke arbeid. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at ytelsen for
midlertidig uføretrygd ikke bør settes lavere
enn ved uføretrygd. Disse medlemmer kan
heller ikke slutte seg til at midlertidig uføretrygd foreslås
skattelagt som arbeidsinntekt, fordi dette kan føre til
lavere utbetaling å leve for.
På denne bakgrunn kan disse medlemmer ikke
støtte å frikoble tidsbegrenset uførestønad
fra pensjonssystemet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
I innholdsfortegnelsen i kapittel 12 skal åttende strekpunkt
lyde:
I innholdsfortegnelsen i kapittel 12 skal tiende strekpunkt
lyde:
I § 12-3 andre og fjerde ledd skal
ordet "uførepensjon" endres til "ytelser etter dette kapitlet".
§ 12-13 skal lyde:
§ 12-13 Sammensetning og beregning
av tidsbegrenset uførestønad og uførepensjon
Ytelsen består av grunnpensjon, tilleggspensjon og/eller
særtillegg.
Grunnpensjonen fastsettes etter bestemmelsene i § 3-2.
Tilleggspensjonen fastsettes etter bestemmelsene i §§ 3-8
til 3-12, 3-17, 3-18 og 3-20 til 3-22.
Særtillegget fastsettes etter bestemmelsene i § 3-3.
Til ytelsen kan det ytes ektefelletillegg og barnetillegg
etter bestemmelsene i §§ 3-24 til 3-26.
Ytelse til personer som er innlagt i institusjon eller
sitter i fengsel, fastsettes etter bestemmelsene i §§ 3-27
til 3-29.
§ 12-15 skal lyde:
§ 12-15 Tidsbegrenset uførestønad
eller
uførepensjon til gjenlevende ektefelle
Ytelsen til en gjenlevende ektefelle som fyller vilkårene
for rett til pensjon etter kapittel 17, fastsettes etter bestemmelsene
i denne paragrafen.
Ytelsen utgjør det største av følgende
beløp:
a) ytelse på grunnlag av den gjenlevendes
egne rettigheter
b) pensjon på grunnlag av den avdødes
grunnpensjon etter §§ 3-2 og 3-7 og tilleggspensjon
etter § 3-23 andre ledd bokstav b og tredje ledd.
Den delen av ytelsen som gis på grunnlag av den avdødes
rettigheter reduseres ut fra pensjonistens forventede arbeidsinntekt
etter § 17-8.
Dersom den gjenlevende gifter seg igjen, skal ytelsen gis
på grunnlag av vedkommendes egen opptjening.
§ 12-18 tredje og fjerde ledd skal
lyde:
Ved yrkesskade beregnes ytelsen etter særbestemmelsene
i § 3-30.
Ytelse som er innvilget etter en yrkesskade før fylte
67 år, ytes ut vedkommendes levetid dersom vedkommende
ikke har rett til alderspensjon fra folketrygden.
§ 15-14 første ledd første
punktum skal lyde:
Overgangsstønad etter dette kapitlet faller bort
i den utstrekning vedkommende mottar ytelser til livsopphold fra
folketrygden i form av pensjon eller overgangsstønad som
gjenlevende ektefelle, alderspensjon, tidsbegrenset uførestønad,
uførepensjon, foreløpig uførestønad
eller tilsvarende ytelser fra utlandet.
§ 16-10 første ledd bokstav
b skal lyde:
b) får rett til tidsbegrenset uførestønad,
uførepensjon eller foreløpig uførestønad,
eller
§ 17-11 første ledd bokstav
b skal lyde:
b) når vedkommende får rett
til tidsbegrenset uførestønad, uførepensjon
eller foreløpig uførestønad, eller
§ 22-10 tredje ledd bokstav c skal
lyde:
c) tidsbegrenset uførestønad
og uførepensjon (kapittel 12)
§ 23-3 første ledd nr. 1
bokstav a skal lyde:
a) pensjon, tidsbegrenset uførestønad,
føderåd, livrente som er ledd i pensjonsordning
i arbeidsforhold, engangs- og avløsningsbeløp
for slike ytelser, utbetalinger etter innskuddspensjonsloven og
individuell pensjonsavtale etter skatteloven § 6-47
bokstav c.
I lov 13. desember 1946 nr. 21 om krigspensjonering for militærpersoner
gjøres følgende endringer:
§ 18 nr. 1 første ledd første
punktum skal lyde:
Dersom noen som har rett til invalidepensjon etter denne
lov, også har rett til tidsbegrenset uførestønad
eller uførepensjon etter lov om folketrygd, skal den del
av tilleggspensjonen fra folketrygden som svarer til uføregraden
på grunn av krigsskade, gå til fradrag i invalidepensjon
etter nærværende lov.
§ 18 nr. 1 fjerde ledd første
punktum skal lyde:
Hvis noen som har rett til enkepensjon etter denne lov,
også har rett til tidsbegrenset uførestønad
eller pensjon etter lov om folketrygd eller til avtalefestet pensjon
som omfattes av samordningslovens § 1 nr. 1 første
ledd bokstav d, skal tilleggspensjon fra folketrygden og avtalefestet
pensjon gå til fradrag i enkepensjonen etter nærværende
lov.
I lov 13. desember 1946 nr. 22 om krigspensjonering for hjemmestyrkepersonell
og sivilpersoner gjøres følgende endringer:
§ 23 nr. 1 første ledd første
punktum skal lyde:
Dersom noen som har rett til invalidepensjon etter denne
lov, også har rett til tidsbegrenset uførestønad
eller uførepensjon etter lov om folketrygd, skal den del
av tilleggspensjonen fra folketrygden som svarer til uføregraden
på grunn av krigsskade, gå til fradrag i invalidepensjon
etter nærværende lov.
§ 23 nr. 1 fjerde ledd første
punktum skal lyde:
Hvis noen som har rett til enkepensjon etter denne lov,
også har rett til tidsbegrenset uførestønad
eller uførepensjon etter lov om folketrygd eller til avtalefestet
pensjon som omfattes av samordningslovens § 1
nr. 1 første ledd bokstav d, skal tilleggspensjonen fra
folketrygden og avtalefestet pensjon gå til fradrag i enkepensjonen
etter nærværende lov.
I lov 12. desember 1958 nr. 10 om yrkesskadetrygd gjøres
følgende endring:
§ 12 nr. 3 andre ledd første
punktum skal lyde:
Dersom den skadede har rett til tidsbegrenset uførestønad
eller uførepensjon etter lov om folketrygd, skal den del
av tilleggspensjonen fra folketrygden som svarer til uføregraden
på grunn av yrkesskade, gå til fradrag i uførepensjon
etter nærværende lov.
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endringer:
§ 6-81 andre ledd skal lyde:
Fra og med den måned skattyter mottar foreløpig uførestønad
etter folketrygdloven § 12-16, tidsbegrenset uførestønad
eller uførepensjon etter folketrygdloven fordi ervervsevnen
er satt ned med minst 2/3, gis det et særfradrag
i alminnelig inntekt på 1.530 kroner pr. påbegynt
måned.
§ 6-81 tredje ledd skal lyde:
Andre skattytere enn nevnt i første og annet ledd som
har mottatt foreløpig uførestønad, tidsbegrenset uførestønad
eller uførepensjon etter folketrygdloven eller uførepensjon
etter andre lover, skal for hver påbegynt måned
slike ytelser er mottatt ha et særfradrag lik halvparten
av månedsfradraget etter annet ledd."
Disse medlemmer vil i tråd med dette
stemme mot proposisjonens forslag om endring av folketrygdloven §§ 3-27,
3-29, 12-18 første ledd pkt. d), 15-9, 16-8, 17-8 og 25-13.
Videre vil disse medlemmer stemme mot proposisjonens
forslag om endring i lov om krigspensjonering for militærpersoner § 18
og i lov om krigspensjonering for hjemmestyrepersonell og sivilpersoner § 23
og i lov om yrkesskadetrygd §§ 12 og
19.
Komiteen vil vise til at en betingelse
for å kunne tilstås rehabiliteringspenger er at
det foreligger sykdom, skade eller lyte, og at den sykmeldte gjennomgår
behandling med utsikt til bedring. Selv om behandling gjennomføres,
vil altså rehabiliteringspenger kunne avslås når
den behandlingen som gis, ikke medfører bedring av tilstanden.
Komiteen vil påpeke at en del mennesker
som har svært alvorlig sykdom, kan motta aktiv behandling,
men uten at behandlingen dermed nødvendigvis medfører
bedring av tilstanden over tid. Komiteen vil særlig
påpeke at vedlikeholdsbehandling ved alvorlig kreft kan
innebære at tilstanden holdes ved like i lang tid med uviss
prognose, selv om så vel helsepersonellet som den som mottar
behandling, erkjenner at behandlingen over tid ikke vil innebære bedring.
Komiteen mener at retningslinjene for tilståelse
av trygdemessige ytelser til pasienter som lider av alvorlig, livstruende
sykdom med usikker prognose, må utformes slik at den syke
selv har muligheter til fleksibelt å veksle mellom sykefravær
fra arbeidsstedet og fortsatt arbeid når sykdommen gjør
dette mulig. I slike tilfeller vil graderte rehabiliteringspenger etter komiteens syn
kunne være vel så hensiktsmessig som uførepensjon,
også når det ikke foreligger utsikt til bedring,
fordi det kan sikre den syke en fleksibilitet mellom arbeid og sykefravær
som en uførepensjon ikke vil gi.
Komiteen mener at retningslinjene for tilståelse
av rehabiliteringspenger må utformes slik at også mennesker
med langvarig, uhelbredelig sykdom kan tilstås denne ytelsen. Komiteen mener
at det også må være mulig å tilstå graderte
rehabiliteringspenger ned til 20 prosent i slike tilfeller,
slik at den syke i bedre faser kan fortsette i sitt arbeid også når
prognosen over tid ikke gir forventninger om bedring.
Når det gjelder adgangen til å ha inntekt ved
siden av uførepensjon, ønsker komiteen å beholde friinntekten
på 1 G.
Slik komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser det, er det
viktig å ha incentiver som stimulerer til at personer med
tidsbegrensa uførestønad kan prøve sin
restarbeidsevne i arbeidslivet. Muligheten til å tjene
inntil 1 G uten avkorting i stønaden er, slik disse
medlemmer ser det, nettopp en ordning som stimulerer til
dette. Disse medlemmer ønsker derfor at
friinntektsgrensa på 1 G skal gjelde også for
kommende år, og fremmer derfor forslag i samsvar med dette.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endring:
§ 12-12 skal lyde:
§ 12-12. Revurdering av uføregraden
Skjer det en vesentlig endring i forhold som har betydning
for inntektsevnen/arbeidsevnen, skal uføregraden
revurderes, se også § 21-6.
Når det er gått ett år siden
ytelsen ble innvilget, kan en
person ha en årlig pensjonsgivende inntekt på opptil
grunnbeløpet (friinntekt) uten
at uføregraden skal revurderes. En person med gradert ytelse kan
ha en pensjonsgivende inntekt på opptil grunnbeløpet
i tillegg til den inntekten som ble forutsatt ut fra restinntektsevnen. Ventetiden på ett år gjelder
ikke når tidsbegrenset uførestønad forlenges
med innvilgelse av ny periode eller avløses av uførepensjon.
Ytelsen og pensjonsgivende inntekt kan til sammen ikke overstige
inntektsnivået før uførhet, jf. folketrygdloven § 12-7.
Mottakere av uførepensjon
eller tidsbegrenset uførestønad beholder
retten til ytelsen selv om den reduseres eller faller helt bort
a) under tidsbegrenset arbeidstrening som er godkjent
av arbeidsmarkedsetaten,
b) i tre år når vedkommende har gitt trygdekontoret
melding om inntektsendring fordi han eller hun har tatt arbeid eller
oppdrag, eller har startet virksomhet. Det er et vilkår
at vedkommende i løpet av de tre årene melder
fra om ytterligere inntektsendringer. Det kan ses bort fra at meldinger
som nevnt, ikke er gitt dersom det foreligger særlige grunner
som kan forklare hvorfor det ikke er meldt fra.
Bestemmelsene i tredje ledd gjelder
for tidsbegrenset uførestønad i det tidsrommet
en person er innvilget slik stønad.
Departementet gir forskrifter med nærmere bestemmelser
om friinntekt og kan herunder gjøre unntak fra andre ledd."
Komiteen vil på denne bakgrunn
ikke fremme proposisjonens forslag til endring av folketrygdloven § 25-13.
Komiteen vil peke på behov for justeringer
i lovteksten i forbindelse med ikrafttredelse av lovendringene.
Endringene i folketrygdloven §§ 10-10
og 11-11 gjøres gjeldende også i løpende
tilfeller. Det vil presisere at økningen i minsteytelsen
for attføringspenger og rehabiliteringspenger fra 1,6 G
til 1,8 G også skal gjelde i løpende
tilfeller. Endringen i § 12-12 i forhold til at
ytelsen og pensjonsgivende inntekt til sammen ikke kan overstige
inntektsnivået før uførhet, bør
kun gjelde for nye tilfeller, siden inntektsnivå ikke er
registrert maskinelt for løpende tilfeller med 100 prosent
ytelse.
Komiteen fremmer følgende forslag til
bestemmelse om ikrafttredelse:
"Endringene trer i kraft 1. januar 2004. Endringene i folketrygdloven §§ 10-10
og 11-11 gjøres gjeldende også for løpende
tilfeller. Endringene i folketrygdloven § 12-11
gjøres gjeldende også for løpende tilfeller
dersom uføregraden revurderes etter 1. januar
2004. Endringene i folketrygdloven § 12-12 andre
ledd fjerde punktum gjøres kun gjeldende for nye tilfeller."
Komiteen vil understreke at samlet inntekt, arbeidsinntekt
kombinert med midlertidig uførestønad og fribeløp
aldri må overstige tidligere inntekt slik det kan gjøre
for inntekter under 6 G dersom fribeløpet inntjenes
fullt ut.
Komiteen er enig i at varig uførepensjon
fortsatt skal beregnes etter gjeldende regelverk som pensjon, og
at slik pensjon også i en del tilfeller kan tilstås
delvis. Komiteen støtter at slik pensjon
skal kunne graderes med intervaller på 5 prosent.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at dersom en uføretrygdet tjener
1 G, mister vedkommende sin bostøtte, og likeledes
reduseres barnetillegget i trygden; hvilket betyr at den trygdede
sitter med lite eller ingen ting igjen av sin ekstrainntekt. Disse
medlemmer kan se at det kan være lite motiverende å ha
like lite igjen å leve for på tross av arbeidsinnsats,
og mener at dette ikke kan være i tråd med intensjonene
for ordningen med friinntekt. Disse medlemmer ønsker
derfor en gjennomgang av reglene om bostøtte og barnetillegg
i relasjon til uføretrygdedes friinntektsbeløp.
I tråd med disse medlemmers hovedhensikt med
ordninga med tidsbegrensa uførestønad er det viktig
at den enkelte får tilrettelagt muligheter til å kunne
komme tilbake i arbeid i den tidsavgrensa perioden med uførestønad.
Dette er, slik disse medlemmer ser det, helt nødvendig
for at målsettinga om å kunne komme tilbake i
arbeid skal få et reelt innhold.
Komiteen viser til at det har oppstått
en problemstilling hva angår personer som har tegnet en uføreforsikring,
og som nå risikerer å komme inn under ordningen
med tidsbegrenset uførestønad. Begrepet tidsbegrenset
uførestønad er ikke kjent av finansnæringen,
og det er derfor viktig at det blir gjort en avklaring av hvordan
dette vil forløpe i fremtiden når ordningen trer
i kraft. Komiteen vil derfor be Regjeringen sørge
for at denne problemstillingen blir løst slik at de som
har en uføreforsikring, ikke kommer særlig uheldig
ut som en konsekvens av at det innføres tidsbegrenset uførestønad.