Straffelovrådet foreslår at strafferammen ved simpel
korrupsjon settes til tre år. Dette svarer til strafferammen
ved andre formuesforbrytelser som tyveri, underslag, bedrageri og
utroskap. For grov korrupsjon foreslås en strafferamme
på ti år. Det vanlige er at grove formuesforbrytelser
straffes med fengsel inntil seks år.
Det er ulike meninger blant høringsinstansene om Straffelovrådets
forslag om en øvre strafferamme på ti år
ved grov korrupsjon.
Departementet foreslår at strafferammen ved simpel korrupsjon
settes til tre år, som foreslått av Straffelovrådet.
Departementet viser til Straffelovrådets begrunnelse og
til at forslaget på dette punktet har fått bred
støtte under høringen. Også strafferammen
ved påvirkningshandel foreslås satt til tre år.
Departementet foreslår ingen strengere strafferamme for
grove påvirkningshandlinger.
Departementet foreslår at strafferammen ved grov korrupsjon
settes til ti år. Forslaget innebærer at foreldelsesfristen
blir fem år ved simpel korrupsjon og påvirkningshandel,
og ti år ved grov korrupsjon. Norsk straffelovgivning bringes
med dette i samsvar med kravene i OECD-konvensjonen samt Europarådskonvensjonen.
Etter departementets syn bør bestemmelsen om grov korrupsjon
plasseres i et eget straffebud § 276 b.
Ved dette åpnes det også for kommunikasjonsavlytting
ved skjellig grunn til mistanke om grov korrupsjon, selv om det
ikke foreligger indikasjoner på at korrupsjonen er utøvet
som ledd i organisert kriminalitet. Bruk av kommunikasjonskontroll
kan i enkelte tilfeller være nødvendig for å avdekke
grov korrupsjon. Etter departementets syn vil en slik metodebruk
også være forsvarlig.
Komiteen viser til at strafferammen
for simpel korrupsjon og påvirkningshandel er foreslått
til 3 år. Komiteen anser at dette er fornuftig,
sett hen til strafferammen for andre formuesforbytelser, for eksempel
tyveri i straffeloven § 257.
Komiteen viser videre til at strafferammen ved
ny straffeloven § 276 b er foreslått
til 10 år. Etter komiteens syn kan dette
i utgangspunktet virke strengt, blant annet fordi andre grove formuesforbrytelser
straffes med inntil 6 år. Når komiteen likevel
støtter forslaget om 10 år, er det fordi korrupsjon i
større grad rammer vitale samfunnsinteresser. Grov korrupsjon
vil etter komiteens mening dessuten være
mer straffverdig og mer samfunnsskadelig enn grovt underslag og
tyveri.
Siden korrupsjon alltid vil være en virksomhet som må foregå i
det skjulte, kreves det etter komiteens syn at det
tillates brukt ekstraordinære etterforskningsmetoder. Komiteen har
også merket seg ØKOKRIMs høringsuttalelse
som sier at kommunikasjonskontroll i enkelte tilfeller vil "være
eneste etterforskningsmetode som kan avklare den mistanke som foreligger
eller sikre nødvendige bevis". Kommunikasjonsavlytting
bør, som Regjeringen foreslår, etter komiteens mening
derfor tillates når noen med skjellig grunn kan mistenkes
for grov korrupsjon eller forsøk på dette.
Komiteen har merket seg forslaget fra Borgarting
lagmannsrett om å utvide anvendelsesområdet for
unntaksregelen i straffeprosessloven § 352 annet ledd.
Korrupsjonssaker vil ofte være kompliserte og preget av
en omfattende dokumentasjon, blant annet om regnskapsforhold. Komiteen ser
at dette kan gjøre korrupsjonssaker lite egnet for behandling
med lagrette (jury). Komiteen ber derfor Regjeringen vurdere
en utvidelse av straffeprosessloven § 352 annet
ledd til også å omfatte saker vedrørende
korrupsjon, og ber den melde tilbake til Stortinget i forbindelse
med den gjennomgang av juryordningen som Stortinget tidligere har
bedt om.