Departementet legger til grunn at straffeloven §§ 112,
113, 114, 287 og 373 nr. 1 vil være overflødige
ved siden av de foreslåtte generelle korrupsjonsbestemmelsene
i §§ 276 a og 276 b, og foreslår
at bestemmelsene oppheves. I tilknytning til arbeidet med ny straffelov
har Straffelovkommisjonen gitt uttrykk for at det heller ikke er
behov for å videreføre straffebudene nedfelt i
straffeloven § 373 nr. 2 og 3. Departementet finner
det imidlertid ikke naturlig å oppheve straffeloven § 373
i sin helhet i tilknytning til dette lovarbeidet.
Trusselalternativet i straffeloven § 128 kan
ha selvstendig betydning ved siden av de nye straffebestemmelsene
mot korrupsjon. Denne delen av straffebudet kan også anvendes
i konkurrens med straffeloven §§ 222
og 227, idet den fanger opp det straffverdige som ligger i at trusselen
rettes mot en offentlig tjenestemann. Departementet tiltrer derfor
forslaget fra Dommerforeningen og Agder lagmannsrett om å stryke
ordene "eller ved Ydelse af eller Tilsagn om Fordele" i straffeloven § 128
første ledd, fremfor å oppheve bestemmelsen i
sin helhet.
Komiteen støtter forslagene
om oppheving og endring i andre bestemmelser, herunder å oppheve § 405
b og markedsføringslovens § 6 som selvstendige
straffehjemler.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, har merket seg forslaget fra Fremskrittspartiet
om endringer i straffeloven §§ 127 og 128. Flertallet er
også bekymret for at offentlige tjenestemenn og deres familier
i større grad utsettes for overgrep, og tar derfor problemet
på alvor. Flertallet sier seg derfor enige
med intensjonen i forslaget fra Fremskrittspartiet, men vil imidlertid
komme tilbake til dette spørsmålet i forbindelse med
ny straffelov som skal fremmes i inneværende stortingsperiode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at straffelovens § 128 nå blir en ren
bestemmelse om trusler mot offentlig tjenestemann. Disse
medlemmer registrerer at vold og trusler mot offentlige
tjenestemenn er et stadig større og mer alvorlig problem.
Både blant ungdom og kriminelle gjenger har trusler blitt
mer vanlig, og truslene blir stadig grovere. Det å true
noen på liv og helse er alvorlig. Disse medlemmer ser
at trusler ofte også representerer det første
skrittet til å faktisk utøve vold. Vi ser stadig
resultatet av volden blant gjenger og fra personer som driver med
torpedovirksomhet og lignende. Slik sett er det grunn til å ta
trusler om slik vold mer alvorlig.
Disse medlemmer finner det underlig at man ønsker å straffe
trusler mot offentlig tjenestemann langt mindre enn det å tilby
en sum penger for samme handling. Dersom straffeloven skal være
en moralsk rettesnor for samfunnets borgere, vil det si at man ser
det som mindre umoralsk å true en person til å gjøre
eller unnlate noe enn å forsøke å betale
noen for det samme.
Disse medlemmer ser at denne bestemmelsen også har
en annen viktig side; nemlig forholdene for politiet som offentlig
tjenestemann. Man har i den senere tid i større grad registrert
at polititjenestemenn blitt utsatt for alvorlige trusler. Truslene
har i stor grad også rammet familiemedlemmer av polititjenestemenn,
inklusive barn. Tjenestemenn og deres familie har blitt utsatt for
mordbrann, sabotasje, skadeverk og forfølgelse. Flere tjenestemenn
lever således i konstant frykt for seg og sin familie.
Dette er ingen holdbar arbeidssituasjon for politiet, eller den
enkelte tjenestemann.
Disse medlemmer registrerer en generell utvikling
i samfunnet hvor respekten for politiet har sunket. I dag ser man
tendenser til at når politiet kommer på stedet,
blir de oftere møtt med sjikaner, vold og trusler. Denne
utviklingen med stadig mindre respekt for politiet er svært
uheldig. Disse medlemmer mener vold og trusler mot
politiet og andre offentlige tjenestemenn bør være
en meget alvorlig sak. Disse medlemmer mener videre
at en minstestraff vil virke preventivt og i stor grad bidra til å gjenoppbygge
respekten for politiet. Det å gjenopprette respekten for
politiet er viktig også i et vidt kriminalpolitisk perspektiv.
Disse medlemmer mener det ikke kan være mindre
straffverdig å bruke trusler for å oppnå noe enn å betale
penger for å oppnå noe. Disse medlemmer mener
at det er helt nødvendig å se sammenhengen med
straffeloven §§ 128 og 127 når
man nå endrer korrupsjonslovgivningen. I så måte
er det nødvendig å samkjøre straffenivået
mellom det å true noen til noe og betale noen for det samme,
samt vold mot offentlig tjenestemann. Disse medlemmer ønsker
derfor at man øker strafferammene for vold og trusler mot
offentlig tjenestemann som følger: strafferammen i straffeloven § 127
første straffealternativ økes til fengsel i 10 år,
og annet straffealternativ til fengsel i 15 år. Minstestraffen
for vold mot offentlig tjenestemann etter § 127
blir satt til fengsel 6 måneder. I straffeloven § 128
settes straffen til minimum fengsel i 6 måneder og maksimalt
10 år. Videre inntas samme reservasjon som i straffeloven § 127
annet ledd.
På bakgrunn av dette fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Straffeloven § 127 skal lyde:
Den, som ved Vold søger at formaa en offentlig Tjenestemand
til at foretage eller undlade en Tjenestehandling eller at hindre
ham under en saadan, eller som medvirker hertil, straffes med Fængsel
indtil 10 Aar, og minimum Fængsel i 6 Maaneder. Dersom han
tidligere er straffet for en Forbrydelse af voldsom Art, eller han
udfører Forbrydelsen i Forening med nogen anden kan vedkommende
straffes med fængsel i indtil 15 Aar.
Har Tjenestemanden ved utilbørligt Forhold givet
Anledning til Forbrydelsen, anvendes Bøder eller Fengsel
indtil 2 Aar.
Som offentlige Tjenestemænd ansees her ogsaa ved
Jernbanerne ansatte Betjente, militære Vagter samt enhver,
som efter Opfordring eller pligtmæssig yder en offentlig
Tjenestemand Bistand.
I Tilfælde af Gjensidighed kan Kongen bestemme,
at ovenstaaende Straffe ogsaa finder Anvendelse paa Forbrydelser
mod andet Lands offentlige Myndighed."
"Straffeloven § 128 første
og annet ledd skal lyde:
Den, som ved Trusler søger at formaa en offentlig
Tjenestemand til uretmæssig at foretage eller undlade en
Tjenestehandling, eller som medvirker hertil, straffes med Fængsel
i indtil 10 Aar, og minimum Fængsel i 6 Maaneder.
Har Tjenestemanden ved utilbørligt Forhold givet
Anledning til Forbrydelsen, anvendes Bøder eller Fengsel
indtil 2 Aar.
Nåværende annet og tredje ledd blir tredje
og fjerde ledd."