Ved lov 15. juni 2001 nr. 39, jf. Ot.prp. nr. 86 (2000-2001)
og Innst. O. nr. 106 (2000-2001), ble det innført regler
som reduserer behovet for å behandle fjerningsutgifter
etter en egen tilskuddsordning utenfor det ordinære skattesystemet.
For det første ble det gitt regler om fremføring
av underskudd med rente, jf. petroleumsskatteloven § 3 bokstav
c andre ledd. Reglene innebærer at rentene legges til saldoen
ved utgangen av inntektsåret, og dermed øker underskuddet
til fremføring senere år. Formålet med
bestemmelsen er å sikre at den skattemessige verdien av
underskuddet til fremføring i størst mulig grad
skal svare til verdien ved umiddelbar fradragsføring.
Ved lovendringen ble det videre gitt adgang til å overføre
skattemessig underskudd til overtakende selskap ved fusjon eller
samlet overdragelse av virksomhet på norsk sokkel, jf.
petroleumsskatteloven § 3 bokstav c tredje ledd.
Et selskap som har opparbeidet et underskudd som det er liten utsikt
til å få dekket ved fortsatt selvstendig drift,
vil dermed enten kunne videreføre den reelle verdien av
fradraget hos det overtakende selskap i en fusjon, eller i stor
grad få kompensert fradragsverdien gjennom vederlaget for
salget av virksomheten.
Reglene om fremføring av underskudd med rente og adgang
til overføring av underskuddsposisjon sammen med tilhørende
virksomhet, bidrar til at selskapene vil få fradrag for
de utgifter fjerning må antas å føre
med seg selv om selskapene på fjerningstidspunktet ikke
har tilstrekkelige inntekter til å dekke kostnadene.
En viktig begrunnelse for å ha en egen fjerningstilskuddslov
har således falt bort.
Når det gjelder hensynet til å sikre de ansvarlige politiske
organer reell kontroll med kostnadsspørsmålet,
antar Regjeringen at fjerningstilskuddsordningen ikke gir vesentlige
fordeler fremfor alminnelig skattebehandling av fjerningsutgiftene.
Med den usikkerheten som knytter seg til fastsettelse av endelig
tilskuddsandel vil et anslag over rettighetshaverens forventede
fradragsverdi av fjerningsutgiftene ved ligningen antakelig kunne
gi et like godt bilde av de økonomiske virkningene for
staten av utgifter til fjerning.
Myndighetenes kontroll over samfunnsøkonomisk hensiktsmessige
disponeringsbeslutninger må under enhver omstendighet føres
i et bredere perspektiv basert på petroleumslovens bestemmelser
om behandling av avslutningsplan, uavhengig av skattemessige forhold.
Avgjørelser om disponeringsalternativer og gjennomføring
må treffes under hensyn til blant annet internasjonale
forpliktelser og miljømessige hensyn. Beslutning om disponering
av utrangerte offshore-installasjoner, vedtatt på OSPAR-kommisjonens
ministermøte 23. juli 1998, og fremlagt for Stortinget
i St.prp. nr. 8 (1998-1999), innebærer større
forutsigbarhet når det gjelder disponeringsløsning
for installasjoner. Beslutningen innebærer et forbud mot
dumping av utrangerte installasjoner til havs. Fra forbudet gjelder
blant annet unntak for visse installasjoner eller deler av installasjoner
dersom en samlet vurdering i det enkelte tilfellet viser at det er
overveiende grunner for sjødisponering. Beslutningen omfatter
ikke disponering av rørledninger, men behandlingen av St.meld.
nr. 47 (1999-2000) om disponering av utrangerte rørledninger
og kabler på norsk kontinentalsokkel, innebærer økt
forutsigbarhet også når det gjelder disponeringsløsning
for slike. En opphevelse av tilskuddsordningen antas ikke å ha
vesentlig betydning for valg av disponeringsløsning.
I tillegg til at opprinnelige hensyn bak innføringen
av fjerningstilskuddsloven ikke lenger gjør seg gjeldende,
er det flere ulemper forbundet med å ha en egen fjerningstilskuddslov.
Tilskuddsordningen vil ikke gi et resultat for selskapene som
fullt ut svarer til om de hadde fått fradrag gjennom skattesystemet
etter de alminnelige reglene. Fjerningstilskuddsloven kan dermed
føre til vridninger av beslutninger ved at selskapene har
fordel av å føre utgifter henholdsvis utenfor
eller innenfor tilskuddsordningen, respektive skattesystemet, avhengig
av den aktuelle skattesats og faktisk tilskuddsandel. Videre kan
selskapene ha incentiver til å avslutte produksjonen tidligere
eller for øvrig påvirke produksjonsperioden, fordi
den effektive skatteprosenten i en bestemt bruksperiode er mer gunstig enn
en annen.
Fjerningstilskuddsloven kan også gi incentiver eller
disincentiver til overdragelser av utvinningstillatelser. Når
det har skjedd en overdragelse av en innretning (herunder ved fusjon
av selskaper), kan departementet etter § 5 treffe
vedtak om at en annen brukstid eller tidligere eieres skatteforhold
skal legges til grunn ved beregningen av tilskuddsandel. Kompetansen
er vid og gir stor fleksibilitet, blant annet for å ta
høyde for de ulike faktiske situasjonene som kan oppstå.
Vurderingstemaene er imidlertid kompliserte fordi loven gir få retningslinjer
for utøvelsen av skjønnet. For selskapene
medfører det at tilskuddsordningen er lite forutsigbar.
På tidspunktet for overdragelse av en utvinningstillatelse
vil selskapene ikke vite hvilken tilskuddsandel staten vil dekke av
fremtidige fjerningsutgifter ettersom departementets kompetanse
etter fjerningstilskuddsloven § 5 først
anvendes når fjerning er aktuelt. Dette kan være til
hinder for gjennomføring av transaksjoner som for øvrig
er forretningsmessig ønskelige. Ordningen kan blant annet
gi disincentiver til overdragelser sent i et felts levetid.
Flere av lovens bestemmelser reiser vanskelige avgrensnings-
og tolkningsspørsmål. Det kan blant annet være
komplisert å skille mellom utgifter knyttet til fjerning
og utgifter knyttet til annen disponering av innretningen. Videre
har det oppstått tolkningsspørsmål om
hva som skal anses som en fjerningsenhet, og brukstiden når
det gjelder innretninger som er en del av en større infrastruktur. Også beregningen
av tilskuddet i tilfeller der selskaper omorganiseres, reiser ulike
tolkningsspørsmål.
Senere års erfaringer har vist at fjerningstilskuddsloven
er krevende å administrere for staten og selskapene. Tilskuddsordningen
innebærer at det er nødvendig med egne, parallelle
regler og systemer for fastsettelse og utbetaling av tilskuddet,
i tillegg til de alminnelige reglene som gjelder for utligning og betaling
av skatt (ligningsloven, skattebetalingsloven). Oljeskattekontoret
foretar beregninger av foreløpige tilskuddssatser i forbindelse
med beslutning om fjerning, og endelige satser når fjerning
er aktuelt. Ved senere endringer av tidligere års ligningsansettelser
må også beregnede tilskuddssatser oppdateres fordi
det er endelige skatter som ligger til grunn for fastsettelsen av
tilskuddsandelen, jf. fjerningstilskuddsloven § 2
første ledd første punktum. Olje- og energidepartementet
har ansvaret for utbetaling av tilskuddene, herunder justeringer
og renteberegning av for mye eller for lite utbetalt tilskudd ved
endring av tilskuddssats. Finansdepartementet tar blant annet stilling
til tolkningsspørsmål, og anvender kompetansen
etter fjerningstilskuddsloven § 5. Etter hvert som
flere fjerningssaker blir aktuelle, må det antas at myndighetene
vil bruke stadig mer ressurser på disse oppgavene. Også for
selskapene vil det være ressurssparende om fjerningsutgifter
i stedet utgiftsføres etter de alminnelige skattereglene.
På denne bakgrunn er Regjeringen kommet til at tilskuddsordningen
bør oppheves, og at fjerningsutgifter i stedet bør
behandles innenfor det alminnelige (petroleums)skattesystemet.
Regjeringen har også vurdert om fjerningstilskuddsloven
bør videreføres som en valgfri ordning for selskapene,
som et alternativ til ordinær skattemessig behandling av
fjerningsutgiftene.
Etter departementets oppfatning vil en slik valgfri ordning innebære
at en i stor grad viderefører de uheldige sidene ved gjeldende
tilskuddsordning. I tillegg innebærer en slik løsning
at en må benytte to regelverk i tiden framover. Dette vil
antagelig medføre ytterligere administrative kostnader
i forhold til dagens system.
Regjeringen er derfor kommet til at fjerningstilskuddsloven ikke
bør videreføres som en valgfri ordning.
Det vises til forslag til lov om opphevelse av fjerningstilskuddsloven
I.
Komiteen viser til at det ved lov av
15. juni 2001, jf. Ot.prp. nr. 86 (2000-2001) og Innst.
O. nr. 106 (2000-2001), ble innført en rekke endringer
i petroleumsskatteloven som gjør at begrunnelsen for å ha
en egen fjerningstilskuddslov, i stor grad er falt bort. Komiteen er
enig med Regjeringen i at så vel adgangen til fremføring
av underskudd med rente, jf. petroleumsskatteloven § 3
bokstav c andre ledd, som muligheten til å overføre
skattemessig underskudd ved fusjoner og overdragelser, allerede
bidrar til at oljeselskapene vil få fradrag for de utgifter
fjerning fører med seg, selv om selskapene på fjerningstidspunktet
ikke har tilstrekkelige inntekter til å dekke kostnadene.
Komiteen vil også, slik ikke minst bransjen selv
gjør, peke på ulempene og usikkerheten for aktørene
ved dagens fjerningstilskuddslov som bl.a. ikke gir selskapene et
like godt resultat som ved fradrag gjennom skattesystemet, slik
det nå foreslås. Eksisterende ordning kan derfor
føre til beslutningsvridninger og incentiver til å påvirke
produksjonsperioden i negativ retning fordi effektive skattebelastninger
i enkelte perioder er mer gunstige enn i andre.
Komiteen er enig med Regjeringen i at dagens ordning
er for lite forutsigbar for selskapene. Videre nødvendiggjør
dagens ordning egne parallelle regler og systemer for fastsettelse
og utbetaling av tilskuddet, i tillegg til de alminnelige reglene
for utligning og betaling av skatt. Dagens ordning reiser også en rekke
avgrensningsspørsmål. Dette gjør dagens
tilskuddsordning svært byråkratisk og tungvint å administrere,
både for selskapene og myndighetene.
Komiteen mener at det også av den grunn
er viktig ikke å videreføre fjerningstilskuddsloven
som en valgfri ordning, da dette vil bety to kompliserte regelverk
i fremtiden med betydelige administrative kostnader og komiteen støtter
derfor Regjeringens forslag om ikke å videreføre
tilskuddsordningen utover den overgangsregelen som er foreslått
i proposisjonens punkt 1.7, jf. nedenfor under kapittel 3.
Komiteen støtter også Regjeringens
syn på å videreføre petroleumsskatteloven § 3
bokstav g annet ledd, om ikke å gi fradrag for avsetninger
til dekning av fremtidige utgifter til fjerning av innretninger,
men at man kan fradragsføre først når
utgiftene faktisk er pådratt, selv om også komiteen er
av den oppfatning at dette også følger av skatteloven § 14-4 tredje
ledd.
Komiteen er enig i at en slik avsetningsadgang vil
føre til uoversiktlige skattekreditter, et krevende kontrollarbeid
for ligningsmyndighetene og ikke minst skjønnsavgjørelser
som lettere kan føre til tvister i forbindelse med ligningsarbeidet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om
opphevelse av fjerningstilskuddsloven.