Stortinget behandlet 18. juni 2003 St.prp. nr. 51 (2002-2003)
Virkemidler for et innovativt og nyskapende næringsliv.
Stortinget gav sin tilslutning til departementets forslag om å opprette
et nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap. Selskapet
vil få ansvaret for forvaltningen av de næringsrettede virkemidlene
som i dag ligger under Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND), Statens veiledningskontor for oppfinnere (SVO), Norges Turistråd og
Norges Eksportråd. Selskapet skal opprettes 1. januar
2004.
I prosessen rundt organiseringen av det nye selskapet i virkemiddelapparatet
har tilknytningsform vært et sentralt spørsmål.
Selskapet vil komme til å forvalte en rekke ordninger og
tiltak som til sammen utgjør en vesentlig del av myndighetenes
samlede portefølje av næringsrettede virkemidler.
Sammen med Norges forskningsråd blir selskapet en av de
to mest sentrale aktørene i det offentlige virkemiddelapparatet
for næringslivet. Selskapet skal både være et
verktøy for myndighetenes nærings-, handels- og regionalpolitikk,
og samtidig være en markedsnær serviceinstitusjon
og premissleverandør for politikkutformingen.
Stortinget har vedtatt å opprette et eget selskap ved
lov, jf. Innst. S. nr. 283 (2002-2003).Tidligere har denne løsningen
vært anvendt bl.a. for SND, med gode erfaringer både
for departementet og for SND. Det viktigste argumentet for å opprette
et særlovsselskap har vært å balansere
myndighetenes behov for styringsmulighet på et overordnet
nivå, mot selskapets selvstendighet og faglige ansvar for
beslutninger knyttet til enkeltsaker. Gjennom særloven
er det formalisert en avgrensning av departementets instruksjonsmyndighet
i enkeltsaker. Dermed forhindrer man at departementet får
en rolle som klageinstans.
Administrativt skal selskapet ligge under Nærings- og
handelsdepartementet. Eierrollen utøves gjennom foretaksmøtet.
I tillegg til at det kan gis politiske føringer gjennom
foretaksmøter, kan bevilgende myndigheter knytte betingelser
til tilskudd eller kjøp av tjenester gjennom tilsagnsbrev.
Ansvaret for strategiske og faglige prioriteringer ligger imidlertid
hos selskapets styre. Styret står også ansvarlig for
den faglige behandling av enkeltsaker. Styret i det nye selskapet
forestår den interne organiseringen. Departementet foreslår
at selskapet gis navnet "Innovasjon Norge".
Selskapet skal forvalte og utvikle virkemidler som skal bidra
til økt innovasjon i næringslivet over hele landet,
og vil være myndighetenes sentrale organ for bedriftsrettede
tiltak og ordninger. De primære målgruppene vil
være entreprenører, unge bedrifter, og små og
mellomstore bedrifter med vekstpotensial. Selskapet skal arbeide
for å fremme kvinners deltakelse i næringslivet
gjennom særskilte satsinger og som en integrert del av
virksomheten.
Selskapet kan forvalte virkemidler innenfor alle de fire hovedkategoriene
som er beskrevet i St.prp. nr. 51 (2002-2003) Virkemidler for et
innovativt og nyskapende næringsliv:
Finansiering, herunder tilskudds-,
låne-, garanti-, og egenkapitalordninger
Rådgivning og kompetansehevende tiltak
Nettverk og infrastruktur
Profilering av norsk næringsliv i utlandet
Selskapet skal ha stor frihet til å utforme bruken av
virkemidlene innenfor gitte budsjettrammer. I det brukerrettede
arbeidet skal det legges vekt på å finne en god
balanse mellom bruk av økonomiske virkemidler i form av
ulike finansieringsordninger, og kompetansebaserte virkemidler i
form av informasjonstjenester, rådgivning og kompetanseoverføring. Videre
skal selskapet initiere, planlegge og gjennomføre markedsføringstiltak
for å fremme Norge som reisemål. Med "profilering
av norsk næringsliv i utlandet" menes både markedsføring
og generell omdømmebygging for norsk næringsliv,
markedsføring av Norge som reisemål, samt profilering
av Norge som et attraktivt land å investere i.
Selskapet skal ikke tilby produkter i konkurranse med det private
markedet. Dette innebærer at salg av konsulenttjenester
som i dag skjer i regi av Norges Eksportråd, vil måtte
reduseres. I rådgivningsarbeidet skal det i stor utstrekning
benyttes private tilbydere. Videre skal egenkapitalprodukter, som
for eksempel såkornkapital, formidles via private selskaper.
Loven vil gi styret et klart ansvar når det gjelder drift
av organisasjonen, samtidig som det gis muligheter for styring innenfor
den sektorpolitiske rollen selskapet er tiltenkt. Vedtak om å yte
finansiell støtte til enkeltprosjekter tilligger selskapets
styre. Departementet har ikke noen rolle i slike spørsmål.
Nærings- og handelsministeren utgjør foretaksmøtet,
som vil være det øverste organ i selskapet. Mellom
foretaksmøtene er styret øverste ansvarlige organ
for selskapets drift. Departementet foreslår i lovutkastet
at styret skal bestå av minimum seks medlemmer, og at de
utnevnes av foretaksmøtet. Styret suppleres med to representanter
valgt av og blant de ansatte ved behandlingen av administrative
saker. Styret er også ansvarlig for selskapets organisering. Organiseringen
skal støtte opp under de overordnede målene som
er satt for selskapet.
Selskapet etableres fra første dag med et hovedkontor
og de eksisterende distrikts- og utekontorene i SND, Norges Eksportråd
og Norges Turistråd. Kontorstrukturen skal i hovedsak følge
fylkesstrukturen. Innenfor denne rammen gis styret anledning til å avgjøre
endringer i antall distriktskontorer.
I lovutkastet foreslås det at samarbeidet mellom selskapet
og fylkeskommunene skal være avtalebasert. Avtalene må baseres
på at fylkeskommunene nå har en tydeligere rolle
som regionalpolitiske utviklingsaktører (jf.
St.meld. nr. 19 (2001-2002) Nye oppgaver for lokaldemokratiet -
regionalt og lokalt nivå.
SND har i dag egne styrer for hvert distriktskontor. Innenfor
de rammer som trekkes opp i St.prp. nr. 51 (2002-2003) og den nye
rollen for fylkeskommunene, vil distriktskontorene kunne utvikle
seg i forskjellige retninger framover.
De regionale styrene skal utnevnes av og rapportere til hovedstyret.
Styrene skal ha vedtaksfullmakt som i dag. Dette gjør styrene
til reelt handlekraftige organer i den regionale næringsutviklingen.
De regionale styrene skal ikke ha flere enn åtte medlemmer. I
dag har alle de regionale styrene en gitt sammensetning basert på Stortingets
behandling av stortingsmeldingen om SND. Med den forventede utvikling om
mer ulike kontorer og fylkeskommunenes nye rolle, er det ikke lenger
naturlig å ha en ens modell for alle styrene. Det bør
derfor i større grad være hovedstyret som avgjør
hvordan de regionale styrene skal settes sammen. Styrene skal som
prinsipp ha et flertall av sine medlemmer fra næringslivet,
og styrets samlede kompetanse skal være avgjørende
for hvordan det blir satt sammen. Styret må gjenspeile
de utfordringer næringslivet i regionen står overfor.
Siden det nye selskapet vil ha en betydelig bredere aktivitet enn
det SND har i dag, mener departementet at det ikke er naturlig at
enkeltnæringer har reservert plass.
Det forutsettes i St.prp. nr. 51 (2002-2003) at samarbeidet mellom
det nye selskapet og utenrikstjenesten skal bli tettere og mer formalisert
enn dagens forhold mellom Norges Eksportråd/Norges
Turistråd og utenrikstjenesten. Dette vil blant annet gjøres
ved at de norske ansatte som er utstasjonert for selskapet som hovedregel
anmeldes som spesialutsendinger ved utenriksstasjonen i vedkommende
land. Det vil ligge til selskapets styre å vedta strategiske
og faglige prioriteringer, herunder også beslutninger om
hvilke markeder selskapet skal ha utsendinger i, hvor mange kontorer
man til enhver tid skal ha, og hvilken kompetanse utsendingene ved
de enkelte kontorer bør ha. Det samme gjelder også ansvaret
for rekruttering, opplæring og faglig instruksmyndighet.
Forhold rundt virksomhetens kapital behandles i §§ 7
- 9. De ulike deler av virksomheten vil primært finansieres
av lån og tilskudd fra staten og fylkeskommunene og gjennom
inntekter fra næringslivet. Selskapet vil i tillegg ha
behov for noe egenkapital. Det legges opp til at all kapital i SND
og SVO føres over til selskapet. En del av denne egenkapitalen
vil bli foreslått knyttet til virksomhetens lavrisikolåneordning,
jf. dagens lavrisikolåneordning i SND. Innskuddskapitalen
i SND på 10 mill. kroner vil bli overført til
selskapet som ny innskuddskapital, jf. forslag i St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Forvaltningsorganet SVOs kapital består av kontorutstyr
og lignende. Innskuddskapitalen vil formelt fastsettes i selskapets stiftelsesdokument
og vedtas av foretaksmøtet. Norges Eksportråd
er en privat stiftelse, og beslutningen om hva som skal skje med
midler i Eksportrådet vil det være opp til stiftelsens
styre å bestemme. Det samme gjelder for Norges Turistråd.
Det er virksomheten i de fire institusjonene Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond, Statens veiledningskontor for oppfinnere,
Norges Eksportråd og Norges Turistråd som skal
inngå i det nye selskapet. I proposisjonen er nærmere
beskrevet hva som vil skje med disse institusjonene når
virksomheten overføres. Særloven vil ha berøringspunkter
mot andre lover. Disse forholdene er også omtalt nærmere
i proposisjonen.
Opprettelsen av det nye selskapet vil gi både administrative
endringer og økonomiske kostnader og innsparinger. På den
administrative siden vil det bli etablert en ny lov som foreslått
i denne proposisjonen. Dagens lov om Statens nærings- og
distriktsutviklingsfond vil bli opphevet. Videre vil dagens styrer
i SND og SVO opphøre for å bli erstattet med styret
for det nye selskapet. Styrene i stiftelsene Norges Eksportråd
og Norges Turistråd avgjør selv hvorvidt stiftelsene
som sådanne skal videreføres. Selskapets utsendinger
i utlandet skal som hovedregel anmeldes som spesialutsendinger i
utenrikstjenesten. Det må inngås en egen avtale
mellom Utenriksdepartementet og selskapet for å regulere
dette.
En kan vente å oppnå kostnadsreduksjoner i
administrative funksjoner siden fire hovedkontorer skal slås
sammen til ett. Etableringen av det nye selskapet er en virksomhetsoverdragelse
i henhold til arbeidsmiljølovens § 73.
En overføring av aktivitetene fra dagens fire institusjoner
til det nye selskapet vil derfor i seg selv ikke være grunn
til oppsigelse fra de eksisterende institusjonene eller det nye
selskapet. Videre kan det over tid ventes en effektivisering av
IT-systemene. Integrering av systemene i SND, Norges Eksportråd,
SVO og Norges Turistråd vil imidlertid medføre
til dels betydelige kostnader på kort sikt. Ved å samlokalisere
fire hovedkontorer til ett, kan det forventes lavere husleiekostnader.
Det vil imidlertid i en overgangsperiode kunne eksistere doble leieforhold.
Profilering av det nye selskapets tilbud og navn vil kreve investeringer
i markedsføring som må dekkes som en engangsutgift.
Videre vil det påløpe overgangskostnader knyttet
til samordning av arkiv og andre støttefunksjoner samt
til opplæring og kompetansetiltak.
Nærings- og handelsdepartementet sendte ved brev av
4. juli 2003 utkast til lov om ny enhet for innovasjon
og internasjonalisering på alminnelig høring. Høringsinstansene
stiller seg i svært stor grad positive til samordningen
av de næringsrettede virkemidlene i Norges Eksportråd,
SND, Norges Turistråd og SVO i et nytt selskap. Enkelte
høringsinstanser mener Stortinget burde ha gått
lenger med hensyn til hvilke institusjoner som samordnes og hvilke
virkemidler det nye selskapet skal disponere. Høringsinstansene
er videre positive til valg av særlovsselskap som tilknytningsform
for det nye selskapet. Flere av høringsinstansene, særlig
fylkeskommunene, har merknader knyttet til selskapets organisering
på regionalt nivå. Det er nær samstemmighet
blant fylkeskommunene om at distriktskontorene bør ha egne styrer
som i dag, mens merknadene spriker på de andre områdene.
Det er ulike oppfatninger blant fylkeskommunene om hva som bør
lovfestes av disse spørsmålene.