Tvistemålsloven har ingen bestemmelser om hvilket rettslig
avgjørelsesgrunnlag voldgiftsretten skal legge til grunn
for å løse tvisten. Den rådende oppfatning
er at voldgiftsretten skal dømme etter gjeldende rett dersom
partene ikke har avtalt noe annet.
Utvalget foreslår å videreføre det
anerkjente utgangspunktet om at partene kan avtale hvilken materiell
rett tvisten skal løses etter.
Departementet slutter seg i hovedsak til utvalgets vurderinger
og forslag. Partenes mulighet til å velge hvilken materiell
rett voldgiftsretten skal bygge på, er et viktig prinsipp
i voldgiftsinstituttet. Den valgfrihet partene her nyter, kan være
en av hovedgrunnene til at de velger voldgift for å løse
tvisten. Departementet er enig med utvalget i at voldgiftsretten,
dersom partene ikke har avtalt noe annet, skal anvende de regler
som følger av norske lovvalgsregler.
Å dele forhandlingene og avsi deldom er i noen saker
naturlig og hensiktsmessig. Etter gjeldende rett er det usikkert
om voldgiftsretten kan dele forhandlingene og avsi deldom. Spørsmålet
er ikke regulert i tvistemålsloven.
Utvalget foreslår en egen bestemmelse om dette, og departementet
slutter seg til utvalgets forslag.
Tvistemålsloven oppstiller ingen frist for når voldgiftsretten
skal ha avgjort tvisten, og utvalget mener det i ny voldgiftslov
ikke er grunnlag for å oppstille en slik frist.
Departementet slutter seg til utvalgets vurderinger. Bruker voldgiftsretten
for lang tid på å avsi dommen, kan det føre
til at partenes formål med å løse tvisten
ved voldgift ikke blir oppnådd. Departementet antar imidlertid
at det i praksis generelt ikke er slik at voldgiftsretten bruker
unødig lang tid på avgjørelsen.
Tvistemålsloven bestemmer at avgjørelser skal treffes
av alle voldgiftsdommere i fellesskap og at det gjelder et flertallsprinsipp.
Er det ikke mulig å oppnå et flertall, trer voldgiftsavtalen
ut av kraft med mindre partene har avtalt noe annet.
Utvalget foreslår en egen bestemmelse om avstemningsregler,
og departementet slutter seg til utvalgets forslag. Det er behov
for avstemningsregler som sikrer at en voldgiftsdom blir avsagt
når voldgiftsretten er satt med mer enn én dommer.
Departementet er enig i at stemmen til voldgiftsrettens leder som
hovedregel bør være avgjørende når
det ikke er mulig å oppnå et flertall. For det
tilfelle at en eller flere av voldgiftsdommerne nekter å delta
i avstemningen, foreslår departementet at et flertall av
dommerne likevel kan avgjøre tvisten. Reglene sikrer at
det blir truffet en avgjørelse i saken. Departementet er
videre enig i at det bør gjelde en særregel når
voldgiftsretten stemmer over pengebeløp eller andre størrelser.
Etter tvistemålsloven har i utgangspunktet et forlik
inngått for voldgiftsretten samme rettsvirkning som en
rettskraftig dom.
Utvalget mener at voldgiftsreglene ikke bør være til
hinder for å løse tvisten ved forlik. Av den grunn foreslår
utvalget at et forlik skal ha samme virkning som en voldgiftsdom
ved at det stadfestes av voldgiftsretten.
Departementet er i det vesentlige enig i utvalgets vurderinger,
men foreslår at voldgiftsretten skal kunne motsette seg å stadfeste
et forlik. Bestemmelsen blir da i samsvar med modelloven. Når
et forlik blir stadfestet i voldgiftsdom, blir det rettskraftig
og tvangskraftig som en ordinær voldgiftsdom.
Det følger forutsetningsvis av tvistemålsloven
at voldgiftsdommen skal være skriftlig. Voldgiftsdommen
skal begrunne dommen dersom ikke partene har frafalt det.
Utvalget foreslår en egen bestemmelse om voldgiftsdommens
form og innhold som departementet slutter seg til. Departementet
er enig i at dissenser skal opplyses mv. slik utvalget foreslår.
Voldgiftsretten har etter gjeldende rett adgang til å rette
voldgiftsdommer. Dersom noe som skulle ha vært med i dommen,
ikke er tatt med, kan retten avsi tilleggsdom etter de samme regler
som gjelder for retting. En part har ikke rett til å kreve
at voldgiftsretten uttaler seg om forståelsen av dommen
eller deler av den.
I likhet med utvalget foreslår departementet at voldgiftsretten
skal ha adgang til å rette en voldgiftsavgjørelse.
Denne adgangen gjelder imidlertid bare for skrivefeil, regnefeil
eller andre åpenbare feil. Voldgiftsretten skal også under
nærmere vilkår ha adgang til å avsi tilleggsdom.
Departementet har i likhet med utvalget kommet til at voldgiftsretten
ikke bør ha adgang til å gi en uttalelse om dommen
etter at den er avsagt. Hensynet til forutberegnelighet og effektivitet
taler mot en adgang til å begjære tolkningsuttalelser
fra voldgiftsretten.
I tvistemålsloven er det ikke gitt regler for saksomkostninger
i voldgiftssaker. Det er antatt at voldgiftsretten skal følge
tvistemålslovens alminnelige regler om saksomkostinger
så langt de passer.
Departementet er enig med utvalget i at det er naturlig å regulere
omkostningsspørsmålet i voldgiftsloven. Departementet
slutter seg til utvalgets forslag både for så vidt
gjelder omkostninger til voldgiftsretten og fordelingen av disse,
og adgangen til helt eller delvis å tilkjenne en part saksomkostninger
fra motparten. Departementet slutter seg også til utvalgets forslag
om adgangen for voldgiftsretten til å pålegge partene å stille
sikkerhet for voldgiftsrettens omkostninger.
Etter tvistemålsloven skal voldgiftsretten sende et
underskrevet eksemplar av voldgiftsdommen til tingretten for å oppbevare
den i rettens arkiv. Bakgrunnen for påbudet var å sikre
en mulighet for å bringe avgjørelsens innhold
på det rene ved en senere anledning.
Utvalget foreslår ikke å videreføre
dagens ordning med å sende inn voldgiftsdommer til tingrettene.
I motsetning til utvalget er departementet innstilt på å opprettholde
ordningen med at voldgiftsretten sender inn voldgiftsdommen til
tingretten. Etter det departementet forstår, er det utvalgets
erfaring at ordningen bare etterleves i begrenset grad. Når
departementet likevel foreslår å videreføre
ordningen, er det begrunnet i notoritetshensyn og et ønske
om å kunne få oversikt over i hvilket omfang voldgift
brukes som alternativ tvisteløsningsform.