I høringsnotatet av september 2001 ble det fremsatt
forslag om innføring av et subsidiært legalpant på fem
prosent av alle pantsatte verdier. Flertallet av høringsinstansene
støtter dette.
Departementet går etter høringsrunden inn for å videreføre
forslaget om et legalpant på fem prosent til sikkerhet
for nødvendige boomkostninger. Innføring av en
legalpantregel kombinert med en økning av rekvirentansvaret
medfører at utgifter til bobehandlingen blir fordelt mellom
de næringsdrivende og det offentlige.
Legalpantet vil få betydning for panthaverne i tilfeller
der det pantsatte formuesgodet er belånt med mer enn 95
pst. av formuesgodets beregnede verdi eller det et salg av formuesgodet
innbringer. I så fall vil legalpantet "gå ut over"
den panthaveren som har dårligst prioritet.
Legalpantregelen må forventes å medføre
at næringsdrivende som vil pantsette sine formuesgoder, normalt
bare vil få dem belånt med inntil 95 pst. av verdien,
forutsatt at det ikke gjelder et særlig kostbart pantobjekt.
Det resterende finansieringsbehovet må de næringsdrivende
dekke ved egne midler eller ved usikret kreditt til høyere
kredittpris. Etter departementets syn er det ikke nødvendigvis
uheldig dersom næringsdrivende på denne måten
får en noe mer begrenset tilgang på realkreditt.
Departementet antar at legalpantet vil få liten praktisk
betydning for privatpersoner som tar opp boliglån. Det
totale antallet personlige konkurser er så lavt at en legalpantregel
neppe vil påvirke renten på boliglån.
Flertallet av konkursskyldnerne er selskaper.
Departementet foreslår videre at eiendeler som er stilt
som sikkerhet for konkursskyldnerens gjeld av en tredjeperson, også skal
være omfattet av legalpantet. Det følger av panteloven
at panthaveren kan kreve at pantekravet blir innfridd når
det blir åpnet konkurs hos skyldneren eller hos pantets
eier.
Spørsmålet om en ny regel om legalpant for
konkursboet kan gis virkning i forhold til allerede etablerte avtalepanteretter
eller om Grunnloven § 97 vil være til
hinder for dette, er drøftet av Falkanger-utvalget. Utvalget
konkluderte med at anvendelse av legalpantet på eldre panteretter
ikke ville stride mot Grunnloven § 97. Utvalget
så likevel at en umiddelbar innføring av et legalpant
kunne skape problemer for finansnæringen, og foreslo derfor
en overgangsperiode på tre år før bestemmelsen
skulle gis anvendelse på pantsettelsesavtaler stiftet før
lovens ikrafttredelse.
Departementet foreslår i proposisjonen her en overgangsregel
i samsvar med dette forslaget, og slutter seg til den begrunnelsen
som utvalget har gitt for regelen.
Komiteen støtter Regjeringens
intensjon om å sikre nødvendige midler til bobehandlingen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at det i Norge er en utstrakt
adgang til å pantsette verdier, og at dette er en av grunnene
til at det er lite frie midler til bobehandlingen. Flertallet viser
til at et flertall av høringsinstansene er positive til
forslaget om et subsidiært fem prosents legalpant av alle
pantsatte verdier. Flertallet viser også til
at Falkanger-utvalget i NOU 1993:16 på side 141 uttalte
at
"Med en såpass lav prosentsats begrenses avviket fra
gjeldende pantsettelsesregler. Fem prosent utgjør et maksimalbeløp
som kun får praktisk betydning hvis boet for øvrig
mangler midler".
Flertallet viser også til at enkelte
høringsinstanser i forkant av lovforslaget og under komiteens høring
den 11. februar 2004, uttrykte skepsis til forslaget om
fem prosent legalpant. Spesielt var høringsinstansene opptatt
av virkningene for næringslivets finansieringsbehov generelt
og for skipsfarten spesielt. Videre ble problemstillinger vedrørende vidløftiggjøring
av bobehandlingen berørt.
Flertallet vil presisere at legalpantet skal begrenses
til nødvendige boomkostninger, og at Regjeringen i tråd
med Falkanger-utvalgets anbefaling foreslår en overgangsperiode
på tre år for pantsettelsesavtaler inngått
før lovens ikrafttredelse. Etter flertallets erfaring
vil utgiftene til nødvendig bobehandling variere fra bo
til bo, men flertallet antar at det i bo med særlig
verdifulle panteobjekter normalt ikke er nødvendig å bruke
legalpantet fullt ut. Flertallet stiller seg for øvrig
tvilende til påstanden om mulig vidløftiggjøring
av bobehandling som følge av legalpantet. Flertallet viser
til at problemet i konkursboene i dag er at bostyrer slett ikke
har mulighet til å utføre de grunnleggende oppgavene
de har etter konkursloven, og til at bostyrer ikke får
noen nye oppgaver med lovendringen. Flertallet vil
minne om at skifteretten har ansvar for å slå ned
på eventuelle tilfeller av unødvendig omfattende
bobehandling.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter
i det alt vesentlige innføring av legalpant på 5 pst.
som foreslått i ny pantelov § 6-4. Dette
flertallet mener imidlertid at det er hensiktsmessig å foreslå en
begrensningsregel for særskilt verdifulle panteobjekter. Dette
flertallet foreslår derfor at legalpantet i realregistrerte
panteobjekter begrenses oppad til 700 ganger rettsgebyret. Med et
rettsgebyr på 740 kroner vil 700R tilsvare 518 000
kroner. En slik begrensning i legalpantet vil særlig få betydning for
eiendeler som skip, offshoreinnretninger, faste eiendommer og fly.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
"I lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant gjøres
følgende endring:
Ny § 6-4 første ledd tredje
punktum skal lyde:
Panteretten utgjør fem prosent av formuesgodets beregnede
verdi eller av det et salg av formuesgodet innbringer, men maksimalt
700R i hvert realregistrerte pantobjekt."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
etter en helhetlig vurdering at det vil være hensiktsmessig
at midler kan skaffes til veie gjennom en form for legalpant. Selv
om dette kan medføre at kreditter blir dyrere for enkelte
næringslivsgrupper ved at de første 5 pst. av
et pant kan benyttes til bobehandlingskostnader, mener disse medlemmer at
kreditorene som helhet vil tjene på at et konkursbo blir
gjennomgått på en forsvarlig måte. Det
er viktig å presisere at det kun er nødvendig bobehandling
som skal dekkes av legalpantet.
Disse medlemmer er av den oppfatning at det vil
være hensiktsmessig å knytte avgrensningen av
legalpantet opp mot de respektive pant, og ikke som en fordeling
av et forutbestemt totalbeløp. Det vil kunne medføre
unødvendig merarbeid dersom en skal bruke tid og ressurser
på fordelingsavgjørelsen.
Disse medlemmer ser likevel at en flat 5 prosentsats
uten noen som helst begrensning kan slå urimelig hardt
ut der svært kapitalintensive panteobjekter er involvert.
Som eksempel på slike kapitalintensive objekter er skip
og større faste eiendommer. All den tid Regjeringen fremhever
at det kun er nødvendige boomkostninger som skal dekkes,
kan disse medlemmer ikke se noen gode grunner til
ikke å avgrense legalpantet til maks 100 ganger rettsgebyret
pr. panteobjekt. Da vil en både sikre nødvendige midler
der det er kun ett panteobjekt, men også sikre flere midler
der det er flere panteobjekter og følgelig større
bo til behandling. En slik avgrensning av legalpantet vil heller
ikke medføre kostnader for domstolen å administrere.
Samtidig vil finanskostnadene ved nødvendig lånefinansiering
av kapitalintensive objekter bli påvirket i svært
liten grad.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"I lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant gjøres
følgende endring:
Ny § 6-4 første ledd tredje
punktum skal lyde:
Panteretten utgjør fem prosent av formuesgodets beregnede
verdi eller av det et salg av formuesgodet innbringer, men kan ikke
utgjøre mer enn 100 ganger rettsgebyret i hvert panteobjekt."
Disse medlemmer mener det er viktig å sikre
norsk konkurranseutsatt virksomhet samme betingelser som de land
man konkurrerer med. Det kan ikke bli slik at man i Norge skal ha
spesielle regler og særordninger, som gjør at
norske virksomheter konkurrerer på dårligere vilkår
enn sine konkurrenter i utlandet. Slike ordninger for norsk virksomhet
vil på sikt tappe Norge for arbeidsplasser og kompetanse.
I forhold til skipsfartsnæringen er det spesielt viktig
at man ikke innfører særnorske regler som vil
virke konkurransehemmende for norske virksomheter. Dette er en av
de mest konkurranseutsatte næringer vi har i Norge, hvor
nasjonen kan risikere å miste en hel næring om
man stadig innfører slike særnorske regler. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant skal ny
§ 6-4, niende ledd lyde:
(9) Reglene i denne paragrafen gjelder
ikke skip eller flytende installasjoner registrert i Norsk Internasjonalt
Skipsregister (NIS) eller i Norsk Ordinært Skipsregister
(NOR)."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
viktigheten av at det alltid finnes tilstrekkelige midler i boet
til en skikkelig bobehandling. Dette medlem vil påpeke
at det er viktig med nok midler også når det er
store selskap som går konkurs. Det er nettopp i slike store
selskap at det kan være krevende å finne frem
til hva som har funnet sted av transaksjoner, og da kan det ikke
være noen grunn til at det skal være relativt
mindre midler tilgjengelig.
Dette medlem støtter Regjeringens opprinnelige
forslag til ny § 6-4 første ledd, tredje punktum i
panteloven.