Politiloven § 19 gir hjemmel for å tilsette
politimestere og sjefer for politiets særorganer på åremål. Bestemmelsen
nevner imidlertid ikke visepolitimestere. Departementet er for øvrig
med hjemmel i politiloven gitt myndighet til å fastsette
tilsettingsmåten for andre stillingskategorier. Det er
ikke regulert i politiloven eller forskrift om åremål
i politiet, hvilke kriterier som skal legges til grunn ved vurderingen
av om stillinger skal omgjøres til åremålsstillinger.
I § 19 fastslås også at politimestere,
visepolitimestere og sjefene for Kriminalpolitisentralen og Utrykningspolitiet
utnevnes som embetsmenn, og at sjefen for Politiets sikkerhetstjeneste
beskikkes av Kongen i statsråd. Selv om det ikke er fastslått
i bestemmelsen er sjefen for Politihøgskolen og sjefen
for Politiets utlendingsenhet beskikket av Kongen til stillingene. Direktøren
for Politiets data- og materielltjeneste er tilsatt av Justisdepartementet.
Arbeidsgruppen foreslår at ansettelsesform og -måte
i politi- og lensmannsetaten, herunder for ledernivåene
i Politidirektoratet, harmoniseres. De assisterende politidirektørene
i likhet med politidirektøren beskikkes på åremål
av Kongen i statsråd. Åremålsperioden
er seks år, og med mulighet etter utlysning til forlengelse
i henholdsvis ytterligere tre eller seks år. Likeledes
foreslås at utnevnelse til embetsmenn for politimestere,
begrenses til politimestere som er ledere for politidistrikter.
Politimestrene i direktoratet blir etter dette å beskikke
på åremål, i likhet med de to øverste
ledernivåene i direktoratet.
Arbeidsgruppen foreslår, som ledd i harmoniseringen
i etaten for øvrig, at også den nye stillingen som
direktør for Politiets data- og materielltjeneste og sjefene
for Kriminalpolitisentralen og Utrykningspolitiet beskikkes på åremål
av Kongen i statsråd. Det foreslås en endring
i lovteksten, slik at det skal fremgå at sjefen for Politihøgskolen
skal beskikkes. For helhetens skyld foreslås også at
det inntas i bestemmelsen at sjefen for ØKOKRIM skal utnevnes som
embetsmann.
Femte ledd i § 19 foreslås begrenset til å gjelde for
stillinger i Politiets sikkerhetstjeneste. I relasjon til valg av
tilsettingsorgan er ikke denne avgrensingen ment å få praktiske
konsekvenser. Derimot vil den medføre at departementets
kompetanse til å foreta tilsettinger på åremål
begrenses til stillinger og embeter som er konkret omtalt i bestemmelsen.
Departementet mener gode grunner taler for en harmonisering av
tilsettingsformene og -måtene i Politidirektoratet og etaten
for øvrig. Enkelte stillingsbetegnelser benyttes for ulike
funksjoner, og det foreligger et behov for en endring slik at enkelte
stillingsbetegnelser forbeholdes politidistriktene. Det forligger
også et klart behov for å tydeliggjøre
hvilke embeter og tjenestemannsstillinger som det kan utnevnes,
beskikkes og tilsettes på åremål.
Etter departementets vurdering bør stillingen som direktør
for Politidirektoratet fortsatt være en åremålsstilling
på seks år. Begrunnelsen for åremål er
hensynet til å styrke den demokratiske kontrollen med Politidirektoratets
virksomhet, samt at Politidirektoratets leder må anses å være
i en særstilling i forhold til andre direktoratsledere
på grunn av politi- og lensmannsetatens rett og plikt til å anvende
fysisk makt i fredstid.
Embetet som politimester har tradisjonelt, og over lang tid,
vært knyttet til ledelsen av et politidistrikt. Det var
opprinnelig ikke hensikten at det skulle opprettes embeter i Politidirektoratet,
men embeter som politimester ble satt på organisasjonskartet
i direktoratet. Departementet mener at politimesterstillingene bør
være forbeholdt stillinger i politidistriktene, og ikke
benyttes i administrative stillinger i Politidirektoratet. Spørsmålet
blir videre om stillingene som i dag er politimesterstillinger i
direktoratet fortsatt bør være embeter. Departementet
mener at gode grunner taler for at embetene som politimestere i
Politidirektoratet skal omgjøres til tjenestemannsstillinger
når åremålsperioden, for de som nå besitter
embetene, går ut eller noen av disse fratrer tidligere.
Departementet mener videre at gode grunner taler for at annen stillingstittel
benyttes ved nye tilsettinger i de nåværende politimesterstillingene
i direktoratet.
Politimesterembetene ute i distriktene, hvor politimesteren er øverste
påtalemyndighet i sine distrikter, bør bestå som
embeter. Departementet ser gode grunner for at også visepolitimestrene
i politidistriktene fortsatt skal være embetsmenn, da hensynet
til uavhengighet ved utøvelsen av påtalemyndighet
gjør seg gjeldende både for visepolitimestere
og politimestere, og foreslår at visepolitimestere ved
politidistriktene utnevens i faste embeter.
Justisdepartementet mener videre at det bør gjennomføres
en harmonisering for tilsettingsmåten for sjefene for politiets
særorganer. I henhold til gjeldende regelverk utnevnes
sjefene for ØKOKRIM, Kriminalpolitisentralen og Utrykningspolitiet,
mens sjefene for Politiets sikkerhetstjeneste, Politihøgskolen og
Politiets utlendingsenhet beskikkes av Kongen i statsråd
og direktøren for Politiets data- og materielltjeneste
tilsettes av departementet. I utgangspunktet ser departementet ingen
tungtveiende hensyn som tilsier denne ulikheten. Under henvisning
til drøftelsen over vedrørende de hensyn som det
er lagt vekt på ved vurderingen av politimestere, anser
departementet i likhet med arbeidsgruppen at det er naturlig og riktig å sondre
mellom særorgansjefene etter hvorvidt de er tillagt påtalekompetanse.
På det nåværende tidspunkt er det kun
sjefen for ØKOKRIM som har slik kompetanse. Videre er både
sjefen og assisterende sjef for ØKOKRIM førstestatsadvokater
og utgjør toppledelsen ved et statsadvokatembete. Etter
departementets vurdering foreligger det etter dette gode grunner
for at både sjefen for ØKOKRIM og assisterende
sjef for ØKOKRIM utnevnes som embetsmenn. Av hensyn til
viktigheten av stillingene som sjef for de øvrige særorganer
for politiet mener departementet at disse bør beskikkes
av Kongen i statsråd.
Med hjemmel i politiloven § 19 fjerde og femte ledd
er åremålstilsettinger etter hvert tatt i bruk
i stor utstrekning i politi- og lensmannsetaten. De hensyn som begrunner
bruk av åremål for politimestrene gjør seg
også gjeldende for sjefene for politiets særorganer.
Etter departementets syn taler gode grunner for at også disse
stillingene besettes på åremål. Dette
vil bidra til å sikre den nødvendige fornyelse,
resultatorientering og effektivitet. Sjefen for ØKOKRIM
er imidlertid, ved siden av å være leder for særorganet, også førstestatsadvokat
og leder for et statsadvokatembete. Førstestatsadvokater
og statsadvokater utnevnes som faste embetsmenn. Departementet slutter seg
derfor til arbeidsgruppens forslag om at sjefen for ØKOKRIM,
som del av den høyere påtalemyndighet, bør
ha samme tilsettingsform som de øvrige lederne for statsadvokatembetene,
og at åremål således ikke benyttes.
Komiteen er enig i at det ryddes opp
i stillingsbetegnelser og at tilsettingsformene og -måtene
harmoniseres i Politidirektoratet og etatene for øvrig.
Komiteen viser til at tolkingen av politilovens § 19
femte ledd gir hjemmel for utnevnelse på åremål også for
visepolitimestre.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er
et mål å begrense bruken av midlertidighet i staten,
men at det kan forsvares at det brukes ved tilsetting av direktør
for Politidirektoratet for å styrke den demokratiske kontrollen
med direktoratets virksomhet. Det samme gjelder for utnevnelse av
sjefene for politiets særorganer. Men med unntak av Økokrim
som er en del av den høyere påtalemyndighet, og
som derfor bør ha samme tilsettingsform som resten av lederne
for statsadvokatembetene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
ogSosialistisk Venstreparti ser det som
hensiktsmessig at ledelsen i politiet i stor utstrekning ansettes
på åremål. Det vil i disse stillingene
være behov for fortløpende fornyelse i forhold
til de raskt endrede forutsetninger som politiledelse medfører. Disse
medlemmer ser behovet for en uavhengig påtalemakt,
og vil unnta dem som er en del av den høyere påtalemakt
fra åremålskravet.