Proposisjonen inneholder forslag til en ny lov om innkreving
av underholdsbidrag. Forslaget tar i første rekke sikte
på en omfattende lovteknisk modernisering i forhold til
gjeldende bidragsinnkrevingslov av 9. desember 1955 nr.
5. Det er imidlertid også inntatt enkelte forslag til materielle
endringer.
Innkrevingsarbeidet etter bidragsinnkrevingsloven kan kort beskrives
som følger:
De private partene i en bidragssak kan sammen eller hver for
seg kreve at bidraget skal innkreves av det offentlige etter reglene
i bidragsinnkrevingsloven. I visse tilfelle skal bidraget innkreves
av det offentlige, blant annet når det offentlige har refusjonskrav
i bidraget for utlagt bidragsforskott.
Krav om offentlig innkreving settes fram for bidragsfogden (trygdekontoret),
som skal viderebefordre kravet til Trygdeetatens innkrevingssentral
(TI) i Bjørnevatn som ansvarlig for innkrevingen. I tilknytning
til dette avgjør bidragsfogden i hvilken utstrekning innkrevingen
skal omfatte gjeld for tidligere terminer.
Innkrevingssentralens oppgaver omfatter videre regnskap over
innkomne bidrag, oppstått gjeld og fordelingen av bidrag
på kravhaverne. Foruten de private partene, er staten og
også kommunene aktuelle kravhavere.
Innkrevingssentralens virkemidler ved innkrevingen er fastlagt
i bidragsinnkrevingsloven. Som for øvrige namsmyndigheter
er det viktigste virkemidlet utleggstrekk i lønn. Innkrevingssentralen
kan imidlertid også f.eks. kreve motregning i bidragspliktiges krav
på tilbakebetaling av skatt.
Innkreving av bidrag fra bidragspliktige bosatt i utlandet skjer
ved å kreve bistand fra det andre landet i samsvar med
en internasjonal konvensjon der både Norge og det andre
landet er medlem.
Proposisjonen bygger for øvrig på en rapport
av 30. april 2002, utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående
av representanter fra daværende Sosial- og helsedepartementet,
Barne- og familiedepartementet, Rikstrygdeverket og Trygdeetatens
innkrevingssentral.
Hovedformålet med ny bidragsinnkrevingslov er å få en
mer oversiktlig og systematisert lov enn den som gjelder. Dagens
lov fra 1955 bærer sterkt preg av å ha blitt lappet
på.
I 2003 hadde TI ansvaret for innkreving av bidrag til 166 000
barn. Ved utgangen av samme år var antall bidragspliktige
med innkreving 113 200. De nye bidragsreglene, med økt
vekt på private avtaler og private ordninger, har ført
til en nedgang i antall bidragspliktige med offentlig innkreving
på om lag 15 000 i forhold til foregående år.
Innkrevingsreglene bør i større grad tilpasses
dagens virkelighet. Bidragsinnkrevingsloven utgjør det juridiske
grunnlaget for de fullmakter som TI har til tvangsinnfordring overfor
bidragspliktige. En ny lov bør sikre klare regler for sentralens
virksomhet, ikke minst med henblikk på god effektivitet,
service og rettssikkerhet for både bidragspliktige og bidragsmottaker.
Til tross for en klart mer effektiv bidragsinnkreving enn tidligere,
har bidragsgjelden forblitt om lag den samme i kroner. Det dreier
seg om betydelige beløp - pr. 31. desember 2003
var samlet gjeld 3 004 mill. kroner, inkludert utenlandsgjeld.
Arbeids- og sosialdepartementet mener at arbeidsgrupperapporten
gir et godt grunnlag for ny lovgivning på området
og har i stor grad fulgt opp tilrådingene når
det gjelder behov for modernisering og forenkling av lovgivningen
på området.
Rapportens forslag til materielle endringer er fulgt opp i proposisjonen
her, med unntak av visse forslag som antas å burde utgå på grunn
av innvendinger framsatt i høringsrunden. Et hovedproblem knyttet
til disse forslagene var at de innebar at fullmaktene i bidragsinnkrevingsloven
i større eller mindre grad ble mer omfattende enn etter
de generelle reglene om tvangsfullbyrdelse. Selv om forslagene kunne
sies å peke på uheldige forhold som skaper vansker
for innkrevingsarbeidet, var de likevel av en slik art at de primært
bør få en generell løsning, dvs. en løsning
gjeldende for all tvangsfullbyrdelse i Norge.
Forslaget til ny bidragsinnkrevingslov er, i motsetning til gjeldende
lov, inndelt i kapitler for å få en mer systematisk
oppbygging:
Kapittel 1 angir lovens anvendelsesområde og bestemmer
hvilke typer bidrag og andre krav som kan innkreves etter loven.
Kapitlet gir videre definisjoner av de viktigste begrepene i loven.
Kapittel 2 er det mest sentrale kapitlet og gir nærmere
regler om innkrevingen. Det gis regler om når innkreving
skal iverksettes. I tillegg bestemmes når bidragspliktige
skal betale bidraget og bidragspliktiges plikter når betaling
uteblir, herunder muligheten for betalingsordning. Dette følges
opp av en bestemmelse om de mest sentrale virkemidlene for tvangsinnkreving
ved mislighold. Dette følges av en rekke bestemmelser om
andre tvangsmidler som TI kan benytte ved mislighold. Forholdet
til det ordinære namsapparatet reguleres også,
dvs. hvilke utlegg som TI selv ikke kan foreta. Endelig er det gitt
en bestemmelse om behandling av bagatellmessige gjeldsbeløp.
I kapittel 3 behandles bidragspliktiges, trekkpliktiges og andres
opplysningsplikt. Kapittel 4 inneholder saksbehandlings- og klagereglene.
I kapittel 5 reguleres tilbakekreving av feilutbetalinger og hvordan beløpene
skal tilbakekreves.
I tillegg til endringer med sikte på modernisering, foreslås
tiltak for å effektivisere bidragsinnkrevingen, blant annet
tiltak for å øke betalingsviljen hos skyldnere
som antas å ha økonomi til å forsørge
sine barn.
Det foreslås også enkelte materielle endringer med
bakgrunn i at man på enkelte områder ønsker
at TI har fullmakter som avspeiler sentralens rolle som innkrever
av de pengekrav som har førsteprioritet i samfunnet, nemlig
underholdsbidrag til barn og ektefelle.
I lovforslaget er paragrafene gitt en egen overskrift som angir
hva bestemmelsene regulerer. For øvrig tar endringene sikte
på økt presisjonsnivå, språklig
forbedring og modernisering. Det er videre lagt vekt på en
mest mulig ensartet språkbruk.
De viktigste materielle endringer/presiseringer i lovforslaget
er følgende:
Kravet om obligatorisk offentlig innkreving
i saker der partene ikke bodde sammen ved barnets fødsel
utgår, jf. lovforslaget § 5. Det antas
at partenes rett til å avtale bidrag seg imellom og retten for
begge parter til å kreve offentlig fastsettelse og innkreving
i enhver bidragssak, i tilstrekkelig grad sikrer barnas rett til
forsørgelse. Obligatorisk offentlig innkreving bør
kunne begrenses til tilfellene der dette er nødvendig med
henblikk på å sikre folketrygdens refusjonskrav
for utbetalt bidragsforskott.
Presisering av at også bidragskrav med grunnlag i
privat avtale og andre krav som TI innkrever er tvangsgrunnlag for
utlegg, jf. lovforslaget § 7 og forslaget til
endringer i barneloven § 78.
Lovfesting av dagens praksis med tilbud om betalingsordning
til bidragspliktige med betalingsproblemer, jf. lovforslaget § 10.
Gjeldende adgang til å innkreve bidrag hos bidragspliktiges
ektefelle eller foreldre når bidragspliktige arbeider i
disse personenes bedrift, foreslås utvidet til å omfatte
bidragspliktiges samboer og nære slektninger for øvrig,
jf. lovforslaget § 11 tredje ledd. Det vises her
til at TI har i økende grad registrert problemer med at
bidragspliktige søker å unndra seg forsørgingsplikten
ved å "gjemme bort" arbeidsinntekt hos nære slektninger
og samboere, uten at det i dag er mulig eksakt å anslå omfanget.
Presisering av plikt for arbeidsgivere som har brutt trekkplikten
til å opplyse om årsaken til bruddet, jf. lovforslaget § 12
første ledd. Det synes, ifølge departementet,
ikke urimelig at trekkpliktige gis plikt til å redegjøre
for bakgrunnen for forsinkelsen i forhold til innkrevingen av bidraget.
Dette skulle heller ikke være spesielt vanskelig eller
belastende for arbeidsgiver å utføre.
Trukne bidragsbeløp ifølge trekkplikten
skal tilhøre bidragskreditorene, jf. lovforslaget § 18
andre ledd. Bestemmelsene i § 18 innebærer
at bidragsbeløp som er holdt tilbake i bidragspliktiges lønn,
ikke kan trekkes inn i arbeidsgivers konkursbo eller på annen
måte gjøres gjenstand for kreditorbeslag, og at
beløpene skal tilhøre bidragskreditorene. I tillegg
foreslås for ordens skyld presisert at trukne bidragsbeløp
som en konsekvens av dette er bidragskreditorenes eiendom. Beløpet
kan med den foreslåtte beskyttelse heller ikke i andre
tilfeller enn konkurs gjøres til gjenstand for utlegg eller
andre tvangsforføyninger fra andre fordringshaveres side.
Gjeldende adgang til å motregne i tilgodehavende
i skatt og statlige avgifter utvides til andre fordringer som bidragspliktige
har på det offentlige, jf. lovforslaget § 14
andre ledd, jf. § 22 andre ledd og § 23
andre ledd. TI kan i dag motregne bidrag i bidragspliktiges tilgodehavender
i skatt, merverdiavgift og andre statlige avgifter, jf. gjeldende
bidragsinnkrevingslov § 8 siste ledd. Departementet
foreslår at gjeldende adgang til å motregne bidrag
i bidragspliktiges krav på det offentlige utbygges til å omfatte
alle slike krav, jf. lovforslaget § 14 andre ledd
sett i sammenheng med paragrafens første ledd. Aktuelle
krav kan være offentlige tilskudd til næringsvirksomhet, f.eks.
krav på produksjonstilskott fra Statens kornforretning,
etterbetaling av pensjon og ulike stønader fra folketrygden
som det kan tas utlegg i.
Innføring av regler om avskrivning av uerholdelige
bidragskrav, både offentlig og privat gjeld, herunder adgang
til redusert innkrevingsaktivitet i forhold til bidragsgjeld som
anses for uerholdelig, og sletting av gjeld til det offentlige,
jf. lovforslaget § 30. I dag regner man med at
nær halvparten av samlet bidragsgjeld på ca. 3
mrd. kroner ikke er inndrivbar. En betydelig del av den uerholdelige
gjelden er saker uten løpende bidrag. Departementet mener
i prinsippet at behandling som uerholdelig med redusert innkrevingsaktivitet
og særbehandling i bidragsregnskapet skal reserveres for
krav der innbetalinger totalt har uteblitt over et visst tidsrom.
Det foreslås derfor at et krav skal anses som uerholdelig når
det ikke er registrert innbetalinger de siste to årene,
tilsvarende kravene i gjeldende forskrift som nevnt over. Videre
foreslås at sletting av gjelden, dvs. totalt opphør
av innkrevingen, skal skje når TI har hatt saken til innkreving
i 10 år uten registrerte innbetalinger (når kravet
har vært klassifisert som uerholdelig i 8 år).
Innføring av regler om at bidragsgjeld som er lavere
enn et halvt rettsgebyr (pr. 1. juli 2004 er rettsgebyret
845 kroner) ikke skal være gjenstand for offentlig innkreving
i saker der bidrag har opphørt å løpe,
jf. lovforslaget § 17. Departementet foreslår
at innkreving skal avsluttes når restgjelden i en bidragssak
utgjør mindre enn et halvt rettsgebyr.
Skattefogdene får plikt til å gi opplysninger
om arvemeldinger mv. som gjelder bidragspliktige og andre som det
kan rettes innkreving mot etter loven, jf. lovforslaget § 21.
Innføring av hjemmel til å innhente økonomiske opplysninger
fra bidragspliktiges ektefelle eller andre nærstående,
jf. lovforslaget § 21 tredje ledd. Målet
med utvidelsen er å redusere mulighetene for spekulasjon
i form av at bidragspliktige via sin husstand og andre nærstående
som opptrer som arbeidsgivere, unndrar seg forsørgingsplikten
ved å skjule midler. Det er kun aktuelt å bruke
adgangen til å innkreve hos nærstående,
og til å innhente økonomiske opplysninger, når
den nærstående opptrer som bidragspliktiges arbeidsgiver,
og opplysninger i saken gir grunn til mistanke.
Presisering av TIs adgang til å opptre i konkurs mv.,
jf. lovforslaget § 31 andre ledd.
Utvidelse av foreldelsesfristen for adgang til å reise
straffesak etter straffebestemmelsene i loven, jf. lovforslaget § 33
femte ledd. Departementet mener at brudd på opplysningsplikten
bør være straffbare. Korrekt informasjon er svært
vesentlig for innkrevingen, og arbeidsgiverne og andre trekkpliktige
er en viktig kilde til slik informasjon. Det presiseres at kun grove
eller gjentatte brudd på opplysningsplikten vil bli anmeldt. Straffebestemmelsen
foreslås i prinsippet å gjelde alle som har opplysningsplikt
etter loven. I lovforslaget § 33 femte ledd foreslås
at foreldelsesfristen for å reise straffesak i bidragssaker
utvides til 5 år. Gjeldende frist følger av straffeloven § 67
og er på 2 år. Denne fristen oppleves av TI som
for kort i enkelte saker. Det er først og fremst i bidragssaker
der det løpende bidrag har opphørt at det er behov
for lengre frist. En har vurdert om 3 år bør være
tilstrekkelig som foreldelsesfrist for påtale, som bl.a.
i skattebetalingsloven § 53. Problemene med dårlige
betalere, kombinert med bidragenes særstilling i forhold til
andre pengekrav, gjør det naturlig å fastsette en
noe lengre foreldelsesfrist, dvs. 5 år.
Unntak fra foreldelsesfristen for namsutlegg som ikke er
realregistrerte, jf. forslag til endring i panteloven § 5-13
andre ledd. Departementet foreslår at panteloven § 5-13
andre ledd gis en tilføyelse slik også namsutlegg
i ikke-realregistrerte goder for dekning av bidragskrav skal kunne
få lengre foreldelsesfrist enn 3 år etter samme
vilkår som krav på skatt og offentlige avgifter.
Som skattekrav, er også bidragskrav gjenstand for hyppige
klager og langvarige tvister. Bidragskrav har høy prioritet
og bør også på dette området
sikres det samme rettsvern som skatte- og avgiftskrav.
Hjemmel for å ilegge partene gebyr i forbindelse med
betalingsformidlingen, jf. lovforslaget § 36 bokstav
d. Det er i dag ikke hjemmel i bidragsinnkrevingsloven
for å kreve gebyr for arbeidet med betalingsformidlingen
i bidragssaker. For å få dekket inn en del av
statens utgifter til bidragsarbeidet, er det derimot med virkning
fra 1. juni 2002 innført gebyr for fastsettelse
og endring av bidrag. Det forutsettes at belastningen ved innkrevingsgebyret
framtrer som moderat. Departementet finner derfor at den nye loven
om bidragsinnkreving bør hjemle et eventuelt
gebyr for offentlig innkreving. Etableringen av en gebyrordning
forutsetter imidlertid nærmere utredning og høring.