Jeg viser til brev 18. februar 2005.
For at det skal være aktuelt å anvende motregningsbestemmelsene
i forhold til arbeidstakere, må den bidragspliktige ha
opparbeidet seg gjeld av en viss størrelse. Løpende
bidrag vil normalt bli betalt frivillig eller ved utleggstrekk i
lønn.
Det er videre en forutsetning at arbeidstakeren har krav på det
offentlige som det kan motregnes i. I praksis vil arbeidstakere
flest bare risikere motregning i krav på tilbakebetaling
av for meget betalt forskuddsskatt, såkalt skattemotregning.
Motregning vil også kunne tenkes i etterbetaling av trygdeytelser
til livsopphold.
Når en arbeidstaker av ulike årsaker har pådratt seg
bidragsgjeld, vil gjelden kunne nedarbeides ved et høyere
trekk i lønn enn det løpende bidraget eller ved å ta
utlegg i eiendom eller gjenstander som den bidragspliktige eier. Å øke
trekket i lønn vil ofte være uheldig for arbeidstakeren
på grunn av løpende faste utgifter. Skattemotregning
vil i praksis kunne framstille seg som en mildere form for gjeldsinnkreving enn
alternativene, samtidig som metoden også byr på klare
fordeler for innkrevende myndighet (enkel oppgjørsmåte).
Reglene i dekningsloven til beskyttelse for debitor gjelder også for
motregning.
Som nevnt i mitt tidligere brev, er det en nær sammenheng
mellom forslaget i § 11 tredje ledd om innkreving
mot nærstående og opplysningsplikten for nærstående
etter § 21 tredje ledd. Opplysningsplikten er
bare aktuell når det er aktuelt å foreta innkreving
overfor nærstående. Dette vil være tilfelle der
bidragspliktige arbeider i vedkommende nærståendes
bedrift mot liten eller ingen godtgjørelse (dvs. liten
eller ingen godtgjørelse som oppgis til beskatning mv.),
og det ikke foreligger rimelig grunn til at vanlig godtgjørelse
ikke gis. Unndragelse av bidragsplikten må ut fra de konkrete
forholdene framtre som hovedformålet.
Når det på denne bakgrunn iverksettes innkreving
mot nærstående, vil det, på samme måte
som når det gjelder innkreving overfor bidragspliktige,
kunne være aktuelt å be om økonomiske
opplysninger for å lokalisere verdier som det kan tas utlegg
i. Hensikten er å effektivisere innkrevingen og sikre de
angjeldende barna det underholdet de har krav på etter
barneloven.
Jeg vil nok engang understreke at forslaget ikke gir,
og heller ikke er ment å gi, en generell opplysningsplikt
for nærstående. Opplysningsplikten gjelder
utelukkende de få tilfelle der det framtrer som relevant å kreve
inn bidraget hos nærstående. Dette vil ikke gjelde
mer enn 5-10 tilfelle per år, og opplysningsplikten vil
neppe bli gjort gjeldende i alle disse tilfellene.
Forslaget er et ledd i bestrebelsene for å finne tiltak
der innkrevingen i dag er lite effektiv. Jeg viser i den forbindelse
til mitt brev 15. februar 2005. Forslaget er rettet mot
de marginale tilfellene, med usedvanlig lite samarbeidsvillige bidragspliktige,
og det skal foreligge klare holdepunkter for bidragsunndragelse
før det iverksettes innkreving mot nærstående. Det
ligger i sakens natur at det må vises tilbakeholdenhet
her.
Det er mulig at sammenhengen mellom innkrevingsbestemmelsen og
bestemmelsen om opplysningsplikt kunne ha kommet klarere fram i
loven. Dette kunne skje ved en omdisponering av reglene, slik at
vilkåret om mistanke om bidragsunndragelse knyttes direkte
til innkrevingsbestemmelsen, som uansett ville blitt praktisert
på denne måten (i likhet med bestemmelsen i gjeldende
lov § 8 første ledd om innkreving mot
foreldre eller ektefelle). Opplysningsplikten for nærstående
kunne da gjøres betinget av at det iverksettes innkreving
mot disse personene.
Hensikten med de foreslåtte reglene er å sikre oppfyllelse
av underholdsplikten etter barneloven ved at det innkreves bidragsmidler
som kan fordeles videre til de berettigede. Når det gjelder
spørsmålet om straff og bistand fra domstolene,
er det tvilsomt om det vil kunne reises straffesak mot nærstående
for medvirkning til bidragsunndragelse. Straffansvar vil dessuten
neppe være et hensiktsmessig virkemiddel i denne sammenhengen.
De samme grunner som gjør det nødvendig å utvise
varsomhet i forhold til innkreving mot nærstående,
synes i enda sterkere grad å gjøre seg gjeldende
i forhold til straff. Videre vil en straffesak være tidkrevende
og heller ikke uten videre føre til økt innbetaling
av bidragsmidler. Den bidragspliktiges eget
forhold vil imidlertid kunne være straffbart, og det tas årlig
ut tiltale mot et lite antall bidragspliktige. I praksis anses dette
som absolutt siste virkemiddel.
For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at
både nærstående og den bidragspliktige
selv vil kunne klage innkrevingstiltak inn for tingretten (namsretten), med
anke til lagmannsretten og eventuelt Høyesterett. Domstolsapparatet
vil derfor kunne komme inn i fullt monn i disse sakene. Rettsapparatet
vil eksempelvis kunne oppheve et innkrevingstiltak mot nærstående
som ubegrunnet. De nødvendige rettssikkerhetshensyn skulle
derfor være ivaretatt.
Bidrag kan i dag kreves inn hos ektefelle eller foreldre når
bidragspliktige arbeider i disse personenes bedrift mot liten eller
ingen godtgjørelse, uten at dette har en rimelig forklaring.
Denne adgangen brukes i svært få tilfelle. Den
vesentlige funksjonen ligger på det preventive plan. Det
sies fra om at slike forhold ikke er akseptable, og at de aktuelle
arrangementene heller ikke vil bli akseptert.
Dagens adgang til innkreving mot foreldre/ektefelle
antas å dekke en stor del av behovet for slike virkemidler
ved bidragsinnkrevingen. Det er imidlertid et klart behov for å likestille
samboer med ektefelle. Utviklingen har dessuten ført med
seg en større grad av kompleksitet i økonomiske
forhold, og økte muligheter til smutthull for den som ønsker å unngå sine forpliktelser.
Erfaringene i praksis viser derfor at det er behov for å utvide dagens adgang til innkreving mot
nærstående, og forslaget i proposisjonen tar sikte på dette.